خبرهای داغ از کاخ ها و موزه های تهران در تیر ۹۵

افزایش بازدید از کاخ ها و موزه های شهر تهران در آخرین هفته تیر ماه

خبرهای داغ از کاخ ها و موزه های تهران در تیر ۹۵

ده ها موزه و کاخ در تهران ازجمله  موزه ملی ملک، موزه هنر های معاصر تهران، موزه صلح، موزه قصر و کاخ های نیاوران، گلستان و سعد آباد تهران درچند روز اخیر با استقبال فرهنگ دوستان و علاقه مندان به هنر و تاریخ مواجه شده است .  و بعضا رویدادهای متنوعی در این مکان ها در حال انجام است. برای اطلاع از آخرین خبر ها از کاخ ها و موزه های شهر تهران در این بسته خبری با ما همراه باشید.

در صورتی که می  خواهید یکی از برترین مجموعه های جواهرات سلطنتی دنیا را تماشا کنید، به موزه جواهرات ملی ایران جنب ساختمان قبلی بانک مرکزی در خیابان فردوسی مراجعه کنید که این روز ها، گردشگران خارجی زیادی را در خود جای داده است. هم چنین، یکی از برترین موزه های باستان شناسی دنیا که در خیابان امام خمینی تهران با نام موزه ایران باستان واقع شده است، آثار جدیدی از گنجینه های نفیس خود را در دید علاقمندان قرار داده است .

2-w900-h600

(تصویر سمت راست: اشیا چند هزار ساله در موزه ایران باستان – تصویر سمت چپ: بازدید اخیر رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی از موزه جواهرات ملی ایران)

گفتنی است، برخی  از آثار به نمایش در امده در این مجموعه ارزشمند، متعلق به شهر سوخته زابل، بهشت باستان شناسان جهان است.

سه خبر از کاخ نیاوران

کاخ نیاوران که این روز ها به واسطه پخش سریال تاریخی معمای شاه، لوکیشن آشنایی برای سریال دوستان در جمعه شب های شبکه اول سیما به شمار می رود، اعلام کرد که از هفته آینده کلاس های نقاشی پشت شیشیه را برای هنر دوستان تهران برگزار می کند.

هنر نقاشی پشت شیشه شاخه ای از نگارگری ایرانی است که اوج رونق این هنر به دوران صفویه باز می گردد. در این هنر قدیمی و اصیل بر پشت شیشه و آیینه و در سبک های مختلف نقاشی اجرا می شود.

3-w900-h600

لاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های ۲۲۲۸۲۰۲۰، ۲۲۲۸۲۰۵۰ تماس حاصل نمایند. کاخ نیاوران در سایت اینترنتی به نشانی niavaranmu.ir در دسترس است.

خبر بعدی این که کاخ نیاوران  دوره آموزشی «باستان شناسی برای کودکان» برگزار می کند. در این دوره کاوش مجازی، شبیه‌ سازی باستان ‌شناسی زیر آب، کشاورزی باستانی، سفال‌گری به روش مردم باستان، مرمت اشیاء، شناخت داستان انسان، ساخت ابزارسنگی، لایه‌نگاری تپه‌ های باستانی، سیر اندیشه و خط در جهان، ساخت مهر و سکه و لوح‌های گلی به کودکان آموزش داده می شود.

4-w900-h600

دوره آموزش خلاق باستان‌شناسی برای کودکان در دو گروه سنی ۷ تا ۹ و ۱۰ تا ۱۳ سال از تاریخ ۱۶ مرداد تا ۳۱ شهریور برگزار می ‌شود که هر کارگاه شامل دو بخش کار در منزل و کار در کلاس است. آموزش غیر مستقیم باستان‌شناسی با هدف ایجاد دغدغه‌ی حفظ و نگهبانی میراث فرهنگی در کودکان، امکان ‌سنجی افزایش هوش استدلالی کودکان از طریق آموزش‌های خلاق و روش‌ها و تئوری‌های باستان‌شناختی، ایجاد هویت اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس و تهیه‌ی شناسنامه‌ی فردی و شناخت تاریخ ایران و داستان انسان از آغاز تا امروز از جمله اهداف برگزاری این دوره است.

خبر بعدی این که همایش  تخصصی”‌محیط زیست‌، ورزش و مشارکت‌های اجتماعی”، به همت کمیسیون ملی یونسکو در ایران و به مناسبت روز جهانی محیط زیست   در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

۴ خبر از کاخ سعد آباد

خبر اول این که نشست تخصصی خوشنویسی موزه میرعماد با عنوان “جرعه ای نستعلیق” با حضور استاد مدعو مجتبی سبزه از فعالان بر جسته عرصه خوشنویسی ایرانی ، امروز سه شنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۶ در موزه خط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می گردد.  در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی خود به صورت ماهانه ،جلسات متنوعی پیرامون هنر نستعلیق ایرانی و همچنین برنامه های فرهنگی هنری شامل:(نمایشگاه،نشست تخصصی و کارگاههای خوشنویسی) با همکاری استادان صاحب نام انجمن خوشنویسان ایران برگزار می کند.

5-w900-h600

خبر دوم این که امروز، مراسم نکوداشت ۱۰۳ سالگی استاد منوچهر ستوده، ایرانشناس و پژوهشگر برجسته کشور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شود. این مراسم از ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ در سالن ایوان عطار این مجموعه و با همکاری کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور و خانه طبیعت گردی ایران برگزار می گردد.

خبر بعدی این که عاشقان عکس، تا آخر تیر ماه وقت دارند که از نمایشگاه گروهی عکس که در کاخ سعد آباد برگزار می شود، دیدن کنند. نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «مینیمال» از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ تیر ماه در نگارخانه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شود.   نمایشگاه گروهی مینیمال شامل ۳۱ اثر عکاسی با موضوع فضاهای معماری ، در ساعت ۱۵ الی ۱۸ شنبه ۲۶ تیر ماه افتتاح شد و این نمایشگاه تا تاریخ ۳۱ تیر ماه در معرض نمایش عموم قرار می گیرد.

6-w900-h600

این نمایشگاه با همکاری و تلاش مشترک مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی برگزار می گردد و آثاری از هنرمندان: فاطمه رشیدی، لیلا حمزه زاده، عسل ربی، بیتا واقفی، پرستو قاضی و رضا یکتا که همگی از شاگردان استاد فرهانی هستند به نمایش در آمده است.

خبر آخر این که بیست و یکمین نمایشگاه موزه سیار سعدآباد تا ۳۰ تیر در گالری فانوس فرهنگسرای رازی دایر است . گفتنی است، در این نمایشگاه تعدادی از آثار همانند سازی شده موزه خط و کتابت استاد میرعماد ،موزه استاد فرشچیان ، موزه استاد بهزاد و موزه هنرهای زیبا به نمایش گذاشته شده است .

کاخ موزه سعد آباد که بزرگ ترین مجموعه فرهنگی تاریخی ایران با ۱۱۰ هکتار مساحت است را در نشانی sadmu.ir دنبال کنید.

از کاخ گلستان چه خبر؟

مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان که در میدان امام خمینی تهران واقع شده است، یکی از معروف ترین مقصد های گردشگری مرکز شهر به شمار می رود که مخاطبان زیادی دارد. این کاخ که در چند هفته اخیر چند بار بخاطر مشکلات فنی بسته بود، اخیرا باز شده است.

کاخ گلستان را در نشانی اینترنتی http://www.golestanpalace.ir دنبال کنید.

۴ خبر داغ فرهنگی هنری از موره ملی ملک

موزه ملک، بزرگ ترین موزه وقفی ایران که در خیابان ملل متحد، نبش ساختمان تاریخی وزارت امور خارجه در خیابان امام خمینی تهران قرار دارد، هم چنان روز های داغی را پشت سر می گذارد و عاشقان فرهنگ و هنر ایران، از این مجموعه و برنامه های فرهنگی آن استفاده می کنند.

خبر اول این که کارشناسان موزه ملی ملک برای کودکان کار در منطقه پاسگاه نعمت آباد، در کاری ارزشمند، کلاس اموزشی نقاشی و هنر برگزار کردند. به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کارشناسان این گنجینه در تداوم فعالیت‌های نیک‌اندیشانه برای کودکان کار، نیازمند، بدسرپرست و بی‌سرپرست، به «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» در منطقه پاسگاه نعمت‌آباد رفتند تا زمینه آشنایی غیر رسمی کودکان این مرکز را با با فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی فراهم آورند. این فعالیت، در چارچوب کوشش‌های نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران برای ارایه آموزش‌های غیر رسمی به کودکان و نوجوانان در سه سال گذشته است.

7-w900-h600

خبر بعدی این که از فردا، دوره ویژه کتیبه خوانی در موزه ملی ملک برگزار می شود. دوره آموزشی «کتیبه‌خوانی و طراحی خطوط کوفی» با تدریس عمادالدین شیخ ‌الحکمایی، مصحح و پژوهشگر حوزه نسخه‌ های خطی و اسناد تاریخی از فردا در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌ شود.

علاقمندان به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر میدان مشق، محوطه تاریخی باغ ملی» مراجعه کنند.

دوره تکنیک های منسوخ در کتاب آرایی

هم چنین از فردا، دوره آموزشی «بررسی تکنیک‌های منسوخ در کتاب‌آرایی» در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

دوره کاربرد شوینده ها در حفاظت از پارچه های تاریخی

دست آخر این که نشست تخصصی «کاربرد شوینده‌ها در حفاظت از پارچه‌های تاریخی» برگزار می‌شود. این دوره با حضور مهری قبادی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه حفاظت و مرمت پارچه‌ها و منسوجات تاریخی در روز چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ خورشیدی ساعت ۱۴ در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار خواهد شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک را در نشانی http://malekmuseum.org دنبال کنید.

از موزه هنر های معاصر تهران چه خبر؟

موزه هنر های معاصر که گنچینه آثار هنری موجود در آن بیش از ۲.۵ میلیارد دلار براورد شده است، در هفته آخر تیر ماه ۹۵، برنامه های هنری و سینمایی متنوعی را برای علاقمندان در خیابان گارگر تهران تریب داده است. علاقمنداه به نشانی اینترنتی به آدرس http://www.tmoca.com مراجعه کنند.

از موزه صلح تهران چه خبر؟

8-w900-h600

یکی از موزه های جالب تهران که خیلی شناخته شده نیست،  موزه صلح است. اخیرا خبر دار شدیم که خانم سوزانا ترستل، سفیر جدید کشور هلند که کشورش نمایندگی دوره‌ای اتحادیه اروپا در ایران را نیز بر عهده دارد روز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۵ از موزه صلح تهران بازدید کرده است. ایشان ضمن حضور در موزه، با راهنمایی جانبازان داوطلب با ابعاد کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه ایران  در جنگ تحمیلی آشنا شد.

این موزه را در نشانی http://www.tehranpeacemuseum.org/index.php/fa دنبال کنید.

از موزه علوم و فناوری تهران چه خبر؟

9-w900-h600

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران از دیگر موزه های کم تر شناخته شده اما فعال تهران است که این روز ها برنامه های متنوعی در دست برگزار دارد. جشنواره تابستانه موزه علوم از دیروز آغاز به کار کرد. جشنواره تا ۱۱ شهریور در محل نمایشگاه دائمی موزه علوم واقع در خیابان سی تیر دایر است . علاقمندان می توانند همه روزه (به جز روزهای تعطیل) از ساعت ۸ الی ۱۶ به موزه علوم و فناوری سر بزنند و یک روز پر از هیجان علمی را تجربه کنند.

این موزه را در نشانی http://www.irstm.ir دنبال کنید.

از باغ موزه قصر تهران چه خبر؟

زندان قصر سابق در خیابان پلیس تهران، امروزه به مجموعه فرهنگی و تفریحی تبدیل شده است. اخیرا خبر دار شدیم که برای درمان بیماران صعب العلاج، آیین گلریزان در زورخانه باغ موزه قصر تهران برگزار شد.

11-w900-h600

سنت حسنه گلریزان برای بیماران صعب‌العلاج   با حضور پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران، عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران، عزت الله خان محمدی فرماندار شمیرانات، سعید طلوعی شهردار منطقه هفت تهران ،علی دادگر سرپرست فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، پهلوان عباس زندی، پهلوان توپچی، شهروز برزگر (نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی)، سردار مصطفی آجرلو (مدیرعامل باشگاه تراکتور سازی)و حسین هوشیار(مدیر باغ موزه قصر) ،روسای اصناف مختلف و قهرمانان، پیشکسوتان و خیرین در زورخانه باغ موزه قصر تهران برگزار شد.

این باغ موزه را در نشانی http://qasr.ir دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود