گزارش روزیاتو از کسب و کاری عالی: app نویسی برای موزه های ایران

گزارش روزیاتو از کسب و کاری عالی: app نویسی برای موزه های ایران

اپلیکیشن های موبایل های هوشمند، امروزه یکی از تاثیرگذار ترین رسانه ها در دهکده جهانی به شمار می روند که هر روز، نقش آن ها در توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات پر رنگ تر می شود. امروز  نگاهی داریم به انقلاب app ها برای توسعه صنعت گردشگری ایران به خصوص در عرصه موزه داری.

1-w900-h600

بیش از ۱ میلیارد و سیصد میلیون صفحه در اینترنت درباره دنیای app ها به تولید محتوا پرداخته اند. آیا این خود از یک فرصت بزرگ خبر نمی دهد ؟ فقط در ایران، پرتال ارائه دهنده خدمات اپلیکیشن کافه بازار که استارت آپ جدید و موفقی در فضای جامعه اطلاعاتی و کارآفرینی دیجیتالی ایران هست، بیش از ۳۰ میلیارد تومان اپلیکیشن را برای عاشقان گوشی های هوشمند عرضه کرده است که این رقم برای سایت های بین المللی معرفی و فروش اپ، رقم های میلیون دلاری و نجومی است. بسیاری از سایت ها، برند ها و ارائه دهنده گان کالا و خدمات در سراسر جهان، از رسانه ای به نام اپ جهت معرفی بهتر و گسترده تر ظرفیت های خدماتی و تولیدی خود استفاده می کنند. اپ های رایگان، بعضا روی گوشی هزاران یا صدها هزار نفر نصب می شود و این برای صاحبان اپ، یک امتیاز رقابتی خواهد بود که می توانند به طور رایگان و سریع، با طیف عظیمی از مخاطبان و مشتریان با سواد و آنلاین ارتباط برقرار کنند.

اکنون بسیاری از شبکه های اجتماعی، سایت های خبری، اطلاع رسانی و حتی آموزشی، از طریق اپ های خود توسط کاربران استفاده می شوند و این رویه هر سال، روند تصاعدی تری به خود می گیرد. اپ ها توانسته اند برای کسانی که به فرآیند اپ نویسی آشنایی پیدا می کنند، ظرفیت های فرصت آفرین گسترده ای را فراهم کرده تا بتوانند از طریق این کسب و کار آسان و پر کاربرد امروزی، در زمینه های مختلف مشغول به فعالیت شوند.

اپ نویس های ۱۶ ساله که درامد ماهانه میلیونی دارند، بخشی از پدیده های قرن بیست و یکمی دنیای صفر و یک ها هستند. افرادی که پشت کامپیوتر خانه شان مشغول طراحی و برنامه نویسی اپ های مختلف و کاربردی برای کاربران اینترنت بوده و از این راه، به آسانی درآمد میلیونی به جیب می زنند. بدون آن که سرمایه خاصی داشته باشند و مجبور باشند ۱ قدم از خانه خود بیرون بروند!

در سال ۱۳۹۲ درایران بیش از ۹ میلیون گوشی هوشمند در اختیار ایرانیان بود که این رقم در اوایل سال ۹۴ به ۲۷ میلیون گوشی و ۷۱ میلیون مشترک تلفن همراه رسید.

2-w900-h600

قریب به اتفاق دارنده گان گوشی های هوشمند در ایران، از اینترنت موبایلی اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز استفاده می کنند و این موضوع سبب شده تا بازدید از پرتال های اینترنتی در کشورمان تا حد زیادی از طریق گوشی های موبایل صورت بگیرد. این استقبال فزاینده کاربران جامعه اطلاعاتی کشور از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی سبب شده تا پرتال ها و حتی مراکز ارائه خدمات و محصولات در سراسر ایران، نسخه های موبایلی برای اطلاع رسانی فعالیت های خود به جامعه مخاطبان ارائه دهند. فرقی نمی کند که شما ارائه دهنده و تولید کننده چه نوع محصول و خدماتی هستید و دامنه هدف شما، چه طیف سنی و اقلیمی کشور را در بر می گیرد. اکنون، دنیا در حال استفاده هوشمند از app هاست به گونه ای که تعامل بین علم رباتیک و نرم افزار، سبب توسعه فعالیت های راهنمایان گردشگری در آینده نزدیک می شود.

نیویورک تایمز در اکتبر ۲۰۱۴ در گزارشی، با اشاره به  اهمیت اپ در موزه های آمریکا به بیان الگوهای موفقی برای طراحی app موزه ها در موزه هایی همچون موزه  آمستردام هلند و موزه لوور پاریس پرداخت .

3-w900-h600

اگر کاربران حدود ۲ یورو پرداخت کنند، می  توانند ۲۰۰۰ مورد از آثار موزه لوور را با کیفیت بسیار عالی و حرفه ای فرمت HD (the Musée du Louvre HD)      مشاهده کنند. این همان اهمیت ارزش افزوده در خدمات دیجیتالی صنعت گردشگری را نمایان می کند که تجربه لوور، یکی از آنهاست.

در دانشگاه MIT آمریکا، نرم افزار اپی به نام SKYCALL طراحی شده است که وقتی دانشجویی آن را بر روی گوشی موبایل هوشمند خود نصب می کند، می تواند در این دانشگاه بزرگ، به راحتی اتاق های مختلف و سالن ها و کلاس ها را پیدا کند. بدون آن که گیج شود. با باز کردن این اپ در موبایل، پهباد کوچکی (drone) به سمت دانشجو آمده و او را تا رسیدن به مقصد همراهی می کند.

4,,,-w900-h600

در عرصه صنعت گردشگری، ICT‌ نقش موثری در فرصت آفرینی و هم چنین افزایش آگاهی گردشگران درباره مقاصد گردشگری و استفاده بهتر از خدمات ایفا می کند. در مباحث راهنمای گردشگری (Tour guides)، امروزه راهنماهای دیجیتالی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند. راهنماهای دیجیتالی هم سخت افزاری هست مانند دستگاه های دیجیتالی صوتی که در برخی از موزه های دنیا به بازدید کننده گان داده می شوند تا هنگام ورود به سالن های خاص و ورود کد مخصوص هر شی در موزه، اطلاعاتی از آن را به زبان مورد علاقه دریافت کنند.

5-w900-h600

(دنیای اپ ها، فرصتی برای موزه گردی آسان چند زبانه گویا را برای همه طیف های مخاطبان فراهم می کند)

هر بازدید کننده پس از ورود به موزه می تواند نرم افزار اپ مخصوص موزه را دانلود و بر روی گوشی خود نصب کند. حتی اگر بازدید کننده به اینترنت دسترسی نداشته باشد، وای فای مستقر در موزه این امکان را به وی می دهد تا اپ را نصب کند. اکنون، با ورود کد هر شی در داخل اپ اختصاصی موزه. اطلاعات گوناگون صوتی،متنی و تصویری برای وی نمایش داده می شود. اکنون نیاز به استخدام هیچ راهنمایی نیست. چرا که این اطلاعات دیجیتالی مصور و مالتی مدیا، اگر به زبان های مختلف (یعنی زبان های رسمی سازمان ملل) طراحی و ارائه شود، مخاطبان را از پرسش های متعدد از مسئولان موزه،بی نیاز می کند. البته این به آن معنا نیست که مسئولان موزه و راهنمایان مستقر در موزه با این اپ ها بیکار می شوند. در واقع این اپ، تکمیل کننده فعالیت تور لیدرها، راهنمایان تور و هم چنین مسئولان موزه هستند.

بیش از ۵۵ هزار موزه در ۲۰۲ کشور دنیا  وجود دارد که ۵۰۰ مورد آن در ایران است. نیمی از این موزه ها، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارند و سازمان تلاش دارد تا در آینده نزدیک، طرح راه اندازی موزه های مشارکتی که از خوزستان شروع شده است، با تعامل دیگر نهادهای دولتی و حتی بخش  خصوصی واحد شرایط، در دستور کار قرار بدهد. همه این موزه ها، می بایستی بدون  توجه به کارکرد و ماهیت آن ها، نسخه app ویژه داشته باشند .

6-w900-h600

(تصویر اپلیکیشن موزه Mneme که برای سنین ۲۰ تا ۳۰ سال طراحی شده تا راهنمای آن ها برای معرفی تابلو ها در موزه ها باشد)

چرا موزه ها app  داشته باشند؟

این سوال مهمی هست. ۵ محور برای پاسخ به این سوال کفایت می کند:

۱-آسان ترین و ارزان ترین راه اطلاع رسانی مالتی مدیا به مخاطبان موزه، استفاده از ظرفیت های گوشی های هوشمند هست.

۲-اپ موزه ها،تعامل گسترده و طولانی مدت مردم با موزه های مشاهده شده را فراهم می کند و این شانس بازدید مجدد موزه را سبب می شود.

۳-اپ موزه ها، فرصت به اشتراک قرار دادن ظرفیت های هنری، تاریخی و باستانی یک موزه را به جامعه گسترده تری از علاقمندان به موزه گردی و گردشگری به صورت آفلان و آنلاین فراهم می کند.

۴-اپ موزه ها،  ابزاری فرصت آفرین برای رونق کسب و کار موزه ها نیز قلمداد می شود و موزه ها می توانند با نصب اپ خود بر روی سیستم عامل شمار زیادی از مخاطبان در سراسر کشور، کسب و کارهای مولد درآمد زا داشته باشند.

۵-اپ موزه ها، فرصت اطلاع رسانی توان مندی های موزه را به چندین زبان و با حداقل امکانات و هزینه فراهم می کند که با فضای سنتی اصلا قابل مقایسه نیست.

7-w900-h600

(تصویر اپلیکیشنی که برای موزه های کانادا طراحی و تولید شده است)

هزینه راه اندازی app برای موزه ها چقدر  هست؟

استارت آپ های بسیاری در عرصه فناوری اطلاعات و گردشگری در سراسر کشور توسط جوانان تاسیس شده است که آماده گی دارند با حداقل هزینه، بالاترین سطح کیفی و کمی اپ را برای مراکز گردشگری و تفریحی ایران راه اندازی کنند تا از از این طریق، برند و توانایی خود را معرفی کنند. از پتانسیل چنین مراکزی نباید غافل شد.

هم چنین مراکز رشد و پارک های فناوری که در کشور با محوریت توسعه گردشگری تاسیس شده باید استفاده نمود. برخی از هزینه های طراحی و راه اندازی اپ موزه ها را می توان با یک برنامه مشارکتی پوشش داد. مثلا یک موسسه،  اپ موزه را به زبان های مختلف طراحی و راه اندازی کند و در جبران این خدمت، لینگ سازنده اپ در سایت موزه و بر روی بلیط موزه و حتی بروشورهایی که در موزه بین مخاطبان توزیع می شود، درج گردد. یا این که در اپ موزه، قابلیت سفارش کتب و محصولاتی بدلی مرتبط با موضوع موزه قرار بگیرد تا از این راه، هزینه های طراحی اپ و خدمات مربوط به آن در کوتاه مدت و میان مدت پوشش شود.

8-w900-h600

(با ۱۰۰ اپ معروف دنیا آشنا شویم)

آن چه مسلم هست، هزینه طراحی و راه اندازی اپ اختصاصی برای موزه های کشور اصلا زیاد نیست. با اختصاص مبلغی کم تر از ۱۰ میلیون ریال می توان نسخه اندروید و IOS برای موزه ها طراحی کرد.

9-w900-h600

10-w900-h600

(تصویر اپیلیکشن جالب Smithsonia که امکان مشاهده فنی و دقیق و سه بعدی آثاری که در موزه اسکلت و فسیل آمریکا ارائه شده است، برای گردشگران فراهم می کند- دنیای اپ ها امروزه قابلیت های ۳ بعدی را در اختیار گردشگران موزه ها قرار می دهد)

یک نظر

ورود

  • علیرضا رمن دی ۲, ۱۳۹۵

    استارت آپ یا استند آپ !!!
    مدتی است تب و تاب استارت آپ های مختلف در حوزه و رشته های مختلف در گوشه کنار و جای جای کشور دیده و شنیده میشود ، آنچه مسلم است ساختار کلی اینگونه استارت آپ ها از نمونه عموماً غربی آنها الگو برداری شده که در محافل علمی خاص و یا دانشگاههای مطرح جهان و یا باهمکاری آنها و اطمینان از سطح علمی بالای حاضرین انجام میگردد .
    نکته قابل تامل در این بین این است که در صورت کپی برداری جزء به جزء این ساختار از نمونه غربی آن بدون توجه به تفاوت ها و فواصل علمی جامعه ما و جوامع غربی مشکلات و بعضا رویه خنده دار و عجیبی را سبب خواهد شد .
    در بازدید دوستانی از پارک علم و فن آوری زنجان در هفدهمین نمایشگاه بین المللی دستاوردهای فن آوری تهران از غرفه ما (دانشگاه جامع علمی کاربردی )به اولین رویداد finteck زنجان در پارک علم و فن آوری دانشگاه علوم پایه دعوت شدیم . اولین موردی که توجه مرا جلب نمود جمله ای در پوستر رویداد بود ” اگر ایده ای دارید یا ندارید به ما ملحق شوید ” کمی عجیب می نمود ، معمولا در استارت آپهای ایرانی مدت زمانی قبل از رویداد مسئولین اقدام به ثبت ایده ها بصورت حضوری و یا آنلاین مینمایند و پس از سنجش و پالایش ایده ها و اطمینان از مواردی چون نو آوری ، عملیاتی بودن و داشتن بار علمی ایده ، آنرا جهت طرح در رویداد ارسال مینمایند . به یاد دارم مدیری خردمند در مجموعه علمی کاربردی میگفت توالی برگزاری استارت آپ مهم نیست ! مهم این است ایده های مطرح شده از نظر کمی و کیفی به حد قابل قبولی برسد پس از آن هماهنگی های برگزاری فرایند پیچیده ای نیست ! و ایشان معتقد بود اینکه هر شش ماه و یا یک سال حتماً استارت آپ برگزار کنیم و خروجی آن سبب خنده جامعه علمی شود اصلاً جالب نیست ! پس از کیفیت ایده ها اطمینان حاصل کنیم و سپس رویداد را برگزار ، ولو توالی زمانی آن بیش از ۲ سال شود !
    بعد از تهیه بلیط به سمت زنجان راهی شدیم اولین تناقص اینجا بود ، در بلیط زمان شروع رویداد ۱۸:۰۰ اولین روز دیماه قید شده بود ، اما در مسیر پیامکی مبنی بر حضور در ساعت ۱۵:۳۰ دریافت کردیم . به هر روی حدود ساعت ۱۷ به محل برگزاری رسیدیم که جناب دکتر قانع مشغول سخنرانی در حوزه کلان مالی و شناسایی ظرفیت های ایده پردازی و استفاده از پتانسیل های موجود جهت فعالیت های اقتصادی بودند .
    در آن لحظه با توجه به بحث علمی جناب دکتر قانع ، احساسم این بود که در جمعی با بار علمی بالا حاضر شده ام و در پی آن مدیرانی از راه پرداخت ، زرین پال ، همیار پرداخت که همگی تجربه شروعی استارت آپی داشتند به اشتراک تجارب خود با حضار پرداختند .
    اینجا به نوعی یقین حاصل نمودم که بار علمی جمع بالا و قابل رقابت جهت ایده پردازی میباشد . قرار به طرح ایده های در حوزه های مالی ( بورس ، بانکداری ، بیمه و … ) بود .
    در اینجا خانم دکتر سپهری توضیحاتی در خصوص طرح ایده و نحوه رای گیری ارایه نمودند که سبب تعجبم شد ! یعنی تاکنون ایده ها مطرح نشده ؟! و پالایشی بر آنها صورت نگرفته ؟! آیا سطح علمی حضار به حدی هست که در خصوص ایده ها رای دهند ؟! اینها سوالاتی بود که در این نحوه برگزاری به ذهن خطور میکند . چرا که معمولا در نوع ایرانی استارت آپ پس از پالایش ایده ها ، ایده پردازان مورد قبول اقدام به تمرین مکرر جهت ارایه نموده تا بتوانند در ۶۰ ثانیه زمان خود، بهترین ارایه ممکن را داشته باشند .
    اینجا از ایده دهندگان دعوت شد به صف !!! ایستاده و به نوبت و برای اولین بار مقابل حضار طرح ایده نمایند !!! من نیز بعنوان دومین نفر ایده { زیرساخت پرداخت نسل چهارم } و همکارم { اید ه { اپلیکیشن بیمه های خرد } را طرح نمود . در ادامه سایر ایده دهندگان نیز مقابل حضار طرح ایده نموده و طبق پیش بینی من به دلیل عدم پالایش ایده ها و عدم تمرین ایده دهندگان بیشتر به استند آپ کمدی مینمود تا طرح ایده استارت آپی !!! ایده های مطرح شده : سوسک !!! وام بدون سود خانوادگی !!! و از این دست بودند که انصافا هیچ گونه ارتباطی با سخنرانان رویداد چون جناب دکتر قانع ، راه پرداخت و زرین پال و … نداشته و نشان از پایین بودن سطح علمی حضار در بعد کلان بود و درد ناکتر از آن رای گیری از همین جمع جهت پذیرش ایده در استارت آپ بود .
    در این زمان دبیر اجرایی رویداد همگی را به بیرون سالن و جذب رای !!! دعوت نمود و گفت سعی خود را در جذب رای به کار ببرید !!!
    اینگونه به ذهن خطور میکند که افرادی که در یک رویداد با حوزه مشخص حاضر میگردند و عموما دانشجو در رشته های مرتبط هستند با کلید واژه های آن حوزه و فرهنگ لغات آن آشنایی کامل دارند ، اما من ابداً چنین حسی نداشتم گویا دانشجویان ریاضی و مالی اولین بار بود با واژه های پرداخت بیومتریک ، پرداخت بدون تماس و … مواجه میشدند . واقعا در چنین جمعی تعریف فرهنگ لغات و سپس طرح ایده مبتنی بر آن فرهنگ در ۶۰ ثانیه محال ممکن بود . حتی در بیرون سالن نیز بعد از تعریف برخی لغات کماکان چهره افراد نشان از عدم درک مطلب بود !!! به جد این دانشجویان در این جامعه زندگی نمیکنند ؟ آیا حتی بر حسب اتفاق در گوگل روشهای نوین پرداخت را جستجو نکرده اند ؟ آیا در دروس دانشگاهی به علوم روز مالی پرداخته نمیشود ؟ حس درونیم این بود که در مقابل افرادی خارج از کره خاکی زمین مشغول صحبت هستم !!!
    به هر روی هر شخص مجاز به ۵ رای به ۲۲ ایده !!! عموماً عجیب و متاسفانه سطح پایین رویداد بود و پس از ۴۵ دقیقه انتظار نتیجه آرا !!! مشخص شد و طبق پیش بینی ایده هایی چون سوسک !!! وام بدون سود خانوادگی !!! و … جزء ۱۰ ایده برتر !!! شناخته شده و به مرحله بعد راه یافتند …
    در اینجا من به خانم دکتر سپهری مراجعه کردم و علت روش برگزاری را جویا شدم ، ایشان نیز در ابتدا ایده بنده را قابل رای آوردن ندانسته و پس از مشاهد عکس معاونین وزرا و مقامات از طرح ، نحوه ارایه بنده را الکن !!! دانستند . بعد از شنیدن نظرات مبسوط!!! خانم دکتر و درک دردناک این حقیقت که خانه از پایبست ویران است ، من و همکارم از ایشان خداحافظی کرده و هنگام خروج دبیر اجرایی خواستند جزء تیم ایده های قبول شده !!! به رویداد ادامه دهیم ، نمیدانم اما شاید نظر ایشان هم تیم شدن با ایده هایی چون سوسک !!! و از این دست بود ؟!! که البته به دلیل ادامه بر طراحی کنترل پنل پلت فرم cloud در زیر ساخت شبکه IOE که بخش M2M و H2M آن عملیاتی شده و تقریباً بیش از ۲۰ ساعت وقت تیم ما را اشغال میکند ، از ایشان عذر خواهی نموده و رویداد را ترک کردیم .
    در کل بلیط ۱۵۰ هزار تومانی ، ۶ ساعت زمان رفت و برگشت ، ۶۰ لیتر بنزین مصرفی در قبال یک ساندویچ نه چندان مرغوب الویه ،چند لیوان چای و دیدن استند آپ کمدی به ظاهر استارت آپ با سطح علمی بسیار پایین ، معادله عاقلانه ای به نظر نمیرسد و من به شخصه دیگر در رویدادهای مشابه در زنجان شرکت نخواهم کرد و به شما خوانندگان گرامی هم توصیه میکنم اگر پول و مهمتر از آن وقتتان برایتان مهم است در رویدادهای استارت آپی زنجان شرکت نکنید زیرا سطح علمی جامعه دانشگاهی این شهر سورپرایزتان کرده و بازخورد آن به شما و دانش شما بر خواهد خورد .
    علیرضا رمن – مدیر عامل گروه ایده ساز (اولین پلت فرم ایرانی شبکه رایانش ابری )