طعم ترس در شبکه تهران

شبکه تهران (اچ‌دی) دست به اقدامی تازه زده و پخش فیلم‌های معروف ژانر وحشت را در دستور کار خود قرار داده است.

طعم ترس در شبکه تهران

شبکه تهران (اچ‌دی) دست به اقدامی تازه زده و پخش فیلم‌های معروف ژانر وحشت را در دستور کار خود قرار داده است. نمایش یک هفته‌ای فیلم‌های برگزیده ژانر وحشت که با شعار «از هفته فیلم وحشت بدون حضور کودکانتان لذت ببرید» به عنوان اولین قدم‌های مثبت در زمینه رواج فرهنگ درجه‌بندی فیلم‌های سیما براساس سن برای مخاطبان و در نظر گرفتن نیازهای گروه‌های گوناگون مخاطبان به روی آنتن رفته است و پیش‌بینی می‌شود آغازگر اتفاقاتی جدید در این زمینه باشد. این فیلم‌ها هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه تهران می‌رود و مخاطبان می‌توانند تکرار آن‌ را ظهر روز بعد ساعت ۱۴ ببینند..

یتیم‌خانه: ترس در خانه کودکی

or

««یتیم‌خانه» فیلمی است ساخته سال ۲۰۰۷ به کارگردانی خوان آنتونیو بایونای اسپانیایی که نام گیلرمو دل تورو را هم در مقام تهیه‌کننده کار یدک می‌کشد و داستانی ترسناک و پررمز و راز را روایت می‌کند. قصه اصلی فیلم، داستان زن جوانی با نام لارا را روایت می‌کند که در کودکی به فرزندخواندگی پذیرفته شده و حالا برای خودش زندگی تشکیل داده و همراه با خانواده و بچه‌هایش برای گذران زندگی به آن یتیم‌خانه متروکه بازگشته است. خانه‌ای در سبک گوتیک و قرون وسطایی که با حضور این خانواده دست به شورش زده و سعی در بیرون کردنشان از قلمروی خود دارد. استفاده از حضور بازیگران کودک در فضای وحشت و به تصویر کشیدن خانه‌ای قدیمی و غیرمسکونی در کنار اشاراتی به فرهنگ اسپانیایی، یتیم‌خانه را به اثری تماشایی تبدیل کرده است. این فیلم قرار است امشب پخش شود.

سکوت بره‌ها: مرثیه ذهن هشیار

silence

««سکوت بره‌ها» را هم باید یکی دیگر از درخشان‌ترین فیلم‌های سبک وحشت در تاریخ سینما محسوب کرد. فیلمی به کارگردانی جاناتان دمی و با بازی تحسین‌برانگیز آنتونی هاپکینز، جودی فاستر و اسکات گلن که در همان سال تولید خود ـ ۱۹۹۱ ـ توانست برنده پنج جایزه اسکار شده و به عنوان فیلمی برگزیده در تاریخ سینما ماندگار شود. سکوت بره‌ها که در اصل از سری کتاب‌های معروف هراس‌آور و جنایی نوشته توماس هریس اقتباس شده، داستان «هانیبال لکتر» پزشک برگزیده و آدم‌خوار معروف دنیای ادبیات ترسناک را روایت می‌کند که پیشه اصلی‌اش روان‌پزشکی است و از طریق تحلیل روان آدم‌ها، شخصیتشان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را به انجام اعمال خطرناکی وادار می‌کند. این فیلم در واقع داستان مصاحبه یکی از شخصیت‌های اصلی این مجموعه در نقش دختری جوان با نام کلاریس استرلینگ (با بازی جودی فاستر) است که یک کارآموز پلیس اف‌بی‌آی بوده و ماموریت پیدا می‌کند تا با هانیبال، این قاتل زنجیره‌ای معروف که بتازگی دستگیر شده و هنوز تحت بازجویی است، مصاحبه کند. این فیلم گرچه تنها اقتباس نمایشی صورت گرفته از روی کتاب‌های هریس نیست و همین تازگی مجموعه‌ای تلویزیونی با نام «هانیبال» هم با بازی مدس میکلسن در نقش این قاتل هوشمند ساخته شده است؛ اما هنوز که هنوز است بسیاری از مخاطبان، هاپکینز را با آن لحن درخشان و چشمان زیرکش به عنوان یگانه هانیبال هالیوود قبول دارند. سکوت بره‌ها سه‌شنبه شب پخش می‌شود.

حس ششم: فروشی بزرگ

six

««حس ششم» فیلمی است که علاقه‌مندان به سینمای وحشت و ژانرهای رازآلود در دهه‌های ۹۰ میلادی حتما این فیلم را دیده یا بعدها حرفش را شنیده‌اند. فیلمی خوش ساخت و روان به کارگردانی ام. نایت شیامالان که خود اصلیتی دو رگه هندی ـ آمریکایی دارد و شهرتش در نویسندگی و ساخت فیلم‌های رازآلود تا جایی بوده که برخی منتقدان او را با اسپیلبرگ و هیچکاک مقایسه کرده‌اند. بروس ویلیس که عموما مخاطبان او را با بازی در نقش‌های اکشن و قهرمانانه‌ای چون سری فیلم‌های «جان سخت» می‌شناسند، در یکی از معدود تجربیات بازی در نقش‌های ترسناک در این فیلم در نقش دکتر مالکوم کرو، پزشک کودکانی ظاهر می‌شود که سعی در درمان کودکی عجیب و خارق‌العاده دارد؛ کودکی که فکر می‌کند دنیاهایی دیگر و شخصیت‌هایی در گذشته می‌توانند او را ببینند و با او ارتباط دارند. فیلم با وجود بودجه بسیار محدودی که خرج ساختش شد ـ تنها ۴۰ میلیون دلار ـ اما به واسطه روایت خوش ساخت و ساده‌اش مورد استقبال مواجه شده و با فروشی ۶۷۲ میلیون دلاری باعث حیرت سینماداران شد. فیلم همچنین از نگاه منتقدان و داوران آکادمی فیلم اسکار هم مورد قبول واقع شده که ارمغان آن شش اسکار در رشته‌های مختلف برای این فیلم بود.«حس ششم» چهارشنبه شب پخش می‌شود.

دیگران: هراس‌های یک مادر

others

«دیگران» فیلمی ساده و خوش ساخت است که بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیون ایران هم پخش شده و احتمالا مخاطبان زیادی تماشاگر آن بوده‌اند. این فیلم ساخته‌ای از الخاندرو آمنابار کارگردان شیلیایی ـ اسپانیایی است که در سال‌های اخیر به واسطه ساخت فیلم‌های تحسین شده‌ای چون «چشمانت را باز کن»، «دیگران» و «دریای درون» برای خود در مجامع جهانی هنری و سینمایی اعتبار یافته است. تک ستاره این فیلم، «نیکول کیدمن» در نقش مادری تنها است که در دوران غیبت همسرش به واسطه حضور در جبهه‌های جنگ جهانی دوم در خانه‌ای قلعه مانند و بزرگ همراه با دو فرزند و خدمه انگشت‌شمار خانه‌اش تنها مانده. زن بتدریج متوجه رفتارهایی عجیب از جانب کودکانش شده و احساس می‌کند روحی غریبه به زندگی‌شان نفوذ کرده است. دیگران، روایت ترس‌های این مادر و سرانجام مواجهه‌اش با حقیقت ماجراست. این فیلم را که ساخته ۲۰۰۱ است پنجشنبه شب در شبکه تهران ببینید.

شب بیست و نهم: ترس وطنی

آخرین فیلم این فهرست و در واقع حسن ختام این جشنواره، یکی از معدود فیلم‌های استاندارد ایرانی ساخته شده در ژانر وحشت است. فیلمی ساخته سال ۱۳۶۸ به کارگردانی حمید درخشانی که در روایت خود از افسانه‌ها و خرده فرهنگ‌های اقوام ایرانی هم بهره جسته و در واقع ترسی بومی را به جان مخاطبان خود می‌اندازد. داستان فیلم، روایت ازدواج محترم و حسین (با بازی مرجانه گلچین و رضا رویگری) است که مطابق یک سنت خانوادگی با هم نامزد می‌شوند تا در جوانی به ازدواج هم درآیند. والدین حسین در اجرای این مراسم دیرین، با دیدن شبحی نگران آینده ازدواج فرزندانشان می‌شوند. در تابستان ۱۳۴۲، شایعه‌ای راجع به زلزله، شهر تهران را خالی از سکنه کرده‌ است و محترم در راه بازگشت به خانه، میان خیال و واقعیت شبحی را بر بام خانه‌شان می‌بیند و دقایقی بعد در چند متری خود در آشپزخانه شبحی دیگر را می‌بیند که باصدایی وحشتناک به سوی او می‌آید. به تصویر کشیدن کوچه پس‌کوچه‌های متروکه شهر در کنار حرکت هوشمندانه دوربین و نیز موسیقی قدرتمند مجید انتظامی تاثیر این فیلم را برای مخاطبان دوچندان ساخته است. شب بیست و نهم را جمعه‌شب ساعت ۲۳ از شبکه تهران تماشا کنید..

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود