راهنمای تحصیل رایگان در دانشگاه های مهندسی و پزشکی آلمان

توصیه های کاربردی برای تحصیل در آلمان

راهنمای تحصیل رایگان در دانشگاه های مهندسی و پزشکی آلمان

آلمان و تحصیل رایگان در آلمان، یکی از مقصدهای  تحصیلی جذاب  ایرانیان در قاره سبز است که ظرف چند دهه اخیر، با استقبال ده ها هزار دانشجوی ایرانی در رشته های پزشکی،  انسانی و فنی و مهندسی از دانشگاه های آلمانی زبان و انگلیسی زبان این کشور  مواجه شده است. در ۲۰  سال اخیر، شاهد افزایش تقاضا  برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندان  پزشکی آلمان هستیم که دانشگاه های برلین و مونیخ، از مقصدهای اصلی هموطنان به شمار می رود.

 1-w900-h600

برای طیف زیادی از علاقمندان ایرانی که مشتاق تحصیل در خارج از کشور هستند و دوست دارند چند سالی را تجربه زندگی دانشجویی در آن سوی مرز ها داشته باشند، هزینه تحصیل، فاکتور مهمی در این انتخاب است. بسیاری از دانشگاه های دنیا، شهریه های سنگینی را از دانشجویان برای تحصیل می گیرند و این قضیه سبب می شود تا متقاضیان ایرانی، همواره کشورهایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که شهریه تحصیلی رایگان یا بسیار کمی را از دانشجویان خارجی دریافت می کنند.

تا پیش از سال ۲۰۱۱ میلادی که دانشگاه های سوئد از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، پولی بابت شهریه نمی گرفتند و سیستم FREE TUITION FEE رواج داشت، سالانه هزاران دانشجوی ایرانی، برای تحصیل به دانشگاه های سراسر این کشور می رفتند. اکنون که این رویه برداشته شده است، دانشجویان ایرانی به دیگر کشورهای اسکاندیناوی مانند فنلاند و نروژ مراجعه می کنند که هم چنان سیستم شهریه رایگان دارند.

با وجود کشور های اسکاندیناوی که دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی رایگان دارند، برخی از کشور های اروپایی هم هستند که از نظر اقتصادی و صنعتی در طراز بالایی بوده اما شهریه بسیار کمی از دانشجویان خارجی دریافت می کنند که بعضا از توان اکثریت دانشجویان برای پرداخت آن خارج نیست. آلمان، اتریش و سویس، از جمله دانشگاه های اروپا هستد که در چند دهه اخیر، به عنوان پاتوق های دانشجویان ایرانی در مرکز اروپا بوده و هزاران دانش اموخته ایرانی از دانشگاه های آن جا داریم.

یکی از مهم ترین دلایل استقبال ایرانیان از دانشگاه های این سه کشور، علاوه بر سیستم شهریه رایگان یا بسیار کم، زبان تحصیل در این کشور ها است که بعضا انگلیسی هم در این کشور های آلمانی زبان ارائه می شود.

این سه کشور، اگر چه زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی آن ها پذیرفته شده است، اما به هر حال، دانشگاه های زیادی هم دارند که به زبان انگلیسی مشغول به کار بوده و بعضا از بهترین دانشگاه های فنی و کسب و کار قاره سبز نیز به شمار می روند.

چرا آلمان؟

آلمان و سوییس، اقتصاد  و صنعت قوی دارند و به همین خاطر، ارتباط دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی آن ها با صنایع بسیاری قوی است و بعضا دانشگاه ها، از طریق پروژه های صنعتی و تحقیقاتی هزینه های خود را تامین می کنند. این رویه، سبب تکاپوی زیادی در دانشگاه و هم چنین پویایی آن ها برای درگیر کردن بهتر و بیش تر دانشجویان با بدنه اجرایی کشور دارد.

به همین خاطر است که شرکت های دانش بنیان دانشگاهی (UNIVERSITY SPII OFF COUNTRIES) در دانشگاه های آلمان و سوییس بسیار به چشم می خورد و تبدیل به فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی در جامعه دانش بنیان (Knowledge Based economy) این کشور ها شده است.

2-w900-h600

سوییس و آلمان را کشور های صادراتی یا export countries می نامند و می دانیم. تولیدات صنعتی و صادرات این کشور ها بسیار بیش تر از همه کشورهای آفریقایی و بعضا آسیایی می باشد. پس اگر دانشجویانی به تحصیل در این کشورها مشغول شوند، در فضایی درس خواهند خواهد که فضای تولید خلاق و نگاه دانش بنیان صادرات محور است.

بر اساس تازه ‌ترین گزارش “وزارت مرکزی آموزش و پژوهش آلمان”، شمار دانشجویان خارجی ‌ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه‌های آلمان ثبت نام کرده‌اند، به بیش از ۳۰۰ هزار تن رسیده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۱۹ هزار افزایش نشان می‌دهد. هدف نهاد های آموزش عالی آلمان این است که تا سال ۲۰۲۰ برای بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی خارجی امکان تحصیل فراهم آورند.

دانشجویان موفق و سرمایه‌گذاری برای مغزهای مبتکر به گفته‌ی یوهانا وانکا، وزیر آموزش عالی آلمان، در حال حاضر از هر ۹ دانشجو در آلمان یک تن غیر آلمانی است. نهادهای آموزشی این کشور به ویژه برای دانشجویانی که مایلند تحصیلات خود را در رشته ‌ی فوق لیسانس ادامه دهند، جذابیت بیشتری دارند.

آلمان در طی قرن های معاصر روابط سیاسی و اقتصادی و صنعتی و حتی فرهنگی زیادی با ایران داشته است و به نظر می رسد، ثبات در روابط دولت ها سبب شده تا ایرانیان زیادی در آلمان مشغول به تحصیل شوند و این رویه پس از جنگ جهانی دوم روند گسترده ای پیدا کرد و از دهه هشتاد تا کنون، این روند هم چنان صعودی بوده است.

اگر به دنبال تحصیل ارزان قیمت در کشوری صنعتی با اقتصاد پیش رو و دانش بنیان را دارید، به نظر می رسد که تجربه تحصیل و زندگی در آلمان،تجربه خوبی باشد. بسیاری بر این باور هستند که آلمانی ها خشک  و نژاد پرست هستند و زندگی یک دانشجوی خاورمیانه ای در آن جا بسیار سخت باشد!

این همانند فکری هست که برخی ها درباره تحصیل در مناطق قطبی اسکاندیناوی می کنند! در حالی که شرایط و واقعیت با توضیحات و توصیفات افراد متفاوت است. هیچ گاه نباید بررسی علمی و منطقی شرایط مکانی و زمانی را به جای یافته های مستند و مستدل، جای خود را  به باور ها و تخیلات غیر اثبات شده بدهد و این قضیه در عرصه تحصیلات باید خیلی مد نظر باشد.

زبان تحصیل در آلمان

برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌ های آلمان ارائه‌ی مدرکی دال بر تسلط داوطلب به زبان آلمانی در سطح B1 براساس چارچوب مشترک در اروپا الزامی است. این در حالی است که این مدرک لازم است اما برای ورود به دانشگاه‌ های آلمان کافی نیست.

3-w900-h600

سطح لازم تسلط به زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور را باید از سطح لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان تفکیک کرد. برای ورود به دانشگاه‌ های آلمان قبولی در یکی از دو آزمون DSH و یا Test-DaF الزامی است.

آزمون Test-DaF در مراکز آموزش زبان آلمانی در آلمان و همچنین در مراکز انستیتو گوته در سراسر جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز این آزمون به همراه دوره ‌های آمادگی آن در موسسه‌ی آموزش زبان آلمانی وابسته به سفارت آلمان در تهران برگزار می‌شود.

تفاوت میان آزمون Test-DaF و DSH بر خلاف آزمون Test-DaF، امتحان DSH از طریق دانشگاه‌های این کشور و تنها در آلمان برگزار می‌شود. بنابراین برای داوطلبان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ های آلمان را دارند، دو راه باقی می‌ماند: گزینه‌ی اول شرکت در آزمون Test-DaF در موسسه‌ی ذکرشده در تهران است و راه دوم شرکت در آزمون DSH در یکی از دانشگاه‌های آلمان که البته گزینه دوم، شانس دریافت روادید را کاهش می دهد.

به هر حال اگر آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، این گفتار می تواند صدها نکته کاربردی برای شما داشته باشد.

مساله نخستی که درباره آلمان باید توجه کنید این است که اگر چه هزینه های تحصیلی در آلمان به نسبت خیلی از جاهای اروپا و آمریکای شمالی و اقیانوسیه، پایین هست، اما به هر حال زبان غالب در این کشور، آلمانی هست. حتی اگر دانشگاه شما به زبان انگلیسی تدریس می کند، یاد گیری زبان آلمانی برای گذران بهتر امور خود در این کشور، توصیه می شود. بنابراین پیش از اخذ پذیرش، تلاش کنید این زبان را به مدت ۶ ماه در آموزشگاهی معتبر در شهر خود فرا گرفته و یکی از مدارک معتبر زبان آلمانی را کسب کنید. بعضا مشاهده شده است که سفارت آلمان در تهران، از دانشجویان پذیرفته شده، چنین مدارکی را دال بر آشنایی دانشجویان به زبان آلمانی درخواست می کند.

مساله بعدی که باید در نظر داشت این هست که آلمان کشوری هست که تا کنون ده ها هزار ایرانی در آن دانش آموخته شده اند و برای کسب اطلاعات درباره دانشگاه و سیستم زندگی و اقامتی و کار و این مسائل در آن جا، کار سختی ددر پیش نیست. اطلاعات دانش آموخته ها و ایرانیان شاغل به تحصیل و کار در این کشور را می توانید از طریق شبکه های اجتماعی بدست آورید و با آنان تعامل الکترونیکی کنید.

4-w900-h600

آلمان به هر حال عضو پیمان شنگن هست و کسب روادید آن سبب می شود تا شما به راحتی بتوانید بین ۲۶ کشور اروپایی تردد کنید. نزدیکی با ایران و تسهیل صدور روادید برای خانواده دانشجویان نیز از جمله مواردی هست که سبب می شود تا تحصیل در آلمان انتخاب توجیه آور باشد.

دانشگاه های آلمان

اگر این کشور را برای تحصیل انتخاب کردید، ابتدا فهرست کاملی از دانشگاه های این کشور و حوزه هایی که مشغول به کار هستند را از طریق این سایت مشاهده کنید.

این صفحه به شما می گوید که آلمان در هر شهر، چه دانشگاهی و با چه موضوعات کاری دارد و سیستم و زبان پذیرش و تحصیل و شرایط مربوط به آن برای دانشجویان خارجی چیست. بنابراین نیاز نیست که شما به ۱۰۰ دانشگاه آلمان در اینترنت مراجعه کنید و کسب اطلاع نمایید. بااین کار، خیلی در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد و انتخاب های هدفمندی خواهید داشت که شما را در گزینه نهایی کمک می کند.

معمولا دانشگاه های آلمان، application fee از دانشجویان درخواست نمی کنند  و اگر هم بکنند، بر خلاف سوئد که بیش از ۴۰۰ هزار تومان برای دانشجو آب می خورد!، در آلمان این رقم خیلی پایین هست. بعضی از سایت ها هستند در اینترنت که می توانند وجه اپلیکیشن شما را الکترونیکی پرداخت کنند و بنابراین برای ان مشکلی نخواهید داشت.

برخی از دانشگاه های آلمان مثل لایپزیک و هیدبرگ، سابقه ۷۰۰ ساله دارند و قطعا تجربه تحصیل در دانشگاهی با این قدمت علمی و تاریخی، خالی از لطف نیست. بیش از ۱۶۶ میلیون نتیجه جست و جوی ایندکس شده در موتور جست و جوی گوگل درباره تحصیل در آلمان نشان می دهد که نه تنها برای ایرانیان ، بلکه برای میلیون ها دانشجو در سراسر دنیا، آلمانی یکی ازمقاصد اصلی برای تحصیل با کیفیت و کم هزینه در دنیا به شمار می رود.

5-w900-h600

۳۳ نکته در تحصیل در آلمان

نکات زیر را برای تحصیل در آلمان در ذهن داشته باشید تا پرونده تحصیلی و دانشجویی موفقی را تجربه کنید.

نکته ۱: نکته اول این که زبان تحصیل در آلمان همان طور که گفته شد، برای مقاطع کارشناسی و بعضا کارشناسی ارشد، آلمانی هست و شما معدود دانشگاه هایی را پیدا خواهید کرد که این دو مقطع را به زبان انگلیسی ارائه کنند. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در این دو مقظع در آن سوی مرز ها هستید، توصیه می کنیم کشور هایی که زبان انگلیسی در جامعه و دانشگاه حضور فعال تری دارد را انتخاب کنند و فیلیپین و نروژ و فنلاند و سوییس، می تواند گزینه های بهتری باشد البته اگر قصد نداشته باشید زبان آلمانی را یاد بگیرید.

نکته ۲: یادگیری زبان آلمانی بر خلاف زبان لهستانی و اوکراینی و هندی و مجارستانی که جدیدا مد شده است، این فایده را دارد که در بلژیک، سوییس و اتریش که مراکز اقتصادی، صنعتی و کسب و کار قوی اروپا و جهان هستند، کاربرد دارد و شما می توانید پس از فراغت از تحصیل، در این مجموعه ها نیز به صورت حضوری یا غیر حضوری مشغول به فعالیت شوید. پس هیچ گاه به مقوله یادگیری زبان آلمانی نگاه متعصبانه و انرژی منفی نداشته باشید و از این زبان به عنوان ابزار فرصت آفرین برای توسعه زندگی تحصیلی و شغلی خود استفاده کنید.

نکته ۳: در سال های اخیر مشاهده شده است که برخی از دانشگاه های آلمان،  پذیرش قطعی دانشجو را منوط به گذراندن دوره زبان در آلمان کرده اند. اما به هر حال، فرآیند پذیرش (admission process)  در اکثر دپارتمان های تحصیلات عالی (Graduate Department) بر این رویه استوار نیست که دانشجویی که زبان نمی داند، پذیرفته شود. داشتن یک مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس و مدرک معتبر  زبان آلمانی، میتواند شانس شما را برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های مختلف آلمان بالا ببرد. از طرفی، سفارت آلمان در تهران را نسبت به صدور روادید برای شما ترغیب می کند.

نکته ۴: به این مساله توجه کنید که حجم متقاضیان ایرانی برای دریافت روادید آلمان بالا ست و به همین خاطر فرآیند بررسی مدارک و صدور روادید دانشجویی، زمان بر هست. در صورتی که قصددارید برای هر ترم تحصیلی در دانشگاه های آلمان اقدام کنید، حداقل ۳ ماه پیش از آغاز کلاس ها، برای اخذ روادید اقدام کنید که فرصت چند هفته اول شروع کلاس ها را از دست ندهید.

نکته ۵: اگر قصد آلمان را کردید، یادگیری این زبان به مدت ۶ تا ۹  ماه در کشورمان، شما را به سطح قابل قبولی برای تحصیل به این زبان در دانشگاه های این کشور خواهد رساند و کاری غیر ممکن نخواهد بود. کسانی که زبان انگلیسی آشناییت دارند، یادگیری زبان آلمانی برایشان خیلی سخت نیست. اگر شما آلمانی را یاد بگیرید، یادگیری  زبان سوئدی هم خیلی کار دشواری نخواهد بود. به همین خاطر تلاش کنید با نگاه علمی به این زبان برخورد کنید تا زبان آلمانی و یادگیری آن برای شما شیرین و لذت بخش باشد. موسسه هایی مانند کیش ایر، گوته، قطب راوندی و موسسه آموزش زبان آلمانی و حتی کانون زبان ایران در آموزش این زبان در کشور فعال هستند.

6-w900-h600

نکته ۶: اگر عاشق زبان آلمانی هستید، هیچ کشوری بهتر از آلمان برای یادگیری این زبان نیست! فراگیری زبان آلمانی در شهر های ایران، هم در وقت شما صرفه جویی می کند و هم صرفه جویی ارزی برای شما و کشور خواهد داشت. چرا که برای یادگیری ان نیازمند پرداخت هزینه های جانبی و گزاف در آلمان نخواهید بود.

نکته ۷: برخی از دانشجویان ایرانی در رشته های فنی و مهندسی، دانشگاه های معتبری چون فنی مونیخ، فنی برلین و فنی هامبورگ را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند. دانشگاه کارلسروهه نیز در این زمینه فعالیت های خوبی دارد و می تواند مقصد خوبی برای متقاضیان تحصیل در آلمان باشد. ۹ دانشگاه خیلی خوب آلمان برای رشته های فنی مهندسی را این سایت، دانشگاه های زیر می داند:

RWTH Aachen, TU Berlin, TU Braunschweig, TU Darmstadt, TU Dresden, Leibniz Universität Hannover, KIT Karlsruhe, TU Munich, Uni Stuttgart,

7-w900-h600

(تصویر ایندکس دانشگاه فنی و مهندسی هامبورگ)

 بخش بین المللی دانشگاه هامبورگ آلمان فرصتی هست تا شما بتوانید از ظرفیت های علمی و پذیرش تحصیلی و فرصت های بورسیه دانشگاه بهره مند شوید. دانشگاه هامبورگ اگر چه در سال ۱۹۷۸ میلادی تاسیس شد، اما یکی از مراکز فنی پیشروی چند دهه اخیر آلمان در زمینه فعالیت های دانش بنیان بوده و به همین خاطر، اگر این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، با فرصت های کاراموزی و مشارکت در پروژه های فنی و مهندسی متعددی شریک خواهید شد. این دانشگاه خود را  innovation driver (محرک نوآوری) میداند. برای آگاهی از شرایط پذیرش به این نشانی مراجعه کنید.

دانشگاه فنی برلین نیز به این خاطر که در پایتخت آلمان قرار دارد، جایگاه بالایی داشته و دارد.

 

8-w900-h600

(تصویر ایندکس سایت دانشگاه فنی و مهندسی برلین که از معتبر ترین مراکز فنی این کشور محسوب می شود)

دانشگاه برلین، از ۷ دانشکده تشکیل شده که دانشکده علوم انسانی، ریاضیات و علوم طبیعی، مهندسی مکانیک و سیستم های حمل و نقل، برنامه ریزی محیط زیست، مدیریت و اقتصاد، علوم فرآیند و مهندسی الکترونیک و رایانه از آن جمله هست. دانشگاه برلین با دانشگاه های مختلف در اروپا و جهان، دوره های مشترک (dual program) برقرار می کند و به همین خاطر، می توانید یک دوره فوق لیسانس را گذرانده و از دو دانشگاه مدرک بگیرید. لیست این دوره ها را این جا ببینید. برای پذیرش در این دانشگاه، می بایست مدارک خود را تا ۱۵ ماه May ارسال کنید.

اگر خواهان تحصیل در مقطع PhD در این دانشگاه هستید، به این بخش مراجعه کنید. فهرست دوره های دکترا را نیز در این قسمت می توان مشاهده نمود.

توجه داشته باشید که تحصیل در مقطع دکترا در آلمان، نیازمند پیدا کردن سوپروایزر برای گرفتن بورس و اخذ پذیرش می باشد.

9-w900-h600

علاوه بر این دانشگاه ها، دانشگاه فنی مونیخ  که خود را یک دانشگاه کارآفرین( Entrepreneurial University)  موفق می داند ، در کنار  مرکز تحقیقاتی کارلسروهه آلمان نیز، در یک دهه اخیر با استقبال ایرانیان متقضیان تحصیل در رشته های فنی و مهندسی این کشور مواجه شده است . گفتنی است دانشگاه فنی مونیخ، با بیش از ۳۸ هزار دانشجو، در سال ۲۰۱۳ میلادی بودجه ای بالغ بر ۱ میلیارد یورو را تجربه کرده است که این می تواند برای متقضیان تحصیل در این کشور، جای تامل داشته باشد.  فهرست بیش از ۱۵۰ رشته در مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در این بخش در دسترس هست. اگر علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا  هستید، به این قسمت مراجعه کنید.
10-w900-h600

(تصویر ایندکس سایت دانشگاه TUM آلمان که دانشگاه دانش بنیان است)

نکته ۸: بسیاری از دانشگاه های آلمان، بر اساس توافق نامه تبادل دانشجو (Exchange Student Agreement) نسبت به تبادل دانشجو اقدام می کنند. بنابراین اگر در یکی از دانشگاه های آلمان مشغول به تحصیل شدید، این امکان برای شما فراهم است تا تجربه تحصیل در یکی از کشور های اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی را داشته باشید. اما توجه کنید که مدرک فارغ التحصیلی شما توسط دانشگاه اول صادر می شود. مگر این که شما در رشته های DUAL DEGREE شرکت کرده باشید که مدرک دانش آموختگی توسط هر دانشگاه جدا گانه صادر خواهد شد.

نکته ۹: البته به این موضوع توجه کنید که در صورتی که به عنوان دانشجوی تبادلی از آلمان به دیگر کشور های اتحادیه اروپا بروید، می بایست درخواست روادید دانشجویی مجزا ارائه بدهید. چرا که با روادید شنگن، تنها می توانید ۹۰ روز در خارج از مرز های آلمان تردد کنید.

نکته ۱۰: تحصیل در دانشگاه های آلمان برای مقاطع دکترا و پس از آن، نیازمند تعامل با یکی از اساتید دانشگاه ها برای متقاعد کردن ایشان جهت اعطای بورس تحصیلی هست. تا توافق استاد کسب نشود، معمولا پذیرشی به دانشجوی دکترا داده نخواهد شد. بنابراین به این موضوع توجه کنید که بر خلاف دانشگاه های سوئد که معمولا پذیرش دانشجوی دکترا برای job announcement/offer هست یا در آمریکای شمالی که Open position وجود دارد، در دانشگاه آلمان هیچ کدام از این رویه ها مرسوم نیست و متقاضیان عموما می بایست با دانشگاه درباره فرصت های تحصیلی در این مقطع مکاتبه کنند.

11-w900-h600
از بهترین دانشگاه های فنی و مهندسی آلمان است

نکته ۱۱: یازدهمین نکته به موضوع زبان اشاره دارد. اگر مقطعی را قبلا در یکی از  دانشگاه های انگلیسی زبان طی کرده باشید، می توانید از معافیت ارائه مدرک زبان انگلیسی (English language proficiency waiver)  استفاده کنید. اطلاعات مربوط به نیازمندی های مربوط به زبان را می توان در بخش Language proficiency requirement جست و جو نمود.

نکته ۱۲: اطلاعات DAAD‌ نشان می دهد که به طور متوسط یک دانشجو برای تحصیل در آلمان، سالانه حدود ۱۱ هزار یورو نیاز دارد.  اطلاعات تکمیلی را می توان از وزارت آموزش عالی فدرال آلمان پرس و جو کنید. فهرست بورسیه های در دسترس این کشور را می توانید اینجا دنبال کنید. البته بورسیه های اراسموس هم نباید فراموش کرد.

درباره بورسیه ها در آلمان

این لیست ۱۹ گانه، طیف های مختلف تحصیلی را شامل می شود و برای قشر های گوناگونی در مخاطبان تحصیل در این کشور، فرصت های تحصیلی رایگان با کم هزینه را تدارک دیده است.

بورسیه تحصیلات عالیه انیشتن

بورسیه موسسه هانریش بل مخصوص دانشجویان بین المللی

بورسیه های تحقیقاتی موسسه هامبولد برای متقاضیان فوق دکترا در آلمان

بورسیه های موسسه کورت هاتسن آلمان

بورسیه موسسه ماری کوری برای دانشجویان کشور های در حال توسعه

بورسیه های تحصیل در رشته های کودکیاری و پرستاری در آلمان

بورسیه های بین المللی موسسه برمن آلمان

بورسیه های سالانه مدرسه مدیریت و بازاریابی دانشگاه فرانکفورت

بورسیه های دکترای موسسه FRIAS

بورسیه های دکترای GET برای متقاضیان تحصیل به انگلیسی در آلمان

بورسیه کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی دانشگاه هامبورگ

بورسیه دکترا برای علاقمندان به تحصیل در رشته های توسعه پایدار

بورسیه های دکترا برای رشته های مدیریت در دانشگاه لایپزیک

بورسیه های دکترای موسسه ماکس پلانگ برای دانشجویان بین المللی

بورسیه های تحصیلی موسسه KAAD برای دانشجویان دکترا

بورسیه های دکترای دانشگاه Kiel

بورسیه ای معروف به کوفی عنان برای دانشجویان MBA

بورسیه های دانشگاه ULM برای دانشجویان ارشد و دکترا

بورسیه های متنوع موسسه معتبر RWTH آلمان

نکته ۱۳: برخی از دانشگاه های آلمان در اول هر ترم، مبالغی را به عنوان هزینه های ثبت نام از دانشجویان دریافت می کنند. اما این مبالغ که بعضا به زیر ۱۰۰۰ یورو در یک ترم می رسد ، سنگین نیست و قابل قیاس با دانشگاه های شهریه ای اروپا نمی باشد.

نکتته ۱۴: ترجمه رسمی مدارک به زبان آلمانی الزامی ندارد و می توانید از طریق یک مترجم رسمی زبان انگلیسی، مدارک را ترجمه کنید. دقت کنید که شاید برخی از دانشگاه ها نیاز نداشته باشند که مدارک ترجمه رسمی شده، ممهور به مهر وزارت خارجه یا وزارت دادگستری برسد.چون هر صفحه مهر، هزینه سنگین در پی دارد، پیش از ترجمه رسمی، این مورد را از دانشگاه مقصد استعلام کنید.

نکته ۱۵: بعضی ها معتقد هستند که یکی از شروط مهم برای دریافت admission letter از دانشگاه های آلمان مثلا در مقطع کارشناسی ارشد، نیازمند گذراندن مقطع مشابه در دوره کارشناسی هست. یعنی شما نمی  توانید با مدرک کارشناسی مدیریت، مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را در آلمان بگذرانید. مگر تابع شرایط خاص.

نکته ۱۶: بعضی از متقاضیان، رشته های هنری را برای تحصیل در دانشگاه های آلمان انتخاب می کنند. اگر دانشگاه های ایتالیا و به خصوص اتریش در حوزه معماری و نقاشی و موسیقی، انتخاب خوبی خواهد بود، اما به هر حال با کمی جست و جو می توان دانشگاه های خوبی پیدا کرد. اما به این موضوع توجه کنید که پذیرش در رشته های هنری، نیازمند قبولی در آزمون ورودی (Entrance exam)‌ هست. اگر در این آزمون شرکت نکنید یا مدارک مورد نیاز برای بررسی علمی صلاحیت خود برای پذیرش در رشته های هنری را ارائه نکنید، شانسی برای پذیرش نخواهید داشت. هم چنین، برای کسانی که برای شرکت در آزمون های پذیرش دانشگاه های هنر آلمان قصد دریافت روادید دارند، می بایست برگه شرکت در آزمون ورودی هنر را تکمیل کنند و با تعامل با دانشگاه و سفارت آلمان در تهران،  نسبت به دریافت روادید اقدام کنید.

نکته ۱۷:  دانشگاه های آلمان حداقل هر سال دو بار اقدام به صدور پذیرش می نمایند (ترم مارچ و اکتبر). برای اقدام جهت اخذ پذیرش هم مدارک دانشجو حداقل می بایست ۳ ماه قبل از صدور پذیرش، در دانشگاه های آلمان تحویل داده شده باشند.

نکته ۱۸: همان طور که قبلا ذکر شد، برای قبولی در رشته های دکترا و پسا دکترا در اکثر دانشگاه های آلمان، می بایست توافق یک استاد را دریافت کنید. تا قبل از پذیرش استاد مربوطه،پذیرش یا بورسی به شما تعلق نخواهد گرفت. تهیه اظهار نامه هدف و رزومه خوب بر اساس روش هایی که تا کنون توضیح دادیم، به شما توصیه می شود.

نکته ۱۹: مدرک کاردانی در ایران مورد تایید دانشگاه های آلمان نیست. اما برای پذیرش در دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی، این مدرک می تواند شانس خوبی به شما برای پذیرش بدهد.
نکته ۲۰:  تنها افرادی که یک مقطع را در دانشگاه های اتریش و آلمان به زبان آلمانی گذرانده اند ، از ارائه مدرک زبان آلمانی معاف هستند.

نکته ۲۱: به این موضوع توجه کنید که  داشتن مدرک کارشناسی مترجمی زبان آلمانی یا کارشناسی ادبیات زبان آلمانی از دانشگاه های ایران ، هیچ گونه معافیتی را برای علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های اتریش و آلمان جهت عدم نیاز به اخذ مدرک زبان آلمانی ایجاد نمی کند. شما حتی اگر چنین مدارک دانشگاهی در اختیار دارید ، می بایست در آزمون های رسمی در تهران برای اخذ مدرک زبان آلمانی در سطوح اشاره شده در نکات بعدی شرکت کنید.

 نکته ۲۲:  در صورتی که متقاضی تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه های  آلمان هستید ، باید مدرکی دال بر آشنایی به زبان آلمانی را در سطحی که مورد تایید دانشگاه مقصد هست ارائه کنید . برای این کار ، نیازمندید تا در آزمون های رسمی که هر از گاهی در تهران برای سنجش سطح زبان آلمانی دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشورها برگزار می شود ، شرکت کنید. اطلاعات مربوط به آزمون های رسمی زبان آلمانی و موسسات مجاز برگزار کننده آن را در سایت موسسه گوته ملاحظه کنید. سطوح زبان آلمانی از A1 تا C1 را شامل می شود که برای پذیرش در دانشگاه های اتریش ، آلمان و حتی سوئیس ، نیازمند اخذ مدرک در یکی از این سطوح می باشید.

نکته ۲۳: اخذ پذیرش تحصیلی و حتی بورس از دانشگاه های  آلمان ، فرآیند پیچیده و زمان بری نیست که بخاطر آن نیازمند استفاده از مشاوران غیر مجاز اعزام دانشجو به این دو کشور باشید. نکات ارائه شده در این گفتار می تواند شما را به مقصود برساند. کمی حوصله به خرج دهید و با دقت روش های معرفی شده را دنبال کنید تا مجبور نشوید برای یک پذیرش تحصیلی که شاید با ۱۰۰ یورو قابل انجام بود ، بیش از ۳۰۰۰ یورو به این مراکز غیر مجاز که در اینترنت تبلیغ می کنند پرداخت کنید! در صورتی که با تخلفاتی مواجه شدید، مراتب را پلیس سایبر اطلاع دهید.

نکته ۲۴: شمار زیادی از ایرانیان دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاه های  آلمان که اطلاعات برخی از آنان طریق وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی قابل شناسایی و بررسی می باشند ، می تواند به عنوان مشاوران با تجربه برای متقاضیانی که در فرآیند اخذ پذیرش نیازمند راهنمایی های ارزنده هستند ، در نظر گرفته شود.

نکته ۲۵بهترین مشاور برای کسب اطلاعات عمومی درباره  آلمان ،آگاهی از فرصت های تحصیلی ، تحقیقاتی و فرهنگی در این کشورها ، ارتباط با سفارت آلمان در تهران  و سفارت خانه ایران  در برلین  می باشد رایزن فرهنگی ایران در برلین نیز می تواند اطلاعات خوبی در اختیار متقاضیان تحصیل در این کشور ارائه کند. .

نکته ۲۶ : توجه داشته باشید که برای پذیرش در دانشگاه های آلمان، هر پرسشی درباره رشته ، تغییر رشته ، ادامه تحصیل به صورت دانشجوی تبادلی و غیره دارید باید از بخش پذیرش دانشگاه یا دپارتمان مقصد استعلام کنید.

نکته ۲۷: احتمال این که شما به عنوان مهندس برق ، در مقطع کارشناسی ارشد مکانیک یکی از دانشگاه های اتریش یا آلمان پذیرش بگیرید و بعد به رشته MBA یا مهندسی برق تغییر رشته بدهید ، یک در هزار نیست! اما تا پیش نیازهای مربوط به پذیرش در این دو رشته را نداشته باشید ، شانسی برای اشغال یکی از صندلی های این رشته ها نخواهید داشت.

نکته ۲۸: اگر شما واقعا به عنوان یک مهندس متالوژی  یا دارنده هر مدرک تحصیلی نامرتبط با رشته MBA، علاقمند به تحصیل در رشته MBA هستید و هیچ گونه از درخواست خود عقب نشینی نمی کنید ، بهتر است در دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت بازرگانی ، اقتصاد ، مدیریت و مسائلی که مرتبط با MBA می شود در موسسات معتبر شرکت کرده و گواهی های پایان دوره ها را ترجمه رسمی کنید.
نکته ۲۹در رشته های هنری در دانشگاه های اروپا ، علاوه بر مدارک عمومی که از همه متقضیان درخواست می شود ، امتحان ورودی یا ارسال نمونه کار عملی از متقاضیان درخواست می شود. اطلاعات تکمیلی درباره این گونه رشته ها را باید از مسئول پذیرش دانشگاه مقصد سوال کنید. این قضیه برای متقاضیانی که خواهان تحصیل در رشته های موسیقی ، معماری و طراحی هستند در اتریش و آلمان بیش از دیگر متقاضیان صدق می کند.

نکته ۳۰: برخی از دانشگاه های آلمان، از متقضیان ثبت نام در دانشگاه های این کشورها، گواهی صلاحیت خصوصی ورود به دانشگاه  را درخواست می کنند. این گواهی به این دلیل از متقاضیان درخواست می شود تا دانشگاه مطمئن شود که شما هیچ منعی برای ادامه تحصیل در کشور خود ندارید و توانایی ادامه تحصیل در رشته های دانشگاهی را دارید. این گواهی را معمولا از سه طریق می توانید اخذ کنید.

یکی گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاهی که  در حال تحصیل هستید. دوم اگر در آزمون سراسری کارشناسی ارشد یا دکترا در ایران شرکت کرده اید و کارنامه یا گواهی ثبت نام در آزمون دارید. سوم گواهی عدم ممانعت از تحصیل که می توانید در صورتی که از دانشگاهی در ایران فارغ التحصیل شدید ، نامه ای مبنی بر عدم ممانعت از تحصیل را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد یا واحد همکاری های بین المللی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم در تهران کسب کنید. این مدارک بعد از دریافت ، باید ترجمه رسمی و به تائید وزارت خارجه برسد.

نکته ۳۱: اگر دانشگاهی ، چنین گواهی را از شما درخواست کرد، حتی الامکان ساختار و مفادی که الزاما باید در این گواهی قید شود را استعلام کنید تا حتما ساختار نامه و گواهی صادر شده ، با نظر دانشگاه مقصد مطابقت داشته باشد. مثلا برخی از دانشگاه ها از متقاضیان درخواست کرده اند که مراکز رسمی و آموزشی صادر کننده این گواهی برای شما ، در نامه قید کنند که شما ممانعتی برای ادامه تحصیل در فلان رشته که متقاضی ثبت نام هستید نیز ندارید! به هر حال هیچ ساختار رسمی برای این گواهی وجود ندارد و هر دانشگاهی سلیقه ای عمل می کند. به هر حال بهترین راه حل برای رفع این چالش ، تعامل اثربخش با واحد پذیرش دانشگاه مقصد می باشد.

نکته ۳۲آخرین برنامه های درباره فرصت های تحصیلی ، بورس های دولتی و خصوصی و ضوابط و شرایط تحصیل در کشور آلمان را نیز مستقیم از پرتال رسمی اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم و تحقیقات  این کشور دنبال کنید که در مطالب قبلی درباره اش صحبت شد.

نکته ۳۳: تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به ۲ شیوه امکان پذیر است. یکی از طریق دکترا به روش انفرادی  که در این شیوه، دانشجو موظف است تحت سرپرستی یک استاد ، بر روی یک موضوع تحقیقاتی توافق شده کار کند و نتیجه کار را به صورت پایان نامه مکتوب و دفاعیه شفاهی ارائه کند. این شیوه در دانشگاه های این کشور بسیار مرسوم است. این شیوه یک شیوه ساختار نیافته بوده و حق بیش تری برای دانشجوی دکترا برای انتخاب موضوع تحقیق و هم چنین گذراندن دروس پیش نیاز قائل است.

روش بعدی ، از طریق ثبت نام در یک دوره دکترای ساختار یافته (structured PhD)  و منسجم هست که دانشجو موظف است بر اساس پلنی که برای دوره از قبل تنظیم شده است ، نسبت به انتخاب دروس و مطالعه بر روی پروژه تحقیقاتی میان رشته ای(Interdisciplinary research)  اقدام کند. هر کدام از روش ها ، بر اساس قابلیت های فردی و ظرفیت های علمی و تجربی شما قابل بررسی و اقدام است.

مثلا دانشگاه برلین ، رشته هایی که برای دکترای انفرادی  ارائه کرده ، ظرفیت ها و شرایط متفاوتی در قیاس با رشته هایی که برای دوره های ساختار یافته دکترا برنامه ریزی نموده است دارد. با مراجعه به بخش PhD در پرتال دانشگاه ها ، می توانید اطلاعات بیش تری کسب کنید.

برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان، حتی المقدور زبان آلمانی در سطح B1 فرا بگیرید. در صورتی که دانشگاه های انگلیسی زبان مد نظر شما باشد، تعداد رشته هایی که می توانید تحصیل کنید، کاهش خواهد یافت. بهترین راه برای دریافت اطلاع از شرایط پذیرش و بورس تحصیلی در دانشگاه های آلمان (مقطع ارشد و دکترا)، ارتباط مستقیم با بخش admission Department دانشگاه مقصد است.

لینک های مهم برای متقاضیان تحصیل در آلمان

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵۱۶ نظر

ورود

  • Nahid اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

    میگن معدل رو با نمره کالج جمع میکنن.اگه معدل ۱۳ باشه شخص قبول نمیشه؟ی سوال.معدل دیپلم منظورش جمع معدل پیشو سومه یا فقط پیش؟

    • Nahid اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

      میتونه تو امتحانای ترمیم نمره شرکت کنه.درسایی ک نمره کم آوورد رو دوباره امتحان بده.معدل ۱۳ش ب ۲۰تبدیل شه????

      • علی زمانی اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

        خوب. شما اطلاعات دقیق را از graduate department همان دانشکده پزشکی بدست آورید. چون اینها هر از گاهی روش را تغییر میدهند

  • مهران اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

    درود .بنده ۳۲ سالمه و در رشته تحصیلی علوم کامپیوتر در مقطع لیسانس تحصیل کرده ام و زبان آلمانی را هم تا سطح b2 خوندم . و بعد از دانشگاه تا الان تو زمینه رشته خودم مشغول بکار بودم و سابقه بیمه هم دارم .آیا با توج به سن بنده امکان گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود داره ؟ شنیدم از یکی از دوستان که میگفتن آلمان محدودیت سنی داره ولی اطریش اینطور نیس .. تو سایتای دانشگاههام ندیدم به محدودیت سن اشاره شده باشه .. شما میتونین راهنماییم کنین ؟
    و اینکه آیا اگه برای ارشد یه رشته ای غیر از رشته خودم برم امکان گرفتن پذیرش کمتر میشه ؟

  • elham اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

    ۲۵ دانشگاه ممتازی رو که فرمودین کدوم قسمت ذکر کردین؟ من متاسفانه نتونستم پیداشون کنم
    برای بورس هایی که دانشگاه ها و سازمان های آلمانی میدن چجوری باید اقدام کرد؟یعنی از کجا باید شروع کرد؟
    و اینکه فرمودین برای بورس و یا فاند راه دومش اینه که با اساتید دانشگاه تعامل برقرار کنم، چظور میتونم این تعاملو برقرار کنم ؟چون من کسیو آلمان ندارم که واسطه بشه

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶

      لینک زیر را بررسی کنید و قسمت های ۳ گانه سلسله مقالات معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان را مشاهده کنید.
      http://rzto.ir/gfm

      برای بورس هم بهتر است به سایت ۲۵ دانشگاه مراجعه کنید. بخش اسکالرشیپ. اول شما باید رشته و دانشگاه مقصد را انتخاب کنید و سپس با اساتید (برای مقطع دکترا) تعامل کنید جهت دریافت بورسیه. البته بهترین بورسیه قاره سبز را میتوانید در نروژ دنبال کنید.
      راهش این هست که شما وقتی رشته و دانشگاه را مشخص کردید، لیست اعضای فکولتی را بررسی می کنید. ۲-۳ استادی که research interest ایشان با رزومه و علایق شما تقریبا همراستا هست را بررسی کنید. اگر برای ارشد یا دکترا اقدام می کنید، رزومه ای را برای آنها ارسال کنید. اگر اسکایپ دارند نیز در این شبکه ها با آنها صحبت کنید. حتی الامکان، ۱-۲ مقاله از این افراد که مورد نظر شما هست را نیز مطالعه کنید تا با دیدگاه ها و اولویت های تحقیقاتی آنها آشنا شوید. اگر در حال نگارش مقاله ای هستید، میتوانید با آنها وارد صحبت شده و کمک فکری و عملی آنها را نیز دریافت کنید. کار مشترک با اساتید، زمینه خوبی برای motivate‌کردن آنان برای آشنایی با شما و supervisory مطالعات شما در آینده است. برای همین، شرکت در کنفرانس های بین المللی همواره راه حل خوبی برای تعامل با اساتید چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری است.
      ارتباط با اساتید، نیاز به زمان دارد تا نظر آنها را جلب کنید. البته این روش همیشه پاسخگو نیست و باید در فرآیند رسمی اپلای، این فرآیند بررسی شود.
      باید توجه کنید که دانشگاه های آلمان چون تقریبا رایگان است× دریافت بورس، کمی سخت است. اما غیر ممکن نیست.
      موفق باشید.

  • علی اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۶

    باسلام و عرض ادب خدمت اقای زمانی
    بنده یه چندتا سوال داشتم ممنون میشم پاسخ دهید .
    من میخواستم دوره ارشد را ایران بگذرونم و حداقل دوسال زمان داشته باشم ک زبان المانی یاد بگیرم میخواستم بدونم بهترین دانشگاه المان دکتری مهندسی فناوری اطلاعات کدام است ؟
    واینکه مدرک ارشد دولتی یا ازاد باشه پذیرشش چگونه است؟
    باسپاس فراوان

    • علی زمانی اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۶

      با سلام و عرض ادب
      بهترین دانشگاه های آلمان، همان ۲۵ دانشگاه ممتاز این کشور است که مورد تایید وزارت علوم ایران است. دانشگاه فنی مونیخ و برلین را به شما توصیه میکنم. البته دریافت ادمیشن و بورس، خیلی بستگی به رزومه شما دارد. از هم اکنون با بررسی دانشکده های فناوری اطلاعات آلمان، در جریان الویت های تحقیقاتی اساتید باشید تا تز ارشد را در راستای علایق تحقیقاتی آنان همراستا کنید و از مقالات انگلیسی اساتید آلمانی نیز در تولید کار خود بهره مند شوید.
      تفاوت خاصی ندارد. شما باید معدل خوب و پایان نامه خوب داشته باشید. البته هر دانشگاه، سیستم مجزایی دارد که با بررسی ۲۵ دانشگاه که در سلسله مقالات ۳ بخشی به آن اشاره کردیم، در دسترس خواهد بود.
      موفق باشید

  • نادیا اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶

    با سلام و خسته نباشید
    باتوجه به مطالب قید شده بطکر کلی شانس ورود به المان با مدرک دیپلم چقدر است؟با احتساب اینکه فرد هیچ گونه تعامل با دانشگاه نداشته است

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶

      با سلام
      شما باید با کالج های آلمان رایزنی کنید و مدرک زبان آلمانی هم داشته باشید. برای ورود به مقطع کارشناسی، نیاز به تعامل با دانشگاه و اساتید نیست.

  • نادیا اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶

    ممنونم.ایا امکان گرفتن بورس وجود داره؟چطور باید رایزنی کرد؟لطفا راهنمایی کنید.متشکرم

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶

      بورس برای مقطع ارشد و بیشتر دکترا امکان پذیر است. باید رشته و دانشگاه و حوزه کاری که قصد دارید در آلمان دنبال کنید را بفرمایید تا راهنمایی بهتری به عمل آید

  • نادیا اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶

    دانشگاه موردنظر من دانشگاه فنی مونیخ tum هست.از شرایط پذیرش در این دانشگاه ایا شرط قبولی در کنکور سراسری هم مد نظره؟و اینکه با داشتن مدرک دیپلم تا چه حد به ریزنمرات دبیرستان توجه میشه؟
    بطور کلی بر دانشگاه هایی در رشته های مهندسی ک قبولی در کنکور جز شروط ورودیه انها نیست مروری داشته باشین.ممنونم

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۶

      ۱-برای تحصیل در این دانشگاه پر مخاطب و ممتاز آلمان، برای رشته کارشناسی، تسلط به زبان آلمانی الزامی است.
      ۲-ریز نمرات و دیپلم شما را باید (Deutscher Aka­demischer Austausch­­dienst DAAD بررسی و ارزیابی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

      https://www.daad.de/deutschland/nach-deutschland/voraussetzungen/en/6017-university-admission-and-requirements/
      ۳-برای بررسی این که نیاز به گذراندن کالج، پیش از شروع تحصیل در دانشگاه فنی مونیخ هستید یا خیر، به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://www.tum.de/en/studies/application-and-acceptance/preparatory-study-at-the-studienkolleg/

      از اطلاعات این دیتابیس نیز برای بررسی اینکه مدرک شما قابلیت ارزیابی دارد یا خیر استفاده کنید:
      http://anabin.kmk.org/anabin.html
      قبولی در آزمون سراسری برای ورود به مقطع کارشناسی، معمولا شانس ادمیشن را افزایش می دهد. اما به هر حال توصیه میکنم، رزومه خود و رشته مورد نظر در مقطع کارشناسی دانشگاه مونیخ را به این نشانی پست الکترونیک ارسال کنید تا پاسخ قطعی دانشگاه را پیش از deadline دریافت کنید: studium@tum.de
      اگر برای تحصیل در این دانشگاه به دنبال وام های دانشجویی هستید، لینک زیر را بررسی کنید و شرایط آن را ملاحظه کنید.
      https://www.tum.de/en/studies/fees-and-financial-aid/student-loans/

  • نادیا اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۶

    ممنون از راهنماییتون.راجع به رشته مهندسی پزشکی هم در چند دانشگاه المان تحقیقاتی انجام دادم.اگر میشه سایتی که اطلاعات کاملی رو در این رشته ارایه میده در مقطع لیسانس معرفی کنید.متشکرم

  • نادیا اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۶

    ویدئو های یوتیوب به راحتی لود نمیشن.در اپارات یا سایت خاص دیگه ای میشه در این زمینه در المان اطلاعات کسب کرد؟از راهنمایی جابعالی بینهایت سپاسگزارم

  • نادیا اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۶

    من اصلا نتونستم شرایط پذیرش این رشته رو در دانشگاه مارتین لوتر المان پیدا کنم.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

  • مهراوه اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۶

    ممنون از پاسختون
    یه سوال!من کارشناسی طراحی صنعتی دارم،المان زمینه تحصیل دررشته خلبانی رو بصورت رایگان داره؟وایا برای من با مدرکم ممکن هستش؟یا اینکه حتی بخوام از مقطع کارشناسی شروع کنم؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۶

      سلام
      خیر. امکانش نیست. بایر برای دوره خلبانی با رعایت شرایط اقدام کنید. همچنین زبان المانی هم باید مسلط شوید.

  • Nahid اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

    سلام
    ی جا نوشته ترمیم نمره تو پذیرش دانشگاهای خارج از کشور تاثیر نداره.اصلا ترجمه نمیشه چون صرفا واسه قبولیه کنکوره.
    حالا ی سوال.قبولیه پزشکی دانشگاه تهران کافی نیس براشون؟نمرات دبیرستانت ک بد شدرم نگا میکنن؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۶

      سلام
      شما برای اقدام، هم مدرک زبان آلمانی رو بدین هم ترجمه رسمی قبولی پزشکی دانشگاه تهران و هم ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان. اینجوری شانس بالاتره.

  • وحید اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶

    با سلام واقعا مطالبتون عالی ….با سپاس فراوان

  • آیناز خرداد ۳, ۱۳۹۶

    سلام . من ۲۴ سالمه و ترم اخر ارشد هستم . معدلم هم در کارشناسی و هم در ارشد ۱۸ به بالا ست. و در هر دو مقطع نفر اول هستم . آیا می تونم برای دکترا فاند بگیرم؟ په جوری می تونم بات استاد هاتعامل کنم؟

    • علی زمانی خرداد ۴, ۱۳۹۶

      سلام
      بله شانس شما برای دریافت بورس دکترا از آلمان زیاد است. بر اساس سلسله گزارش های ۳ گانه معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان، بر اساس رشته خود،‌دانشگاه مقصد را انتخاب و با اساتید دانشکده مربوطه مکاتبه کنید تا با تبادل رزومه و تعامل با اساتید هدف، فرصت های تحقیقاتی و بورسیه هر استاد را جویا شوید. از طریق بخش اسکالرشیپ دانشگاه نیز امکان دریافت بورسیه وجود دارد.
      البته توجه داشته باشید که بیشتری میزان پرداخت به دانشجویان دکترا، در نروژ صورت می گیره.
      تعامل با استاد:
      ۱-ارسال رزومه
      ۲-بررسی مقالات اساتید در رشته مورد نظر شما و پیشنهاد کار مطالعاتی مشترک
      ۳-ارسال پروپزال چند صفحه برای دوره دکترا تحت سرپرستی استاد خاص
      ۴-شرکت در کنفرانس های بین المللی تخصصی در رشته مورد نظر و تعامل با هیات علمی
      ۵-استفاده از مقالات و کتاب های اساتید مورد نظر در مقالات و پایان نامه خود
      و این روش ها متداول است

  • kourosh خرداد ۵, ۱۳۹۶

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای زمانی
    بنده لیسانس مکانیک با معدل ۱۸دارم و قصد ادامه تحصیل در رشته طراحی جامدات در المان دارم ولی اطلاعاتم درمورد دانشگاههایه المان خیلی کمه, میتونید بنده رو راهنمایی کنید که در کدوم دانشگاههای المان در رشته طراحی جامدات میتونم ادامه تحصیل بدم و اینکه میتونم ارشد بخونم یا دوباره باید از لیسانس شروع کنم

    • علی زمانی خرداد ۵, ۱۳۹۶

      با سلام
      سلسله گزارشات ۳ قسمتی معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان را مطالعه کنید. اکثرا دانشگاه های فنی و مهندسی را معرفی کردیم. دانشگاه برلین و مونیخ، انتخاب خوبی است. اگر به زبان آلمانی باشد که B1 نیاز دارید. اگر انگلیسی برگزار شود دوره که معمولا آیلتس ۶ یا ۶.۵ نیاز خواهد بود. فعلا دانشگاه های مهندسی گفته شده را بررسی کنید. مشکلی بابت اغاز دوره از ارشد به خاطر معدل نخواهید داشت.

  • hosein خرداد ۹, ۱۳۹۶

    سلام خسته نباشی اقای زمانی من هفده سالمه رشته مکانیک خوردو رو با معدل ۱۹.۵۰ و با هدف انتخاب کردم و میخونم و اینکه میخاستم برای ادامه تحصیل بعد اینکه دیپلمو گرفتم در دانشگاه های المان تحصیل کنم میخاستم بدونم تو این دو سه سالی ک مونده تا دوران هنرستانم تموم شه چ توصیه های دارین ک تو این چن سال انجام بدم مثلا یادگیری زبان المان و چیزایی دیگه ای ک ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • علی زمانی خرداد ۱۰, ۱۳۹۶

      با سلام
      بهترین کار یادگیری زبان آلمانی است و اگر بتوانید مقطع کارشناسی در ایران باشید و از مقطع ارشد آلمان بروید، حرکت بهتری است. در مقطع کارشناسی اگر ایران بودید، سعی کنید معدل بالای ۱۷ بدست آورید.

  • پریسا خرداد ۱۲, ۱۳۹۶

    با سلام.
    من لیسانس روانشناسی از دانشگاه ملی و با معدل ۱۶هستم ۲۴سالمه و میخام با داداشم که ۲۷ سالشه و ترم آخر لیسانس حقوق هستن از دانشگاه آزاد و با معدل۱۴ برای ارشدو دکتری بریم آلمان. مدرک زبان نداریم اما قصد داریم ک برای یادگیری زبان آلمانی وقت بذاریم. من و داداشم میتونیم از یه دانشگاه پذیرش بگیریم بنظرتون؟؟ بنظر شما به ما پذیرش و ویزا میدن چون میخایم زبان یاد بگیریم میخاستم بدونم. شما میتونید راهنماییمون کنید؟ممنون میشم

    • علی زمانی خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

      سلام
      مقطع دکترا در آلمان، بستگی به این داره که شما بتواند از دانشگاه ها بورس دریافت کنید یا نظر یکی از اساتید آلمانی را در رشته روانشناسی برای سوپروایزری مقطع دکترا شما ترغیب کنید تا بتوانید پذیرش بگیرید. در مقطع ارشد نیز، ادمیشن به معدل بالای ۱۷ خیلی ارتباط برقرار میکنه. البته دانشگاه های استثنائاتی هم دارن که باید با دانشگده های حقوق برخی از دانشگاه های آلمان رایزنی کنید و رزومه ایشان ارسال بشه تا بررسی کنند. البته، حقوق در ایران با حقوق در آلمان ساختارش متفاوت است و باید از این بابت هم بررسی شود که آیا تطبیق واحد انجام می شود یا خیر.
      فعلا در گام اول، اگر دانشگاهی که انتخاب کردید زبان انگلیسی نبود،‌باید مدرک B1 زبان آلمانی دریافت کنید. گام بعدی این هست که دانشگاه را انتخاب کنید و شرایط ادمیشن ان را.
      اعطای پذیرش به شما منوط به فاکتورهای مختلفی هست که تا رزومه شما بررسی نشه و فرصت های بورسیه و ادمیشن دانشگاه مقصد ارزیابی نشود و وقت خالی استادی برای سرپرستی کار شما (در مقطع دکترا) نمیشه جواب قطعی داد.
      البته دانشکده رواشناسی دانشگاه Mannhiem آلمان که لینکش را در زیر مشاهده می کنید، تافل هم قبول میکنه و نیاز به مدرک آلمانی نیست. شرایط ادمیشن را در لینک بررسی کرده و برای مقطع دکترا فعلا با این دانشگاه مکاتبه کنید تا اوضاع رزومه شما را بررسی کنند. چون روانشناسی و حقوق ،‌مهندسی نیست، برای زندگی و کار در آلمان، حتما یادگیری زبان آلمانی الزامی خواهد بود. حتی اگر دانشگاه از شما مدرک زبان آلمانی درخواست نکند.
      http://home.sowi.uni-mannheim.de/english_new/psychology/ph_d_in_psychology/admission/

  • جواد الله دادیان خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

    سلام من یک دانش آموز افغانی مقیم ایران هستم ودر رشته تجربی دارم درس میخوانم معدلم ۱۹و ۱۹ به بالا هست میخواستم برای ادامه تحصیل به آلمان بروم شرایط رفتنم چه جوری هست باید چه کار کنم؟

    • علی زمانی خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

      با سلام
      برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، ابتدا بایستی مدرک زبان b1 آلمانی بدست آورید. سپس بر اساس رشته ای که قصد ادامه تحصیل در آلمان دارید، دانشگاهی را انتخاب کرده و با ترجمه ریز نمرات مقطع دیپلم و همچنین بررسی این موضوع که دانشگاه مقصد مورد نظر شما، نیاز به گذراندن دوره کالج دارد یا خیر، فرآیند ادمیشن و سپس اقدام برای ویزا از طریق سفارت آلمان در تهران را دنبال کنید. فعلا برای شما اولین گام، مدرک زبان آلمانی خواهد بود.

  • Shida خرداد ۱۵, ۱۳۹۶

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من میخوام برای رشته ی حسابداری اقدام کنم،الان کارشناسی ارشد ترم ٣ هستم دانشگاه آزاد،بهم گفتن شانس دکتری خیلی کمی دارم و باید اول ارشد دوباره بخونم.سوالم اینه که به نظر شما و با توجه به اطلاعاتتون اولا من میتونم تو رشته ی MBA پذیرش بگیرم و اینکه بعد از اتمام درسم برام کار هست تو حوزه ی اروپا یا باید برگردم؟

    • علی زمانی خرداد ۱۵, ۱۳۹۶

      سلام
      بله. یکی از شرایط تحصیل در MBA، تحصیل در حوزه های مالی و مهندسی و مدیریت است. شما میتوانید هم مستر MBA بگیرید و هم دکترا در رشته های بازرگانی و مدیریت و امور مالی. توصیه میکنم فقط به آلمان تمرکز نکنید. در اروپا، به خصوص نروژ و فرانسه و سوئد، شما میتوانید این رشته را بخونید. درباره کار در این زمینه نمیشه نظر قطعی داد و باید شرایط گوناگون بررسی بشه. اما به هر حال، اگر زبان کشور مقصد را بدانید و با اصول کار آشنا باشید و از همان کشور مدرک تحصیلی گرفته باشید، شانس خوبی دارید. به خصوص که MBA هم رشته خوبی هست
      موفق باشید

  • فربد خرداد ۱۷, ۱۳۹۶

    سلام وقتتون بخیر،من در حال حاظر مدرک B1 المانی رو دارم،اما برام خیلی مهم هست که بدونم هرکدام از دانش گاههای المان برای پذیرش اولیه به چه سطحی از مدرک زبان احتیاج دارند،اگر لینکی معرفی بفرمایید ممنون میشم

    • علی زمانی خرداد ۱۷, ۱۳۹۶

      سلام
      همان سطح کفایت میکند. شما میتوانید با مراجعه با بخش admission دانشگاه های آلمان (مثلا ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان ) که معرفی کردیم، برای ترم ۲۰۱۷ اپلای کنید.

  • ALireza خرداد ۱۸, ۱۳۹۶

    سلام من ۱۷ سالمه و دیپلم ریاضی با معدل ۱۷ رو گرفتم میخام ببینم میتونم برای تحصیل به المان اقدام کنم و در رشته پذشکی ادامه تحصیل بدم؟؟هنوز پیش دانشگاهی نرفتم و مدرک b1 هم دارم

  • Elnaz خرداد ۲۰, ۱۳۹۶

    باسلام…من ۱۹ ساله هستم ومدرک دیپلم تجربی دارم ومعدل دیپلمم ۱۸/۵۰هستش…کنکور هم دادم ولی انتخاب رشته نکردم چون تحصیل درایران رونمیخواستم وصرفابرای اشنایی باسوالات کنکور دادم…میخواستم ببینم برای تحصیل درمقطع لیسانس درآلمان باید چکار کنم

    • علی زمانی خرداد ۲۱, ۱۳۹۶

      با سلام
      نخستین گام برای تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان، در اختیار داشتن مدرک B1 است. یا اینکه با دانشگاه های آلمان مکاتبه کرده و در دوره های زبانی کالج شرکت کنید و سپس وارد دانشگاه در رشته مورد نظر بشوید. از فهرست ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان که در روزیاتو معرفی کردیم استفاده کنید. راهنمای درخواست ویزای سفارت آلمان در تهران هم در روزیاتو ارائه شده است که راهنمای خوبی برای علاقمندان به دریافت ویزای تحصیلی آلمان است.

  • Milad Nakhlkar خرداد ۲۳, ۱۳۹۶

    با سلام
    من دانشجوی ترم اخر کارشناسی نرم افزار هستم.٢ تا سوال خدمتتون دارم
    ١ – ایا امکان تحصیل من در المان در رشته های طراحی در مقطع ارشد وجود داره؟
    ٢ – من معدل دانشگام ١٣ است،ایا دیگه نمیتونم به هیچ عنوان از فول فاند های دانشگاه های المان استفاده کنم؟
    ممنون

    • علی زمانی خرداد ۲۴, ۱۳۹۶

      سلام
      منظور شما از رشته طراحی چیست؟
      فول فاند دانشگاه های آلمان هم به معدل مرتبط هست هم به رزومه و کار عملی و تحقیقاتی . در واقع به رزومه قوی ارتباط داره.

  • عادل خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    سلام
    میشه در مورد بورسیه getبیشتر توضیح بدین ؟
    من زبان ترکی استانبولیم خوبه !
    به راحتی میتونم تومر بگیرم ؛
    این بورسیه مدرک دوئال میده فکر کنم و یه سال باید ترکیه درس بخونی و یه سال آلمان !
    میخواستم بدونم این بورسیه برای مقطع دکتری هم داده میشه یا نه فقط برای کارشناسی ارشد هست!؟
    اگه بیشتر در مورد شراطش توضیحبدین ممنون میشم

    • علی زمانی خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

      با سلام
      بورسیه های DUAL بیشتر برای مقطع ارشد است و نه دکترا. برای ادمیشن دکترا شما باید بر اساس دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در ترکیه، جداگانه اپلای کنید.

      برای آگاهی از فرصت های بورسیه ترکیه به این نشانی مراجعه کنید:‌www.turkiyeburslari.gov.tr

  • عادل خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    برای تحصیل در مقطع دکتری دانشگاههای آلمان و اروپا چه گرایش هایی برای اقتصاد وجود داره ؟
    و اینکه چه گرایشی برای کارشناسی ارشد تو ایران بخونیم بهتره ؟ اقتصاد نظری ، توسعه اقتصادی وبرنامه ریزی ، برنامه ریزی سیستم های اقتصادی ، اقتصاد انرژی و …؟
    گرایش توسعه اقتصادی و برنامه ریزی سیستم های اقتصادی چطور هستن (یعنی ارشد رو ایران تو یکی از این گرایش ها بخونیم دکتری رو بورس بگیریم برا آلمان)؟
    من لیسانس کامپیوتر – نرم افزار دارم
    ارشد رو تغییر رشته دادم برا اقتصاد و رتبه م برای قبولی تو دانشگاههای تهران کفاف میکنه ! ولی موندم کدوم گرایش برای تحصیل در مقطع دکترای دانشگاههای اروپا بهتره !
    اگه لطف کنید در این مورد هم توضیح بدین ممنون میشم

    • علی زمانی خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

      ۱-درباره گرایش های اقتصاد در آلمان
      خوب گرایش ها خیلی متنوع است. مثلا دانشگاه گوتنیگن، رشته اقتصاد کشاورزی را ارائه میکنه
      http://www.uni-goettingen.de
      یا دانشگاه فردریش شیلر، گرایش اقتصاد رفتاری را ارائه میکنه
      https://www.uni-jena.de/en/start.html
      یا دانشگاه مونیخ، دپارتمان اقتصاد دارد که مقطع دکترا ارائه میکند گرایش های: Microeconomics, Macroeconomics, and Econometrics.
      این دانشکده، با موسسه ماکس پلانک که از موسسات معتبر اروپا هست همکاری دارد و دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه بایستی یک ترم در یکی از دانشگاه های طرف قرارداد تحصیل کند. بنابراین با اساتید این دانشکده با بررسی CV آن ها تعامل کنید.
      http://www.mgse.econ.uni-muenchen.de/index.html
      برای همین، برای اینکه شما به دنبال دکترای اقتصاد در آلمان باشید، بهتر است بر اساس گرایش کارشناسی ارشد اقتصاد خود و مقالاتی که منتشر کردید و research interests هایی که در زمینه اقتصاد دارید، به دنبال research proposal باشید مشخص باشد روی چه موضوعی قصد تمرکز دارید و بر همین اساس، اساتیدی را پیدا کنید در آلمان که در زمینه مورد نظر شما، مقالاتی منتشر کرده یا کتابی نوشته یا بودجه تحقیقاتی در این زمینه دارند. مثلا دانشگاه گوتنیگن حتما در زمینه اقتصاد کشاورزی و کسب و کار سبز، پنل هایی برای جذب دانشجو و همکاری بین المللی داره.
      ۲-درباره گرایش اقتصاد در ایران
      این سوال خوبی نیست که چه گرایشی در آلمان بهتر است که در ایران به دنبال همان گرایش باشیم! این سوال حرفه ای نیست. در واقع تحصیل در مقطع ارشد یا دکترا، بر اساس علایق شخصی و علاقمندی های تحقیقاتی و تجربی است و معمولا دانشجویی به دنبال گرایش خاص علمی در فلان دانشگاه دنیا نیست. چرا که هر کشوری ، در برخی از حوزه های علمی، بودجه بیشتری اختصاص میده این قضیه به موقعیت های اقتصادی و اقلیمی آن کشور بستگی داره. در آلمان، اقتصاد اول اروپا، شما هر گرایشی در اقتصاد بخونید، جای کار و تحقیق و تعاملات بین المللی دارد. چرا که در گرایش های مختلف، زمینه تحقیق و تعامل در این کشور صادرات محور فعال در توسعه پایدار، وجود دارد. همه گرایش هایی که ذکر کردین، به خصوص دو مورد آخر، در موسسات تحقیقاتی عالی آلمان برای دریافت بورس و ادمیشن، فرصت هایی وجود دارد.
      ۳-گرایش برنامه ریزی سیستم های اقتصادی را در دانشگاه های مختلفی در آلمان میتوان دنبال کرد. اما اینکه بازار کار و امکان بورسیه برای شما چطور است به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که جواب خاصی فعلا نمیشه به آن داد. جز پیشنهاد ارتباط شما با شماری از اساتید اقتصاد دانشگاه های آلمان و تعامل با ان ها جهت کسب اطلاعات دقیق.
      ۴-چون نرم افزار خوندین و قصد اقتصاد دارید، در فعالیت های تحلیل داده و برنامه ریزی به نوعی مهندسی سیستم های اقتصادی احتمالا ذهنیت بهتر و فرصت حرکت بیشتری داشته باشید. این نظر شخصی هست و به نظرم با چند تن از اساتید دانشگاه خودتان در تهران، در باره گرایش ها، فرصت های کاری و مطالعاتی (در مختصات آلمان) صحبت کنید.
      اینکه کدوم گرایش در دانشگاه های اروپا بهتره، سوالی نیست که بشه جواب یک خطی به آن داد. همانطور که گفتم به المان های مختلفی بستگی دارد که بخشی از این المان ها، به رزومه و علاقه شما و چشم اندازی که برای کار و فعالیت در نظر گرفتید ارتباط برقرار میکنه.
      موفق باشید

  • مسعود خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    سلام‌.معدل کل دیپلمم۱۵.۸۰ معدل پیش دانشگاهی ۱۶ رشته تجربی.با این معدل میتونم پذیرش کالج بگیرم؟

  • علی اصغر خرداد ۲۸, ۱۳۹۶

    سلام من ۱۸ سالم هنوز وارد دانشگاه هم نشدم ولی دوست دارم تو دانشگاه های المان درس بخونم زبان انگلیسیم خوبه وزبان المانی هم دست و پا شکسته بلدم ولی دارم ادامه میدم و دوست دارم خلبانی بخونم میشه راهنمایی کنید

    • علی زمانی خرداد ۲۸, ۱۳۹۶

      با سلام
      شما در قدم اول، برای ورود به دانشگاه های آلمان، باید مسلط به زبان انگلیسی در سطح B1 باشید. پس از آن، رزومه خودرا به یکی از ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان که در سایت روزیاتو قبلا معرفی کردیم ارسال کنید تا بررسی کنند و شرایط ادمیشن شما را اطلاع دهند. از خدمات DAAD.DE نیز می توانید استفاده کنید. اما قدم اول، فعلا زبان آلمانی خواهد بود

  • علی خرداد ۳۰, ۱۳۹۶

    سلام. من شنیدم ورود به دانشگاه های آلمان از طریق رشته های تجربی خیلی سخت تره ،چون وزارت بهداشت گیر میده!! آیا حقیقت داره؟؟؟ اگر من مقطع کارشناسی(مثلا فیزیوتراپی) ایران باشم و با معدل خوب و مدرک زبان ، میتونم برای مقطع ارشد برم آلمان؟؟ چون سربازی نرفتم میشه وثیقه گذاشت؟؟ واینکه من عموم استاد دانشگاه مونیخه (رشته مکانیک)و اونور کارام سریع پیش میرن فقط مشکلاتم توی ایرانه. لطفا راهنمایی کنید. مرسی

    • علی زمانی خرداد ۳۱, ۱۳۹۶

      شما اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی در آلمان را دارید، فهرست دانشگاه های پزشکی آلمان که مورد تایید وزارت بهداشت است را از معاونت دانشجویی وزارت بهداشت دریافت کنید. برای دریافت ادمیشن ارشد فیزیوتراپی در آلمان، علاوه بر مدرک کارشناسی مرتبط، تسلط به زبان آلمانی و تعامل با اساتید دانشکده پزشکی مربوطه در دانشگاه مقصد الزامی است. با معدل خوب و زبان مطلوب، دانشجویان ایرانی زیادی ادمیشن میگیرند. شما حتی در مدت زمانی که کارشناسی فیزپوتراپی در ایران میخوانید، میتوانید دوره های تخصصی فیزوتراپی را در موسسات خصوصی یا حتی دوره های تابستانی دانشگاه های آلمان بگذرانید که رزومه شما را برای ادمیشن ارشد، تقویت میکند
      اطلاعات وثیقه رامیتوانید از نظام وظیفه بپرسید. اما آنجه مشخص است، در صورت دریافت ادمیشن معتبر از دانشگاه های آلمان، امکان دریافت گذرنامه با سپردن وثیقه ۱۵ میلیونی فراهم است. عموی شما میتوانید روند دریافت ادمیشن را تسریع کند. در صورتی که رزومه شما دانشگاه مقصد را MOTIVATE کند.

  • فرزانه خرداد ۳۰, ۱۳۹۶

    سلام
    من و همسرم هر دو با هم میخواهیم ادامه تحصیل در آلمان رو بدیم من در رشته ی طراحی لباس و همسرم در رشته ی معماری اما هر دو در اینجا حسابداری خوندیم و میخوایم از کارشناسی مجدد بخونیم میشه راهنمایی بفرمایید در این دو رشته چطور میتونیم بطور همزمان پذیرش بگیریم تا بتونیم باهم بریم و در یک شهر زندگی کنیم ؟

    • علی زمانی خرداد ۳۱, ۱۳۹۶

      سلام
      برای ورود به مقطع کارشناسی در آلمان، شما نیاز دارید سطح زبان را اول به سطح B1 برسانید چون اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی رشته ای برای ارائه ندارند. برای پذیرش کارشناسی طراحی مد و معماری، باید دانشگاه هنر انتخاب کنید. برای شروع، از دانشگاه هنر برلین شروع کنید که به نظر میرسد رشته های مورد نظر شما را دارد.
      https://www.udk-berlin.de/en/courses
      رشته حسابداری شما برای پذیرش مقطع کارشناسی هنر، کمکی نخواهد کرد. اما مدرک زبان و بیانیه هدف و انگیزش نامه، در کنار تعامل با دانشگاه های هنر آلمان (مثل برلین) راهکاری برای دریافت ادمیشن خواهد بود.

  • فاطیما خرداد ۳۱, ۱۳۹۶

    سلام جناب زمانی
    ممنونم از اطلاعات مفیدتون
    ایا مدرک کارشناسی و ارشد از دانشگاه پیام نور ایران برای اپلای کردن در مقطع دکترا قابل قبول هست؟
    و اینکه ایا بنده با ارشد اموزش زبان انگلیسی امکان ادامه در مقطع دکترا در همین رشته رو دارم؟ ایا این رشته جایگاهی در المان داره؟اگر دانشگاه خاصی رو میشناسید که این رشته رو ارایه بده لطفا معرفی کنید

    • علی زمانی خرداد ۳۱, ۱۳۹۶

      با سلام
      متشکر از توجه شما.
      بله. شما با مدرک کارشناسی ارشد پیام نور در صورتی که معدل و رزومه خوبی داشته باشین، برای فرصت های دکترا در آلمان می توانید اپلای کنید. این امکان برای ادامه تحصیل شما در مقطع دکترا زبان انگلیسی فراهم است و شما میتوانید یکی از گرایش های زبان شناسی یا ادبیات یا ترجمه زبان انگلیسی را در دانشگاه های آلمان انتخاب کنید. توجه کنید که برای دکترا، تعامل با اساتید دپارتمان زبان دانشگاه های آلمان و ترغیب ان ها به اعطای ادمیشن و بورس بسیار مهم است. اینکه دکترای زبان انگلیسی در آلمان چه جایگاهی داره، پاسخ قطعی نمیشود به آن داد. به طور کلی دکترای زبان انگلیسی ، فعالیت تحقیقاتی و تدریس خواهد بود و درباره فرصت های کاری میتوانید از اساتید دپارتمان زبان دانشگاه مقصد جویا شوید یا فارغ التحصیلان همین رشته.
      فعلا از این لینک شروع کنید
      http://www.uni-muenster.de/Promotionskolleg-Sprachwissenschaft/en/

  • عاطی تیر ۲, ۱۳۹۶

    سلام من کنکوری هستم و قصد دارم رشته دندانپزشکی انتخاب کنم.و دوست دارم ک تحصیلاتمو تو آلمان ادامه بدم البته بصورت تحصیل رایگان یا همون با هزینه کم.
    اما چند سوال دارم یکی اینکه رتبه توی کنکور مهمه برای پذیرش ؟مثلا حدودی چه رتبه ای؟و اینکه چه دانشگاهی درس بخونی ؟یعنی اگ یه دانشگاه سطح متوسط هم قبول شم میشه پذرس گرفت؟اصلا من که قصد دارم اونجا ادامه تحصیل بدم انتخاب رشته کنم؟اگر تصمیم بگیرم یکسال پشت کنکور بمونم محدودیت سنی داره که دچار مشکل شم؟؟؟و اینک دیگ اون تحصیلات یکسال کالج رو شنیدم با رتبه کنکور نمیخاد بگذرانی.
    بعد کنکور برای اطلاع دقیق با کجا ارتباط برقرار کنم؟
    ممنون میشم جوابم و بدید

    • علی زمانی تیر ۳, ۱۳۹۶

      با سلام
      رتبه کنکور شما در ادمیشن از دانشگاه های آلمان نه شرط لازم است و نه شرط کافی. تاثیر مثبت دارد. حدودی نمیتوان مشخص کرد.
      اینکه چه دانشگاهی در آلمان بهتر است برای دندتیتستری بستگی به ظرفیت شما به دریافت ادمیشن دارد. دانشگاه هایی را باید انتخاب کنید که در صورت دانش آموختگی از آلمان، مدرک شما در داخل توسط وزارت بهداشت ارزشیابی شود. محدودیت سنی ندارد. اما بهتر است متقاضی زیر ۳۰ سال باشد.
      اگر قصد تحصیل در رشته دندان را دارید، شرایط لازم را بهتر است از بخش ADMISSION DEP‌دانشگاه مقصد پزشکی آلمان دریافت کنید و ترجمه رسمی مدارک را برای بررسی اجمالی به ان ها ارسال کنید.
      مثل:
      University of Heidelberg.
      Goethe University Frankfurt am Main.
      University of Gottingen.
      University of Munich.
      Universitat zu Koln.
      Charite Medical University.
      MH Hannover.
      University of Bonn.
      شما از دانشکده دندان دانشگاه هیدلبرگ شروع کنید. http://www.uni-heidelberg.de/courses/prospective/academicprograms/Dentistry_en.html

  • sayna تیر ۳, ۱۳۹۶

    باسلام من ترم چهار مهندسی برق یکی از دانشگاههای خوب ایران هستم معدلم در حدود ۱۵ هس.برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد بجز مدرک زبان انگلیسی و آلمانی به چه چیزایه دیگه ای نیاز دارم؟منظورتون از رزومه ی خوب چه چیزایی هس؟چیو باید تقویت کنم که شامل فول فاند بشم؟و از کی اقدام به فرستادن مدارکم بکنم
    ممنون از راهنمایی و پاسخگوییتون

    • علی زمانی تیر ۳, ۱۳۹۶

      سلام
      همانطور که در گفتار و سلسله مطالب راهنمای تحصیل و بورس در روزیاتو عرض کردیم ، متقاضیان تحصیل در آلمان، می بایست مدارک زیر را در deadline‌دانشگاه مقصد ارسال کنند:
      ۱-ترجمه رسمی مدرک کارشناسی (در صورتی که برای ارشد اپلای میکنید)
      ۲-ترجمه رسمی مدرک کارشناسی ارشد(در صورتی که برای pHd‌اپلای میکنید)
      ۳-کپی گذرنامه جهت صدور ادمیشن احتمالی
      ۴-مدرک زبان انگلیسی یا آلمان (بر اساس درخواست دانشگاه)
      ۵-رزومه تحصیلی (cv) +بیانیه هدف (SOP) که مشخص کند علت انتخاب رشته و دانشگاه مقصد از طرف شما چیست.
      ۶–۲ یا ۳ توصیه نامه از اساتید قبلی (LOR)
      ۷-در صورتی که مقالاتی در رشته خود منتشر کرده اید، لینک یا رونوشتی از ان را ضمیمه رزومه کنید.
      اگر به دنبال فول فاند رشته مهندسی برق در دانشگاه مهندسی برلین یا مونیخ یا فرانکفورت آلمان هستید، توصیه میکنم از ترم ۷، موضوع پایان نامه خود را با بررسی موضوعات در حال کار و تحقیق در دانشکده برق دانشگاه مقصد مورد نظر خودتان در آلمان تهیه کنید و با تنی چند از اساتید دانشگاه مقصد برای نوشتن تز، راهنمایی بگیرید (مثلا از مقالات و کتاب های انها استفاده کنید). این رایزنی سبب میشه وقتی از پایان نامه دفاع کردید، خلاصه ای از ان را طی مقاله ای در کنفرانس یا ژورنال هایی با IMPACT FACTOR‌متوسط تحت ISI‌منتشر کنید انهم تحت نظارت استاد یا اساتید دانشکده آلمانی. این تعامل و این انتشار یکی از راه های دریافت فاند برای مقطع ارشد در آلمان است. تسلط به زبان آلمانی، یکی از برگ های برنده شما خواهد بود.
      زمان اقدام زمانی خواهد بود که شما در آستانه دانش آموختگی هستید. مثلا ترم ۷ یا ترم ۸.
      موفق باشید. سلسله مطالب ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان را بررسی فرمایید

  • امیرحسین تیر ۴, ۱۳۹۶

    سلام من خانم ام اقامت آلمان رو داره خودم هم در ایران تخصص ام برنامه نویسی و نرم افزار هست که تجربه ۱۰ ساله تو این زمینه دارم نزدیک ۵ سال هم سابقه بیمه دارم، با توجه به اینکه فراگیری این تخصص به صورت self learning بوده و من مدرک دانشگاهی ندارم ، لطفا راهنمایی کنید برای کار در آلمان از کجا باید شروع کنم ، در حال حاضر ۲۹ سالم است. ممنون

  • پرستو پرند تیر ۴, ۱۳۹۶

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید من میخواستم بدونم برای تحصیل دکترای پرستاری در المان چه جوری میتونم اقدام کنم میشه راهنمایی بفرمایید؟

    • علی زمانی تیر ۴, ۱۳۹۶

      سلام پرستو خانم
      برای تحصیل دکترا در رشته پرستاری، تسلط به زبان آلمانی الزامی است. مدرک b1 باید بدست آورید و طبق روش های اپلای دانشگاههای زیر برای رشته پرستاری اقدام کنید:
      Heidelberg University. T. …
      Rwth Aachen University. …
      Lübeck University. …
      Witten/Herdecke University. …
      Magdeburg University. …
      Mϋnster University. …
      Würzburg University. …
      Tϋbingen University.
      اطلاعات دقیق نیاز بود، بیشتر توضیح بدین
      باتشکر

      • نازنین تیر ۴, ۱۳۹۶

        برای آکادمی باله چطور باید اقدام کنم

        • علی زمانی تیر ۴, ۱۳۹۶

          به مدرسه هنرهای موزون در شهر برلین آلمان مراجعه کنید و هزینه های ثبت نام را پرداخت و پس از دریافت دعوتنامه شرکت در کلاس، نسبت به اخذ روادید از سفارت آلمان در تهران اقدام کنید.
          سایت: http://www.balance1.net

          • نازنین تیر ۴, ۱۳۹۶

            درود و سپاس از پاسخگویی شما این آکادمی دولتی است؟
            اگر بشه چند سایت دیگه در شهرهای دیگه ی آلمان معرفی کنید آلمانی مدرک b2 را نیز دارم و انگلیسی هم نمره آئلس ۶ دارم ممنون

          • علی زمانی تیر ۴, ۱۳۹۶

            ممنون
            دولتی یا غیر دولتی بودن را از سایت معرفی شده بررسی کنید.
            از دانشگاه دنس برلین میتوانید استفاده کنید: http://www.hzt-berlin.de/?z=15&lan=en
            فوق لیسانس همین رشته در دانشگاه فرای برلین هم ارائه میشه:‌ http://www.fu-berlin.de/en/studium/studienangebot/master/tanzwissenschaft/index.html

          • نازنین تیر ۶, ۱۳۹۶

            ممنون آقای زمانی از راهنماییتون به سایتی ک گفتید مراجعه کردم و جوابم را دادن برای ادامه ی کار سپاسگزارم از شما

          • علی زمانی تیر ۷, ۱۳۹۶

            خواهش میکنم. موفق باشید

  • Sahar تیر ۹, ۱۳۹۶

    سلام
    میخواستم بدونم آیا امکانش هست در مقطع کارشناسی در رشته ای که تحصیل کرده باشیم(عمران) در ایران برای ارشد بخواهیم تغییر رشته بدهیم(معماری) برای تحصیل در آلمان ؟ رشته ها تا حدودی نزدیک بهم هستند

    • علی زمانی تیر ۱۱, ۱۳۹۶

      سلام
      امکانش نیست چرا که ارشد معماری و عمران کاملا تخصصی و واحد ها متفاوت است. البته برای اطلاعات دقیق با دانشگاه فنی برلین یا دانشگاه مونیخ هماهنگ کنید

  • Samane تیر ۱۲, ۱۳۹۶

    سلام میتونید اطلاعاتی درمورد شرایط بورس. گرفتن برای رفتن به دانشگاه گوتینگن در مقطع کارشناسی ارشد در اختیارم قرار بدید ممنون. میشم?

  • امین مقدم تیر ۱۳, ۱۳۹۶

    سلام خدمت علی زمانی عزیز
    سپاس فراوان بابت در اختیار گذاشتن بی منت. وقت تون اطلاعات تون .
    بنده نیز چند سوال ذهنم را مشغول کرده و ممنون میشم راهنمایی کنید!!!!
    بنده دارای مدرک فوق دیپلم با معدل ۱۷.۲۲ رشته الکترونیک و مدرک لیسانس الکترونیک با معدل ۱۵.۵۶ و درحال حاضر دانشجوی ارشد مخابرات سیستم میباشم و دارای ۶ سال تجربه در ضمینه تعمیرات برد لوازم الکترونیکی خانگی/صنعتی/تجهیزات پزشکی/ ….. هستم.و فاقد پایان خدمت.درحال حاضر مشغول گدراندن دوره های آموزش زبان آلمانی میباشم.
    ۱.آیا بنده میتوانم با شرایط و سوابق تحصیلی فوق در کشور آلمان مشغول به تحصیل (بورسیه و یا عادی) شوم؟
    ۲.آیا می توانم در حین تحصیل مشغول به کار نیز شوم؟
    ۳.آیا میتوان بعداز فارغ التحصیلی و پیداکردن کارفرما در آنجا ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تغییر داد؟و سپس اقامت گرفت؟
    ۴.با سوابق شغلی ذکر شده در حال حاضر میتوان شغلی مرتبط پیدا کرد؟و یا حتما باید در کنار آنها سوابق بیمه ای و برگه پایان خدمت داشت؟

    • علی زمانی تیر ۱۳, ۱۳۹۶

      سلام و تشکر از شما جناب امینی
      شما اگر مدرک زبان آلمانی در سطح B1 بدست آورید، و پایان نامه مخابرات را تا حدودی مرتبط با اولویت های تحقیقاتی دانشگاه های فنی آلمان مثل مخابرات برلین و مونیخ و فرانکفورت بکنید و با اساتید مربوطه رایزنی کرده و از مقالات و نظرات آن ها برای نوشتن تز استفاده کنید و خلاصه آن را در یکی از کنفرانس های معتبر آلمان رجیستر و پرزنت کنید (حتی بدون حضور)، شانس خوبی برای ادمیشن خواهید داشت. در حین تحصیل مشغول به کار شدن طبق قوانین آلمان است که زمان محدودی است و تسلط به زبان آلمانی را نیاز دارد. اما این فرصت برای شما فراهم است.
      اگر حداقل ۲ سال مشغول به کار شده و مالیات مصوب را که دولت آلمان مشخص کرده است پرداخت کنید، امکان اقامت وجود دارد. توصیه میکنیم شرایط دریافت BLUE CARD آلمان را که برای مهاجران متخصص است بررسی کنید.
      http://www.bluecard-eu.de/eu-blue-card-germany/
      برای پیدا کردن شغل در آلمان به سایت های کاریابی مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بررسی وضعیت شغلی مربوط به رشته شما، با رایزنی با آژانس های کاریابی و اساتید مخابرات دانشگاه آلمان میسر است. سوابق بیمه و کارت پایان خدمت تاثیر در پیدا کردن شغل ندارد. تجربه حرفه ای و گذراندن دوره های بین المللی و سابقه کار فنی و توصیه نامه خوب تاثیر گذار است.
      موفق باشید

  • عادله تیر ۱۴, ۱۳۹۶

    با سلام بنده فارغ التحصیل دانشگاه آزادم در رشته میریت دولتی با معدل ۱۸ و زبان انگلیسی ام بلدم ولی تافل و آیلتس ندارم و تصمیم دارم ک برم آلمان برای ادامه تحصیل ، شما کدام دانشگاه رو معرفی میکنید و اینکه آیا درست هست ک ب آلمان برم آیا موفق میشوم .لطفا منو راهنمایی کنید

    • علی زمانی تیر ۱۴, ۱۳۹۶

      با سلام و تشکر از پیام شما
      اگر تحصیل شما دردانشگاه مقصد در آلمان به زبان انگلیسی هست، آیلس ۶ تا ۶.۵ مورد نیاز خواهد بودو اگر به زبان آلمانی هست، مدرک B1 مورد نیاز است. در رشته مدیریت دولتی، شما می توانید در گرایش های مدیریت شرکت کنید. از فهرست ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان که در روزیاتو معرفی کردیم استفاده کرده و دانشکده های مدیریت را بررسی کنید. اگر معدل بالا و رزرومه خوب دارید، شانس قبولی خواهید داشت. اینکه شما در آلمان حین یا پس از دانش آموختگی موفق می شوید، به فاکتورهای بسیاری مرتبط است که جای بحث دارد و اینجا نمیشود مطرح کرد. بهتر است از دانش آموختگان آلمانی رشته مدیریت یا شرکت های کاریابی آلمانی برای آگاهی از وضعیت شغلی این رشته ها بپرسید. البته دانشگاه ها نیز اطلاعات خوبی در این باره در اختیار دانشجویان قرار می دهند.
      موفق باشید

  • محمد کاظمی تیر ۱۴, ۱۳۹۶

    باسلام آقای زمانی

    بند می خاستم بپرسم که همون طوری که شما فرمودید در متن این چه تحصیل رایگانی که هر دانشجو سالانه نیاز به ۱۱هزار اونم یورو داره

    بعد محل زندگی و پانسیون به چه صورته هزینش چقده وبعهد چه کسیه اگر.باشرایط مثله معدل بالای ۱۸ و دارای مدرک B1 ؟

    • علی زمانی تیر ۱۴, ۱۳۹۶

      سلام
      هزینه زندگی و محل اقامت، کاملا به شهر شما در آلمان بستگی دارد. قطعا هزینه زندگی در برلین که پایتخت است، با فرانکفورت و مونیخ متفاوت است. البته سبک زندگی دانشجو نیزدر هزینه ها تاثیر دارد. همچنین اقامت انفرادی یا گروهی ، زندگی در کمپ دانشگاهی یا بیرون یا Home stay (با خانواده های آلمانی)، در هزینه ها تاثیر گذار است. بنابراین هزینه ها، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با معدل بالای ۱۸ و مدرک B1 اگر بتوانید در رشته و دانشگاه مقصد، با اساتید آلمانی تعامل کنید و رزومه خود را در اختیار آنها قرار دهید و SOP (بیانیه هدف) خوبی آماده کنید، میتوانید انها را برای دریافت ادمیشن ترغیب کنید.

      • محمد کاظمی تیر ۱۶, ۱۳۹۶

        میشه ی مقدار دقیق تر بفرمایید

        • علی زمانی تیر ۱۶, ۱۳۹۶

          لطفا سوال خود را کمی دقیق تر مطرح بفرمایید

          • محمد کاظمی تیر ۱۶, ۱۳۹۶

            ضمن سلام و تشکر

            سوال بنده انیست که اگ ممکنه لینک دانشگاه های ک رشته مکانیک خودرو همراه دارن اعلام بفرمایید
            همچنین مجموع حداکثر هزینه ی یک زندگی معمولی ب صورت انفرادی نزدیک ب ان دانشگاه مربوطه ب این رشته چه قدر است؟

            ممنون

          • علی زمانی تیر ۱۶, ۱۳۹۶

            خدمت شما عرض شود که لیست جامعی وجود ندارد. مقطع و زبان تحصیل را ذکر نفرموده بودین. رشته مکانیک خودرو را میتوانید در دانشگاه های مهندسی مکانیک و صنایع دنبال کنید. مثل دانشگاه معتر آخن دانشکده مهندسی مکانیک:
            http://www.maschinenbau.rwth-aachen.de/cms/~gxo/Maschinenbau/?lidx=1
            البته این لیست هم ۱۱ مورد از دانشگاه هایی که Automotive Engineering ارائه میکنند را لیست کرده که بد نیست به ان ها هم نگاهی داشته باشید:
            http://www.mastersportal.eu/study-options/268615930/automotive-engineering-germany.html
            همانطور که در لیست مشاهده خواهید کرد، این رشته زیر شاخه های گوناگونی مثل Green Mobility Engineering دارد که اتفاقا در آلمان بر روی این حوزه سرمایه گذاری زیادی در حال انجام است و دانشگاه کارلسروهه آلمان این را ارائه میدهد.
            هزینه زندگی یک فرد در آلمان را اینجا مشاهده کنید.
            https://www.study-in.de/en/plan-your-stay/money-and-costs/cost-of-living_28220.php
            هر دانشگاهی که انتخاب کنید، خوابگاه در اختیار شما قرار می دهند که در هزینه ها صرفه جویی میشود. اطلاعات مربوطه را از accommodation office‌ دانشگاه مقصد بخواهید.

  • زهره.ممم تیر ۱۵, ۱۳۹۶

    با سلام.ببخشید من یا معدل شانزده و نیم در کارشناسی و هجده در ارشد از دانشگاه سراسری در رشته علوم سیاسی.میتونم بورسیه بشم برای مقطع دکترا تو یکی از دانشگاه های المان؟

    • علی زمانی تیر ۱۵, ۱۳۹۶

      سلام
      رزومه خوبی برای ادمیشن دکترا دارید. اگر رشته به زبان انگیلیسی ارائه میشود آیلتس و اگر رشته در دانشگاه مقصد شما به زبان آلمانی است، مدرک B1 بدست اورید. برای شروع نیز از فرصت پذیرش دانشجوی دکترا در رشته علوم سیاسی دانشگاه مانهیم آلمان شروع کنید که بورسیه دارید و سال دو و سوم نیازمند تدریس در دانشگاه هستید.
      http://home.sowi.uni-mannheim.de/english_new/political_science/ph_d_in_political_science/

  • فرزام تیر ۱۵, ۱۳۹۶

    سلام من سالمه فارغ از تحصیل شدم از دانشگاه ازاد با معدل ۱۳.۴۵ مقاله isi توی کارشناسیم دارم و مدرک b2 المانی رشته ی من مهندسی کامپیوتر است می خواسم بپرسم شرایط برای اخذ پذیرش دارم یا خیر

    • علی زمانی تیر ۱۵, ۱۳۹۶

      با سلام
      با توجه به اینکه معدل پایینی دارید و رزرومه شما هنوز رقابتی و قوی نشده است، بهتر است از مقطع کارشناسی در آلمان شروع به تحصیل کرده و مدرک B1 بدست آورید.

  • Marymo تیر ۱۵, ۱۳۹۶

    با سلام و سپاس فراوان از سایت خوبتون و اینکه اطلاعات خوب و ارزنده ای رو در اختیار متقاضیان میگذارین
    ‎من ٣٧ سالمه و متأهل هستم. فوق لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه آزاد با معدل ١٨ و حدود ١٢ سال تو پتروشیمی سابقه کار مرتبط دارم متأسفانه مدرک زبان انگلیسی و آلمانی ندارم اما برای انگلیسی دارم کار می کنم
    لطفا منو راهنمایی بفرمایین که سریع ترین و راحت ترین اقدام برای اخذ اقامت در آلمان یا سوییس به همراه همسر و فرزندم از طریق پذیرش دکتری یا کار چیه؟
    به نظرتون در خصوص رشته های مهندسی شیمی با گرایش های بیوتکنولوژی، محیط زیست و یا انرژی درحال حاضر کدوم جایگاه شغلی بهتر و نگاه های ویژه تری رو در این کشورها داره؟
    با توجه به اینکه گرایش ارشدخودم (مهندسی شیمی – مهندسی فرآیند) بوده آیا اگه پذیرش دکتری دریکی از رشته های مورد علاقه ام مثل ایران جزو گرایش های مهندسی شیمی محسوب نشه و دپارتمان جداگانه ای داشته باشه اصلارفتن به اون رشته ها امکانپذیر هست یا باید دروسی رو به عنوان پیش نیاز بگذرونم؟
    هزینه زندگی دانشجویی رو فرمودین زندگی با همسر و یه فرزند کوچیک یک ساله بطور میانگین ماهانه چقدر میشه؟
    خیلی جاها می بینم که هزینه ها تو اتریش کمتر و پذیرش آسونتره. آیا شما اونجا رو پیشنهاد می کنین
    به لحاظ شغلی ظاهرا اونطور که تو سایتها دیده میشه بعد از فارغ التحصیلی جذب و پذیرش هیأت علمی میشه شد آیا این حقیقت داره و شما هم تأیید می کنید؟
    ممکنه خواهش کنم پاسخ رو به میلم هم بفرستین
    بسیار ممنون از اینکه وقت گذاشتین و میگذارین

    • علی زمانی تیر ۱۵, ۱۳۹۶

      سلام جناب کاظم پور و ممنون بابت حسن نظر شما
      درباره مهاجرت به آلمان به عنوان نیروی متخصص، بهترین راه استفاده از خدمات BLUE CARD است که برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید:
      http://www.bluecard-eu.de/eu-blue-card-germany
      یه منظورمهاجرت به آلمان نیز با مشاوران اداره مهاجرت این کشور رایزنی کنید:
      http://www.bamf.de/EN/Infothek/FragenAntworten/BlaueKarteEU/blaue-karte-eu-node.html
      برای تحصیل در دکترای پتروشیمی، دانشگاه استاوانگر و NTNU نروژ توصیه می شود به دلیل نفت خیز بودن کشور پادشاهی نروژ و در اختیار داشتن مراکز علمی متعدد و حرفه ای که تعامل خوبی هم با STAT OIL و پروژه های OFFSHORE دارند. آلمان برای این رشته، ظرفیت های فوق العاده نروژی ها و هلندی ها را ندارد.
      پذیرش در رشته های مرتبط با نفت و گاز، به دلیل اینکه مهندسی شیمی چه درکارشناسی و چه در ارشد، در زمره رشته های مرتبط است، خیلی دور از دسترس نیست. بهتر است،‌دانشگاه مقصدی که در نظر دارید را برای رشته های دکترا، بررسی کرده و لیست واحدهای موردنظر را مشاهده کنید و با مسئول ادمیشن دانشکده مربوطه درباره تطابق واحدهای گذرانده شده خوددر ایران و معادلسازی احتمالی جهت وورد به مقطع pHd رایزنی کنید که پاسخ های بهتری کسب می کنید. معمولا نیازی به گذراندن دروس پیش نیاز برای دانشجوی دکترا نیست. چرا که بایستی بر اساس اولویت های تحقیقاتی استاد راهنما، به انجام فعالیت علمی مبادرت کنید.
      هزینه زندگی در آلمان نیز شهر به شهر متفاوت است و همه چیز به سبک زندگی بستگی دارد. توصیه میکنم فهرست هزینه ها را در این سایت دنبال کنید:
      https://www.study-in.de/en/plan-your-stay/money-and-costs/cost-of-living_28220.php
      ادمیشن و هزینه ها در اتریش کمتر از آلمان است. اما فرصت های شغلی و تحصیلی آلمان قابل مقایسه با اتریش نیست.
      اگر شما شناختی درباره المان ندارید، بهتر است در یکی از کنفرانس های علمی این کشور در حوزه پتروشیمی و نفت شرکت کرده تاهم رزومه خود را تقویت کنید و هم از وضعیت تحصیلی و زندگی و اشتغال این کشور در فضای عملی تر اطلاع بدست آورید.
      بعد از دانش اموختگی درهیچ جای دنیا، تضمینی به اشتغال و پذیرش به عنوان هیات علمی نیست. حتی اگر شما با قرارداد ۳ ساله بورسیه دکترا در جایی تحصیل کنید.
      موفق باشید

  • روژانا تیر ۱۵, ۱۳۹۶

    من چند سالی هست که شعر میگم. و ۲ تا از داستان های کوتاهم در مجله چاپ شده. آیا از این طریق و ترجکه شعر ها به زبان انگلیسی راهی برای ورود به دانشگاه هنر در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان و بورسیه شدن وجود دارد؟ اگر امکان آن هست چه دانشگاهی در چه شهری را توصیه میکنید؟ مدرک کارشناسی من ادبیات زبان انگلیسی است

    • علی زمانی تیر ۱۵, ۱۳۹۶

      سلام
      برای تحصیل در رشته های هنری در دانشگاه های آلمان برای هر مقطع تحصیلی، می بایست شرایط ادمیشن را رعایت کنید. که یکی داشتن مدرک زبان آلمانی و معدل خوب و رزومه خوب و البته قبولی در آزمون احتمالی ورودی هر دانشگاه است. انتشار داستان های فارسی شما در مجلات، فاکتوری برای تقویت رزومه هست و نه شرط لازم و نه شرط کافی برای ادمیشن است. چون کارشناسی ادبیات زبان انگلیسی هستید، ورودشما به رشته های هنر سخت است. چون پیش نیاز مربوطه را ندارید. اما برای ارشد رشته های مرتبط با ادبیات و ترجمه زبان انگلیسی یا زبان شناسی، باید دانشگاه های مختلف آلمان را بررسی کنید.
      برای شروع، از طریق لینک زیر، فرصت های کارشناسی ارشد رشته های زبان انگلیسی دانشگاه را بررسی کنید:
      http://www.uni-oldenburg.de/en/english-american
      اگر با پرسشی روبرو شدید ، درخواست خود را به خانم استفانی ای میل کنید. حتما رزرومه خود را به انگلیسی هم ضمیمه کنید.
      stefanie.lefherz@uol.de

  • مهدی تیر ۱۵, ۱۳۹۶

    سلام
    من دیپلمم ریاضیه ولی میخوام برای تحصیل تو رشته دندون پزکشی برم المان میخوام ببینم باید دیپلم تجربی رو دوباره بگیرم؟چکار باید بکنم؟

    • علی زمانی تیر ۱۵, ۱۳۹۶

      سلام.
      برای تحصیل در رشته پزشکی آلمان، باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید و در آزمون ورودی که دانشگاه اعلام میکند نمره حداقل را کسب کنید. آزمون هم به زبان آلمانی و سوالات زیست شناسی و شیمی و این جور موارد را از شما سوال میکند که شما با توجه به اینکه دیپلم دبیرستان ریاضی دارید، احتمالا امکاانش را نداشته باشید.
      مدرک زبان نیز اهمیت دارد که برای اطلاعات بیشتر به TESTDAF.de مراجعه کنید.
      روش دوم پذیرش تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان ، اقدام از طریق ثبت نام فرد در کالج است. این روش برای افرادی است که به هر دلیلی قبولی کنکور در ایران را ندارند، این دسته از افراد باید یکسال تحصیلی (دو ترم) در کالج ها بگذرانند، در این مدت برای دانشجویان دروس زیست، زبان و گاهاً شیمی کار تدریس می شود و پس از طی دوره ی کالج می توانند با کسب نمره و معدل خوب وارد دانشگاه های پزشکی شوند. نکته ی حائز اهمیت در این رابطه نیز این است که تحصیل یکساله در کالج به صورت رایگان می باشد. البته منظور از هزینه صرفاً هزینه ی یکسال کالج می باشد و هزینه زندگی شخص بر عهده خودش می باشد.
      شرایط خود را با دانشکده پزشکی دانشگاه فرای برلین مطرح کنید و شرایط پذیرش را دریافت نمایید. حتما ریز نمرات و مدرک دیپلم خود را نیز ترجمه رسمی کرده و ضمیمه ای میل کنید و شرایط ادمیشن دندون را جویا شوید. معمولا دانشگاه های آلمان روش های خیلی متفاوتی برای پذیرش دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در گرایش های پزشکی ندارند.
      info-service@fu-berlin.de

  • Sahar تیر ۱۵, ۱۳۹۶

    سلام..وقتتون بخیر..من رشتم ارتباط تصویری(گرافیک) هست..دیپلم هنرستان دارم و پیش دانشگاهی نداشتم..در حال حاضر دوره کاردانی گرافیک دانشگاه علمی کاربردی و میگذرونم و خرداد سال دیگه تموم میکنم…بهم گفتن حتما باید پیش دانشگاهی داشته باشم..اخه رشته من پیش نداشته اصلا..باید چیکار کنم؟ و یک مورد دیگه اینکه معدل دیپلمم ۱۶ هست..سوابق و نمونه کاری عالی دارم و کارافرین بین المللی هستم…امکان قبولیم از دانشگاه های هنر وجود داره؟؟

    • علی زمانی تیر ۱۵, ۱۳۹۶

      با سلام
      شما باید ابتدا مقطع ‌×،دانشگاه و رشته تحصیلی را در آلمان در حوزه هنر مشخص کنید تا بهتر بشود راهنمایی کرد. اما با اطلاعاتی که دادین، توصیه میکنم رزومه خود را به انگلیسی ترجمه کرده و در اختیار دانشگاه های هنر آلمان مخصوصا در برلین قرار دهید.
      مثلا دانشگاه علوم کاربردی آلمان که در برلین است، شرایط زیر را برای پذیرش دانشجوی کارشناسی art معرفی کرده است:
      You need to be eligible for studying at an institute of higher education and successfully pass the interview.
      Proof of sufficient knowledge of English (B2 level). This is not needed for English native speakers!

      Important: Matriculation is only possible once all the necessary documents have been turned in, such as references, certified copies, and proof of health insurance.
      The same requirements apply for international students
      برای اطلاعات بیشتر به این لینک رجوع کنید : http://www.btk-fh.de/en/bachelor
      اگر با پرسشی مواجه شدید، به این ای میل مکاتبه کنید:‌ berlin@btk-fh.de
      قبل از اینکه ای میل بزنید، رشته های کارشناسی این دانشگاه در زمینه هنر را مطالعه کنید. رشته ای به نام گرافیک ندارد. اما Digital & Interaction Design تقریبا نزدیک به رشته شما است که انگلیسی تدریس می شود. البته این دانشگاه خصوصی هست و شهریه دارد.
      دانشگاه هنرهای برلین که به اختصار (Udk Berlin)خوانده می شود بزرگترین دانشگاه هنر در اروپا است و یکی از قدیمی ترین دانشگاههای هنر در سراسر جهان می باشد..

      ۱- هنرهای زیبا

      ۲- طراحی

      ۳- موسیقی

      ۴- هنرهای نمایشی

      در این چهار دانشکده ۴۰ رشته و گرایش هنری وجود دارد.
      اطلاعات بیشتر را در این لینک بدست آورید:
      https://www.udk-berlin.de/en/courses/?no_cache=1
      اگر با سوالی روبرو شدید، با این ای میل صحبت کنید: beratung@udk-berlin.de
      حتما نسخه ای از رزومه هم ضمیمه کنید و بپرسید که آیا پیش دانشگاهی نیاز هست یا نیست.
      فعلا با این اطلاعات شروع کنید. مدرک B1 برای تحصیل در اکثر رشته های هنر آلمان نیاز هست که باید در نظر داشته باشید.

  • Roz تیر ۱۶, ۱۳۹۶

    سلام.ممنون از مطالب مفیدتون.من به دانشگاه مورد نظرم در المان ایمیل دادم.گفتن مدارک و ارسال کنم و مدارک تحصیلی باید برابر و مورد تایید با المان باشه. یعنی چی؟

    • علی زمانی تیر ۱۶, ۱۳۹۶

      ممنون از نظر شما
      مدارک تحصیلی خود را ترجمه رسمی کنید و نسخه الکترونیکی را ارسال کنید در صورت تایید، hardcopy ارسال بشه. مهر وزارت خارجه و دادگستری نیز روی ان درج شود. برای آگاهی از روش اعتبار سنجی مدارک ایرانیان برای تحصیل در آلمان، از سفارت آلمان در تهران http://www.teheran.diplo.de یا موسسه DAAD (WWW.DAAD.DE اطلاعات لازم را کسب کنید.

  • sanaz تیر ۱۶, ۱۳۹۶

    سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدتون . من کارشناسی روانشناسی بالینی رو دارم و میخواستم برای ارشد همین رشته برای کشور المان اقدام کنم و زبان المانی ندارم و نمیدونم که ارزش و جایگاه این رشته تو این کشور چطوره؟ و اصلا نمیدونم چطوری و کی اقدام کنم؟؟؟

    • علی زمانی تیر ۱۶, ۱۳۹۶

      ممنون از نظر شما
      درباره جایگاه رشته روانشناسی در آلمان می بایست از دانشکده های روانشناسی دانشگاه های آلمان به خصوص دانشگاههای پزشکی اطلاعات لازم را کسب کنید. اما برای ارشد، می بایست حداقل معدل ۱۶ در کارشناسی داشته باشید و اگر رشته کارشناسی ارشد سایکو شما در دانشگاه آلمانی به زبان آلمانی هست باید b1 داشته باشید. ریز نمرات و سی وی را به دانشگاه ارسال کنیید تا بررسی شود.
      ۱۲ دانشگاهی که در آلمان گرایش های مختلف سایکو از روانشناسی عصبی تا شناختی و رفتاری و نورو ساینس شناختی را ارائه میکنند را در لیست زیر مشاهده بفرمایید. فعلا به این ۱۲ دانشگاه نگاه کرده و اگر زبان انگلیسی شما کفایت میکند، رایزنی ها ابتدایی را انجام دهید. در غیر اینصورت اطلاع بدین راهنمایی تکمیلی ارائه بشه.
      http://www.mastersportal.eu/study-options/268615759/psychology-germany.html

  • f تیر ۱۷, ۱۳۹۶

    سلام من میخواستم واسه رشته داروسازی یا فیزیوتراپی اقدامم کنم برا آلمان البته با هزینه خیلی کم. میشه لطفا راهنماییم کنید

    • علی زمانی تیر ۱۷, ۱۳۹۶

      سلام
      اگر منظورتان مقطع کارشناسی هست، باید مدرک B1 داشته باشید. ریز نمرات ترجمه شده را باید به دانشگه مقصد ارسال کنید تا بررسی شود. ۸ دانشگاه خیلی خوب آلمان برای تحصیل در رشته داروسازی را در لینک زیر مشاهده کنید که هر یک شرایط پذیرش مخصوص به خود و شهریه مخصوص دارند. در کل هزینه تحصیل در دانشگاههای آلمان از بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی کمتر است.
      https://www.studying-in-germany.org/top-german-universities-to-study-pharmacy

  • روژانا تیر ۱۷, ۱۳۹۶

    ممنون از راهنماییتون. در خصوص ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های هنر با توجه به اینکه مدرک کارشناسی من ادبیات انگلیسی هست و شما گفتید ورود به هنر با این شرایط مشکل هست . حالا اگر پیش نیاز رو در آلمان بگذرونم و بعد وارد دانشکده هنر بشم چطور؟ امکان ورود آسونتر میشه؟ اگر امکانش هست معمولا چه مدت زمان باید برای گذروندن پیش نیاز صرف کنم؟ جدای از این به طراحی دکوراسیون داخلی هم خیلی علاقه مند هستم. برای ورود به این رشته هم همون مشکلات قبل رو پیش رو دارم؟

    • علی زمانی تیر ۱۷, ۱۳۹۶

      سلام وممنون از نظر شما
      چون سوالات متعددی مطرح کردید و پاسخ یک خطی نمیشه داد، لطفا ای میل کنید و رزومه را توضیح بدید . اما مطلع باشید که تحصیل در آلمان همچون همه نقاط دنیا، به دانشکده و دانشگاه مقصد بستگی داره و چیزی به نام آسون و سخت وجود ندارد.
      موفق باشید

  • Alireza تیر ۲۰, ۱۳۹۶

    سلام .ببخشید من قصددارم بعد از گرفتن مدرک دیپلم و شرکت تو ازمون سراسری توی المان ادامه تحصیل بدم فقط مشکلم اینه نمیدونم از کجا باید شروع کنم و کاری که میخوام انجام بدم چه چیزهایی لازم داره حتی میخوام بدونم معدل پایین دیپلمم هم میتونه برام دردسر ساز بشه یا نه ولی در عوضش زبان المانی رو خوب فرا گرفتم و مدرک b1 دارم

    • علی زمانی تیر ۲۰, ۱۳۹۶

      سلام
      چون مدرک زبان دارید کار شما اسان تر است. رشته دانشگاهی را باید انتخاب کنید و دانشگاه مقصد را. مرحله بعدی ارسال مدارک پذیرش به دانشگاه مقصد است. اگر نمره کافی ندارید، شاید در دوره های کالج شرکت کنید که هر دانشگاه وضعیت متفاوتی دارد. از سلسله مقالات معرفی ۲۵ دانشگاه ممتاز آلمان استفاده کنید.