مثبت اندیشی دیجیتالی چطوریه؟

باشگاه انرژی مثبت ها

مثبت اندیشی دیجیتالی چطوریه؟

در این نوشتار قصد داریم به مقوله مهم مثبت اندیشی و اهمیت آن در سبک زندگی دیجیتالی این روزهای مردم بپردازیم .

به اعتقاد روانشناسان این سبک زندگی و باورهای ماست که زندگی شاد و بدون استرس ایجاد می‌کند؛ یعنی گاه فقط کافیست تا سبک زندگی ما عوض شود. نیازی به تغییر دنیا برای ایجاد آرامش نخواهد بود. گاه تغییرات به ظاهر کوچک، اتفاقات شیرینی به دنبال خواهد داشت. اما در واقع، چر باید شاد بود؟ چرا باید انرژی مثبت بود؟ انرژی مثبت بودن چه فایده ای دارد؟ آدم های انرژی مثبت، همه پول دار یا دکترا دارند؟ در واقع چه گونه می توان در دنیای مجازی که مملو از اخبار مثبت و منفی است، خوش بین بود و فرهنگ خوش بینی منطقی را در خود تقویت کرد و به بالندگی روحی و جسمی رسید؟ آیا در دنیای مجازی هم می توان انرژی مثبت بود؟ چه سایت هایی به ما انرژی منفی یا مثبت می دهند؟ این ها بخشی از پرسش هایی هست که شما در حین مشاهده تیتر این مطلب، در ذهن خود پرورش داده اید.

ناگفته پیداست که هر اندازه آدمی بتواند در طول روز، خود را کم تر در معرض تنش های فیزیکی، روحی وامثالهم قرار دهد، توانایی مثبت اندیشی بهتری خواهد داشت. حتی اگر نتوان به واسطه طبیعت کاری و سبک زندگی خود، نتوان در معرض تنش ها و استرس های مختلف قرار نگرفت، می توان تلاش کرد تا این تنش ها، با ضریب کم تری به زندگی روزانه ما، وارد شود و عملکرد و اثربخشی کاری و روانی ما رو تحت تاثیر بلامنازع قرار دهد.

1-w600-h600

وقتی با آدم های خیلی شاد و حتی الکی شاد مواجه می شویم، آن ها در وهله اول، برای ما که به زندگی جدی و رسمی و پر استرس عادت کرده ایم، عجیب و غریب به نظر می آیند. اما وقتی مدتی با آن ها تعامل و معاشرت می کنیم، در می یابیم که حتی الکی خوشحال بودن هم، تاثیر چشمگیری در ارتقای عملکرد کاری و شادابی روح و روان آدمی خواهد گذاشت. حال اگر این مثبت بودن و خوشحالی روزانه مداوم، بر اساس تامل و تعقل و باورهای مطلوب شکل گرفته و در زمره شخصیت و منش انسان شود، می تواند چنین ظرفیت نابی را به دیگران نیز انتقال دهد.

شما وقتی در کلان شهرهای شلوغ رانندگی می کنید یا در صف های عریض و طویل خرید نان و مایحتاج روزانه در مراکز خرید هستید، با شمار زیادی از افراد عصبانی و پر استرس مواجه می شوید که با کوچکترین اتفاقی، بر آشفته شده و قصد دارند درگیری فیزیکی ایجاد کنند. مخصوصا در تهران خودمان نیز که این مقوله هر روز تقریبا (متاسفانه) مشاهده می شود. در برخورد و مواجهه با چنین افرادی، بهترین واکنش، خونسردی و حفظ آرامش است. بسیاری از مشکلاتی که شهروندان در طول روز با یکدیگر دارند، بر سر مسائل جزیی هست که صبوری و آرامش و تعقل و بازگشت به قانون مداری، می تواند راه حل سریعی برای چالش هایی باشد که میتواند بستر یک تاسف و ناخوشی بزرگ را پدید آورد.

یک توصیه غیر دیجیتالی!

در هشدارهای پلیسی، نظرات روان شناسان، عقلا و فضلا و حکماست که هر اندازه بتوان از فکر و قدرت عقلانی بیش تر استفاده کرد، ضریب آسیب پذیری و شکست کاهش پیدا کرده و اقداماتی که در آینده احتمالا تاسف آن را میخوریم، کاهش می یابد. مثلا اگر فردی به هر دلیلی (تاکید میکنیم به هر دلیلی)، در کوچه و برزن، به شما اهانت کرد، اگر شما هم رفتار متقابل به خرج دهید، نه تنها فرد اهانت کننده از برخورد شما چیزی یاد نمی گیرد، بلکه برخورد متقابل شما، تاییدی بر کار زشت و ناپسند وی خواهد بود که مغایر با اصول شهروندی متعالی در هر جامعه ای قلمداد می شود. دکتر الهی قمشه ای از ادیبان کشورمان به افرادی که در معرض اهانت های خیابانی قرار می گیرند توصیه می کند که به هیچ عنوان، پاسخ اهانت کننده را ندهید و صبوری پیشه کنید. چرا؟ سوال قشنگی است. چون: ما قصد نداریم عین اهانت کننده فکر و رفتار کنیم.

بنابراین، برای کاهش تنش های روزانه و کم کردن شدت تنش هایی که در طول روز با آن ها مواجه هستیم، باید به اقداماتی دست زد که این چالش های متنوع، اثربخشی فعالیت های روزانه ما را تحت تاثیر زیادی قرار ندهد. یکی از راهکارهایی که می توان برای کاهش استرس ها و تنش هایی که در هفته با آن رو به هستیم در نظر داشت، افزایش مطالعه و اهتمام به تعقل و دانش محوری در سبک زندگی روزانه است. باید بپذیریم که هر اندازه دانش و آگاهی انسان افزایش پیدا می کند، زیبا تر فکر می کند و عاقلانه تر سخن می گوید. کسانی که عاقلانه سخن می گویند، معمولا ادبیات فاخر دارند و افرادی تاثیر گذار و فرصت آفرین در جامعه هستند. البته توجه داشته باشید که فکر زیبا و تعقل عاقلانه، تنها در کلاس مدرسه و دانشگاه و حوزه به دست نمی آید. باید کتاب خواند و کتاب خواند و کتاب خواند.

2-w600-h600

(شاد کردن خود و دوستان، با ارسال پیام های اینترنتی انرژی مثبت به جای جوک های مبتذل، امکان دارد)

اکنون که هزینه های کتاب کاغذی بسیار بالاست، به شما توصیه می کنیم برای افزایش دانش خود، در هفته حداقل یک فایل صوتی یا پی دی اف کتاب های قانونی بارگذاری شده در وب را دانلود کرده و در زمان های بیکاری مطالعه کنید. مهم نیست که شما چه موضوعی را مطالعه می کنید. فرهنگ مطالعه، شما را در مسیر تعقل و دانش محوری قرار می دهد و ذهن شما را برای برخورد با مسائل  مختلف، پخته و آماده می کند. ذهن فعال و مولد، به قول عوام، زود از کوره در نمی رود و پرخاشگر نمی شود. البته مطالعه و کتاب خوانی اینترنتی، فواید دیگری هم دارد که در گفتارهای آینده به آن اشاره خواهیم کرد.

مثبت اندیشی مشوقانه

همان طور که اشاره کردیم، برای کاهش تنش های روزانه در کلان شهرها، باید مثبت اندیش بود و تلاش کرد تا روحیه شاد و ذهن زیبا و خلاق خود را در همه حالت ها، حفظ کرد. اگر چه کار سختی هست، اما هیچ کاری نشد ندارد. برای رسیدن به مرحله ای که همواره شاد و مثبت اندیش باشیم،باید مطالعه کنیم و راه و منش افراد موفق و تاثیر گذار در جامعه را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. برخی از این بررسی ها را می توان از طریق مطالعه محتوای منتشر شده در وب چه به صورت متنی و چه ویدئویی مشاهده کرد.

بعضی اوقات، قرار دادن تصویر شخصیت کارتونی نوستالژیک دوران کودکی شما زیر شیشه میز کار یا نصب آن کنار نوت بوک یا رایانه شخصی و حتی کنار آینه خودرو، می توان لبخند را بر لبان شما بنشاند. این خنده و شادی لحظه ای، اگر چه چند ثانیه است، اما حس راحتی و شادمانی را در شما زنده کرده و تداوم می بخشد. بعید است فردی که مدام به خاطرات زیبا و تصاویر قشنگ و به یاد ماندنی توجه می کند یا موسیقی های آرام بخش مثبت غیر خشن گوش می دهد، با بوق زدن های نابجای رانندگان یا فحاشی های اهانت کننده گان خیابانی، زود از کوره در برود. باید قبول کرد که عقل سالم ، در بدن سالم است. بدن را باید با غذاهای مختلفی ساخت و آماده کرد تا ذهن زیبایی شکل بگیرد.

3-w600-h600

(اینترنت، برای تقویت روحیه انرژی مثبت شما، امکانات زیادی دارد)

هر اندازه ذهن زیبایی در شما شکل بگیرد، قابلیت انرژی مثبت بودن شما و تاثیرگذاری شما بر اطرافیان افزایش خواهد یافت. هم تاثیر مستقیمی بر عملکرد شما دارد و هم به طور غیر مستقیم، در کاهش تنش های جامعه تاثیر می گذارد. کسی که شادمان هست، می تواند بهتر از دیگران مثبت فکر کند و مشکلات، او را از پا در نمی  آورد. فرد مثبت اندیش، یاد گرفته است که هر مشکلی، جه کوچگ و چه بزرگ، راه حل دارد و برای رسیدن به راه حل موثر، باید دست به قلم شد و مسائل را روی کاغذ آورد و به تحلیل و بررسی همه جانبه آن پردداخت. آدم هایی که به مثبت اندیشی و انرژی مثبت بودن عادت دارند، معمولا اهل مشاوره و نظر  گرفتن هستند. جامعه روابط اجتماعی ان ها وسیع هست و مدام، مهارت های ارتباطی خود را گسترش و به روز می کنند. اما چطور به این ظرفیت ها از طریق فضای مجازی دست یابیم؟

اما چطور؟

همه این حرف ها را زدیم که بگوییم مثبت اندیشی و انرژی مثبت بودن، ذاتی  نیست و در کلاس درس کسب نمی شود. باید مطالعه کرد. راه حل بسیاری از مشکلاتی که امروز بشر با آن رو به هست، به واسطه نادانی هست. باید به دانایی و دانایان بها داد و آن ها را سمبل های موفق برای نسل حال و آینده معرفی کرد. در عصر دیجیتال، فضای مطالعه اگر چه کم رنگ شده است، اما ظرفیت های مطالعه کردن به مدد فناوری اطلاعات و ارتباطات گسترش یافته است.

۱-برای مثبت اندیشی در طول روز، جمله های ناب بزرگان و نخبه های موفقیت را که از دنیای سایبر دانلود کرده اید، در هر زمان، مطالعه کنید. مطالعه مکرر، این جملات را درذهن شما ملکه میکند و ذهن ناخودآگاه شما را پس از مدتی، با پیام این جملات، آشنا و عجین می کند.

۲-مثبت اندیشی دیجیتالی را با فرار کردن از مشاهده اخبار بد و ناگوار که ذهن شما را آشفته می کند، تقویت کنید.

۳-مثبت اندیشی دیجیتالی را با کاهش پرسه زدن در سایت ها و محتواهای متعصبانه، غیر اخلاقی و ضد انسانی که در دنیای وب مرتبا در حال افزایش است، تقویت کنید.

۴-مثبت اندیشی دیجیتالی را با Bookmark کردن پرتال هایی که اطلاعات شما را در زمینه های مختلف افزایش می دهد و حس نوع دوستی و کمک و احترام را در شما تقویت می کند، گسترش دهید.

4-w600-h600

(برای مثبت بودن و مثبت اندیشی، ذهن خود را با اخبار منفی و ناگوار خسته و آشفته نکنید. دنبال Happy News باشید)

۵-مثبت اندیشی دیجیتالی را با عدم دخالت در حریم خصوصی افراد در فضای مجازی توسعه دهیم.

۶-مثبت اندیشی دیجیتالی را با یادداشت برداری از نکات موفق زندگی دیگران که در وب مشاهده می کنیم، و تلاش برای یادگرفتن و به کار بردن نکات موثر در زندگی خود، پرورش دهیم. سایت http://www.happiness-project.com این موضوع را به شما یاد می دهد.

۷-مثبت اندیشی دیجیتالی را با نوشتن پیام های زیبا و انرژی مثبت در شبکه های اجتماعی که عضو هستیم، به دیگران انتقال دهیم.

۸- از خواندن و به اشتراک گذاشتن خبرهای بد و ناگوار در فضای وب، به هر دلیلی دوری کنید. این ها تاثیر مقطعی بر روی ذهن شما می گذارد و سیگنال های انرژی را از شما دور می کند.

۹-برای مثبت اندیش بودن دیجیتالی، نباید حسرت سفرهایی که دوستانتان رفته اند یا مهمانی هایی که حضور داشته اند یا و . ..  را بخورید. اگر شما از طریق فضای اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزارهای برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت را برای زندگی خود فرا بگیرید، طبق برنامه به جلو پیش می روید و حسرت خوردن، در این بین جایگاهی نخواهد داشت. باید چنان به رسیدن به برنامه از پیش تعیین شده خود متمرکز کنید و عزم جدی داشته باشید که چند عکس و نوشته در اینترنت، دل شما را خالی نکند و محسور دنیای رنگارنگ مجازی نشوید.

۱۰-یکی از راه های اثربخش مثبت اندیشی از طریق فضای دیجیتال، دانلود و مطالعه سخنرانی های افراد موفق، روان شناسان تاثیرگذار و حکیمان و نخبگان جوامع مختلف با رویکرد یادداشت برداری از گفته های حکیمانه این افراد هست. فرهنگ یادداشت برداری را برای توسعه ظرفیت های مثبت اندیشی خود،وارد سبک زندگی تان بکنید و این مورد را با کمک فناوری اطلاعات، گسترش دهید. سایت http://optimistworld.com/News.aspx راه حل های خوبی ارائه میکند.

5-w600-h600

۱۱-دنیای اینترنت، مملو از اطلاعات fake، غلط، مجهول و فریبکارانه است که به انگیزه های مختلفی بارگذاری شده اند. شما در وهله اول، صحت این اطلاعات را نمی توانید تشخیص دهید و شاید این اطلاعات غیر موثق، تاثیر زیادی در مثبت اندیشی و خوش بینی شما به حال و آینده داشته باشد. پس بهتر است، همواره در دنیای رنگارنگ وب، از سایت های معتبر و موثق،کسب اطلاعات کنید .

۱۲-شجاعت در گیر نکردن ذهن با اخبار و مطالب انرژی منفی و تحلیل های مختلف و مشاهده لحظه به لحظه زندگی مثبت و منفی دیگران، راهکاری مهم در تقویت مثبت اندیشی دیجیتالی شما خواهد بود.

۱۳-فرار از ابتذال، از هر نوعش، روشی برای تقویت مثبت اندیشی شما خواهد بود. مخصوصا در عصر دیجیتال!

ای برادر  تو همه اندیشه ای

ما بقی خود استخوان و ریشه ای

برای توسعه سبک زندگی دیجیتالی خود، با باشگاه انرژی مثبت های روزیاتو ، همراه باشید.

بدون نظر

ورود