سلفی باز ترین نخست وزیر جهان کیست؟

نخست وزیر جوان کانادا و علاقه عجیبش به سلفی

سلفی باز ترین نخست وزیر جهان کیست؟

در مرداد داغ ۹۵، دیدن سلفی های داغ یک سیاست مدار که به عنوان سلطان سلفی های کانادا معرفی شده است، خالی از لطف نیست! نخست وزیر جوان و جدید کانادا یکی از سلفی باز ترین سیاست مداران این کشور است که تا کنون صدها سلفی از ایشان از زندگی خصوصی تا همراهی با طرفدارانش در مجامع مختلف منتشر شده است.

1r-w900-h600

(جاستین ترودو ، نخست وزیر جوان کانادا، سلفی باز ترین سیاست مدار این کشور است- تصویر سلفی جاستین با پناهجویان سوری در فرودگاه Pearson کانادا)

فقط کیم کارداشیان، چهره مطرح تلویزیونی آمریکا با ۷۰ میلیون فالوور در اینستاگرام نیست که ملکه سلفی های اینترنت نام دارد. بلکه جاستین ترودو از زمانی که به عنوان نخست وزیر کانادا انتخاب شد، یکی از سلفی باز ترین سیاست مداران دنیا نام گرفت و برخی ار رسانه های این کشور، به وی لقب سلطان سلفی (Selfie King) اعطا کردند.

2r-w900-h600

(گزارش نشریه هاف پست کانادا که در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی درباره علاقه شدید نخست وزیر جوان به سلفی بازی حکایت دارد. حتی Tim Falconer در توییتر خود نوشت که بعضی اوقات فکر می کند که او تنها شهروند کاناد هست که با جاستین ترودو سلفی نگرفته است!)

به هر حال، دنیای سلفی باز ها، دنیایی هست که در چند سال اخیر به همت شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام در دنیا رواج یافته و مخاطبان زیادی را همراه خود کرده است. دنیای سلفی باز ها، وقت زیادی از کاربران جامعه اطلاعاتی امروز را به خود اختصاص می دهد و روزانه صدها هزار سلفی از کاربران عادی تا سلبریتی های ورزشکار و هنرمند و سیاسی به اشتراک گذاشته می شود و میلیون ها لایک را در روز روانه آن می کند.

سلفی باز ها، سبک زندگی خاصی ندارند اما علاقمندند تا تصاویر ان ها در مکان ها و زمان های مختلف با محوریت حضور خود در عکس، به اطلاع دیگران برسد. برخی از سلبریتی ها مانند کیم کارداشیان و پاریس هیلتون، علاقمند به سلفی های انفرادی هستند و در این راه، اعتیاد وار رفتار می کنند. اما سلبریتی های دیگری هم هستند که سلفی های اجتماعی می گیرند مانند سلفی های نیکول کیدمن و آنجلینا جولی. به هر حال، دنیای سلفی، دنیای جالب و جذابی هست و به عنوان رسانه ای برای اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات و ارتباطات از آن در دهکده جهانی استفاده می شود.

3r-w900-h600

(تصویر اینستاگرام یکی از شهروندان کانادایی که با آقای نخست وزیر سلفی گرفته است و پسرش به طور تعجب اوری به دوربین نگاه می کند. شاید این بچه در آینده معروف شد!)

سیاسیون، این روز ها به واسطه قدرت جادویی فناوری اطلاعات و ارتباطات،‌ از دنیای مجازی به عنوان رسانه ای قدرتمند استفاده می کنند. سایبر دیپلماسی (Cyber Diplomacy) واقعیتی غیر قابل انکار در دنیای صفر و یک ها به شمار می رود و فعالان این عرصه از شبکه های اجتماعی تصویری و ویدئویی برای القای گفته ها و اندیشه های خود در فضای دیپلماسی عمومی استفاده می کند.

4r-w900-h600

(تصاویر سلفی منتخب گوگل از سلفی های جاستین ترودو)

5r-w900-h600

(سلفی متعدد جاستین ترودو نخست وزیر کانادا با قشر های مختلف مردم و حتی در بازدید های روزانه اش، به عنوان بخشی از برنامه روتین ایشان معرفی شده است)

شاید نخست وزیر جدید کانادا نیز که یک میانه رو و جوان با سواد و فعال و با تجربه در عرصه سیاسی است، از همین تفکر برای توسعه اطلاعات و روابط خود استفاده می کند. او در یافته است که قدرت سلفی و شبکه های اجتماعی قدرت اثربخشی برای انتقال آسان و گسترده پیام ها به طیف های مختلفی از مخاطبان در فضای دیپلماسی عمومیست.

7r-w900-h600

(گزارش رویترز از همراهی جاستین ترودو نخست وزیر جوان کانادا که به یکی از کودکان سوری برای پوشیدن پاپشن کمک می کند)

انتشار صدها تصویر سلفی از نخست وزیر کانادا، راهکاری برای توسعه سایبر دیپلماسی حزبی است که او در حال حاضر در راس ان قرار دارد و می کوشد به عنوان بالاترین مقام سیاسی و جوان این کشور، ارتباطات  واطلاع رسانی خود را دیجیتالی پی بگیرد. برای همین، جاستین ترودو که پدر و مادرش هم سابقه نخست وزیری این کشور را در کارنامه خود دارند، از طریق ابزار های دیجیتالی به خصوص رسانه ای به نام سلفی، برای اثربخش تر کردن رفتار های و مواضع خود در دهکده جهانی بهره می گیرند. برای همین، تصاویر سلفی ایشان با پناهجویان سوری بازتاب گسترده ای پیدا می کند.

6r-w900-h600

(تصویر سلفی جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با پناهجویان سوری در کانادا)

صفحه شخصی جاستین در توییتر، بیش از ۱.۸ میلیون  فالوور دارد. این صفحه را در نشانی https://twitter.com/JustinTrudeau دنبال کنید. جاستین اگر چه مدت کمی است که به نخست وزیری کانادا رسیده است، اما بیش از ۲۷ میلیون بار در صفحات اینترنت عکس ها و نوشته ها و مطالبش ایندکس شده است که نشان دهنده استقبال کاربران جامعه اطلاعاتی به این سیاست مدار جوان دارد.

8r-w900-h600

(تصویر اینستاگرام جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا)

 اینستاگرام آقای جاستین همیشه خندان بیش از نیم ملیون فالور دارد.

9r-w900-h600

(تصویر توییتر جاستین ترودو مبنی بر تبریک عید فطر به مسلمانان کانادا و جهان که با ۱۲ هزار لایک همراه شد)

10r-w900-h600

(تصویری از جدید ترین سلفی آقای جاستین ترودو، سلطان سلفی باز های کانادا و نخست وزیر این کشور در کنار باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا)

11r-w900-h600

(فراموش نکرده اید که آقای اوباما، خود یک سلفی باز حرفه ای هست !)

12r-w900-h600

(البته آقای جاستین هم علاقه زیادی به شکلک در اوردن برای سلفی بازی دارد و مانند اوباما، گهگاهی با استیکر عکس می گیرد)

13r-w900-h600

(از کلکسیون سلفی های نخست وزیر خندان کانادا با پناهجویان سوری)

14r-w900-h600

(تصویر سلفی جاستین ترودو، نخست وزیر خندان کانادا با دکتر وینت اسمیت)

15r-w900-h600

(تصویر سلفی لورا پنل با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا دقایقی پس از ادای سوگند به مناسبت انتصاب به نخست وزیری کانادا)

16r-w900-h600

(تصویری از کلکسیون سلفی های جاستین ترودو نخست و زیر سلفی باز کانادا)

17r-w900-h600

(دقت آقای نخست وزیر در سلفی گرفتن جای تحسین دارد!)

18r-w900-h600

(سلفی دختر محجبه شرقی در کانادا با سلطان سلفی باز های این کشور جناب جاستین)

19r-w900-h600

(از کلکسیون سلفی های دختران محجه آفریقایی و آسیایی با نخست وزیر جدید کانادا)

20r-w900-h600

(تصویر سلفی آقای نخست وزیر خندان با کارکنان کانادایی در جریان یک بازدید هفتگی)

21r-w900-h600

(از کلکسیون سلفی های جاستین ترودو با کارکنان فرودگاه بین المللی تورنتو کانادا)

از زمانی که جاستین به نخست وزیری کانادا انتخاب شد تا کنون، از عملکرد ها و اظهاراتش در قبال ایران اینگونه بر می آید که وی بر خلاف سیاست مداران قبلی کانادا نگاه مثبتی به ایران دارد و به نظر می رسد ایشان بتواند گره های ایجاد شده در دیپلماسی یک دهه اخیر بین کانادا و ایران را دوباره باز کند.

22r-w900-h600

(تصویر اعضای کابینه نخست وزیر جوان کانادا)

جاستین ترودو ۴۳ ساله که پیشتر معلم مدرسه و یکی از اعضای پارلمان کانادا از ۲۰۰۸ بود، ‌دومین نخست وزیر جوان تاریخ کانادا است. پدرش نیز بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۴ نخست وزیر کانادا بود. وی در جریان مراسم ایراد سوگند خود گفت: می‌دانم که پدرم فرد قابل اعتمادی بود که کانادا را منسجم کرد و کاری انجام داد که ما امروز می‌توانیم به راحتی زندگی کنیم. بسیاری از وزرای کابینه نخست وزیر جدید کانادا میانگین سنی ۳۵ تا ۵۰ سال دارند و از جوان ترین کابینه‌هایی هستند که تا کنون در کانادا تشکیل شده‌ است.

حضور جاستین را در عالم سیاست، برخی ها به سخنرانی جذابش در مراسم درگذشت پدرش در اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی بی ارتباط نمی دانند. چرا که جامعه قدرت سخنرانی و نظرات جالبش را دریافت کرد. او به عنوان بیست و سومین نخست وزیر کانادا، سابقه تحصیلاتی و حزبی متنوعی دارد. او پس از جو کلارک، دومین نخست وزیر جوان این کشور است. در سال دهه نود میلادی در دانشگاه های مک گیل و بریبتش کلمبیا تحصیل کرد . جاستین جوان، مهندسی خوانده است و در زمینه محیط زیست نیز تحقیقاتی در دانشگاه انجام داده است. فوربس سال پیش ایشان را در فهرست ۱۰۰ مرد قدرتمند جهان قرار داد. همسر وی  Sophie Grégoire هست که یک فعال تلویزیونی در کانادا ت  و از قرار، از همکلاسی های سابق آقای نخست وزیر در زمان کودکی نیز هست . وی از سوفی صاحب  سه فرزند است.

23r-w900-h600

جاستین ترودو با تحصیل در دانشگاه و اخذ مدرکی آموزشی، به عنوان یک دبیر مشغول به کار شد. پدر ترودوِ جوان در سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) درگذشت. ترودوِ جوان در مراسم تدفین پدر، نطق گیرایی ایراد کرد. نطق وی سرآغاز ورودش به عرصه سیاست شد. چرا که بسیاری سخنرانی گیرا و پرشور ترودوِ جوان را دال بر توانایی او برای حضور در عرصه سیاست تعبیر کردند.

24r-w900-h600

ترودوِ جوان پس از مرگ پدرش نقش پررنگ تری را در عرصه سیاست ایفا کرد. جاستین ترودو در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) به پارلمان کانادا راه یافت. در همان زمان، وی به عنوان مهره ای مناسب برای ریاست حزب لیبرال مطرح شد. وی در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) بار دیگر توانست به پارلمان کانادا راه یابد.

جاستین ترودو چندین بار از پذیرفتن ریاست حزب لیبرال سرباز زد. اما سرانجام از تصمیم خود برای ریاست بر حزب لیبرال خبر داد و در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) در انتخابات درون حزبی شرکت کرد. رقبای وی تلاش کردند ترودوِ جوان را فردی فاقد تجارب کافی نشان دهند؛ فردی که حتی از مسئولیت های اجرایی کافی برخوردار نیست. با این وجود، جاستین ترودو در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) توانست در انتخابات درون حزبی پیروز شود و به ریاست حزب لیبرال برسد و زمینه نخست وزیری این کشور برایش همراه شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود