ماراکانا؛ دژ تسخیر ناپذیر ریو

این ورزشگاه بزرگترین در برزیل و آمریکای جنوبی است

ماراکانا؛ دژ تسخیر ناپذیر ریو

آئین افتتاحیه سی و یکمین دوره بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو روز جمعه به وقت برزیل – نخستین ساعات بامداد شنبه به وقت تهران – در ورزشگاه ماراکانا شهر ریودوژانیرو با حضور مقام های سیاسی و ارشد ۴۵کشور جهان برگزار می شود.

در این مراسم که گفته می شود در شمار با کیفیت ترین آئین های افتتاحیه همه ادوار المپیک است، روسای جمهوری، نخست وزیران و وزیران خارجه برخی کشورهای جهان شرکت می کنند. گفته می شود با توجه به ناآرامی ها در برزیل و تهدیدات تروریستی گروه داعش، در زمان برگزاری آئین افتتاحیه، دهکده بازی ها به دژ تسخیر ناپذیری تبدیل شود و نیروهای ارتش به کمک ۸۵ هزار نیروی نظامی مسئول حفاظت از این دهکده بازی ها اعزام شوند.

کمیته برگزاری بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو اعلام کرد که نام مقام های سیاسی کشورهای مختلف شرکت در این مراسم را ساعاتی پیش از شروع مراسم افتتاحیه اعلام خواهد کرد. علی رغم این اطلاعیه، حضور شاهزاده های کشورهای دانمارک و موناکو در این مراسم قطعی است و «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نیز خود را به آئین افتتاحیه این بازی ها می رساند. همچنین حضور «متئو رتز» نخست وزیر ایتالیا در این مراسم قطعی شده است. «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز خود را به ریودوژانیرو می رساند تا در آئین افتتاحیه بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو شرکت کند.

«میشل تمر» کفیل ریاست جمهوری برزیل در این مراسم حضور خواهد داشت. گفته می شود احتمال حضور «کریستینا فرناندز» رئیس جمهوری آرژانتین و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکایی در آئین افتتاحیه بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو وجود دارد. همچنین یک نماینده بلندپایه از کشور ژاپن در این مراسم حضور خواهد یافت. ژاپن میزبان المپیک ۲۰۲۰ است. چین نیز که بزرگترین کاروان ورزشی تاریخ برگزاری المپیک را به ریودوژانیرو می فرستد، «لیو یانگ دونگ» معاون نخست وزیر خود را به آئین افتتاحیه گسیل می کند.

کاروان ورزشی چین با ۴۱۶ ورزشکار در بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو شرکت می کند. بر اساس اعلام مقام های کمیته ملی المپیک چین، در میان مجموع ورزشکار اعزامی به برزیل نزدیک به ۳۵ نفر از قهرمانان المپیکی و جهانی این کشور نیز حضور دارند. در کاروان ورزشی چین ۱۶۰ ورزشکار مرد و ۲۵۶ ورزشکار زن هستند.

از جمله چینی هایی که به این بازی های مهم اعزام می شوند، ۲۷ نفر در بازی های المپیک لندن موفق به کسب مدال شده اند. «آی یان هان» با ۱۴ سال سن جوانترین ورزشکار چینی در این رویداد است که در شنای ۲۰۰ متر زنان و ۴ در ۲۰۰ متر با حریفان خود به رقابت می پردازد و «چن یینگ» قهرمان تیراندازی المپیک ۲۰۰۸ پکن هم با ۳۹ سال سن مسن ترین ورزشکار اعزامی این کشور به برزیل است.

«ولادیمر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که یک ورزشکار حرفه ای است، نیز پیشتر قرار بود خود را به این مراسم برساند، اما به دلیل مشکلاتی که برای ورزشکاران این کشور در مورد دوپینگ پیش آمد، سفر به ریودوژانیرو را لغو کرد.

آئین افتتاحیه بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد ۱۶ مرداد ماه به وقت تهران با برگزاری مراسم افتتاحیه در ورزشگاه ماراکانا شهر ریودوژانیرو آغاز می شود. ورزشگاه ماراکانا در ۱۶ ژوئن سال ۱۹۵۰ میلادی در بازی دوستانه تیم های فوتبال «سائوپولو» و «ریودوژانیرو» به طور رسمی افتتاح شد. این ورزشگاه در سال ۱۹۶۶ به دنبال مرگ روزنامه نگار معروف برزیلی «ماریو فیهو» به این نام، نام گذاری شد ولی اکثر مردم این ورزشگاه را با همان نام ماراکانا می شناسند. ماراکانا تا سال ۱۹۹۰ میلادی تغییر چندانی نداشت، تا اینکه در ۱۹ جولای سال ۱۹۹۲ میلادی با مرگ سه تماشاچی و زخمی شدن ۵۰ نفر، جایگاه طبقه دوم آن بسته شد. توسعه ساختمان ورزشگاه ماراکانا در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز شد. در این تغییرات ردیف پایین ورزشگاه بازسازی و سقف جدیدی برای آن ساخته شد. این ورزشگاه در حال حاضر گنجایش ۸۵ هزار نفر را دارد و بزرگترین ورزشگاه در برزیل و آمریکای جنوبی است.

کمیته برگزاری بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو اعلام کرد: در آئین افتتاحیه این بازی ها ۷۶ هزار نفر از ۲۰۶ کشور جهان حضور دارند و کل مراسم افتتاحیه در مدت سه ساعت و ۳۷ دقیقه پایان می یابد. این کمیته اعلام کرد که کارگردان این مراسم به عهده «فرناندو میرلیس» کارگردان برزیلی فیلم مشهور «شهر خدا» است. کمیته برگزاری بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو پیش بینی کرد سه میلیارد نفر در سراسر جهان آئین افتتاحیه سی و یکمین دوره بازی های المپیک برزیل را از طریق تلویزیون تماشا کنند. همچنین بهای بلیت مراسم افتتاحیه از ۵۰ تا هزار و ۲۰۰ یورو قیمت گذاری شده است که با توجه به جایگاه و محل استقرار صندلی ها تعیین شد.

شعار آئین افتتاحیه رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو به نام «شاد زیستن» برزیلی ها و «آخرین جنگل سیاره» یعنی جنگل های آمازون نامگذاری شده است تا این دو نماد برزیل بیشتر معرفی شود.

منبع: ایرنا
دیجیاتو
بدون نظر

ورود