قصور پزشکی همچنان جان می ستاند !

سالانه دوازده هزار پرونده اهمال پزشکی در دادگاه های ایران تشکیل می شود

قصور پزشکی همچنان جان می ستاند !

بیماری که سال گذشته برای انجام عمل پلیپ‌بینی به یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران مراجعه کرده بود، دیگر به هوش نیامد و صبح یکشنبه  پس از تحمل یکسال کما، فوت کرد.

یک سال پیش مردی ۴۳ ساله برای انجام عمل پلیپ بینی به یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بیمارستان‌های دولتی تهران مراجعه می‌کند و با اصرار پزشک معالج همان روز برای انجام عمل بستری و بالاخره بیمار با پای خودش وارد اتاق عمل می‌شود. عمل بیش از اندازه معمول به طول می انجامد در نهایت پس از چندین ساعت بیمار  را در حالت کما از اتاق عمل خارج و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌کنند.به گفته خانواده این مرد، وی با کبودی‌های بسیاری در ناحیه سینه از اتاق عمل خارج می‌شود که می‌تواند ناشی از عمل احیا در اتاق عمل باشد؛ اما نکته دیگر بخیه‌ای است که در پشت سرش زده‌شده است؛ درصورتی‌که وی برای عمل پلیپ به اتاق عمل برده شده و معلوم نیست به چه دلیل دچار شکستگی سر شده و روز یکشنبه ۲۷ تیر این مرد ۴۳ ساله ازدنیا رفت.

با خواندن این خبر ناخودآگاه به یاد  کارگردان نامی کشورمان عباس کیارستمی افتادم که غم از دست دادنش هنوز در قلب و سرمان گز گز می کند .

4347420_870-w900-h600

فردی که برای یک بیماری ساده روده ای در بیمارستان جم تهران بستری شد و تصور می کرد پس از چند روز استراحت دوباره به عرصه سینما باز میگردد اما دریغ که بازهم اهمال و قصور پزشکی چهره کریه خود را نشان داد و ایران وجهان را از داشتن کارگردانی که به اذعان همه بزرگان عرصه سینما نامبر وان ایران بود  و حرفهای زیادی برای گفتن دراین عرصه داشت محروم کرد. قصور پزشکی در قضیه کیارستمی عزیز قطعی است و بسیاری از پزشکان آزاده و مستقل و همچنین پزشکان فرانسوی این موضوع را تایید کرده اند . اما طبق روال زمان هایی که چنین اتفاقاتی رخ می دهد بازهم بسامد جملاتی مانند اینکه موضوع دردست بررسی است ،پزشکان ما همه متعهد و متخصص هستند ، باید از اظهار نظر های شتابزده خودداری کرد ، نتایج بررسی ها به اطلاع مردم می رسد و قطعا با مقصران حادثه برخورد می شود افزایش می یابد. که اگر برخوردی بود که ین همه پرونده قصور پزشکی در دادگاه ها تشکیل نمی شد . محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندی پیش با اشاره به افزایش ۵ درصدی خطاهای پزشکی از ۹۳ تاکنون به  تشکیل ۱۲ هزار پرونده خطای پزشکی خبرداد . البته این آقای نماینده مجلس این تعداد خطای پزشکی را قابل توجیه دانسته اند که این نیز  جای بسی تامل دارد.  درادامه هم وزارت بهداشت سنگ تمام گذاشته و  اعلام کرده  که آمار خطاهای پزشکی دلهره آور نیست و خطا یکی از ویژگی های انسانی است .

2048759-w900-h600

به طور قطع و یقین چه بسیار خانواده هایی هستند که عزیزانشان به علت اهمال پزشکان فوت می شوند اما به علت عواملی همچون نا آگاهی موضوع را به صورت قانونی پیگیری نمی کنند که اگر پیگیری می کردند قطعا آمار پرونده های خطاهای پزشکی در کشور بیش از رقم ۱۲ هزار فقره بود  . بگذریم در این نوشتار قصد ارائه آمار و ارقام ندارم چون همه ما از ارائه آمار و ارقام که در ده های اخیر نقل و نبات صحبت های مسئولان است خسته ایم . اما به نظر می آید  وزارت بهداشت و دیگر مسئولان مربوطه باید هرچه سریعتر وارد عمل بشوند واقدامات پیشگیرانه را تشدید کنند  زیرا مرگ حتی یک نفر هم به علت خطای پزشکی قابل توجیه و پذیرش نیست چه برسد به هزاران نفر   . شاید بد نباشد که وزارت بهداشت با عمل به مسئولیت خود در قبال مردم از  حمایت پزشکان بی مسئولیتی که فقط به فکر پر کردن جیب های خود هستند و به بیماران فقط و فقط به چشم یک منبع درآمد نگاه می کنند دست بردارد و  سخت و قاطع با متخلفان برخورد کند شاید اگر راه کاری برای کنترل درآمد بی حساب و کتاب بسیاری از پزشکان نستبا محترم طراحی شود  دیگر  شاهد بی دقتی در کارآنها نباشیم زیرا پزشکی که برای کسب درآمد بیشتر روزانه به دو مطبش سر می زند و در چند بیمارستان عمل انجام می دهد قطعا نمی تواند  تمرکز لازم را داشته باشد . حال باید دید وزارت بهداشت بازهم با تکذیب و رد اهمال برخی از پزشکان بی مسئولیت و پول پرست در صدد توجیه ر می‌آید یا اینکه فکری برای تشدید نظارت و برخورد قانونی با تخلفات احتمالی این حوزه و کاهش قصور پزشکی می کند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود