خطرات پنهان بامزه بودن

چرا هنرمندان استندآپ کمدی در جوانی می‌میرند؟

خطرات پنهان بامزه بودن

به‌تازگی گروهی از محققان نتیجه مطالعات خود در مورد علت مرگ زودهنگام  استندآپ کمدین ها را در نشریه علمی International Journal of Cardiology به چاپ رسانده‌اند.

آن‌ها در این مقاله به موضوع مرگ هنرپیشه‌های استندآپ کُمدی در سنین جوانی و میان‌سالی پرداخته و این موضوع را موردبررسی قرار داده‌اند که چرا چنین اتفاقی در میان هنرپیشه‌های درام و کمدی رواج ندارد.

این تحقیق به سرپرستی پروفسور «سیمون استوآرت» – محقق بیماری‌های قلب و عروق در موسسه تحقیقات سلامتی Mary MacKillop در دانشگاه کاتولیک استرالیا – صورت پذیرفته است. او در پی کشف این سوال بود که آیا مرگ کمدین ها در سنین جوانی صحت دارد یا خیر. به دنبال این پرسش، در ابتدای مطالعات خود متوجه گشت که کمدین‌های بسیار بامزه در مقایسه با رقبای خود که از جذابیت کمتری برخوردار هستند، بیشتر در معرض مرگ‌های ناگهانی قرار دارند.

هنگامی‌که پروفسور یادشده دایره مطالعات خود را وسیع‌تر نمود، متوجه شد انسان‌های بامزه‌ای که هنر خود را در فرم واقعی‌تر نمایش می‌دهند، همانند هنرپیشه‌های استندآپ کمدی، بیشتر در معرض مرگ‌های زودهنگام قرار دارند.

مقاله موردبحث با تیتر «آیا آخرین مرد ایستاده برای طنازی، بی‌مزه‌ترین است؟ نگاهی به زندگی بهترین استندآپ کمدین ها در مقایسه با دیگر هنرمندان فعال در حوزه سرگرمی» منتشر گشته است.

به‌صورت کلی، اطلاعات این تحقیق از بررسی زندگی و پیشینه‌ی ۲۰۰ استندآپ کمدی برتر دنیا، (۸۷ درصد مرد)، ۱۱۴ هنرمند (۸۲.۵ درصد مرد) و ۱۸۴ هنرپیشه درام (۷۰.۷ درصد مرد) به‌دست‌آمده است.

تمامی افراد منتخب از میان ۲۰۰ فرد برتر وب‌سایت‌های رای گیری محبوب همانند (ranker.com) و از دسته‌بندی‌های زیر برگزیده‌شده‌اند:

– بامزه‌ترین افراد در طول تاریخ

– محبوب‌ترین استندآپ کمدین‌ها در تمامی ادوار

– بزرگ‌ترین هنرپیشه‌های زن و مرد در حوزه سرگرمی در طول تاریخ

خطرات پنهان بامزه بودن چیست؟

پروفسور استوآرت در مطالعات خود به این نتیجه رسیده که کاهش سن واضحی در نمودار مرگ استندآپ کمدین ها وجود دارد که به‌طور میانگین سن ۶۷.۱ سال را نشان می‌دهد. به دنبال آن، می‌توان به میانگین زمان فوت هنرپیشه‌های کمدی در سن ۶۸.۹ و هنرمندان درام در سن ۷۰.۷ سالگی اشاره نمود.

همچنین در این تحقیق اعلام‌شده، آن دسته از طنازهایی که محبوبیت بیشتری دارند، بیشتر در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند. در همین راستا، گفته‌شده استندآپ کمدی‌ها بیشتر از همه در معرض خطر هستند. برای اثبات این ادعا نیز به آمار زیر استناد گشته:

استندآپ کمدین – ۱۴ از ۳۶ مرگ (۳۸.۹ درصد)

هنرپیشه کمدی – ۹ از ۳۳ مرگ (۲۷.۳ درصد)

هنرپیشه دراما – ۱۱ از ۵۶ مرگ (۱۹.۶ درصد)

محققان همچنین مرگ‌های غیرطبیعی را نیز بررسی کرده‌اند و نتایج زیر را به دست آورده‌اند:

استندآپ کمدین – ۷ از ۳۶ مرگ (۱۹.۴ درصد)

هنرپیشه کمدی – ۳ از ۳۳ مرگ (۹.۱ درصد)

هنرپیشه دراما – ۶ از ۵۶ مرگ (۱۰.۷ درصد)

جالب است بدانید در تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۳ میلادی نیز صورت پذیرفته بود، مشخص شد، کودکانی که ازنظر معلمان و والدین خود مثبت اندیش و بامزه معرفی‌شده بودند، بیشتر از بقیه در معرض مرگ در سنین پایین قرار داشتند.

کمدین ها در برابر هنرپیشه‌های معمولی

حالا این سوال پیش می‌آید که چرا چنین امری روی می‌دهد و دلیل مرگ  زودهنگام انسان‌های بامزه چیست؟ ازآنجاکه مرگ هیچ‌کدام از طنازها شبیه هم نبوده نمی‌توان پاسخ واحدی برای این پرسش داشت.

یکی از فاکتورهای بالقوه در این مورد این است که کمدین ها بیشتر از مردم عادی به نمایش رفتارهای بیمارگونه می‌پردازند که ازجمله می‌توان به شیدایی، افسردگی و حتی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال اشاره نمود. این رفتارها روی سلامت مغز آن‌ها تاثیر می‌گذارد

پروفسور استوآرت زندگی هنرمندان استندآپ کمدی را به شرح زیر توصیف نموده:

یک شغل شدیدا رقابتی با درآمد اندک و امنیت شغلی پائین؛ سال ها کار کردن با این منوال موجب تجمع تاثیرات منفی ناشی از استرس شده و حتی هنرمندان موفق نیز از ترکش‌های آن در امان نیستند.

در مقابل، هنرپیشه‌های سینما و تلویزیون با درآمد مالی رضایت بخشی که دارند، از مزایای سلامتی بیشتر و استرس کمتر برخوردار هستند.

البته محققان به فاکتورهای دیگری نیز در این رابطه اشاره نموده‌اند؛ به‌طور مثال، هنرپیشه‌های موفق دراماتیک عموما به‌عنوان الگوی طرفداران خود نیز به شمار می‌روند و ازاین‌رو مجبور هستند تا رفتارهای قابل‌قبول، محترمانه و سالمی از خود نمایش دهند. در مقابل، استندآپ کمدین ها برای مسخره‌بازی و رفتارهای خنده‌دار خود شهرت دارند.

روال‌های غیرعادی استندآپ کمدین ها

هنرپیشه‌های معمولی صبح‌های زود از خواب بیدار شده و به لوکیشن مشخصی رفته و بازی خود را انجام می‌دهند. اما یک هنرمند حوزه سرگرمی بیشتر وقت خود را بین راه‌ها و مکان‌های مختلف سپری می‌کند و تقریبا همه زمان‌های بازی وی از بعدازظهر تا پاسی از شب ادامه دارد و همیشه در فضاهای شلوغ و پر سروصداست.

این سبک از زندگی روی سلامت رفتاری انسان‌ها تاثیر منفی دارد. دکتر استوآرت در این رابطه بیان داشته: «نداشتن الگوی خواب مناسب و منظم، تغذیه مناسب و حتی تمرینات ورزشی منظم موجب تخریب سلامت جسمانی همانند افزایش فشارخون، کاهش تلورانس گلوکز، چاقی و بیماری‌های قلب و عروق شده و درنهایت منجر به مرگ زودهنگام می‌شود.»

همچنین باید گفت استندآپ کمدین ها به‌موجب برخورداری از این سبک از زندگی، دیر خوابیدن و دائم در سفر بودن به استعمال سیگار و حتی گاهی مخدر روی می‌آورند و تمامی این موارد باعث تسریع روند مرگشان می‌شود.

بدون نظر

ورود