تاریخ‌سازی کیمیا و کریمان

تاریخ‌سازی کیمیا و کریمان

حضور ورزشکاران محجبه در المپیک ریو پررنگ تر از همیشه است و در اغلب رشته ها می توان بانوان محجبه را دید که با حجاب اسلامی در رقابت ها شرکت می کنند. در این میان حضور دو بانوی عربی در رقابت های دوومیدانی بواسطه خاستگاه و کشور متبوعشان بیش از همه مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. کیمیا یوسفی و کریمان ابولجدایل در ماده دوی ۱۰۰ متر با دیگر رقبای المپیکی رقابت دادند. کریمان ابولجدایل دونده عربستانی و یکی از چهار بانوی ورزشکار کاروان این کشور است که در رقابت‌های دوی ۱۰۰ متر المپیک ریو بوده. کیمیا هم دونده افغان و تنها بانوی نماینده این کشور در ریو بود.

هر دو دونده در بخش مقدماتی مسابقات دوی ۱۰۰ متر بانوان هم‌پای رقبای خود دویدند، کیمیا در دور مقدماتی در جایگاه بیست و دوم قرار گرفت و کریمان هم بیست و سوم شد؛ هر دو از صعود به فینال رقابت‌ها بازماندند اما باز هم تیتر یک رسانه ها شدند.

کیمیا و کریمان

کیمیا یوسفی دونده صد متر افغانستان، یکی سه شرکت‌کننده این کشور و تنها زن افغان حاضر در ریو ۲۰۱۶ بود تا در دو ۱۰۰ متر زنان تجربه بزرگ حضور در المپیک را به دست آورد. اگرچه که یوسفی نتوانست رکورد خوبی به جا بگذارد و از صعود به مرحله‌های بعدی باز ماند اما نفس حضور دختری چون او با شرایطی که کورش دارد، تحسین برانگیز است.

کیمیا و کریمان

در سوی دیگر موضوعی که بعد از حضور کریمان ابولجدایل فضای مجازی را پر کرد بود، حجاب این ورزشکار در مقایسه با سایر رقبایش بود. کریمان ابولجدایل با اینکه به فینال رقابت‌ها صعود نکرد اما با این تاریخ‌سازی در ورزش عربستان حمایت زنان در سراسر جهان را دریافت کرد. همچنین خبرنگاران و ورزشی‌نویسان سراسر جهان او را مورد ستایش قرار داده بودند. حجاب کریمان و تاریخ‌سازی او به عنوان اولین زن عربستانی که موفق شد در مرحله مقدماتی رقابت دوی ۱۰۰ متر بانوان در المپیک با حداکثر سرعت به پایان برساند بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های مجازی قرار گرفت. کریمان ۲۲ ساله در این دوره از مسابقات المپیک پا جا پای سارا عطار دونده عربستانی که برای المپیک لندن و ریو در ماراتن واجد شرایط شد، گذاشته است.

سارا عطار دونده‌ اهل عربستان که با حجاب اسلامی در المپیک لندن شرکت کرده بود، هرچند نتوانست به مراحل بالاتر راه پیدا کند، اما رکورد کشورش را بهبود بخشید. عربستان سال ۲۰۱۲ برای المپیک لندن، محرومیت حضور زنان ورزشکار در المپیک را بعد از فشارهای فراوان از سوی کمیته بین‌المللی برداشت.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود