اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی دچار کم‌خوابی هستید

10 نشانه از بدن که در نتیجه کم‌خوابی‌های طولانی‌مدت ایجاد می‌شوند

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی دچار کم‌خوابی هستید

برخی از انسان‌ها به دیر و کم خوابیدن عادت کرده‌اند و شاید حتی خودشان نیز متوجه نباشند که با این کار، چه آسیبی به بدن خود وارد می‌نمایند. کم خوابیدن عوارض متعددی در پی داشته و موجب می‌شود تا فرد در طول روز بی‌حوصله، خسته و گیج باشد و این موارد در طولانی مدت حتی ممکن است به مرگ وی منجر گردد.

شاید بد نباشد بدانید که بعضی از تصادفات جاده‌ای و بیماری‌ها به موجب کم بودن استراحت و خواب روی می‌دهند. در همین راستا، سعی کرده‌ایم تا در این مطلب ۱۰ نشانه از بدن را برایتان نام ببریم که در نتیجه کم‌خوابی‌های طولانی‌مدت ایجاد می‌شوند تا در صورت مشاهده آن‌ها، سبک زندگی خود را تغییر داده و سلامتی بیشتر را برای خود به ارمغان بیاورید.

افزایش وزن

تحقیقات متعددی در دانشگاه‌های مختلف ثابت کرده‌اند که میان کمبود خواب و افزایش وزن، رابطه مستقیم وجود دارد. در یکی از مطالعات مشخص شده افرادی که در طول شبانه‌روز خواب کافی ندارند، ۳۰۰ مرتبه کالری بیشتری مصرف می‌نمایند. کم‌خوابی همچنین باعث می‌شود تا بدن تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه میزان ترشح کورتیزول، که هورمون استرس است، نیز زیاد شده و در آخر موجب چاقی فرد می‌گردد.

مختل گشتن فرایندهای فکری

شاید تجربه کرده باشید که وقتی شب دیروقت خوابیده و صبح زود مجبور به بیدار شدن هستید، در طول روز تمرکز کافی روی کارهای خود نداشته و نمی‌توانید خیلی دقیق و درست فکر کنید. این مساله حقیقت داشته و باید بدانید که در نتیجه کم‌خوابی (حتی یک شب)، میزان هوشیاری و دیگر فرایندهای ذهنی انسان تا ۳۲ درصد کاهش می‌یابند. پیرو همین امر، مغز افرادی که دایما در معرض کمبود خواب قرار دارند، به تدریج کوچک‌تر شده و از میزان فشردگی آن کاسته می‌گردد. این امر تاثیر بسیار منفی روی فعالیت‌های ذهنی افراد داشته و به اختلال فکری و تمرکزی منجر می‌گردد.

اختلالات احساسی

نداشتن خواب و استراحت کافی موجب می‌شود تا فرد روی احساسات و هیجانات خود کنترل کافی نداشته باشد. در نتیجه این اشکال، استرس وی افزایش یافته و بداخلاق‌تر و بی‌حوصله‌تر می‌شود. اگر کم‌خوابی‌ها برای مدت طولانی ادامه یابد، احتمال بروز افسردگی نیز در فرد افزایش خواهد یافت.

ضعیف شدن حافظه

انسان‌ها با کم‌خوابی نه تنها به جسم، بلکه به روح و روان خود نیز آسیب‌های جدی وارد می‌نمایند. تداوم داشتن روند کم‌خوابی موجب می‌شود تا فرد حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و حتی ساده‌ترین مسائل زندگی همانند این که کلید خود را کجا گذاشته را به یاد نیاورد. مطالعات جدید نشان داده‌اند که امواج REM  که انسان‌ها هنگام داشتن یک خواب خوب شبانگاهی آن را تجربه می‌کنند، موجب تقویت حافظه و دیگر فعالیت‌های ذهنی می‌شوند. اگر میزان خواب کافی نباشد، چرخه «رِم» صورت نمی‌پذیرد.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

از دیگر اثرات کمبود خواب می‌توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن اشاره نمود که در نتیجه آن، بیشتر در معرض بیماری‌هایی همانند آنفولانزا و سرماخوردگی قرار خواهید داشت و کیفیت زندگی‌تان پایین خواهد آمد.

کاهش تمایلات جنسی

کم‌خوابی موجب ایجاد تغییرات هورمونی در بدن شده و موارد متعددی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که یکی از آنها مسایل جنسی است.

کاهش عمر

پیرو تحقیقات جدیدی که صورت پذیرفته، مشخص گشته زنانی که کمتر از ۵ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، طول عمر کوتاه‌تری دارند. دلیل آن نیز این است که کم‌خوابی موجب افزایش استرس شده و بدن را در شرایط ناسالم قرار می‌دهد.

بیماری‌های قلبی

کم‌خوابی نه تنها موجب افزایش وزن می‌شود، بلکه فشار خون را نیز بالا می‌برد و در نتیجه می‌تواند موجب بروز بیماری‌های قلبی شود.

تصادف کردن

افرادی که به طور مداوم دچار کمبود خواب هستند، توان تمرکز نمودن نداشته و عموما دچار حواس‌پرتی هستند، ازاین‌رو هنگام رانندگی احتمال تصادف کردن آنها زیاد است.

بیماری‌های مزمن

ناراحتی‌های قلبی، استرس، فشار خون و افسردگی تنهای مواردی نیستند که در نتیجه کمبود خواب ایجاد می‌شوند، سکته، چاقی مفرط و بیماری‌های ذهنی نیز از دیگر مواردی محسوب می‌شوند که افراد کم‌خواب را تهدید می‌نمایند.

با آگاهی از موارد یاد شده در بالا، بهتر این است که سبک زندگی و نحوه خوابیدن خود را تغییر دهید. برای این منظور، در هر شبانه‌روز دست‌کم ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید و هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید.

محل خواب خود را خنک، تاریک و ساکت نگه دارید و برای داشتن یک خواب راحت، بد نیست یک دوش آب‌گرم بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید که تمامی وسایل الکترونیکی را از خود دور نمایید.

منبع: lifehack
بدون نظر

ورود