افزایش کارایی مغز: در زنان با خوابیدن، در مردان با چرت زدن

خانم ها بیشتر بخوابند، آقایان بیشتر چرت بزنند!

افزایش کارایی مغز: در زنان با خوابیدن، در مردان با چرت زدن

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که زنان به میزان خواب بیشتری در مقایسه با مردها احتیاج دارند چرا که ساختار مغز آن ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.

یک خواب خوب و مفید شبانه در زنان کارآیی مغز آن ها را تا حد فراوانی افزایش می دهد این در حالی است که مردها بیشتر با چرت زدن های کوتاه مدت به همین کارآیی می رسند.

دانشمندان در مرکز تحقیقاتی Max Planck Institute in Munich مونیخ به بررسی و آنالیز الگوهای خوابیدن ۱۶۰ نفر از بزرگسالان پرداختند و تاثیر خواب بر توانمندی های ذهنی این افراد را مورد مطالعه قرار دادند. دستاوردهای این پژوهش در گردهمایی بخش دانش های عصب شناختی Forum of Neuroscience in Copenhagen در شهر کوپنهاگ دانمارک ارائه شد.

llkmm-w900-h600

محور اصلی این پژوهش ارتباط میان الگوهای خواب و آزمون های سنجش توانایی های ذهنی و تفاوت های جنسیتی بود. این که خوابیدن تا چه اندازه ای می تواند بر کارکردهای مغز تاثیر گزار باشد.

پژوهشگران دریافتند که هرچقدر زنان در حین خوابیدن کمتر خواب ببینند، میزان IQ scores آنها افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که خواب ندیدن در میان مردان و در حین خوابیدنشان نتیجه مشابهی را به همراه ندارد. اما زمانی که در حال چرت زدن هستند، این خواب ندیدن می‌تواند IQ scores آنها را مانند زنان افزایش دهد.

l'jnn-w900-h600

پروفسور مارتین درسلر Martin Dresler می گوید: “نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، یعنی ارتباط میان خواب و ضریب هوشی، پیچیده‌تر از آن است که بتوان به‌راحتی به نتیجه‌ای قطعی در مورد آن دست پیدا کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که مطالعات بیشتری در این زمینه لازم باشد.”

وی ادامه می‌دهد: “فاکتورهای فراوانی در میزان توانمندی‌های ذهنی مؤثر هستند که خواب تنها یکی از آن‌هاست. مطالعه و بررسی تعداد بیشتری از زنان و مردان می‌تواند چارچوب نظری قانع‌کننده‌تری را دراین‌ارتباط در اختیار ما قرار دهد.”

در اوایل سال گذشته نیز مرکز پژوهش‌های خواب دانشگاه Loughborough University Sleep Research Center  به این نتیجه دست‌یافته بودند که ازآنجایی‌که مغز زن‌ها در قیاس با مردان دارای پیچیدگی‌های بیشتری است بنابراین زنان به خواب بیشتری نیاز دارند. پروفسور جیم هورن Jim Horne که این تحقیق را انجام داده بود معتقد است: ” زنان در یک‌زمان چندین کار را انجام می‌دهند و از قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری نیز در مقایسه با مردان برخوردارند بنابراین آن‌ها بیشتر از مردان از مغز خود استفاده می‌کنند. پرواضح است که به با این تفاصیل به خواب بیشتری هم نسبت به مردان نیازمند باشند.”

منبع: Independent
دیجیاتو
بدون نظر

ورود