نخستین عامل مرگ و میر در آمریکا تغییر یافت

مرگ و میر بر اثر سرطان از فوت به علت ناراحتی های قلبی پیشی گرفته است

نخستین عامل مرگ و میر در آمریکا تغییر یافت

بر اساس مطالعات اخیر، نیمی از مرگ هایی که در آمریکا اتفاق می افتد بر خلاف گذشته که بر اثر بیماری های قلبی رخ می دادند، اکنون بر اثر سرطان هستند.

در سال ۲۰۰۴ میلادی، سرطان در ۲۲ ایالت آمریکا عامل اصلی مرگ و میر بود. این ایالت ها اغلب از ایالت های غرب و شمال شرقی آمریکا بودند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۰ میلادی تنها در دو ایالت، سرطان باعث مرگ و میر می شد.

در سال ۲۰۱۴ و در ۲۸ ایالت باقی مانده، بیماری مربوط به قلب و عروق، در راس عوامل مرگ و میر قرار داشتند. و در کل جمعیت آمریکا و بر اساس آمار مرکز بیماری و پیشگیری آمریکا (Centers for Disease Control and Prevention (CD، هنوز هم مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی از مرگ و میرهایی که بر اثر سرطان اتفاق می افتد بیشتر است. (۶۱۴.۳۴۸ نفر، در سال ۲۰۱۴ براثر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند و در همین سال ۵۹۱.۶۹۹ نفر از سرطان جان دادند.)

با تمام اینها در چند دهه اخیر، در ایالات متحده آمریکا، آمار مرگ و میر براثر سرطان از مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی پیشی گرفته. این بدان علت است که مرگ و میر به علت ابتلا به امراض قلبی کاهش و در مقابل سرطان شیوع بیشتری را در کل جمعیت داشته است.

به عنوان مثال، در سال ۱۹۸۵ میلادی، بیش از ۷۷۰.۰۰۰ نفر بر اثر بیماری قلبی جان می سپردند در حالی که این عدد برای افرادی که بر اثر سرطان جان شان را از دست می دادند در حدود ۴۵۰.۰۰۰ نفر بود. اما در سال ۲۰۱۱، فاصله این دو رقم با هم کاهش پیدا کرد. و به ترتیب به ۵۹۶.۵۷۷ و ۵۷۶.۶۹۱ تغییر یافت. (جزئیات مربوط به ۱۰ عامل کشنده را می توانید در این نشانی پی گیری کنید)

دکتر لکسمی مهتا (Laxmi Mehta)، رئیس بخش سلامت بیماری های قلبی زنان در دانشکاه ایالتی اُوهیو (Women’s Cardiovascular Health Program at The Ohio State University) می گوید: “گزارش جدیدی نشان می دهد که افراد به ریسک فاکتورهایی که سبب بیماری قلبی می شوند بیش از پیش آگاه شده اند و آموزش ها در این زمینه بسیار موثر بوده اند.” (مرکز پزشکی وکستر University Wexner Medical Center، جزئیات گزارش مربوط به این مطالعه را تهیه کرده است که می توانید در این وب سایت آن را مطالعه کنید.)

همچنین دکتر مهتا می گوید، این آموزش ها توانسته ریسک فاکتورهایی مانند کشیدن سیگار که ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند، را کنترل و کاهش دهد و نیز سبب شده است که مردم درک بهتری از نشانه های مربوط به بیماری های قلب و عروق داشته باشند. تمامی این عوامل می توانند، در پیشگیری و درمان سریع چنین بیماری هایی مفید باشند. همچنین پزشکان به کارگیری روش های جدید درمان و پیشرفت های خوبی که در این زمینه صورت گرفته است، عامل موثری در کاهش آمار مرگ و میر حاصل از بیماری قلبی و عروقی و حملات قلبی گشته اند.

خانم مهتا ادامه می دهد که بر خلاف بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان، حتی در مراحل اولیه درمان با پیچیدگی هایی روبرو هستند. و با آنکه بسیاری از ریسک فاکتورهای این دو بیماری مشترک هستند، ژن های فرد در پیشروی سرطان نقش مهمی دارد. تا آنجا که در مقایسه با بیماری های قلبی می تواند رونند درمان را با مشکلاتی مواجه کند.

اما با توجه به آنچه گفته شد، مردم هنوز هم از روند درمان بیماری های قلبی شان، رضایت کامل را ندارند و با اینکه، آمار مرگ و میر بر اثر سرطان به مراتب از بیماری های قلبی بیشتر بوده اما در ابتدای سال ۲۰۱۰ به این صورت نبوده. علت این امر آن است که در فواصل سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ باز هم این بیماری قلبی بود که در راس تمامی عوامل مرگ و میر قرار داشت.

مهتا اشاره می کند که چاقی و عدم تحرک در کودکان در حال افزایش است که این موضوع خود باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی در سال های آینده خواهد شد.

وی ادامه می دهد از مردم می خواهیم که بیماری های قلبی را حتی با وجود کاهش آن نسبت به سرطان جدی بگیرند چرا که در غیر این صورت در سال های آینده دوباره با شیوع ناگهانی این بیماری ها مواجهه خواهیم شد.

منبع: huffingtonpost
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود