وقتی سرمایه ملی را بادست خودمان دور می ریزیم

13 بنز و پورشه گران قیمت نابود می شود

وقتی سرمایه ملی را بادست خودمان دور می ریزیم

معاون مبارزه با قاچاق ارز و کالای تعزیرات حکومتی اعلام کرد چهارشنبه  این هفته  ۱۳ خودروی بنز S- 500 و پورشه به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد تومان در راستای مبارزه با قاچاق کالا  در شیراز نابود می‌شود. اجتهادی افزود پس از نابودی این خودروهای لوکس و تبدیل آنها به آهن قراضه ، آنها را می فروشیم .  به گفته وی این پرونده دو متهم دارد که جدای از توقیف کالای قاچاق به ۱۴ میلیارد تومان جریمه نقدی نیز محکوم شده‌اند که چنانچه جریمه را ندهند تا ۱۵ سال حبس  درانتظارشان است .

image_news_59008-w900-h600

شاید باور این خبر برای هر مخاطبی کمی سخت باشد .   مگر می توان  این همه سرمایه را  در یک لحظه نابود کرد.  اینکه این خودروها به صورت قاچاق وارد کشور شده است خودش جای بحث بسیار دارد که اصلا چطور ۱۳ دستگاه خودرو به صورت قاچاق وارد کشور شده و هیچ کس هم نفهمیده است . مگر خودرو بسته سیگار است که در جیب قرار بگیرد و از مرز رد شود . به هرحال این مساله موضوع بحث مانیست  مساله این است که آیا مبارزه با قاچاق یعنی از بین بردن سرمایه ملت ؟  بر هرکس واضح است که برای خرید این خوردها، از کشور ارز خارج شده است ارزی که جرو تولید ناخالص داخلی کشور ماست . اما اینکه چطور مسئولان نهاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چنین تصمیمی گرفته اند باید از خودشان پرسید .اما به نظر می رسد  راه های دیگری هم برای مبارزه با قاچاق و البته تنبیه قاچاقچیان وجود داشته باشد. مثلا یکی از آنها صادرات دوباره کالاهای قاچاق و واریز بهای آنها به خزانه دولت است  اما اینکه با دست خودمان حدود چهار میلیون دلار از سرمایه کشورمان را نابود کنیم با هیچ منطقی جور درنمی آید  . به هرحال امیداوریم که مسولان مبارزه با قاچاق  کمی بیشتر بیدانیشند و تصمیمی  عاقلانه تر اتخاذ کنند.

۲ نظر

ورود

  • افشین مهر ۱۹, ۱۳۹۷

    اصلا چیز عجیبی نیست…
    دوست عزیز در آلمان به سری از خودروهای متخلف رو همون بغل اتوبان جلوی چشم صاحبش پرس مکعبی (!) میکنن و علاوه بر جریمه بابت کار دستگاه پرس یه پولی اضافه از متخلف اخذ میکنند. در هند قاچاقچی ها فیلها رو غیر مجاز میکشند و عاجشون رو قاچاق میکنند. پلیس هند در صورت کشف هر محموله عاج قاچاق، تمامی عاج ها را نابود میکند. در مالزی مواد غذایی قاچاق رو آتش زده و دفع میکنند. نابودی خودروی قاچاق هم در خیلی از کشورها روتین انجام میشه… حالا این نابود کردن ها به چه دلیل انجام میشه:
    بنا به یک اثر روان شناختی… که در ذهن همه ثبت شود که “هیچ چیز بالا تر از قانون نیست” حتی اگه خودروی لوکس یا حتی طلا و سنگهای قیمتی باشن.
    اگر قانون بی ارزش بشه خیلی ها با وقاحت تمام خودشون رو از قانون جدا و بالاتر میبینن. مثلا خودروی چند صد ملیونی که میاد توی طرح ترافیک و به پلیس با بی احترامی تمام میگه “سریع جریمه رو بنویس وقتمو نگیر کار دارم!!!!” یا قاچاقچی ای که میگه “اگه گرفتن جریمشو میدیم میاریمش بیرون” یا اونی که غیر مجاز داره توی جنگلها ویلا میسازه میگه “اگه فهمیدن یه خسارتی میدیمو تموم میشه”. ولی اگه خودرویی که غیر مجاز در طرح ترافیک وارد شده نابود بشه (مثل توکیو یا آلمان) یا ویلایی که غیر مجاز ساخته شده با لودر بیان توش یا کالای قاچاق سوزانده بشه… اونوقت قانون حرمت پیدا میکنه و کسی چون پول یا مقام داره خودش رو بالاتر از قانون نمیبینه. در ذهن همه هم هک میشه که این طلا یا ماشین یا عاج نیست که ارزش داره… این قانونه که از همه چیز بالاتره.

    • مرتضی اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰

      آفرین خیلی خوب گفتی . نویسنده جوری نوشته سرمایه ملت انگار این ماشین ها رو مردم عادی سوار میشن !