رازهای یادگیری زبان دوم در بزرگسالی

یک ماهه انگلیسی حرف بزنید

رازهای یادگیری زبان دوم در بزرگسالی

ترفندهایی که قرار است در ادامه این مطلب برایتان بازگو نماییم را «دیوید بیلی»، مدیرعامل وب‌سایت Quora از تجربه خود در رابطه با یادگیری زبان فرانسه در عرض ۱۷ روز بیان داشته که از زبان خودش برایتان نقل کرده ایم.

من در بزرگسالی چندین زبان مختلف را آموخته ام و از جمله می توانم به یادگیری زبان فرانسه اشاره نمایم که فقط در عرض ۱۷ روز توانستم کاملا روان به این زبان صحبت کرده و با دیگران ارتباط برقرار نمایم.

داستان از این قرار است که در تابستان سال ۲۰۰۵ میلادی، من به همراه دوستان فرانسوی خود در یک روستای کوچک در Beaujolais فرانسه اقامت داشتم. هیچ کدام از ساکنین آن روستا سواد انگلیسی نداشتند و از این رو اشتیاق یادگیری زبان فرانسه در من پدیدار گشت. دوستم نیز با آگاهی از این علاقه، سعی نمود تا دیگر با من به زبان انگلیسی صحبت نکند.

همین مساله باعث شد تا  برای یادگیری زبان یاد شده یک برنامه ریزی روزانه داشته باشم. به این ترتیب که صبح ها پس از صرف صبحانه، به مدت یک و نیم تا ۲ ساعت افعال باقاعده و بی قاعده زبان فرانسه را روی کاغذ یادداشت می نمودم. اعتقادم من این است که نوشتن کمک می کند تا کلمات بسیار بهتر در خاطرمان باقی بمانند.

پس از آن نیز فایل های صوتی آموزش زبان فرانسه (Michel Thomas) را گوش می کردم. سی دی های آموزشی مورد استفاده من به خوبی و همانند یک معلم، تمامی اشکالاتی که ممکن بود یک زبان آموز آنها را مرتکب شود، یادآوری نموده و نمونه های صحیح را بیان می کرد؛ درست مشابه فضای کلاس های آموزش یک فضای تعاملی را برای من بازسازی می نمود.

در عرض دو هفته من توانستم دروس سطح پایه، پیشرفته و جمله سازی را دو مرتبه به طور کامل گوش داده و آنها را بیاموزم.

عصرها نیز به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه موسیقی فرانسوی گوش می کردم. موسیقی یکی از بهترین روش ها برای یادگیری تلفظ و استرس های روی کلمات است و به فرد کمک می کند تا عضله های صورت خود را برای تلفظ صحیح واژه ها، تقویت نماید.

آن روزها، هنگام صرف ناهار دوستان فرانسوی من به هیچ عنوان سعی نمی کردند تا سرعت مکالمه خود را کم کنند تا من بهتر متوجه صحبت هایشان بشوم و همین مساله مرا تحریک می کرد تا با سرعت بالاتری توانائی های شنیداری و گفتاری خود را بهبود ببخشم. بعدازظهرها به جای تفریح، کتاب های داستانی کودکانه به زبان فرانسه مطالعه می نمودم. مطالعه این کتاب ها به دلیل داشتن کلمات ساده تر، برای آموزش زبان گزینه های بسیار خوبی محسوب می شوند.

من هر روز به طور متوسط یک مقاله ساده در مورد خود به زبان فرانسه می نوشتم و با کمک دوستان، اشکالاتم را برطرف می نمودم.

هنگام ملاقات با افراد جدید برخی از پرسش و پاسخ ها کاملا مشخص بوده و در همه کشورها تکرار می شوند؛ از جمله می توان به مواردی همانند «اهل کجا هستید؟»، «شغل شما چیست؟»، «آیا فرانسه را دوست دارید؟» و … اشاره نمود. بنابراین یادگیری آنها باعث می شود تا اعتماد به نفس بیشتری یافته و در برقراری ارتباط با غریبه ها، حس راحتی بیشتری داشته باشید.

از دیگر ترفندهای یادگیری زبان در بزرگسالی، استفاده از واژه ها و کلمات «پرکننده» است. «فیلر» یا «پرکننده»ها همان طور که از نامشان پیداست، عبارات یا کلماتی هستند که افراد عموما در میان جملات خود استفاده می کنند. این عبارات به تنهایی مفهوم خاصی ندارند و فقط برای پر نمودن فاصله میان دو جمله و افزایش اعتماد به نفس گوینده به کار برده می شوند.

پس از ۱۷ روز اقامت در روستای کوچک و پس از آن، سفر به پاریس من توانستم در یک کافی شاپ با یک غریبه ارتباط برقرار نموده و با وی صحبت نمایم. او از من پرسید که چه مدت است که در فرانسه ساکن هستم و من گفتم که سه هفته ای این زبان را آموخته ام. وی کاملا تعجب کرده بود و تصور می کرد که من دست‌کم یک سال است که در کشور آنها زندگی می کنم.

با تفاسیر یاد شده در بالا و خواندن تجربه زبان آموزی «دیوید بیلی» در عرض سه هفته می توان اینطور نتیجه گرفت که با نیروی اراده و برنامه ریزی صحیح، می توان به آسانی زبان دوم را آموخته و از آن به خوبی استفاده نمود. همچنین لازم است یادآوری کنیم که زبان بسیار فرار بوده و از این رو به تمرین مستمر و همیشگی نیاز دارد.

امیدواریم این داستان، انگیزه کافی برای یادگیری زبان های دیگر را به شما داده و راهنمای مناسبی در این مسیر برایتان محسوب گردد.

منبع: time
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • mahsa meh شهریور ۲۵, ۱۳۹۶

    من اطلاعات زبان انگلیسیم واقعا کم بود. بخاطر کار همسرم به شیراز منتقل شدیم و همیشه میخواستم زبان یاد بگیرم ولی شرکت در کلاس زبان برایم مقدور نبود. تازگی ها با سایت آموزش زبان اِلمپ آشنا شدم. آزمون تعیین سطح دادم . تماس گرفتند و سطح کلاسمو و روز و ساعت کلاس را بهم گفتند. کیفیت کلاسها از کلاسهای واقعی بالاتره و امکانات و فرصت برای تمرین و مباحثه هم واقعا بیشتره. خوبی اِلمپ اینه که هر چقدر بخوای یاد بگیری و تمرین کنی، محدودیتی نداره. اینکه با زبان آموزان قویتر از خودم در برنامه ۹۰ و انجمن ها صحبت میکنم واقعا اعتماد به نفسم رو بالا برده. در اِلمپ فضای حمایتگر از دانشجو از بعد آموزشی وجود داره و این جو حمایتگر به دانشجو ها هم سرایت کرده و ترس از صحبت کردن به زبان انگلیسی کاملا بین دانشجویان از بین رفته. آدرس سایتشون را برای دوستان علاقه مند به یادگیری زبان انگلیسی میذارم .
    http://www.lmapgroup.com/

  • alirezanaderifard فروردین ۱۹, ۱۳۹۷

    im awfully happy to see your site and also your information about the happening around us .thanks alot for this story about language because i use this method to learn lots of language.
    have a great year.