جنگ جهانی سوم با نبرد سایبری

برای پیروزی در جنگ نوین سایبر از اطلاعاتتان بیشتر مراقبت کنید

جنگ جهانی سوم با نبرد سایبری

 

به نظر می رسد در هزاره سوم که بیش از ۳ میلیارد نفر از شهروندان کره زمین دسترسی اینترنتی ندارند و سبک زندگی دیجیتالی، بخش غیر قابل انکار فرهنگ زندگی در دهکده جهانی شده است، دارایی ها از فیزیکی به دیجیتالی تغییر یافته و در بالا ترین سطح آسیب و تهدید قرار دارد. به همین خاطر، برخی از تئوریسین های نظامی و آینده پژوه ها، نبرد های آینده را نبرد های سایبری می دانند و بر آن تاکید می کنند.

3,.-w900-h600

یکی از تهدیدات سایبری که همین چند سال پیش صورت گرفته از طریق ویروس استاکس نت، نهاد های اطلاعاتی غربی قصد داشتند تا سیستم سانتیریفیوژ های نصب شده در مراکز هسته ای کشور را از کار بیاندازند که خوشبختانه با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی و سایبری ایران، این توطئه که می توانست تخریب های زیست محیطی و آسیب های اقتصادی فراوانی به همراه داشته باشد خنثی شد.

تهدیدات سایبری امروزه به هک گسترده شبکه های مالی، بانکی، سیاسی، فرهنگی و اطلاع رسانی و خدمات کشور های مختلف دنیا توسط هکر ها یا تیم های هک بین المللی سازمان یافته مربوط می شود که از هر اقدامی برای از کار انداختن شریان های دیجیتالی حیاتی کشور های دنیا فرو گذار نمی کنند. استراق سمع هایی که در سال های اخیر از تلفن همراه سران اروپا از مرکل تا رییس جمهور فرانسه و مقامات انگلیسی و اروپایی و شرقی صورت گرفت، تنها بخشی از سناریوی جنگ نرم در دوران عصر جنگ سرد است.

اگر چه  میخاییل گورباچف، رهبر جماهیر شوروی سابق  از جنگ سوم جهانی به عنوان آخرین جنگ بشری خبر داده است!، اما به نظر می رسد، نبردهای سایبری کم هزینه با بالاترین سطح تلفات معنوی و خسارت های مالی و اقتصادی، می تواند هر اتاقی را در کره زمین که شامل اینترنت و رایانه و شماری هکر باشد، به اتاق جنگ جهانی بدل کند. امری که در قرن های قبلی،، مسبوق به سابقه نبود.

4,.-w900-h600

(چشم انداز تهدید سایبری در جهان در فاصله ژانویه ۲۰۱۳ تا جولای ۲۰۱۴ که ایران را در بالاترین سطح تهدید نشان می دهد)

تهدید سایبری ایران را جدی بگیریم

تهدید سایبری برای ایران همیشه وجود خواهد داشت و آمادگی همه جانبه در کلیه سطوح برای مقابله با این قضیه می بایست در دستور کار مردم و مسئولان باشد. اتفاقا دلیل این که سازمان پدافند غیر عامل تشکیل شد، تداوم این رویکرد بود که پدافند هوایی و موشکی، شاید دهه ها بی استفاده باشد و عملیات نظامی کشور را تهدید نکند. اما کشور همواره با تهدید های طبیعی، سایبری و امثالهم دست و پنجه نرم خواهد کرد.

این فقط نرم افزار های بانک مرکزی نیست که می تواند اشراف اطلاعاتی غربی ها را به جریان های اصلی مالی و بانکی کشور به وجود اورد. اپ های موبایل، سایت های اینترنتی بعضا غیر اخلاقی و متبذل، بهترین فرصت برای نفود اطلاعاتی و سایبری و نصب خودکار بد افزار ها بر روی سیستم کاربران عادی، شرکت ها و موسسات دولتی و حتی خصوصی هستند که می تواند در صورت عدم شناسایی و قرار گیری در تور پدافند سایبری ایران، خسارت های فراوانی به کشور وارد کند.

پدافند غیر عامل در عرصه تهدیدات سایبری، اگر مهم ترین سازمان دولتی کشور نباید، قطعا در فهرست چند سازمان دولتی مهم و حیانی خواهد بود. در عصر مدرن دیجیتال، همه چیز تغییر کرده است همان طور که شیوه نبرد ها نیز تغییر کرده و باید برای آن آماده شد. ما نیاز به سربازانی برای مبارزه در جنگ سایبری داریم. ما نیاز داریم که اکثر مردم ایران درباره تهدیدات سایبری مطلع باشند و به  راحتی اطلاعات متنی، تصویری، ویدئویی خود و جامعه شان را در سطوح مختلف عادی، عمومی، خصوصی و حتی محرمانه در سایت ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارند.

بعضا مشاهده می شود که بعضی اسناد دولتی حتی عادی از طریق نرم افزار هایی که سرور مرکزی آن ها در خارج از کشور هست، به جهت تسهیل و تسریع در تبادل اطلاعات به اشتراک گذاشته می شود. همین مساله ساده نیز می تواند بستر یک تهدید سایبری را برای کشور به ارمغان آورد. از طریق مهندسی اجتماعی دقیق و پیچیده اکنون می توان دقیق ترین سطح اطلاعات را از شهروندان در نقاط مختلف کشور  بدست آورد و طعمه های اطلاعاتی برای پیش برد مسائل امنیتی را فراهم کرد.

بنابراین آموزش دادن به ۳۰ میلیون کاربر ایرانی درباره رعایت حریم خصوصی، مسائل فنی و امنیتی در فضای اینترنت و هم چنین آشنا کردن آن ها با مقولات تهدیدات سایبری کوچک و بزرگ و شیوه فعالیت در این مختصات، مقوله مهمی است که به نظر می رسد رسانه ملی باید بیش از پیش به آن بپردازد.

اضافه کردن مطالبی به کتاب درسی دانش آموزان و دانشجویان اینترنت باز ایران به مقوله تهدید سایبری و الزامات مقابله با آن به زبان ساده در کنار اطلاع رسانی ملی و خبری در این عرصه، آگاهی عمومی را افزایش خواهد داد. امیدواریم مرکز ملی تهدیدات سایبری، هزاران نقطه آسیب پذیر کشور در این عرصه را در برنامه های میان مدت و بلند مدت شناسایی و راه نقوذ را مسدود کند. دیجیتالی شدن ایران، فواید بسیاری دارد، اما گشور را بیش از قبل در نعرض تهدیدات غیر نظامی قرار داده است.

اکنون همه بخش های کشور در معرض تهدیدات سایبری قرار دارد و هیچ بخشی مستثنی نیست. برای مقابله با تهدیدات سایبری، آموزش ملی و بسیج عمومی باید در دستور کار قرار بگیرد. تهدید سایبری از وقوع زمین لرزه قریب الوقوع هولناک و ویرانگر که مناطق مختلف کشور را تهدید می کند قریب الوقوع تر است و نیاز به توجه هوشیارانه و هوشمندانه دارد.

آخرین خبر ها از پلیس سایبر ایران را در نشانی  cyberpolice.ir     و اقدامات سازمان پدافند غیر عامل کشور را در آدرس http://paydarymelli.ir دنبال کنید.

بدون نظر

ورود