۲ توصیه علمی برای آغاز ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی شما را شاداب تر می نماید

۲ توصیه علمی برای آغاز ورزش صبحگاهی

همواره دلایل متقاعد کننده ای برای ورزش صبحگاهی ارائه شده. این کار علاوه بر بهود کیفیت خواب، روحیه تان را افزایش داده و باعث می شود که شما برای ادامه روز، شاداب تر باشید. همچنین بر اساس تحقیقات جدید، ورزش صبحگاهی به کاهش فشار خون و استرس منجر می گردد.

محققان دریافته اند فشار خون افرادی که ساعت ۷ صبح به ورزش می پردازند، ۱۰ درصد کمتر از کسانی است که ورزش صبحگاهی را کنار گذاشته اند. نکته جالب اینجاست که این کاهش، هنگام شب به ۲۵ درصد نیز می رسد.

برخی گمان می کنند که با انجام این کار، به قرارهای خود نخواهند رسید، اما چند دقیقه ورزش هیچ گونه تغییری در برنامه های شما ایجاد نخواهد نمود. اشخاص معمولا از تمام این مزایا به خاطر احساس لذت کاذب ناشی از خواب، چشم پوشی می نمایند.

در این مقاله قصد داریم برای افرادی که می خواهند ورزش را در برنامه صبحگاهی خود قرار دهند، دو توصیه علمی و مهم ارائه نماییم.

با یک روز در هفته شروع کنید

فرض کنید شما بسیار با انگیزه هستید، ساعت را بر روی ۶ تنظیم نموده و ساک خود را برای رفتن به باشگاه بسته اید. تصور نمایید بتوانید این برنامه را برای چند روز انجام داده و احساس خوبی پیدا کنید. اما یک روز دیرتان می شود و خواب می مانید. بنابراین به همین راحتی عادت ورزش از سر شما خواهد افتاد. مطمئنا این مسئله تا کنون برای همه ما اتفاق افتاده.

بهتر نیست برای شروع، تنها یک روز در هفته را به ورزش صبحگاهی اختصاص دهیم؟

خوشبختانه برای ایجاد چنین عادتی، نیاز نیست هر روز ورزش کنید. تحقیقات نشان می دهد برای ایجاد عاداتی که در طول زمان شکل می گیرند، پیوسته کار کردن در روزهای اول ضرورت چندانی ندارد.

بنابراین به عنوان اولین قدم، یک روز در هفته را برای ورزش انتخاب کنید. این کار علاوه بر راحت تر بودن، انجام آن را در روز مورد نظر تضمین می کند. شما می توانید از شب قبل، وسایلتان را آماده نموده و صبحانه مفصلی برای خود تدارک ببینید. هنگامی که موفق گشتید این روز را برای خود تثبیت کنید، می توانید به فکر پیوسته کردن ورزش صبحگاهی نیز باشید.

عامل انگیزشی مناسبی برای خود پیدا کنید

بر اساس یک مطالعه که در حوزه روان شناسی سلامت انجام گرفته، دو عامل می تواند در موفقیت شما تاثیر گذار باشد: یک عامل انگیزشی – وجود موردی محرک که می تواند شما را وادار به انجام ورزش کند – و انجام هدفی مشخص – دانستن این نکته که قصد دارید دقیقا چه تمرینی را انجام دهید. تحقیقات پژوهش گران نشان داده بیشتر کسانی که توانسته اند ورزش را برای مدت طولانی دنبال کنند، یک عامل انگیزشی قوی در زندگیشان وجود داشته.

همچنین ثابت شده که داشتن هدف و برنامه مشخص می تواند کیفیت انجام حرکات ورزشی را بالا ببرد. هنگامی که برای انجام ورزش بیدار می شوید، این امکان وجود دارد که در صورت فکر کردن به آن، اضطراب و نگرانی به سراغتان بیاید. دکتر آلیسون فیلیپس (Alison Phillips) استادیار دانشگاه ایالت آیوا (Iowa) می گوید: “شما نباید به انجام حرکات ورزشی فکر نموده و مزایا و معایبش را مدام در نظر بگیرید. علت اتخاذ چنین تصمیماتی ریشه در انگیزه های محیطی و درونی دارد.”

این نکته برای کسانی که زودتر بیدار شدن را کاری سخت می پندارند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. شما با انجام کارهای مشخص در طول هفته، می توانید ورزش را به یک عادت همیشگی تبدیل نمایید.

بسیاری از ما ساعت خود را تنظیم نموده و حتی کلماتی انگیزشی نیز برای خود در نظر می گیریم، اما تنها این کار کافی نیست. تنظیم قهوه جوش بر روی ساعتی مشخص و پیچیدن بوی نوشیدنی محبوبتان در اتاق، می تواند عاملی باشد تا شما از خواب شیرین دست بردارید. آماده نمودن ساک ورزشیتان از شب قبل نیز می تواند به شما برای بیدار شدن انگیزه دهد.

برخی افراد اگر ورزش صبحگاهی خود را انجام ندهند، کسل شده و تمام روز خسته به نظر می رسند. این احساس ناخوشایند می تواند انگیزه خوبی برای بیدار شدن شما باشد. خانم فیلیپس در ادامه صحبت های خود بیان نموده: “هنگامی که اشخاص بیش از ۱ ماه به طور مداوم ورزش می کنند، انگیزه شان برای ادامه این روند افزایش می یابد، اما پیوستگی در انجام ورزش، تاثیری برای نوع و هدف آن نخواهد داشت.”

علاوه بر این که انجام یک حرکت ثابت مانند پیاده روی، می تواند برای افراد علاقه مند به ایجاد عادت ورزش صبحگاهی مفید باشد، داشتن برنامه تمرینی نیز می تواند به شما برای زود بیدار شدن کمک نماید.

بنابراین از همین حالا ساعت خود را تنظیم نموده و برنامه تان را برای فردا صبح مشخص نمایید.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود