خبرهای داغ ریو ۲۰۱۶

از تهدید تلگرامی داعش تا افزایش روند انصراف فوق ستاره ها

خبرهای داغ ریو ۲۰۱۶

جذاب ترین رقابت بین المللی ورزشی تا چند روز دیگر در شهر زیبا و بندری ریو دوژانیروی برزیل آغاز به کار خواهد کرد و بیش از ۱۰ هزار ورزشکار و مربی از ۲۰۷ کشور جهان برای کسب ۳۶۰ مدال طلای ۳۰ رشته ورزشی این مسابفات رقابت خواهند کرد.

با این حال، تا کنون ده ها فوق ستاره ورزش دنیا که قرار بود در رقابت ها شرکت کنند، از حضور در این مسابقات به دلیل مشکلات خانوادگی و عمدتا ترس از بیماری کشنده زیکا انصراف داده اند. بزرگ ترین غایب المپیک برزیل را لیونل مسی، اسطوره فوتبال بارسلونا و کاپیتان آرژانتینی ها دانسته اند. تاکنون شمار ورزشکاران انصراف داده از رقابت ها به بیش از ۴۰ تن رسیده است که در این بین، مدال آوران طلای “المپیک ۲۰۱۲ لندن” و هم چنین رقابت های ” ۲۰۰۸ پکن” نیز به چشم می خورند. این در حالی هست که افزایش جرم و جنایت ها در ریو در کنار ناامنی ورزشگاه های میزبان برگزاری رقابت های مختلف سبب شده تا برگزاری امن و با کیفیت المپیک در این دوره در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

در مهم ترین خبر، استعفای وزیر جهانگردی برزیل بود. “هنریک آلوس” متهم به دریافت ۱.۵ میلیون رئال برزیل شده است که معادل ۴۳۰ هزار دلار آمریکا است. از سوی دیگر، مدیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عامل “شرکت نفتی پتروبراس” نیز اعلام کرده است آلوس از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ از بودجه این کمپانی استفاده کرده است. از سوی دیگر این کمپانی مدعی شده است رییس جمهور فعلی برزیل، “میشل تمر” برای کمک به کمپین کاندیدای شهرداری سائوپائولو از این کمپانی، ۴۳۰ هزار دلار درخواست کرده بود.

این در حالی است که خانم “دیلما روسف”، رییس جمهور برزیل از مقامش کنار گذاشته شد و سیاست در برزیل این روزها هم چون اقتصاد و امنیت، حال و خوب خوشی ندارد و یکی از دوران سخت را برای المپیک به وجود آورده است. او وضعیت کنونی برزیل را در حالت اضمحلال دانسته است.

دیلما روسف

در کنار این بل بشوی سیاسی و اقتصادی در برزیل، تهدیدات تروریستی هم وجود دارد. گروه تروریسی تکفیری “داعش (ISIS)” اخیرا به زبان پرتغالی به هوادارانش در سراسر جهان پیام داده است که این موضوع سبب شده تا نیروهای امنیتی در ریو به حال آماده باش کامل در آیند. چندماه پیش نیز “واتس اَپ” در برزیل به خاطر مسائل اطلاعاتی و امنیتی مسدود شده بود.

المپیک ریو داعش

(گزارش شبکه خبری news24 از حضور داعش در تلگرام با پیام هایی به زبان پرتغالی)

حملات مسلحانه به بیمارستان ها و بانک ها و هم چنین حمله نا فرجام به شماری از ورزشکاران استرالیایی سبب شده تا بسیاری از ورزشکاران، المپیک ریو را ترسناک ترین رقابت های تاریخ این رویداد ورزشی بدانند.

المپیک ریو

(ورزشکاران استرالیایی نخستین قربانی حملات در ریو امسال بودند)

بحران اقتصادی در برزیل باعث شده است امکانات استادیوم‌ها کاهش یابد و خط متروی اصلی ریو نیز کامل نشود. ریو هنوز نیاز به کمک‌های مالی برای به پایان رساندن این پروژه‌‌ ها دارد. مشکلات اقتصادی برزیل بر میزان بهداشت و رفاه پزشکی در این کشور نیز تاثیر گذاشته است. به دلیل نبود بهداشت کافی، اخیرا باکتری ‌ها و میکرو‌ب ‌ها خطرناک و بسیار مقاومی در سواحل برزیل پیدا شده که می‌تواند سلامت ورزشکاران آبی را تهدید کنند.

المپیک ریو

سخنگوی کمیته‌ برگزاری ریو ۲۰۱۶ نیز درباره فروخته نشدن بلیت ‌ها گفته بود که کمی نگران پارالمپیک هستیم. باید تبلیغ کنیم. در حال‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حاضر مقایسه المپیک ریو و المپیک لندن نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد ریو فاصله زیادی با هدف اصلی خود دارد که موفقیت در میزبانی بازی های المپیک است. با این حال باید دید مسئولان برزیلی در این زمان کم چه تمهیداتی برای مقابله با این مشکلات می ‌اندیشند.

البته مدیر بخش پزشکی ریو ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که از آنجایی که المپیک در زمستان برگزار می‌‌‌‌‌‌‌شود، احتمال شیوع زیکا کم است. آمارهای وزارت سلامت نشان داده است در زمان شیوع «دنگ» نیز این اتفاق رخ داده بود. به علاوه، ۴۴ مسابقه آزمایش امسال در تابستان و در زمان اوج شیوع ZIKA برگزار شد و هفت هزار ورزشکار در آن شرکت کردند که حتی یک نمونه ابتلا به زیکا نیز در این افراد مشاهده نشد.

سایت رسمی رقابت ها چندی پیش خبر داد که برزیل با سازمان بهداشت جهانی همکاری لازم را انجام می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و این دو سازمان هیچ گاه سلامت توریست ‌ها را در معرض خطر قرار نخواهد داد. مسئولان سلامت ریو در زمان برگزاری بازی ‌ها، روزانه بررسی‌ هایی را در استادیوم ‌ها را انجام خواهند داد. هم چنین ورزشکاران و مسئولان در این زمینه راهنمایی خواهند شد. به همین خاطر، دولت بریتانیا برای سفر تماشاگرانش به این کشور، راهنما منتشر کرد. این راهنماها را استرالیایی ها هم منتشر کردند.

المپیک ریو

با این اوصاف، شمارش معکوس دنیای ورزش برای روز ۵ آگوست که مصادف با ۱۵ مرداد ماه است آغاز شده و میلیاردها چشم به روز افتتاحیه دوخته شده تا شاهد رژه برترین های ورزش دنیا در رقابت های المپیک باشند. ورزشگاه ماراکانا ریو دوژانیرو ۷ سال است که برای برگزاری شکوهمند و جذاب افتتاحیه المپیک لحظه شماری می کند و ظرف ۲ سال اخیر، ده ها هزار ورزشکار در سراسر دنیا برای کسب سهمیه حضور در این رقابت ها مجبور به شرکت در رقابت های انتخابی خیلی سخت شده اند.

برزیلی ها در “کپنهاگ دانمارک” در سال ۲۰۰۹ میلادی رقبای سر سخت خود که “مادرید اسپانیا”، “شیکاگو ایالات متحده” و “توکیو ژاپن” بودند را در سه راند رای گیری در کمیته بین المللی المپیک پشت سر گذاشته و توانستند میزبانی رقابت های ۲۰۱۶ را از آن خود کنند. برزیل تنها کشور آمریکای لاتین است که موفق به کسب میزبانی بزرگ ترین رقابت ورزشی جهان شده اند. برزیلی ها ۲ سال قبل نیز میزبانی رقابت های جام جهانی را در اختیار داشتند که بزرگ ترین شکست تاریخ خود را مقابل سربازان “یواخیم لو” سرمربی تیم ملی آلمان تجربه کردند و از حضور در فینال باز ماندند. برزیل این بار امیدوار است پس از صرف میلیارد ها دلار برای برگزاری جام جهانی و المپیک، بار دیگر صنعت گردشگری و اقتصاد رو به افول خود را جانی دوباره بخشد و مرهمی بر مشکلات اقتصادی این کشور باشد.

ریو ماراکانا

(ورزشگاه ماراکانا، ۱۵ مرداد شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه و ۳۱ مرداد شاهد برگزاری مراسم اختتامیه رقابت های المپیک ریو)

مشعل المپیک بیرون از این ورزشگاه و در مرکز شهر ریو دوژانیرو نصب خواهد شد و برای نخستین بار است که مشغل بیرون ورزشگاه اصلی نصب می شود. البته استادیوم هایی که برای رقابت ها در نظر گرفته شده است، قابلیت های زیادی دارند. یکی از آن ها نزدیک به مرکز شهر است.  تمامی استادیوم‌ها در بازی‌های المپیک در شهر ریو قرار دارند. در بازی‌های المپیک پیشین بسیاری از بازی‌ها در اطراف شهر و خارج از شهر برگزار می‌شد و از این نظر بازی‌های المپیک ریو برای ورزشکاران راحت‌تر خواهد بود. ۶۵ درصد مسابقات در کمتر از پنج کیلومتری دهکده المپیک برگزار می‌شوند. این مساله کمک زیادی به ورزشکاران می‌کند.

برخی از ورزشکاران برزیلی در طراحی استادیوم ها مشارکت داشتند. برای مثال برای بر‌نامه‌ریزی مسابقات شنا و والیبال از ورزشکاران حر‌فه‌ای برزیل کمک خواسته شد. استادیوم های المپیک به عنوان یک میراث در شهر ریو باقی خواهد ماند. برای مثال استادیوم “فیوچر” که برای رشته هندبال است به چهار مدرسه تبدیل می‌شود و مرکز تمرینی المپیک نیز محل تمرین ورزشکاران برای آمادگی المپیک خواهد بود.

المپیک امسال تنها المپیکی است که تدابیر امنیتی به واسطه گسترش فعالیت های تروریستی در نقاط مختلف اروپا در چند سال اخیر در آن در نظر گرفته شده است و ۸۵ هزار پلیس برزیل، امنیت رقابت ها را بر عهده دارند. حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با برزیل در رابطه با تدابیر امنیتی خاص مذاکراتی را صورت داده است.

رقابت های امسال، تلاش شده تا در بالا ترین سطح از بهینه سازی مصرف انرژی، حمایت از گردشگری سبز و توسعه پایدار صورت بگیرد و به همین خاطر، کارگروه توسعه پایدار در کمیته برگزاری رقابت های المپیک ۲۰۱۶ برزیل تشکیل شده است و اطلاعات دقیقی از فعالیت های آن را می توان در سایت رسمی بازی ها ” Rio2016 ” مشاهده کرد.

روز شمار رقابت ها در سایت رسمی بازی ها

وب سایت بازی‌ها که به چند زبان مختلف دنیا ارائه شده است، روز شمار برگزاری رقابت ها را بر روی ایندکس خود قرار داد. در این سایت می تواند اخرین خبر ها از برنامه ها و رقابت های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو را مشاهده کنید.

بانک گردشگری، حامی پرچم دار ایران در المپیک ریو شد

خبر بعدی این که مطلع شدیم، “بانک گردشگری” به عنوان حامی رسمی پرچم دار کاروان ایران در رقابت های المپیک ریو ۲۰۱۶ شد. زهرا نعمتی، قهرمان تیروکمان پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ است که پرچم دار ایران در این رقابت ها می باشد و بانگ گردشگری از آن حمایت کرد.

بانک گردشگری

فناوری های جدید در ریو ۲۰۱۶

در رقابت های این دوره، فناوری های جدیدی استفاده می شود. در والیبال، همان طور که می دانید از سیستم video check استفاده می شود و هیچ حقی از تیم ها ضایع نمی شود. حتی ورزشکاران شنای استقامت هم از پد های مجهز به تاچ اسکرین بهره خواهند خورد که در هر بار دور زدن شناگران، به روز رسانی می شود و شناگر متوجه می شود که چند دور را شنا کرده است. تمامی کانوها در مسابقات قایقرانی مجهز به سیستم GPS خواهد بود تا هواداران متوجه بشوند که تیم های مورد علاقه آن ها اکنون در کجا هستند. در رقابت های تیر اندازی امسال، نتیجه پس از اصابت تیر فورا در کنار سیبل به نمایش در می آید و هواداران خواهند توانست میزبان ضربان قلب کمانداران را مشاهده کنند.

هشدار کارشناسان به نا امن بودن ورزشگاه های المپیک ریو  و امنیت بازی ها

هشدار کارشناسان که سال گذشته به آماده نبودن ورزشگاه های المپیک ریو هشدار می دادند، اکنون که کم تر از ۱۵ روز به برگزاری رقابت ها مانده است، هم چنان ادامه دارد. برخی از ورزشکاران برزیلی که از این ورزشگاه ها بازدید کرده اند، از نابسامانی در مراحل ساخت و تکمیل ورزشگاه ها شکایت دارند، این در حالی است که مسئولان رقابت ها اعلام کرده اند که ۹۸ درصد مراحل ساخت و تکمیل ورزشگاه ها انجام شده است و بقیه کارها تا چند روز پیش برگزاری رقابت ها انجام خواهد شد. یکی از مهندسان سازمان فنی ریو به “فاکس نیوز آمریکا” گفته بود که ورزشگاه های المپیک ۲۰۱۶ میلادی سر وقت به اتمام خواهد رسید اما کیفیت آن ها خیلی خوب نخواهد بود.

بسیاری معتقدند استادیوم های ریو ممکن است بعد از بازی‌های بی استفاده بمانند. همان طور که در بازی‌های جام جهانی نیز استادیوم هایی ساخته شد که در حال‌ حاضر در شهرهای مختلف برزیل بلا استفاده باقی‌ مانده اند.

ریو

افزایش جرم و جنایت در ریو در آستانه برگزاری رقابت ها

ریو دوژانیروی برزیل در حالی به روز موعود نزدیک می شود که جرم و جنایت در این شهر بزرگ برزیل رو به افزایش گذاشته است. چندی پیش، گروهی از مردان مسلح به یکی از بیمارستان های این شهر حمله ور شده بودند تا یکی از بستگانشان را که قاچاقچی مواد مخدر بود آزاد کنند. این در حالی است که یک برزیلی با آب پاش به مشعل آماده شده برای رقابت ها حمله ور شد تا آن را خاموش کند!

گروه تروریسی داعش اخیرا، پیام هایی بین هوادارانش به زبان پرتغالی در پیام رسان تلگرام انتقال داده است که این امر، نیروهای امنیتی در شهر های محل برگزاری رقابت های امسال را در حال آماده باش کامل درآورده است.

انصراف تعداد زیادی از قهرمانان؛ ترس از زیکا مشکل اصلی!

هر چه که به روز برگزاری مراسم افتتاحیه نزدیک می شویم، خبرهای مختلفی از عدم حضور قهرمانان صاحب نام رشته های ورزشی برای شرکت در رقابت های این دوره شنیده می شود که بسیاری از آن ها، ترس از بیماری کشنده “زیکا” که این روز ها در برزیل بسیار شیوع پیدا کرده است را عامل کناره گیری خود از معروف ترین رقابت های جهانی سال ۲۰۱۶ اعلام کرده اند.

در جدیدترین خبر،  سالی پیرسون، قهرمان المپیک رشته ۱۰۰ متر با مانع به دلیل پارگی همسترینگ در تمرین از شرکت در المپیک ریو کناره‌گیری کرد.

لبرون جیمز، بازیکن سرشناس بسکتبال آمریکا که تیمش در رقابت های NBA امسال مقام قهرمانی را کسب کرد، از همراهی تیم ملی بسکتبال آمریکا در رقابت های امسال صرفه نظر کرد.

آزمایشگاه ضد دوپینگ ریو در آستانه المپیک تعلیق شد

خبر بد دیگر از رقابت های تابستانی این دوره این که آزمایشگاه ضد دوپینگ ریو تعلیق شد. وادا (آژانس جهانی ضد دوپینگ) در تصمیمی اعتبار آزمایشگاه کنترل دوپینگ ریو را به حالت تعلیق در آورد. بدین ترتیب به احتمال زیاد نمونه‌های دوپینگ المپیک به آزمایشگاه دیگری برده خواهد شد و بار دیگر مورد آنالیز قرار می‌گیرند. هزینه این کار ۲۵۰ دلار خواهد بود.

در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز همین اتفاق افتاد و نمونه‌های دوپینگ به آزمایشگاه لوزان سوئیس که ۹ هزار کیلومتر از برزیل فاصله داشت، منتقل شد. به نظر می‌رسد جابجایی نمونه‌های دوپینگ در زمان برگزاری المپیک سخت‌تر باشد زیرا تعداد ورزشکاران به نسبت جام جهانی بیشتر است و این قضیه شاید در کیفیت رقابت ها و مشخص شدن دوپینگ ورزشکاران در زمان مقرر، تاثیر زیادی بگذارد. همین چندوقت پیش بود که یکی از ورزشکاران ایرانی (کیانوش رستمی) که برنز وزنه برداری المپیک لندن ۲۰۱۲ را کسب کرده بود، بخاطر مشخص شدن دوپینگ ورزشکار روس برنده نقره، مدالش به نقره ارتقا یافت. کیانوش یکی از امید های ایران برای کسب مدال طلای المپیک ریو بشمار می رود.

میوه های گرمسیری برزیل، در وعده های غذایی ورزشکاران

سایت رسمی مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ اعلام کرد، از ورزشکاران شرکت کننده در رقابت های این دوره با میوه های گرمسیری برزیل که مملو از خاصیت هستند و افزایش دهنده قدرت ورزشکاران برای انجام رقابت های سخت ورزشی است، پذیرایی خواهند کرد.

بسیاری از ورزشکاران در المپیک تغذیه مناسبی ندارند. برای مثال یوسین بولت در المپیک پکن هزار ناگت مرغ خورده است و مایکل فلپس غالبا در مسابقات المپیک پاستا، پیتزا و ساندویچ تخم مرغ می خورد، اما در المپیک ریو می‌توان از منبع غذایی که در این کشور وجود دارد و برای ورزشکاران مفید است استفاده کرد. این مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی هستند. رستوان اصلی دهکده المپیک ریو حدود ۴۰ نوع میوه مختلف را سرو می‌کند که بسیاری از آنها برای غیر برزیلی‌ها ناشناخته است. یکی از این میوه ها “آسرولا” نام دارد که نام اصلیش، “ماپیقیا آمارگیناتا” است. این میوه شبیه به گیلاس است و منبع خوبی برای ویتامین C است. معمولا در برزیل آب این میوه با آب پرتقال مخلوط شده و مصرف می‌شود. “آسرولا” آنتی اکسیدان زیادی دارد و ۱۰۰ برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد.

گفتنی است، روزانه ۴۵ تا ۶۰ هزار وعده غذایی در المپیک سرو می شود و ۶۰ متخصص تغذیه، بر روند کار نظارت دارند.

مهمان خانه های فرهنگی در برزیل

آخرین خبر این که کمیته‌ بین‌المللی المپیک اعلام کرد در المپیک ریو نیز همانند المپیک پکن و المپیک لندن شاهد مهمان خانه‌های فرهنگی کشورهای مختلف خواهیم بود. از تاریخ پنجم تا بیست و یکم آگوست این مهمان خانه‌ ها پذیرای مهمانان ریو خواهند بود. در این مهمان خانه‌ ها فعالیت ‌های فرهنگی از جمله برگزاری فستیوال ‌های سنتی و سرو غذای سنتی هر کشور انجام خواهد شد. این کار باعث می ‌شود افراد با فرهنگ هم آشنا شوند و با هم ملاقات ‌هایی داشته باشند. ضمنا هو‌اد‌ا‌ران می ‌توانند در این مهمان خانه ‌ها بازی ‌ها را از صفحه‌ های نمایش بزرگ تماشا کنند. مهمان خانه ‌های آمریکا، انگلیس، چین و روسیه تنها مهمان از پیش دعوت شده را می پذیرند.

یک نظر

ورود

  • Howdy مرداد ۹, ۱۳۹۵

    That really caretpus the spirit of it. Thanks for posting.