خبرهای داغ از جرایم سایبری در ایران

از تلگرام تا جنگ قبایل با طعم کلاهبرداری مجازی

خبرهای داغ از جرایم سایبری در ایران

 

جزییات دستگیری کانال های تلگرامی متخلف

2-w900-h600

خبر اول این که پلیس سایبر ایران هفته گذشته، جزییات بیشتری از شناسایی و دستگیری ۳ ادمین کانال های تلگرامی در فضای جامعه اطلاعاتی کشورمان منتشر کرد. معاون حقوقی و امور بین‌الملل پلیس فتای ناجا از دستگیری ۳ گرداننده کانال‌های تلگرامی توهین کننده به مقدسات و ائمه اطهار خبر داد.

ماجرا از این قرار بود که از مدتی قبل ماموران پلیس فتا از فعالیت چهار کانال تلگرامی که اقدام به نشر مطالب موهن و توهین‌آمیز به مقدسات مذهبی و ائمه‌ اطهار کرده بودند مطلع شدند که پس از هماهنگی با مقام قضایی بلافاصله اقدامات برای شناسایی و دستگیری این افراد آغاز شد.

وی با بیان اینکه مطالب توهین‌آمیز این کانال‌ها سبب رنجش خاطر مردم‌دین‌دار کشورمان شده و بسیاری از آنها در تماس با بخش گزارش‌های مردمی پلیس فتا خواهان برخورد با این عوامل شده بودند، اظهار کرد: کارآگاهان پلیس فتا در عملیاتی متوجه شدند که گردانندگان این کانال‌ها در داخل کشور فعالیت می‌کنند که بلافاصله اقدامات لازم برای مسدودسازی این کانال‌ها آغاز شده و چندی پیش نیز گرداننده اصلی این کانال‌ها و یکی دیگر از همدستان وی دستگیر شدند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل پلیس فتای ناجا با بیان اینکه سه نفر مسوول به روزرسانی این کانال‌ها بودند، خاطرنشان کرد: نفر سوم متواری شده بود که با پیگیری‌های پلیس فتا این فرد نیز دستگیر و به مقام انتظامی منتقل شد. ر

مضانی محل دستگیری و فعالیت این افراد را یکی از شهرهای شمالی کشور اعلام کرد و افزود: تحقیقات و بازجویی از این افراد ادامه دارد، این افراد با استفاده از فتوشاپ و نرم‌افزار تغییر چهره، مطالب توهین‌آمیزی را علیه مقدسات و پیشوایان دینی و مذهبی منتشر کرده بودند. وی درباره اینکه آیا این افراد با گروه‌هایی در خارج از کشور ارتباط داشته یا فعالیت سازمان یافته‌ای داشته‌اند، گفت: این موضوع در حال بررسی است، اما آنچه که تاکنون مشخص شده، این است که عمده هدف این افراد تاثیرگذاری روی عقاید و باورهای دینی و مذهبی جوانان و نوجوانان بوده است.

تکذیب هک اطلاعات ۱۵ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام

3-w900-h600

(تصویر گزارش خبرگزاری رویترز که بازتاب رسانه ای گسترده در ایران هفته گذشته ایجاد کرد)

تلگرام بار دیگر خبر ساز شد. این بار، یپلس فتا در واکنش به ادعای شبکه خبری رویترز مبنی بر هک اطلاعات ۱۵ میلیون کاربر ایرانی عضو تلگرام، با رد این ادعا توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

دوشنبه هفته پیش بود که خبرگزاری رویترز از هک اطلاعات و چت‌های ۱۵ میلیون کاربر ایرانی عضو در شبکه پیام‌رسان «تلگرام» خبر داد که بلافاصله پس از انتشار این خبر، مسئولین سرویس‌دهنده تلگرام، این ادعا را تکذیب کردند.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا هفته پیش گفته بود که  آنچه برای پلیس فتا مسلم بود این است که این سرویس دهنده دارای یک مشکل امنیتی در تایید پیامکی اعضای جدید خود بود که مجرمین فضای سایبری توانسته بودند با سوءاستفاده از این ضعف امنیتی، از شماره‌هایی که عضو این سرویس دهنده هستند، اطلاع حاصل کنند و هیچگونه دسترسی به محتوی چت‌ها نداشته‌اند.

وی با توصیه به هموطنان برای استفاده از سرویس‌دهنده‌های داخل کشور گفت: سرویس‌دهنده‌هایی از جمله تلگرام که در ایران دارای بیش از ۲۰ میلیون کاربر هستند، میلیاردها دلار هزینه نگهداری اطلاعات کاربران را متحمل می‌شوند که هنوز از انگیزه این هزینه‌ کرد آن‌ها اطلاعی در دست نیست و این مساله می‌تواند آسیب‌ها و تهدیدهایی را به همراه داشته باشد و مشخص نیست که مشتریان این اطلاعات چه سازمان ها یا دستگاه‌های اطلاعاتی خواهند بود.

: جمهوری اسلامی بارها از سرویس‌دهنده‌های خارجی خواسته است تا برای تامین امنیت کاربران ایرانی، دسترسی‌های لازم را به کشورمان بدهد تا در صورت وقوع جرم و جنایت در این بستر، پلیس و دستگاه‌ قضایی بتوانند با سرعت، موضوع را بررسی کرده و به موقع عکس العمل لازم را نشان دهند ولی متاسفانه شاهد عدم همکاری مناسب و لازم مطابق با قوانین کشور هستیم.

توصیه پلیسی: حتی المقدور از انتشار تصاویر خصوصی و اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی خودداری کنید .

سو استفاده از بانکداری مجازی در چابهار

4-w900-h600

بانکداری مجازی و سو استفاده از حساب کاربران، حدود ۵۰ درصد فعالیت های محرمانه در فضای جامعه اطلاعاتی کشور را به خود اختصاص داده است. مطلع شدیم که فرمانده انتظامی شهرستان چابهار هفته پیش گفته بود که  با تلاش ماموران انتظامی این شهرستان، فردی که با سوء‌استفاده از اعتماد دیگران،۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برداشت غیر مجاز اینترنتی داشت‌، دستگیر شد.

ماجرا از این قرار بود که فردی با مراجعه شهروندی به پلیس فتا و اظهار وی در خصوص برداشت غیر مجاز از حساب بانکی‌اش، پس از ثبت اظهارات شاکی و تشکیل پرونده رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس فتا شهرستان قرار گرفت.

ماموران پلیس فتا با اقدامات تخصصی متهم را شناسایی و دستگیر کردند.

متهم در تحقیقات تخصصی بیان داشت که وی یک دستگاه خودرو از شاکی خریداری کرده ولی به دلیل کمبود پول، شاکی برای اینکه من پول را واریز کنم کارت بانکی خود را در اختیارم قرار داده و من با فعال سازی رمز دوم و سوء استفاده از اعتماد وی مبلغ ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از حساب وی برداشت کردم. این مقام انتظامی در پایان اظهار داشت که  متهم به مراجع قضایی معرفی شده است.

توصیه پلیسی: شهروندان به منظور پیشگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب، به هیچ عنوان کارت بانکی و رمز آن را در اختیار دیگران قرار ندهند.

کلاهبرداری از ایرانیان از طریق بازی های رایانه ای

5-w900-h600

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه امروز بازی رایگان کلش آف‌کلنز یا همان «جنگ قبایل»، یکی از ابزارهای کلاهبرداری مجرمان سایبری از کاربران این بازی شده است، گفت: فروش اکانت‌های بالاتر، جم یا الماس یکی از ترفندهای کلاهبرداری از کاربران و علاقمندان این بازی شده است.

پرونده‌های متفاوتی از کلاهبرداری در خصوص این بازی از کاربران فضای مجازی در پلیس فتا باز شده است و با توجه به اینکه بازی کلش آف کلنز زمان بر است و برای رسیدن به اکانت‌های بالاتر نیاز به صرف زمان می‌باشد و برخی علاقمندان این بازی زمان یا حوصله ندارند به دنبال خرید مراحل بالاتر این بازی هستند،  همین امر باعث شده تا برخی کاربران که به اکانت‌های بالا رسیده‌اند اقدام به فروش اکانت خود نمایند.

این امر باعث شده تا کلاهبرداران سایبری از این فرصت استفاده نموده و با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی به دنبال شکار باشند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا یادآور شد: در این تبلیغات دورغین علاقمندان را تشویق به خرید می‌کنند و بعد از دریافت وجه که به صورت اینترنتی واریز می‌گردد اکانتی برای خریدار ارسال نمی‌گردد و یا اکانت ارسالی کار نمی‌کند.

سایت‌هایی به عنوان واسطه در زمینه خرید و فروش اکانت و الماس در بازی کلش آف کلنز وجود دارند که با دریافت اکانت‌ها از فروشنده و دریافت پول از خریدار به قولی این معاملات را نظارت می‌کنند که مشکلی پیش نیاید.

داغ ترین خبر ها از مجرمان سایبری ایران را در شنبه های هر ماه در پرتال خبری روزیاتو دنبال کنید. برای در امان بودن از تهدیدات سایبری،‌ به حریم خصوصی خود و دیگران احترام بگذارید و امنیت در فضای مجازی را یاد بگیرید. بسیاری از کلاهبرداری هایی که در فضای جامعه ااطلاعاتی کشور صورت می گیرد،‌به دلیل سواد رسانه ای پایین کاربران به خصوص در حوزه های ابتدایی امنیت است.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود