شمارش معکوس برای المپیک ۲۰۱۶

13 روز به آغاز بزرگترین رویداد ورزش جهان مانده

شمارش معکوس برای المپیک ۲۰۱۶

شمارش معکوس برای برگزاری رقابت های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریودوژانیرو آغاز شده است و این رقابت ها کمتر از ۲ هفته دیگر با برگزاری مراسم افتتاحیه در ورزشگاه ریو برزیل، رسما شروع به کار خواهد کرد. رقابت های المپیک این دوره یکی از امنیتی ترین دوره های برگزاری المپیک تابستانی معرفی شده است که ویروس زیکا و آماده نبودن برخی از تاسیسات ورزشی و خدماتی این شهر برای ورزشکاران و تماشاگران، برگزاری موفق آن را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

المپیک ریو 2016

دنیایی که تا به امروز سال ۲۰۱۶ را با ترور و خشونت و رنگ خون آغاز کرده است، تا دو هفته دیگر شاهد برگزاری رقابت هایی با حضور ۱۱ هزار ورزشکار و مربی از سراسر جهان خواهد بود تا فلسفه کوه المپیا، این بار در ریو برزیل، صلح و آرامش و دوستی را برای شهروندان کره زمین در دهه دوم قرن بیست و یکم آرزو کند.

همه از استثنایی بودن کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابت ها خبر می دهند که در ۱۴ رشته ورزشی، با شانس کسب مدال در ۱۰ رشته رو به رو است. ملت ایران در مرداد داغ ۹۵ منتظر خبر های مسرت بخش از آوردگاه ریو است تا دوباره خاطر ۶۰ مدال قبلی ایران در ۱۵ دوره قبلی تکرار شود. ۱۳۱ ورزشکار ایرانی در رقابت های المپیک و پارالمپیک حضور خوهند داشت و بازار پیش بینی ها هم چنان داغ است.

در کاروان امسال، پرچم داری باز به خانم ها رسید و زهرا نعمتی، پرچمدار کاروان تیم اعزامی ایران خواهد بود. چند روز پش هم مراسم بدرقه کاروان با حضور حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد و هدایای ۱۰ میلیون تومانی به ورزشکاران اهدا شد و قول هایی برای هدایای ویژه بر اساس رنگ مدال. . .

زهرا نعمتی

برزیل، کشور رنگ و موسیقی و ورزش، این بار میزبان رقابت هایی است که به گفته برخی از شاهدان، آمادگی شایسته ای برای برگزاری رقابت ها ندارد و آن شکوه و مدیریت و برنامه ریزی ممتازی که در المپیک پکن، چینی ها به دنیا تدریس کردند، در این دوره شاهد نخواهیم بود. دوره ای که حتی ۱۱۰۰ موشک کوتاه برد نیترات نقره آماده شلیک بودند تا بارهای ابر های اطراف استادیوم را در روز افتتاحیه تخلیه کرده و مراسم باشکوه افتتاحیه ۲۰۰۸ پکن را که جشنواره ای از رنگ و نور و شگفتی بود را در معرض دید میلیاردها تماشاگر رقابت ها قرار دهند.

المپیک ریو

این بار در آوردگاه برزیل، اوضاع از نظر آب و هوایی وضعیت خوبی را سپری می کند و میلیون ها قطعه بلیط از ماه ها قبل برای برگزاری رقابت ها به فروش رفته است اما خبر ها از باقی ماندن شماری از بلیط های این رقابت ها خبر می دهد.  سایت RIO2016.COM نیز از ۱ سال پیش تاکنون، ساعت به ساعت به انتشار اخبار داغ و رسمی از رقابت ها می پردازد و OMEGA به عنوان زمان سنج رسمی رقابت ها، شمارش معکوس افتتاحیه ریو را آغاز کرده است.

المپیک ریو 2016

جهان منتظر برگزاری باشکوه ترین رقابت ورزشی چند سال اخیر است. تنها سیزده روز دیگر (۱۵ مرداد) تا برگزاری مراسم افتتاحیه در ورزشگاه Maracanã Stadium ریو دوژانیروی برزیل زمان باقیست و بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از سراسر جهان، خود را آماده شرکت در رویدادی جذذاب و نفس گیر می کنند. از ایران، برای نخستین بار در طول برگزاری این رقابت ها، کاروانی متشکل از صدها ورزشکار و مربی و کادر فنی به این رقابت ها اعزام شده اند که باشکوه ترین کاروان اعزامی ایران به رقابت های المپیک تابستانی به شمار می رود.

المپیک ریو 2016 ماراکانا

(نمایی از ورزشگاه ماراکانا ریو دو ژانیروی برزیل)

در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی، المپیک ریو داغ شده است و هشتگ RIO2016 هم چنان می تازد، تنها تا امروز، بیش از نیم میلیون پست بر روی این هشتگ به اشتراک گذاشته شده است که به نظر می رسد تا ۲ هفته دیگر، بیش از ۱ میلیون تصویر روی این هشتگ منتشر شود.

المپیک ریو 2016

حضور تیم ملی والیبال ایران در رقابت های المپیک ریو ۲۰۱۶ سبب شد تا شماری از ایرانیان مقیم داخل و خارج از کشور، تنها به عشق دیدن بازی های تیم ملی والیبال ایران، مسافر برزیل شوند. سفری که بنا به گفته مسئولان کمیته ملی المپیک و سازمان گردشگری، هیچ آژانسی به عنوان اسپانسر رسمی یا نماینده اعزام تماشاگر ایرانی به رقابت های ریو را بدست نیاورد و این سبب شد تا تب اعزام مسافر به این رقابت ها، بر خلاف المپیک ۲۰۱۲ لندن یا جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، داغ نشود.

برگزاری المپیک ۲۰۱۶ ریو که تا کم تر از دو هفته دیگر برگزار می شود، امنیتی ترین رقابت های ورزشی در نیم قرن اخیر عنوان شده است. حضور ده ها هزار نیروی امنیتی و ضد تروریستی در برزیل و به خصوص در شهر برگزاری رقابت ها از ترس فعالیت های تروریسی سبب شده تا برخی گمانه زنی ها از برنامه ریزی گروهک تروریستی داعش برای انجام عملیات خرابکارانه در این کشور حکایت کنند. این گمانه زنی ها وقتی قوت یافت که پیام های اینترنتی تلگرامی برخی از کاربران اینترنت که منتسب به این گروه هستند، به زبان پرتغالی، مطالبی را به اشتراک گذاشتند.

المپیک ریو 2016

آژانس بین المللی انرژی اتمی و نهاد های امنیتی و اطلاعاتی غرب از سال ها پیش، برای مشاوره در امور اطلاعاتی و ضد تروریستی با آژانس های امنیتی برزیل تعامل داشتند تا برگزاری رقابت ها با کم ترین میزان تهدیدات رو به رو شود. برزیل میزبان رقابت های المپیک، ۲ سال پیش در حالی که همه دنیا آماده بود تا حضور این تیم زرد پوش و پر افتخار را در فینال جام جهانی ببیند، مقهوم ژرمن ها شدند و از حضور در فینال و شکار ششمین کاپ، باز ماندند.

برزیلی ها اکنون آماده اند تا یک بار دیگر قدرت خود را در ورزش جهانی به رخ بکشند و دنیا را با ظرفیت های بکر و فوق العاده زیبای برزیل در عرصه گردشگری و فرهنگ آشنا کنند. برزیل این روز ها با بحران های گسترده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و بنا به آمار، برخی از تاسیسات ورزشی و خدماتی این کشور برای برگزاری این رقابت ها هنوز به طور کامل آماده نشده است.

وقوع رفتار های تروریستی و خشونت گرایانه در چند هفته پیش از برگزاری این رقابت ها در ریو نشان می دهد که پتانسیل اقدامات وحشیانه و خویین در این دوره از رقابت ها بالاست و احتمال می رود که دنیا ظرف ۳ هفته دیگر، خبر های عجیب و تلخی از این رقابت ها بشنود. اگر چه مسئولان کمیته بین المللی المپیک و برزیل، از آمادگی کامل نیروهای امنیتی این کشور برای مقابله با تهدیدات مختلف خبر می دهند، اما به هر حال فقر و فساد حاکم بر برزیل در دو دهه اخیر، بروز چنین اقداماتی را منتفی نمی کند.

زیکا

موج انصراف از شرکت در رقابت های تابستانی المپیک ریو برزیل ۲۰۱۶ به خاطر ویروس زیکا توسط ورزشکاران کشور های مختلف دنیا هم چنان ادامه دارد. بسیاری از ورزشکاران مطرح دنیا به خصوص ستاره های بسکتبال NBA و حتی دارنده گان مدال های رنگارنگ در ۲ دوره المپیک قبلی نیز، به واسطه رواج وضعیت بهداشتی نامناسب و مبهم در این کشور، عطای شرکت در رقابت ها را به لقایش بخشیدند.

المپیک ریو 2016

(تصویر ایندکس سایت رسمی رقابت های المپیک ریو ۲۰۱۶)

زیکا، ترور و فقر، فعلا ۳ عاملی هست که برگزاری شایسته و باشکوه رقابت های المپیک ریو را در هاله ای از ابهام فرو برده است. زیکا به این خاطر که تا چندی پیش، برزیل شاهد مرگ و میر گسترده شهروندان خود به واسطه این ویروس بود. اگر چه مقامات این کشور اعلام کردند، زیکا در برزیل به طور کلی ریشه کن شده است، اما جامعه جهانی هنوز به اقدامات این کشور اعتماد ندارد. ترور از این نظر که این رقابت ها بهترین فرصت برای پوشش رسانه ای  و خبری اقدامات تروریستی گروه های خشونت گرای سال های اخیر هستند که بروکسل و پاریس و لندن و استانبول و نیس را در معرض تهدیدات خود قرار دادند و جان صدها انسان بی گناه را گرفتند.

فقر از این بابت که برزیل در بد ترین وضعیت اقتصادی در ۳ دهه اخیر به سر می برد و اگر چه ۸ سال پیش مشخص شد که آن ها توانستند گوی سبقت را  از مادرید و شیکاگو و توکیو بربایند، اما هم چنان مشکلات اقتصادی سبب شده تا مردم از برگزاری رقابت ها در این کشور ابراز ناخرسندی کنند و دولت بودجه کافی برای تکمیل پروژه های صنعتی ندارد.

المپیک ریو 2016

(لوگو اسپانسرهای رسمی رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو)

حتی برخی رسانه ها اعلام کردند که ساخت بعضی از تاسیسات ورزشی این کشور، بدون مشاوره فنی و مهندسی صورت گرفته و پیمانکار و دستگااه نظارت، یکی بوده است!

به هر حال باید ۱۳ روز دیگر صبر کرد تا ببینیم آیا برزیلی ها توانایی شایسته ای برای مدیریت اثربخش و بهینه رقابت های ورزشی المپیک را دارند یا خیر.

هر کشوری به کاروان ورزشی خود نگاه می کند و ایران نیز، به نفرات خیلی شاخص در کاروان اعزامی ریو ۲۰۱۶. در کاروان امسال، کشتی فرنگی، آزاد، تکواندو و رشته های مربوط به دوو میدانی در بالاترین سطح انتظار برای افتخار آفرینی هستند. کشتی و تکواندو در ۴ دوره اخیر رقابت های المپیک هم چنان افتخار آفرین بود و مردم انتظار دارند تعداد مدال های المپیک پر افتخار لندن ۲۰۱۲ بار دیگر برای کارون اعزامی ایران به رقابت ها تکرار شود.

اگر چه مسئولان از کمبود منابع و مشکلات مختلف در آماده سازی تیم های ورزشی اعزامی به رقابت ها در چند سال اخیر حکایت کردند و تنها ۴۶ میلیارد تومان به کل کاروان از تیم های ورزشی مختلف برای آماده سازی پرداخت شد، اما به نظر می رسد ورزشکاران با غیرت ایرانی در آوردگاه های بین المللی، آماده هستند تا بار دیگر جهان را مقهور ظرفیت های بالقوه خود کنند.

حمید سوریان

(حمید سوریان، پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران، شانس نخست طلای المپیک در فرنگی)

کشتی فرنگی و والیبال، در اولویت نگاه های ایرانیان به رقابت های ریو ۲۰۱۶ به شمار می رود. کشتی فرنگی به این خاطر که ۳ طلای تاریخی و خاطره انگیز شاگردان بنا در آوردگاه لندن ۲۰۱۲ سبب شده است تا انتظارات از این تیم بالاتر برود و همین انتظار بالا می تواند فرصتی برای آزاد کاران باشد تا در نهایت آرامش، بار دیگر طلاهای ۱۹۹۶ آتلانتای خادم و سیدنی ۲۰۰۰ علیرضا دبیر را بر گردن آزادکاران ببینند.

اگرچه بنا قبلا هم عنوان کرده بود که شرایط اصلا مشابه وضعیت آمادگی در لندن نیست، اما ۸۰ میلیون ایرانی برای برگزاری رقابت های فرنگی المپیک ریو، بیش از برگزاری رقابت ها لحظه شماری می کند.

در دنیای والیبال نیز که پس از ۴۶ سال، سهمیه المپیک را بدست آوردیم و ۳ سال با شاهکار بلند قامتان ایران، یکی از قدرت های مسلم والیبال جهان شدیم، دنیا آماده است تا شگفتی سازهای غرب آسیا را این بار در آوردگاه ریو ۲۰۱۶ نظاره گر باشد. والیبالیست های با افتخار ایران در نخستین گام به دیدار آرژانتین می روند. تیمی که در سال های اخیر بار ها در مقابل ایران در رقابت های جهانی مقهور شده بود و در آخرین بازی، ۳-۲ در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی، مغلوب تیم کشورمان شد.

خولیو ولاسکو گفته بود که اصلا از این که در بازی نخست به دیدار تیم ملی ایران برود رضایت ندارد. شاید نخستین پیروزی تیم ملی والیبال ایران در رقابت های المپیک، مقابل شاگردان ولاسکو آرژانتینی باشد که روزگاری نه چندان دور، سرمربی تیم ملی کشورمان بود و افتخار های بسیاری را برای ما به ارمغان آورد.

امیدواریم کاروان ورزشی ایران بتواند با اقتدار در رقابت ها حاضر شده و صنعت گردشگری،ورزش و تبلیغات ایران بتواند درس های خوبی از این رقابت های ورزشی برای تجربه اندوزی بگیرد.

آخرین خبر ها از رقابت های المپیک ۲۰۱۶ برزیل را هر روز در سرویس های ورزشی و دهکده جهانی روزیاتو دنبال کنید. فردا گزارش مفصل و جالبی درباره این رقابت ها خواهید خواند . . .

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود