از شب های موسیقی در کاخ گلستان تا افتتاح ارگ بم در نوروز ۹۶

خانه همسر رضا شاه با خاک یکسان شد

از شب های موسیقی در کاخ گلستان تا افتتاح ارگ بم در نوروز ۹۶

 

مها به کمک گردشگری ایران آمد

 سیستم امنیتی جدید پلیس برای موزه‌ها راه اندازی شد. با توجه به لزوم ارتقاء و به روز رسانی سامانه های حفاظتی موزه ها و اماکن تاریخی، بهره گیری از امکانات پیشرفته و فناوری های نوین که بستری برای تامین نظم و امنیت این اماکن به شمار می رود، برای افزایش توان پیش بینی مخاطرات حفاظتی، کاهش خطای انسانی، ایجاد و بهره گیری از تجهیزات هوشمند و سیستم های امنیتی مکمل و فناوری های نوین بسیار ضروری و موثر ، مها عملیاتی شد.

 امیدواریم سیستم مها بتواند حجم گسترده ای از تخریب هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی میراث فرهنگی و گردشگری گشور به خصوص در پایگاه های جهانی آثار باستانی کشور را (مثلا در تخت جمشید و گنبد قابوس) در چند دهه اخیر توسط گردشگر نما ها صورت گرفته است کاهش دهد.

نوروز ۹۶ به تماشای ارگ جهانی بم بروید

2-w900-h600

 (تصویر ارگ بم، قبل و پس از تخریب)

از هم اکنون در نظر داشته باشید که یکی از جالب ترین و شگفت انگیز ترین مکان هایی که در ایران رویایی می توانید ببینید، علاوه بر ییلاق های رویایی و جذاب مازیچیال و فیلبند و سوباتان در شمال ایران، سرزمین ارگ بم است که بنا به گفته مدیر پایگاه جهانی این مجموعه فرهنگی و باستانی ایران، عملیات مرمت بخش حاکم نشین آن تا نورور ۹۶ به اتمام خواهد رسید.

به دنبال تمایل بازدیدکنندگان ارگ بم برای بازدید از بخش حاکم‌نشین این اثر، مرمت و ایمن‌سازی این بخش از ارگ از فروردین ماه در دستور کار قرار گرفت و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، امیدواریم تا نوروز ۹۶ این عملیات پایان یابد. به گفته افشین ابراهیمی، پس از زلزله بم و انجام اقدامات مرمت و ایمن‌سازی امکان بازدید از این اثر جهانی از دروازه اصلی تا سربازخانه فراهم شده بود که با پایان این عملیات علاقمندان می‌توانند تا بخش‌های دیگر این اثر را از دروازه اصلی تا حاکم نشین بازدید کنند.

گفتنی است، با توجه به این که بم و منظر فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، از این رو فعالیت‌های پایگاه از محدوه ارگ بم فراتر رفته و شهر بم را در بر می‌گیرد.

ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان است که در زلزله پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲  شهر بهم به شدت آسیب دید و بخش های بزرگی از آن تخریب شد .

شب های موسیقی را در کاخ گلستان تجربه کنید

3-w900-h600

نگین کاخ های ایران، هفته آینده میزبان موسیقی ایرانی خواهد بود. به اطلاع عاشقان هنر موسیقی اصیل ایرانی می رسانیم که از ۲۰ مرداد لغایت ۲۹ مرداد سال جاری، هر شب مجموعه تاریخی و فرهنگی جهانی کاخ گلستان تهران،  پذیرای هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی است.

نخستین فستیوال موسیقی «بارانا» با حضور هنرمندان ایرانی از ۲۰ تا ۲۹ مردادماه با هدف حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت موسسه «محک» و همچنین حمایت از موسیقی‌دانان در حوزه ‌سلامت و رفاه برگزار می‌شود.

 درفستیوال «شب‌های موسیقی بارانا» گروه‌ها و هنرمندانی مانند لوریس چکناوریان، کامکارها، شهرداد روحانی، کیخسرو پورناظری و گروه شمس، سهراب پورناظری همراه آنتونیو ری به اجرای برنامه می‌پردازند. اجرای گروه پالت و همچنین اجرای مشترک گروه‌های کامنت و داماهی از دیگر برنامه‌های این فستیوال موسیقی است.

به اطلاع می رساند که کاخ گلستان تنها اثر پایتخت است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

تالار آینه کاخ گلستان مرمت شد

4-w900-h600

صحبت از جشنواره موسیقی در کاخ گلستان تهران شد، گفتیم بد نیست خبر خوش دیگری از این کاخ دیدنی به اطلاع تهران گرد های عزیز برساینم. مرمت تالار آینه کاخ گلستان نیز که مدتی امکان بازدید را از عاشقان ایرانگردی گرفته بود، به پایان رسید و اکنون می توانید از تالار آینه جذاب این کاخ که برخی ان را با تالار آینه کاخ ورسای فرانسه مقایسه می کنند، در تابستان داغ ۹۵ بازدید کنید.

 مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اعلام خبر اتمام مرمت و پاکسازی آینه‌کاری‌های تالار برلیان، از استحکام‌بخشی سطوح آینه‌ها، مرمت ارسی‌ها و سنگ‌های ازاره مرمری و نصب شیشه سکوریتی بر اساس طرح فضای دسترسی بازدیدکنندگان خبر داد.

 در زمان ناصرالدین شاه به دلیل فرسودگی بناهای قدیم ارگ، اغلب آنها را ویران و به جایش ساختمان جدید می‌ساختند؛ تالار بلور نیز به همین دلیل خراب شد که به جایش تالار برلیان ساخته شود؛ اما از آنجا که کف تالار جدید بر روی پی‌های تالار بلور بنا شد، نتوانستند کف آن را به اندازه کف سایر تالارها بالا ببرند.   تالار بلور از جمله بناهای دوران فتحعلی شاه قاجار بود که در کتاب‌ها و نوشته‌ها جز نام و اشاره مختصر مطلبی درباره آن نیست و تصویری که بتوان طرح و شکل بنا را شناسایی کرد بجا نمانده است. همچنین دلیل نام گذاری آن احتمالا به سبب آینه‌کاری ‌های بسیار و یا به دلیل نصب حوض بلور هشت ضلعی و چلچراغی که امپراتور روسیه الکساندر اول برای فتحعلی شاه فرستاده بود، بلور خوانده می‌شده است

 این تالار تا سال ۱۳۰۰ قمری پابرجا بوده است، زیرا اعتمادالسلطنه در نوشته‌های خود بارها به وجود این تالار اشاره کرده است.

گفتنی است، کاخ گلستان در سال ۹۲، به عنوان اثر جهانی ایران در یونسکو ثبت شد.

 ثابا به کمک شهرداری تهران آمد

خبر بعدی این که، شهرداری تهران در راستای ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند پایتخت، سامانه ثابا را راه اندازی کرده است. معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با هدف شناسایی و حمایت از بناهای واجد ارزش پایتخت سامانه «ثابا» را راه اندازی می کند. با توجه بر اهمیت بافت‌ های تاریخی، ملی و فرهنگی که دارای ارزش های هنری، میراثی و معماری فاخر در تهران است، اطلاعات ارسالی تشکل‌ها، شهروندان و متخصصین، بانک اطلاعات جامع این ابنیه با ارزش را جمع آوری کرده تا ضمن فرهنگسازی و آرشیو اطلاعات این ابنیه امکان حفاظت و نگهداری این سازه ها فراهم شود.

گفتنی است، این سامانه می تواند به عنوان بانک اطلاعاتی جامع ابنیه با ارزش پایتخت، با ثبت اطلاعات، اسناد و مدارک وحتی مکتوب سازی اطلاعات شفاهی سازه‌ها و ساختمان های دارای معماری تاریخی و فاخر به ارجاعات علمی و تخصصی بعدی کمک کند. ضمن اینکه تجمیع اسنادی که ممکن است به طور عادی در اختیار نهادهای مسئول نباشد، شرایط ثبت ملی این ابنیه را تسهیل خواهد کرد.

 

خانه همسر رضا شاه در  خیابان زعفرانیه تهران تخریب شد!

5-w900-h600

صحبت از ثبت خانه های با ارزش در تهران کردیم که خبر دار شدیم، خانه همسر سوم رضا شاه (ملکه توران) چند شب پیش در منطقه زعفرانیه (خیابان پسیان- کوی اسماعیلی) تخریب شد. این بنای ارزشمند و ثبت ملی شده متعلق به «ملکه توران» (همسر سوم رضاشاه)  در ضلع جنوب غربی تقاطع خیابان پسیان و کوچه اسماعیلی در منطقه زعفرانیه‌ قرار دارد و بنایی با مساحت هزار متر مربع منسوب به کاخ اقامتی ملکه «توران»، همسر سوم رضاشاه است.

مشاهدات عینی نشان داد که کمتر از یک هفته‌ قبل، لودرها در حالت آماده‌باش، بخش‌هایی از این بنای ارزشمند را تخریب کردند. اما در اعتراض به این اقدام تعدادی از معماران مقابل لودرها تحصن کردند و میراث فرهنگی به صورت اضطراری این بنا را به شماره ۳۱۵۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رساند و پیگیری‌هایی که پلیس شهرداری و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا انجام دادند، ادامه‌دار بود.

اما مالک بنا با بستن درِ بزرگ آهنی محوطه‌ی خانه، همه‌ی این بنای ارزشمند را با لودر با خاک یکسان کرد.

6-w900-h600

(تصویر گرفته شده از شب تخریب خانه تاریخی متعلق به همسر  رضا شاه در منطقه زعفرانیه تهران)

 «فرهاد نظری»، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تائید تخریب کامل این خانه اظهار کرد: اقدامی که توسط مالک بنا انجام شد، یک تخلف محرز است و مالک موظف است عین به عین بنا را بازساز ی کند! او گفت: امروز در نامه‌ای به شهرداری منطقه اعلام می‌کنیم که به مالک بنا مجوز ساخت جدید داده نشود و میراث فرهنگی برای بازگرداندن این بنای تاریخی همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.

این که چرا چنین خانه ای پیش از تخریب، شناسایی و ثبت ملی نشده بود و ثبت ملی اضطراری برای آن صورت می گیرد و در نهایت خانه با مجوز رسمی در جا تخریب می شود، پرسش هایی است که هم چنان برای عاشقان میراث فرهنگی کشورمان، بدون پاسخ مانده است و امیدواریم مسئولان مربوطه، برای تنویر افکار عمومی، اطلاع رسانی بیش تری را در دستور کار قرار دهند.

مرمت مسجد جامع تاریخی شوشتر آغاز شد

7-w900-h600

خبر بعدی این که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از شروع عملیات مرمت مسجد جامع این شهر با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون ریال خبر داد. ساماندهی کتیبه ها و قسمتی از تزئینات داخل حیاط مسجد در این عملیات انجام می شود.

 عملیات مرمت مسجد جامع شوشتر دوماه به طول خواهد انجامید. این مسجد دارای تزئینات بی نظیری است و از جمله مساجدی است که دارای نقوش و کتیبه های بی نظیری است که در راستای حفظ و احیای این آثار تلاش می شود.

گفتنی است، کتیبه‌هایی مختلفی در این مسجد وجود دارد که به لحاظ تاریخی و نوع نگارش منحصر به فرد هستند. مرمت و خواندن کتیبه‌های مسجد جامع شهرستان شوشتر از چند سال پیش آغاز شده است و بر حفظ کتیبه های تاریخی این مسجد تاکید زیادی مسئولان دارند.

 

مترو تهران، تورهای گردشگری راه اندازی می کند

8-w900-h600

تنها مترو جهان که دارای معاونت فرهنگی و هنری بوده و در طول سال برنامه های مختلف هنری و فرهنگی در ده ها ایستگاه شهر تهران برگزار می کند، قصد دارد این بار، تورهای گردشگری هم برگزار کند.

مطلع شدیم که مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران وحومه از ایجاد تورهای گردشگری در مترو تهران خبر داده است که تا کنون در مترو های آسیا سابقه ندارد.

این طرح در قالب تهرانگردی، آموزشی و تفریحی باعث می‌شود تا هم افراد با مسیرهای مختلف آشنا شوند و هم فضای مناسب برای ایجاد فرهنگ مترو سواری فراهم شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران استفاده از ظرفیت محلات، پیگیری مسائل و مشکلات در زمینه رفاهی ایستگاه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت دسترسی مسافران به محتوای فرهنگی و آموزشی را از دیگر مواردی برشمرد که باید در معاونت فرهنگی و اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیرجند، باز خبر ساز شد

9-w900-h600

فصل دوم کاوش محوطه تپه تخچرآباد شهرستان بیرجند، منجر به شناسایی بنایی مربوط به عصرآهن ۳ گردید.

سرپرست هیات کاوش «تپه تخچرآباد» بیرجند گفت: فصل دوم کاوش «تپه تخچرآباد» واقع در ۳۰۰ متری غرب روستایی به همین نام انجام شد. کاوش فصل نخست که در راستای کارآموزی دانشجویان باستان‌شناسی در سال ۱۳۸۸ انجام شده بود، به دلیل تخصیص نیافتن بودجه، فصل دوم کاوش‌های این محوطه پس از ۸ سال وقفه تا امسال به تعویق افتاد

در فصل اول، گمانه‌ای به عرض سه و طول ۱۰ متر در شمال تپه ایجاد شد و در آن کاوش، دیوار بیرونی یک بنای بزرگ خشتی کشف شد که با توجه به شواهد موجود به نظر می‌رسید آن را عامدانه با خشت و سنگ پر کرده و سپس بیرون آن را نیز به پهنای هشت متر و ارتفاع حدود چهار متر با شن پوشانده و احاطه کرده‌اند

در فصل دوم کاوش در این محوطه با توجه به نتایج فصل گذشته، بر شناسایی پلان بیرونی بنا متمرکز شده است و بر این اساس، بقایای دیوار بیرونی بنای خشتی که فصل پیش به دست آمده بود، مورد پیگردی قرار گرفته است که به این ترتیب حدود دو سوم پلان بیرونی بنا به دست آمد و مشخص شد با بنایی کوچک سر و کار داریم که برج‌هایی به آن الحاق شده است.

۴ مستند ایران در حافظه جهانی یونسکو ثبت شد

11-w900-h600

۴ اثر پیشنهادی صدا و سیمای ایران، در صدویکمین جلسه کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو، در فهرست ملی این برنامه به ثبت رسید.   روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد: مستندهای تلویزیونی «یاد و یادگار»، «پل آزادی»، «همراه باد در دل تنهایی کویر» و «کودکان سرزمین ایران»، به عنوان چهار مستند تلویزیونی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مستند تلویزیونی ۱۲۰ دقیقه‌ای «یاد و یادگار»، محصول شبکه سحر سازمان صدا و سیما در فاصله سال‌ها ۱۳۷۷-۱۳۷۸ ساخته شده است. این مستند پیدایش سرزمین ایران و تمدن اقوام مختلف تا دوران معاصر را  بررسی کرده است .

مستند «پل آزادی» روایت آزادسازی خرمشهر و ساختن پلی بر روی رودخانه کارون است که به پل آزادی شهرت پیدا کرد. این مستند با عنوان فرعی «روایت خرمشهر، روایت عاشقان»، که محصول واحد جنگ شبکه اول سیما است، در ۹۰ دقیقه و در سال‌ها ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ ساخته شده است.

مستند «همراه باد در دل تنهایی کویر»، با عنوان اولیه «سر راه شن است»،‌ محصول شبکه یک سیما است که در فاصله سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۷۷ به کارگردانی منوچهر طیاب ساخته شده است. موضوع این مستند سفر اکتشافی به کویرهای ایران و بررسی طبیعت آن است.

مستند «کودکان سرزمین ایران»، محصول گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما است که در فاصله سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ بخش گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های گوشه گوشه ایران را به تصویر می‌کشد. این مجموعه شامل ۵۲ قسمت است که توسط کارگردانان مطرحی چون ناصر تقوایی، محمدرضا اصلانی، خسرو سینایی، فرزاد موتمن، فرهاد مهران‌فر و محمدرضا مقدسیان، ساخته شده است.

 

جشن ۲۳۰ ساله شدن پایتختی تهران، فردا برگزار می شود

12-w900-h600

خبر خوش بعدی برای پایتخت نشینان خوش نشین آن که فردا، به مناسبت دویست و سی ساله شدن پایتختی تهران، مراسمی توسط شهرداری تهران  در میدان مشق برگزار خواهد شد.

دکتر گیل آبادی رییس روابط عمومی شهرداری تهران از برگزاری جشن دویست و سی‌امین سالگشت انتخاب شهر تهران به عنوان پایتخت ایران خبر داد. ایشان اعلام کرد: گردشگری تاریخی سبب خواهد شد تا پیشینه و هویت هر شهری حفظ شود. وی با بیان اینکه تمام فخر یک کشوری به مانند آمریکا تصویری است که از خود به دنیا ارائه داده، وگرنه این کشور نیز با مشکلات فراوانی روبرو است، گفت: با این حال کشورهای مختلف در ارائه تصویر بزرگ و بهتر از خود موفق بودند و لازم است تهران نیز به این مساله وارد شود.

 مدیر روابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور دارای پتانسیل زیاد گردشگری است اما آمار بازدید گردشگرانش کم است، گفت: متاسفانه متناسب با پتانسیل گردشگری، اقدامات خوبی برای جذب گردشگر انجام نداده ایم.

مدیرروابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه روز چهارشنبه از ساعت ۶ تا ۸ حلقه مودت تهرانی‌ها در میدان مشق بسته می‌شود گفت: در این برنامه سعی کردیم تا با دعوت از تهران‌شناسان برجسته مردم شهر را با هویت، موسیقی، فرهنگ و سبک زندگی پیشینیان‌شان در این شهر آشنا کنیم. حلقه این دوستی در مناطق و محلات نیز امتداد یابد چراکه ما باید قصه شهرمان را بدانیم تا بتوانیم با مردم مهربان باشیم.

میدان مشق مربوط به دوره قاجار است و در تهران، محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره رضاشاه به نام باغ ملی خوانده می‌شد و بعد از آن ساختمان‌های دولتی در آن ساخته شد.

حمایت از فناوری های نرم در استان های دارای صنایع دستی

13-w900-h600

معاون توسعه فناوری معاونت علمی رییس جمهور اخیرا اعلام کرد، شهر هایی که دارای صنایع دستی هستند، دولت از فناوری های نوین برای حمایت و توسعه آن ها استفاده خواهد کرد.

برای تعیین طرح کلان ملی فناوری در استان‌های محروم، نیاز به همکاری مدیران استان‌ها و استانداری‌ها داریم تا بتوانیم توسعه فناوری را درهمه استان‌های کشور داشته باشیم. این طرح‌ها باید دارای اولویت و در راستای مزیت نسبی استان باشند. به گفته وطنی، استان کرمانشاه با وجود داشتن ثروتی عظیم اعم از انسانی و طبیعی، باید سرآمد توسعه فناوری در کشور باشد.

امیدواریم حمایت از فناوری های نوین در عرصه صنایع دستی، به عرصه گردشگری دیجیتالی هم کشیده شود. صنایع دستی ایران، چند دهه است که در طراز شایستگی و قابلیت های خوب در کلاس ملی و جهان ظاهر نشده است و عزمم ملی برای توسعه آن می بایست در دستور کار قرار بگیرد تا خیابان نجات الهی تهران که پایتخت صنایع دستی کشور است، از رکود خارج شود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود