از دانشگاه های پایتخت چه خبر؟

از دانشگاه های پایتخت چه خبر؟

سال تحصیلی ۹۵-۹۶ با اعلام اسامی پذیرفته شدگان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور از اواسط ماه آینده آغاز خواهد شد و دانشگاه خود را برای پذیرایی از دانشجویان جدید الورود و ثبت نام دانشجویان سال های قبل آماده میکند. امسال نیز هم چون سال های پیش، بسیاری از صندلی ها در دانشگاه های کشور خالی است. به هر حال هفته اول مرداد، خبر های خوبی از دانشگاه های کشور به گوش رسید که خبر اول را از دانشگاه تربیت مدرس تهران آغاز می کنیم.

1-w900-h600

صندوق پژوهش و فناوری ۳۰ میلیارد ریالی در دانشگاه تربیت مدرس

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از  تاسیس صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه خبر داد.  شرکای بخش خصوصی صندوق و سهام‌ها نیز تعیین شده‌اند و پس از طی سلسله مراتب اداری، صندوق تا چند ماه آینده با سرمایه ۳۰ میلیارد ریالی احداث می‌شود. مسئولان این دانشگاه، هدف از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری را حمایت از تجاری‌سازی پروژه‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون مهندسی، کشاورزی، منابع طبیعی، هنر، علوم انسانی و علوم پزشکی اعلام کرده اند.

گفتنی است صندوق ملی شکوفایی و نوآوری گه چند سال پیش راه اندازی شد، وام های چند صد میلیونی با بهره ۱۲ درصد به طرح های نوآور در عرصه های مختلف به دانشجویان و اساتید دانشکاه ها ارائه می کند. برای کسب اطلاعات بیش تر به http://nsfund.ir/fa مراجعه کنید.

دانشجویان دختر دانشگاه تهران، قهرمان ایران شدند.

2-w900-h600

دانشجویان دختر دانشگاه تهران، توانستند قهرمان المپیاد فرهنگی و ورزشی دانشگاه های ایران شوند. کاروان ورزشی دانشگاه تهران در سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دخترکشور با کسب ۱۹۹ امتیاز در بین دانشگاه‌های شرکت‌کننده رتبه نخست را به دست آورد. کاروان دانشگاه فردوسی مشهد با کسب ۱۶۹ امتیاز دوم شد و کاروان دانشگاه الزهرا(س) نیز با کسب ۸۵ امتیاز حایز رتبه سوم شد.

پیشرفت های نوین دانشگاه تهران در عرصه رباتیک

3-w900-h600

خبر بعدی از دانشگاه تهران این که ربات دلتای با ۴ درجه آزادی در دانشگاه تهران ساخت شد. این ربات با چهار بازو می‌تواند همزمان به صورت مستقل به جلو، عقب، پایین و به صورت دورانی و با سرعت بالا حرکت کند که در صنایع بسته‌بندی کاربرد دارد.

دکتر مهدی طالع ماسوله، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مدیر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات این دانشگاه  گفت در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران تقریباً ۲۰ دانشجوی پژوهشگر فعالیت دارند. تمرکز در این آزمایشگاه بیشتر بر روی شناخت و گسترش دانش فنی ربات‌های روز دنیا در زمینه‌های صنعتی است.

 

۶۳ سایت خبری دانشگاه های علوم پزشکی ایران رونمایی شد

پروژه طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت‌های خبری معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به پایان رسید و روز سه‌شنبه پنجم مردادماه در محل وزارت بهداشت  رسماً رونمایی شد و زین پس هر یک از روابط عمومی‌ها دارای یک‌وب‌سایت خبری حرفه‌ای بوده و به تمامی ماژول‌ها و امکانات لازم در این حوزه مجهز هستند. تاکنون در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وضع مناسبی در حوزه اطلاع رسانی وجود نداشت و در اکثر موارد برنامه‌ها بدون هیچ‌گونه بازتاب خبری مناسبی برگزار می شد.

سرویس خبری روزیاتو به زودی در گزارشی به بررسی و معرفی این ۶۳ پرتال علوم پزشکی ایران خواهد پرداخت. به هر حال، آموزش الکترونیک و اطلاع رسانی دیجیتالی در آموزش عالی، در توسعه دولت الکترونیک موثر است.

از دانشگاه تهران چه خبر؟

خبر های کوتاه از دانشگاه تهران در هفته گذشته این بود که بنیاد تحقیقات آلمان با دانشگاه تهران در زمینه های علمی و آموزشی، تفاهم نامه همکاری منعقد کردند. هم چنین روابط تخصصی این دانشگاه با شماری از دانشگاه های روسیه نیز افزایش یافت. برای نخستین بار در کشور، چیپ میکروسیال در این دانشگاه ساخته شد. خبر آخر این که خودکشی یکی از دانشجویان دانشگاه تهران، تکذیب شد.

گفتنی است دانشگاه تهران، رتبه نخست تولید علم ایران در حوزه علم کشاورزی را بدست آورد و هم اکنون درصدر دانشگاه های ایران در حوزه علوم انسانی به شمار می رود. ۲۶ عضو هیات علمی این دانشگاه در بین یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند. برای اطلاعات بیش تر به ut.ac.ir‌مراجعه کنید.

از دانشگاه صنعتی شریف چه خبر؟

4-w900-h600

یکی از قطب های علمی و فناوری ایران نیز در هفته اول مرداد، خبر ساز بود. برای آگاهی از برنامه استارتآپ تریگر ستاک (سامانه توسعه ایده های کارآفرین) دانشگاه شریف به نشانی http://setak.sharif.ir مراجعه کنید که  تا ۱۵ مرداد در این دانشگاه برگزار می شود و به همت مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف است. خبر بعدی این که سومین ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه از ماه آینده به میزبانی دانشگاه شریف برگزار خواهد شد. هم چنین چند روز پیش، دانشگاه شریف با ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم نامه همکاری امضا کرد. با خبر شدیم که دکتر ظهور، استاد دانشگاه شریف به عنوان استاد برگزیده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. اخرین خبر از دانشگاه شریف این که این دانشگاه موفق به در اختیار گرفتن دانش فنی طراحی و ساخت راکتور بستر سیال شد. شریفی ها را در sharif.ir دنبال کنید.

از دانشگاه امیر کبیر چه خبر؟

5-w900-h600

دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری دانشگاه دلفت هلند(Delft University of Technology)یکی از دانشگاه های برتر دنیا دوره مشترک دکتری مدیریت انرژی در نیم سال اول تحصیلی ۹۶-۹۵ برگزار می نماید. برای ثبت نام و استفاده از این فرصت تحصیلی، متقاضیان باید  حداقل دو سال سابقه کار مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر و  کسب نمودن نمره قبولی در مصاحبه حضوری را داشته باشند.

گفته شده است که بررسی سوابق تحصیلی داوطلبان و دعوت به مصاحبه تخصصی پس از بررسی اولیه سوابق تحصیلی داوطلبان (که مشخصات خود را در بازه زمانی تعیین شده در سامانه تحصیلات تکمیلی دانشگاه وارد نموده ­اند)، با توجه به وضعیت داوطلبان به مصاحبه تخصصی دعوت می گردند. لازم به ذکر است که مرحله اول بر اساس سوابق آموزشی داوطلب و امتیازدهی به آنها انجام می­ شود. شاخص­ های اصلی کیفیت و رده دانشگاه های مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدت دوره تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدرک معتبر زبان انگلیسی و رتبه المپیادهای کشوری دانشجویی داوطلب است.

مسابقه دانشجویی فیلم سازی یا تبلیغات موثر در زمینه تغییرات آب و هوایی دردانشگاه امیر کبیر برگزار می شود.   آخرین مهلت ارسال اثار ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۵ اعلام شد. جایزه نفر اول هشت هزار دلار، نفر دوم پنج هزار دلار و نفر سوم دو هزار دلار اعلام شد. برای کسب اطلاعات بیش تر به  https://telegram.me/AUT_IC_Students یا https://www.film4climate.net/film4climat مراجعه کنید.

گفتنی است، سعید قنادپور دانشجوی دکترای این دانشگاه، به عنوان دانشجوی نمونه کشوری در سال ۹۵ معرفی شد. آخرین اطلاعات از این دانشگاه ها را به AUT.AC.IR مراجعه کنید.

دانشگاه شهید بهشتی و خبر های جالب

6-w900-h600

پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در صدد است با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران «مدرسه‌ تابستانی الهیات و کیهان شناسی» را در تاریخ ۱۳ شهریور الی ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ برگزار کند. این دوره‌ی کوتاه مدت به تنظیم ظریف در کیهان شناسی و برهان نظم در الهیات اختصاص دارد. در این دوره و با رویکردی آموزشی، به مباحثی همچون کیهان شناسی مقدماتی، گفتمان نظم، برهان نظم در الهیات اسلامی، تنظیم ظریف و نقش آن در کیهان شناسی پرداخته خواهد شد.

در انتهای مدرسه نیز نشستی پیرامون الهیات طبیعی با حضور صاحب‌نظران برگزار خواهد شد. ثبت نام این دوره اگرچه برای دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های الهیات، فلسفه و فیزیک طراحی شده است، ثبت نام برای کلیه‌ی علاقه‌مندان آزاد است. پس از بررسی رزومه‌ی ثبت‌نام کنندگان، تعدادی محدود متناسب با ظرفیت دوره پذیرش می‌شوند. هزینه‌ی شرکت در دوره، صد هزار تومان است. متقاضیان برای ثبت نام اولیه، تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۵  فرصت دارند با مراجعه به وب‌‌سایت فرم ثبت نام اولیه.docx را پرکرده و به ایمیل دوره آموزشی به آدرس: frst.sbu@gmail.com ارسال نمایند.

خبر بعدی این که اولین کنفرانس ملی حفاظت از گیاهان: ارزیابی تا احیاء در ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۵ توسط دانشکده علوم زیستی با حضور اساتید، محققان و مدیران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور در سالن همایش های دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.

خبر جالب از دانشگاه آزاد

دکتر میرزاده در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا اعلام کرد: ایران در تولید جهانی علم در سال ۲۰۱۵ رتبه ۱۶ جهانی و بدون در نظر گرفتن سهم دانشگاه آزاد اسلامی با شش پله کاهش در جایگاه بیست و دوم قرار می گیرد و ۲۷ درصد پژوهش های ایران متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۵ براساس پایگاه اطلاع‌رسانی «اسکوپوس» ایران در تولید علم رتبه ۲۲ را در سطح جهان دارد. و در سال ۲۰۱۵ و به استناد همین پایگاه، رتبه علمی کشور ۱۶ است که این رتبه باعث افتخار و نشان دهنده تلاش دانشمندان در عرصه تولید جهانی و مشارکت بالای دانشمندان ایران در تولید جهانی علم است این در حالی است که متاسفانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در هیچ‌کدام از پوسته‌های تولید علم جهانی قرار نداشت.

دکتر میرزاده با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید جهانی علم، گفت: بر اساس تحقیقات مستند و علمی که در این زمینه انجام شده مشخص شد در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵ با در نظر گرفتن نقش دانشگاه آزاد اسلامی رتبه ایران ۲۲ و بدون در نظر گرفتن نقش دانشگاه آزاد اسلامی با ۵ پله سقوط در جایگاه بیست و ششم قرار می گیرد و در سال ۲۰۱۵ با در نظر گرفتن سهم دانشگاه آزاد اسلامی رتبه ایران در تولید جهانی علم ۱۶ و بدون آن رتبه ایران در تولید جهانی علم با شش پله کاهش به ۲۲ خواهد رسید.

گفته شده که در پایگاه WOS سهم دانشگاه اسلامی در بازه سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ در پایگاه جهانی علم و مقالات پراستناد ۲۲.۵درصد بود و  این سهم دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۱۵ به ۲۹.۵ درصد رسید که نشان از توسعه کیفی مقالات دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود