چگونه جلوی چرب شدن موهایمان را بگیریم؟

تماس بیش از اندازه دست با مو، آن را چرب تر می کند.

چگونه جلوی چرب شدن موهایمان را بگیریم؟

 در بهار سال ۲۰۱۳ بود که موهای چرب مد شد و نمونه های آن هنوز هم در این وب سایت قابل مشاهده است. و یا سال ها پیش، موهای شخصیت اصلی فیلم “چرب” (Grease) یعنی دنی زوکو (Danny Zuko) چرب بود و خیلی هم در آن دوران طرفدار داشت. اما دیگر آن ایام به پایان رسیده و موی چرب هم از مد افتاده است.

در فصل تابستان پوست شروع به تولید چربی بیشتر می کند، بله این چربی به جمجمه هم می رود. حتی استفاده از شامپوها و نرم کننده های خشک کننده هم باعث می شود، حجم موها که اکنون چربی بیشتری هم دارد، با وزن بیشتری نسبت به قبل موها را به سمت کاسه سر نزدیک تر نگه دارد و در نتیجه فرد کمی ناراحت تر از سایر حالت هایش به چشم می آید. در اینجا به بررسی چند راهکار که تا حدی می تواند میزان این چربی را کاهش دهد می پردازیم.

hc,hc-w900-h600

تصویری از پشت صحنه دو مدل برند (Moncler Gamme Rouge show) در سال ۲۰۱۶

 

ابتدا دلیل چرب شدن مو

به گفته دکتر جنت گراف ( Dr. Jeannette Graf)، متخصص پوست و رئیس مرکز زیبایی اُمنی (Omni Aesthetics) در شهر نیویورک آمریکا، یکی از این دلایل را مستعد بودن ژنتیکی برخی از افراد برای چرب شدن موهایشان است. وی تغییرات هورمونی را نیز از دیگر علت های چرب شدن مو می داند. عمدتا این چربی مو با آکنه هایی بر روی پوست همراه هستند. با تمامی این ها برخی عوامل محیطی نیز می توانند بر چنین عوامل ژنتیکی دامن بزنند. زمانی که به تمرین های ورزشی خود مشغول هستید بیشتر عرق می کنید و پوست «سبوم» (نوعی از ترشحات پوستی) بیشتری تولید می کند. در هوای گرم مسلما بیشتر عرق می نماییم و به طبع پوست سبوم بیشتری می سازد. دکتر گراف یکی دیگر از عوامل چرب شدن مو در فصل تابستان را همین میزان بالاتر بودن تعرق پوست می داند.

آگاه هستید یکی دیگر از عوامل چرب شدن مو در فصل تابستان چیست؟ دست هایتان. یکی از آرایشگران معروف به نام نیک اروخو (Nick Arrojo) می گوید: “کمتر با موهای خود ور بروید. هروقت که شما این کار را می کنید، انگشتان دستان میزان چربی بیشتری را وارد موهاتان می کند و اگر دایم این کار را انجام می دهید، ظاهر چرب تری به موهای خود می دهید.

اگر نمی توانید از دستکاری با موهایتان دست بردارید لااقل از یک بروس مخصوص موی سر کمک بگیرید تا با این کار از انتشار چربی جلوگیری کرده باشید. “وی اضافه می کند: “شانه کردن مو از قدیمی ترین روش هایی است که در کتاب ها و برای تر و تازه نگه داشتن مو به آن اشاره شده است. با این کار سلول های مرده پوستی را از جمجمه تفکیک می کنید و چربی کف سر را به سایر نقاط مو با درخشندگی که ایجاد می کند می فرستید و نیز جریان گردش خون در کف سرتان را تحریک و فعال می کنید.”  او توصیه می کند که هر روز به مدت ۵ دقیقه کامل موهای تان را به سمت جلو و عقب سرتان شانه کنید.

یکی از کارهایی که حتما هم شنیده اید که از چربی مو می کاهد شامپو کردن مو است. شاید اخیرا به کرات شنیده باشید که برخی می گویند اگر موهایتان را هر روز یا مداوم بشویید میزان چربی آن افزایش پیدا می کند. این تصور کاملا اشتباه است چرا که دکتر گراف دراین باره می گوید: “شامپو کردن مو مقدار اضافی چربی را از سر خارج می کند و به هیچ عنوان تولید چربی اضافه نمی کند.”

و اما از بین بردن این چربی

نخستین چیز آشکاری که دکتر گراف بر آن تاکید دارد استفاده از شامپوهای ضد شوره است. همچنین برخی از ماسک های مو نیز در جذب چربی اضافه خوب عمل می کنند. دکتر گراف شامپوهای خشک کننده را نیز که مخصوص موهای چرب ساخته می شوند در کاهش میزان چربی مو موثر می داند. گراف می گوید: “من خودم یکی از طرفداران این نوع از شامپوها هستم.” البته او در موارد حاد مراجعه به متخصص پوست را توصیه می کند.

وی می گوید که خودش برای مریض هایی که به او مراجعه می کنند، یا همین شامپوهای مخصوص موهای چرب یا کورتیزون (cortisone) که نوعی هورمون است را تجویز می کند. در مواقعی هم از شامپوهای درمانی استفاده می کند.

منبع: fashionista
دیجیاتو
بدون نظر

ورود