پرواز موفقیت‌آمیز هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی فیس‌بوک

پهپادی با کوله باری از اینترنت

پرواز موفقیت‌آمیز هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی فیس‌بوک

در روزهای اخیر، فیس‌بوک توانست پس از سال‌ها انتظار، نخستین هواپیمای خورشیدی خود را با موفقیت به پرواز دربیاورد.

هواپیمای یادشده درواقع یک پهپاد غول‌پیکر و موسم به Aquila است و در نخستین پرواز آزمایشی خود توانست ۹۰ دقیقه در آسمان گشت زنی نماید. به ادعای مسوولان فیس‌بوک، این زمان سه برابر بیشتر از تایم مورد انتظار آن‌ها بوده.

Aquila نخستین بار در کنفرانس F8 در ماه مارس سال ۲۰۱۵ معرفی گشت و پروازهای پیشین آن توسط نمونه‌های کوچک‌تر و پهپادهای مدل صورت گرفته بود. این نخستین بار بود که این وسیله در اندازه واقعی مورد آزمایش قرار می‌گرفت.

ماموریت این پهپاد عظیم‌الجثه، مهیا نمودن اینترنت برای ۴ میلیارد نفر در سراسر دنیاست که به دنیای مجازی دسترسی ندارند.

طول بال‌های این هواپیما را می‌توان به بوئینگ ۷۳۷ تشبیه نمود. همچنین گفته می‌شود نسخه نهایی آن قادر است در ارتفاع ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار پائی و به مدت سه ماه پرواز نماید.

جالب اینجاست که میزان انرژی‌ای که این پهپاد با توان پرواز به مدت ۹۰ روز مصرف می‌کند، به‌اندازه یک سشوار یا مایکروفر است. Aquila درواقع یک هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی است که اینترنت ارزان را برای میلیون‌ها انسان در مناطق دور از دسترس دنیا مهیا می‌نماید. این وسیله قادر خواهد بود که یک منطقه را تا قطر یک‌صد کیلومتر گشت زده و با استفاده از ارتباط‌دهنده‌های لیزری و سیستم‌های موج میلی‌متری، اتصال اینترنت را از ارتفاع ۶۰ هزار پایی برای هر منطقه مهیا نماید.

بد نیست بدانید که Aquila بخشی کلیدی از طرح Internet.org است و مارک زاکربرگ نیز در این رابطه اظهار امیدواری نموده که این هواپیمای خورشیدی می‌تواند چشم‌انداز آن‌ها در راستای دسترسی به اینترنت در همه جهان را محقق نماید.

گفته می‌شود که در سال آینده آزمایش‌های بیشتری روی این پهپاد صورت خواهد پذیرفت تا وسیله مذکور توان پرواز در ارتفاعات بالاتر را نیز پیدا نماید.

منبع: mashable
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود