داستان لوکا مودریچ؛ ۱۵ واقعیت جالب در مورد بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال ۲۰۱۸

داستان لوکا مودریچ؛ ۱۵ واقعیت جالب در مورد بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال ۲۰۱۸

در مراسم اهدای جوایز بهترین های سال فیفای ۲۰۱۸ بالاخره طلسم ۱۰ ساله شکسته شد و بازیکنی غیر از کریستیانو رونالدو و لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب گردید. لوکا مودریچ، هافبک بازیساز تیم ملی کرواسی و رئال مادرید اسپانیا توانست بر فرمانروایی یک دهه ای این دو اعجوبه دنیای فوتبال پایان داده و پس از کسب جایزه بهترین بازیکن سال اروپا و بهترین بازیکن جام جهانی، به عنوان بهترین بازیکن فوتبال سال فیفا نیز انتخاب شود. اما این تنها وجه تمایز لوکا مودریچ با دیگر ستارگان دنیای فوتبال نیست. در دوران کنونی، فوتبالیست های سرشناس جهان مانند دیگر سلبریتی ها زندگی های پرزرق و برق و مجللی دارند و رسانه ها نیز همواره این زندگی ها را زیر ذره بین خود قرار می دهند.

لوکا مودریچ

با این وجود جنبه هایی از زندگی گذشته و کنونی آن ها زیر سایه دریافت دستمزدهای نجومی و ریخت و پاش های بی حساب و کتاب مخفی باقی می ماند. لوکا مودریچ به عنوان یکی از بهترین و بااخلاق ترین بازیکنان کنونی فوتبال، زندگی هیجان انگیز و پرفراز و نشیبی داشته تا در سن ۳۳ سالگی به بام فوتبال جهان رسیده و مغز متفکر تیم رئال مادرید لقب گرفته است. لوکا مودریچ چهره ای شناخته شده و محبوب در کشورش به شمار آمده و کمتر بازیکنی در دنیای فوتبال امروزی می توان یافت که نماد واقعی از هیچ به همه چیز رسیدن باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با واقعیاتی جالب از زندگی لوکا مودریچ، بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال ۲۰۱۸ آشنا کنیم.

۱- لوکا مودریچ در روستای مودریچ ها به دنیا آمده است

لوکا مودریچ

واژه «مودریچی» (Modrici) در زبان کروات ها به معنای مودریچ ها بوده و این اسم متعلق به روستایی است که بهترین بازیکن کنونی فوتبال جهان در آن بدنیا آمده و رشد کرده است. خانه دوران کودکی مودریچ در مسیر جاده های باریک و پرپیچ و خم منتهی به کوهستان های ولبیت قرار دارد. این منطقه دوردست و ایزوله تاریخچه تاریکی دارد. حدود ۲ دهه پیش این منطقه در مرکز جنایات جنگی قرار داشت و حتی امروز نیز می توان میدان های مین متعددی در این منطقه یافت.

۲- لوکا مودریچ در جنگ استقلال کرواسی گرفتار شده بود

لوکا مودریچ

البته مودریچ بسیار جوان تر از آن بود که در درگیری های دو دهه پیش منطقه بالکان نقشی داشته باشد اما خاطراتی هولناک از این جنگ در ذهن خود دارد. در سال ۱۹۹۱، زمانی که لوکای جوان تنها ۶ سال سن داشت، منطقه محل زندگی او به کنتری شورشیان صرب اهل کرواسی درآمد و پدربزرگ لوکا که مشغول چراندن گله گاوش بود توسط این گروه کشته شد. مرگ پدربزرگ تجربه ای هولناک برای مودریچ بود و خانواده او مجبور شد که از محل زندگی خود فرار کرده و به عنوان آواره جنگ در هتل بزرگی در زادار ساکن شوند. چنین تجربیات دردناکی بود که به هافبک سابق تاتنهام هاتسپر اعتماد به نفس و ذهنیت آهنینی را داد که بعدها او را به بهترین بازیکن سال فوتبال جهان تبدیل ساخت.

۳- کارلو آنجلوتی مربی مورد علاقه او بود

لوکا مودریچ

در دوران حضور در سانتیاگو برنابئو، لوکا مودریچ تحت رهبری ۵ مربی مختلف- ژوزه مورینیو، کارلو آنجلوتی، رافا بنیتز، زین الدین زیدان و اخیراً نیز جولین لوپتگی- بازی کرده است. علیرغم تمجید از سبک مربیگری و موفقیت های مربی فرانسوی سال گذشته رئال مادرید، مرد کروات میانه میدان کهکشانی ها همچنان کارلو آنجلوتی را بهترین مربی می داند که با او کار کرده است.

۴- تمام زندگی او در فوتبال و خانواده خلاصه می شود

لوکا مودریچ

شاید لوکا مودریچ امروز به عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان به خود افتخار کند اما هیچگاه دوران سخت گذشته و جایی که از آنجا آمده را فراموش نکرده است. وی در این باره می گوید:« همیشه سعی کرده ام که بهترین کاری که می توانم را در زمین فوتبال به نمایش بگذارم. من مدلی از چیزی نیستم. من یک بازیکن فوتبالم». این ها سخنان مردی است که پاهایش روی زمین بوده و علاقه ای به سیر کردن در آسمان ها ندارد. تنها چیزی که برای مودریچ مهم تر و فراتر از فوتبال است خانواده اوست. مودریچ ۳ فرزند دارد، ایوانو (پسر)، اِما و سوفیا. وی در سال ۲۰۱۰ در شهر زاگربو پس از ۴ سال نامزدی با وانیا بوسنیچ ازدواج کرد. او هیچگاه از خانواده اش نبریده و خود را از آن ها دور نگه نداشته است. لوکای دوست داشتنی در این باره چنین می گوید:«هیچ روزی نیست که من با والدینم و دو خواهرم در کرواسی صحبت نکنم».

۵- کورلوکا بهترین دوست او محسوب می شود

لوکا مودریچ

دوستی لوکا مودریچ و ودران کورلوکا چنان واقعی و عمیق است که مودریچ در مراسم ازدواج خود در ۷ سال پیش از کورلوکا به عنوان بهترین مرد و دوست زندگی اش یاد کرد. این دو از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ در وایت هارت لین تاتنهام همبازی بودند و در تیم ملی کرواسی نیز همواره در کنار هم بوده و اتاق مشترکی داشتند. کورلوکا نیز علاقه خاصی به مودریچ داشته و او را یکی از بهترین بازیکنان خط میانی اروپا و از سه بازیکن برتر تیم رئال مادرید می داند.

۶- استعدادهای مودریچ باعث لقب های زیادی برای او شده است

لوکا مودریچ

هر کسی که ذره ای به فوتبال علاقه داشته باشد متوجه استعداد و قابلیت های خارق العاده لوکا مودریچ می شود اما کمتر کسی است که عمق و تعدد توانایی های او را متوجه شود. ژرار هولیه، سرمربی نام آشنای فرانسوی سال های قبل لیورپول روزگاری در مورد مودریچ گفته بود:«او نه تنها یک بازیکن سخت کوش است بلکه قوه تفکر فوق العاده ای نیز داشته و نوعی آرامش و تسلط را در میانه میدان حکمفرما می کند. او نه تنها توپ را تصاحب می کند بلکه به خوبی نیز پاس می دهد». لوکا مودریچ در هر تیمی که بازی کرده به عنوان یک بازیساز قهار درخشیده و همین موضوع باعث شده که بسیاری از او به عنوان ستون تیم هایش یاد کنند.

۷- او یکی از بهترین بازیکنان تیم منتخب پناهجویان در سال ۲۰۱۶ بود

لوکا مودریچ

لوکا مودریچ البته تنها بازیکنی نیست که از جنگ و سختی های بسیاری برای شکوفا شدن عبور کرده تا به بهترین بازیکن خط میانی جهان تبدیل شود اما بدون شک بزرگ ترین و مشهورترین آنهاست. سال ۲۰۱۶، شبکه ضدتبعیض فوتبال با نام اختصاری FARE تیمی از بازیکنان فوتبال که قبلاً آواره بوده اند را برای جشن روز جهانی پناهجویان جمع آوری کرد. در این فهرست، علاوه بر مودریچ، نام بازیکنانی مانند برادران گرانیت و تاولانت ژاکا، کریستین بنتکه و ژردان شگیری نیز دیده می شد.

۸- رونالدو برزیلی الگوی او در دنیای فوتبال بوده است

لوکا مودریچ

مرد میانه میدان کروات ها ادعا کرده که اولین ساق بندهای او تصاویری از رونالدو برزیلی روی خود داشته اند. مودریچ در این باره چنین گفته است:«آن ها مارک نایک بوده و بسیار دوستشان داشتم. عاشق رونالدو بودم. رونالدو واقعی! برای سال ها آن ساق بندها را می پوشیدم. از زمانی که یک پسربچه بودم تا زمانی که به طور حرفه ای در لیگ بوسنی مشغول بازی شدم. ساق بندهای رونالدو زخم های بسیاری برداشتند تا این که آن ها را به عنوان هدیه به کسی دادم».

۹- او شروع دشواری در سانتیاگو برنابئو داشت

لوکا مودریچ

وقتی که لوکا مودریچ با انتقالی چندین میلیون پوندی از تاتنهام به رئال مادرید پیوست، انتظارات از وی بسیار بالا بود و درخشش مودریچ به آن سرعتی که کهکشانی ها انتظار داشتند رخ نداد. در دسامبر ۲۰۱۲، لوکا مودریچ به عنوان بدترین خرید فصل رئال مادرید معرفی شد و حتی برخی از تماشاگران می خواستند که مرد کروات از تیم جدا شود. به دلیل از دست دادن تمرینات آماده سازی پیش فصل، وی دقایق کمی فرصت بازی پیدا می کرد. طولانی شدن مذاکرات و حضور بازیکنان قدرتمندی مانند ژابی آلونسو و سامی خدیرا در میانه میدان رئال مادرید نیز باعث شد شروع مودریچ آنطور نباشد که انتظار می رفت.

۱۰- فیزیک بدنی ریز او برایش مفید بوده است

لوکا مودریچ

جوزیپ باژلو، رییس تیم زادار در روزهای اول حضور مودریچ در تیمش درباره او چنین گفت:«این پسربچه هر روز در اطراف پارکینگ هتل با توپ بازی می کرد. او برای سنش بسیار لاغر و کوچک بود. اما خیلی زود متوجه می شدی که او چیزی خاص در خود دارد. البته در آن زمان هیچ کدام از ما فکر نمی کردیم که او به بازیکن امروز تبدیل شود». او از آن دوران تاکنون رشد قدی زیادی نداشته اما همین نقیصه باعث شده مودریچ چابکی بالایی داشته و پایین تر بودن مرکز ثقل بدن به او کمک می کند خیلی سریع بازیکنان تیم حریف را فریب بدهد.

۱۱- هر وقت مودریچ گل زده کرواسی شکست نخورده است

لوکا مودریچ

مودریچ بارها و بارها (۶ بار) به عنوان بهترین بازیکن فوتبال سال کشورش انتخاب شده و امسال نیز بدون شک برای هفتمین بار به این عنوان دست خواهد یافت. وی تاکنون هر بار که برای تیم ملی کشورش گل زده، کرواسی آن بازی را نباخته است. جالب تر این که تیم کرواسی در اکثر این بازی ها کلین شیت کرده و در تعدادی از آن ها نیز بیش از ۳ گل به ثمر رسانده است. بدون شک نمی توان نقش مودریچ را در نتیجه های اینچنینی تیم ملی کشورش نادیده گرفت.

۱۲- او در یک خانواده نسبتاً متمول به دنیا آمده است

لوکا مودریچ

علیرغم شرایط سخت و پرتنش سیاسی دوران کودکی لوکا مودریچ، خانواده او در مقایسه با دیگر خانواده های کروات شرایط اقتصادی بهتری داشتند. پدرش، استیپ مودریچ مکانیک هواپیما بوده و وقتی که خانواده مجبور به فرار از مناطق جنگی شد به ارتش کرواسی پیوست. مادرش، رودوژکا نیز در کارخانه نساجی کار می کرد. بدین ترتیب برخلاف شایعات، مودریچ در دوران کودکی و نوجوانی مشکلی برای خرید لوازم ورزشی نداشت.

۱۳- انتقال او از تاتنهام به رئال مادرید دردسرساز شد

لوکا مودریچ

شاید اکنون که تاتنهام شرایط خوبی در لیگ برتر انگلیس دارد خشم طرفداران تاتنهام از انتقال مودریچ به رئال مادرید فروکش کرده باشد اما فرایند انتقال مرد کروات بسیار سخت تر و پرتنش تر از آن چیزی بود که دو باشگاه در ابتدا فکر می کردند. در تابستان ۲۰۱۲، مودریچ به طور رسمی علاقه خود به بازی برای رئال مادرید را اعلام کرد اما همانطور که انتظار می رفت، سران باشگاه تاتنهام و سرمربی تیم دوست نداشتند ستاره تیمشان را براحتی به سانتیاگو برنابئو بفرستند. باشگاه اصرار داشت که رئال مادرید باید ۴۰ میلیون پوند برای ستاره کروات تیمشان بپردازد. بدین ترتیب سران تاتنهام به طور غیرمستقیم روند انتقال مودریچ به رئال را متوقف کرده بودند.

یک روز جمعه، مودریچ از تمرین کردن سر باز زد و آندره ولاش بواش و سران باشگاه به خاطر این نافرمانی او را ۸۰.۰۰۰ پوند که دستمزد دو هفته او بود جریمه کردند. در نهایت، مودریچ با مبلغ ۳۰ میلیون پوند به سانتیاگو برنابئو رفت اما طرفداران تاتنهام از عدم وفاداری بازیکن محبوبشان به خشم آمده و تا سال ها این موضوع را فراموش نکردند.

۱۴- مودریچ در کرواسی به دنیا آمد اما در بوسنی رشد کرد

لوکا مودریچ

بعد از این که در سنین نوجوانی و به دلیل مشکلات فیزیکی، تیم هایدوک اشپیلت کرواسی لوکا مودریچ را نخواست، مرد خوش آتیه کروات قراردادی ۱۰ ساله با تیم دینامو زاگرب بست. اما بلافاصله او را به تیم اینتر زاپرشیچ در بوسنی قرض دادند که سکوی پرتاب او شد. مودریچ ۱۸ ساله به لیگی رفت که هنوز هم آن را فیزیکی ترین لیگ فوتبال قاره اروپا می دانند. طبیعت خشن و فیزیکی لیگ بوسنی باعث شد که مودریچ بتواند توانایی های خود را پرورش داده و به بازیکن امروزی با قابلیت های متعدد تبدیل شود. مودریچ در این باره چنین گفته است:«کسی که بتواند در لیگ بوسنی بازی کند در هر جای دیگری نیز می تواند». مودریچ در سال پایانی حضور خود در لیگ بوسنی به عنوان بهترین بازیکن سال این لیگ انتخاب شده و در ۱۸ بازی ۴ گل به ثمر رساند.

۱۵- بارسلونا فرصت به خدمت گرفتن مودریچ را از دست داد

لوکا مودریچ

قبل از این که تاتنهام مودریچ را به خدمت بگیرد، برخی از باشگاه های رقیب مانند آرسنال و منچستریونایتد نیز خواهان به خدمت گرفتن او بودند. بارسلونا نیز به جذب او تمایل داشت به نحوی که بویان کرکیچ بزرگ، استعداد یاب سابق بارسلونا، در مورد او چنین گفت:«برای آشنایی بیشتر او را به بارسلونا آوردیم. با او قهوه خوردیم. او تاثیر خوبی روی ما گذاشت. او به خوبی انگلیسی حرف می زد و او را بسیار باهوش یافتیم. او بازیکنی با ذهنیت برنده شدن بود اما باشگاه به آینده توجه زیادی نداشت و به اهداف کوتاه و میان مدت می اندیشید». از این رو جای تعجب نداشت که سران بارسلونا سرمایه گذاری روی مرد جوان کروات را نادیده گرفته و البته بعدها پشیمان شدند.

نقل و انتقالات فوتبال؛ چگونه نیمار با رفتن به پاری‌سن‌ژرمن دنیای فوتبال را تغییر داد؟

کولیندا گرابار کیتاروویچ ؛ رییس جمهور، زبانشناس و فوتبالدوست کرواتی که محبوب جهانیان شد

۶ بازیکن برتر و افسانه ای تاریخ فوتبال که هیچگاه در جام جهانی بازی نکردند

منبع: sportskeeda
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود