۵ عادت که شما را مثبت اندیش تر می کند

هرگز کسی بدون تجربه شکست نتوانسته از پس دشواری های زندگی برآید

۵ عادت که شما را مثبت اندیش تر می کند

آیا خوش بین بودن ارثی است یا اینکه می تواند مانند یک مهارت آموخته نیز شود؟

می توان به کسانی که در زندگی شان دیدگاه های مثبتی دارند فکر کرد. و این نیز کاملا درست است که بخش اعظم شادی ما وابسته به میزان تمایل مان به افکار مسموم و ناراحت کننده یا نشاط آور است. براساس آنچه علم می گوید، شادی نیز تا حد زیادی می تواند مانند یک مهارت آموخته شود.

همان طور که شما قادر هستید برای بلند کردن وزنه به منظور تقویت عضلات بدنتان تمرین کنید، می توانید با بر لب داشتن لبخندی روزانه، سیستم روانی خود را به سمت داشتن دیدگاه های مثبت هدایت و تربیت کنید.

این نتیجه حاصل پژوهش های متخصصی با نام «مگان وایکلنت» (Megan Wycklendt) است که اخیرا با ارائه ده راهکار برای شادزیستن و افزایش میزان شادی، در وب سایت «فولفیمنت دیلی» (Fulfillment Daily) به این مقوله نظر داشته و عنوان مقاله وی “ده راهکار برای تقویت مثبت اندیشی“است. در اینجا نیز به بررسی اجمالی مواردی از آن مقاله پرداخته شده.

۱- شکرگزاری

بسیاری از متخصصین که به بررسی شادزیستن پرداخته اند و نیز کسانی که این روند را به منظور اکتساب آن دنبال کرده اند، همگی بر این باور هستند که شکرگزاری میزان شادی شما را افزایش دهد و به دلیل ساختاری که دارد، شادی و مثبت اندیشی را در شما تقویت می کند. به عنوان مثال خانم وایلنت که خود نیز بر این کار تاکید دارد، توضیح می دهد که طی یکی از مطالعات انجام پذیرفته شده بر نتایج شکرگزاری که در مجله ساینس  انتشار یافته است، به این نتیجه رسیده که این امر -یا همان شکرگزاری- به طرز شگفت انگیزی میزان شادی را در شما افزایش، استرس و افکار منفی را کاهش می دهد و در عین حال نیز جلوی ابتلا به افسردگی را می گیرد.

۲- طرد شدن را تمرین کنید

برخی افراد به منظور افزایش میزان اعتماد به نفس شان، در مواقعی هم مورد تمسخر دیگران قرار می گیرند. وایکلنت بر این باور است که این کار در حد معقول آن می تواند مفید باشد.

وی می گوید: “طرد شدن یک مهارت است.” به عنوان مثال شکست در یک مصاحبه کاری می تواند به عنوان یک تمرین تلقی شود، هرگز کسی بدون تجربه شکست نتوانسته از پس دشواری های زندگی بربیاید.

۳-  از کسانی که دائم شکایت می کنند دوری کنید.

اگر قرا باشد مسافت چندین طبقه را به همراه فردی بپیمایید که دائم در حال غر زدن و شکایت کردن است، چه حالی به شما دست می دهد؟

وایکلنت می گوید مطالعه ای که در دپارتمان روانشناسی اجتماعی دانشگاه ورشو انجام شده نشان داده است که شکایت کردن مداوم منجر به خلق و خوی بد و احساسات منفی در افراد می شود، میزان رضایت از زندگی و خوش بینی را کاهش می دهد و سبب از دست دادن انگیزه برای انجام بسیاری از فعالیت ها نیز می گردد.

 ۴- تنفس

شما تمامی عمرتان را مشغول تنفس بودید، بنابراین شاید چندان دشوار نباشد که دقایقی را صرف تمرکز بر نفس هایی که می کشید کنید. وایکلنت می گوید: “نوع نفس کشیدن ما به چگونگی احساساتمان وابسته است. و خبر خوب آنکه که برعکس این جریان نیز صادق است، یعنی با یک تنفس درست می توانیم احساساتمان را به سمت بهتری سوق دهیم.”

۵- داشتن رفتارهای پرهیزگارانه 

متاسفانه ما در جهانی زندگی می کنیم که به طور مداوم دلایلی برای شکسته شدن قلب مان و نیز افزایش نگرانی هایمان وجود دارد. اما با این همه، داشتن دیدگاه هایی چون بخشندگی، جسارت و دیدن زیباهای وجودی که در درون انسان موجود است، همواره می توانند، درخششی در میان تاریکی های دنیای پیرامون مان باشد.

وایکلنت اعتقاد دارد که بهتر است به داشتن دیدگاه هایی این چنینی عادت کنیم.

در هر اتفاقی از بلایای طبیعی گرفته تا جنگ، تجربه های دردآور در زندگی و نیز نگرانی ها، همواره افرادی را می بینیم که مقاوم و استوار باقی می مانند. به داد همدیگر می رسند و بخشی از احساسات شان را با دیگران تقسیم می کنند. وایکلنت اضافه می نماید بسیارند کسانی که در دنیای مدرن امروز قهرمانانه و با ایثار در دورانی که ترس و ویرانی در حال فراگیر شدن است، ایستادگی می کنند.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود