رازهایی برای چیدمان زیبای خانه از زبان عکاسان معماری

طرح هایی که خانه را مناسب عکاسی اینستاگرامی می کنند

رازهایی برای چیدمان زیبای خانه از زبان عکاسان معماری

بسیاری از افراد دوست دارند دکوراسیون خانه شان بی نظیر بوده و نه تنها خود، بلکه مهمان هایشان نیز از آن لذت ببرند. از این رو اگر بودجه کافی برای استخدام طراح داخلی نداشته باشند، احتمالا به سراغ مقاله ها یا مجلات این حوزه می روند تا با ایده گرفتن از آنها، تغییرات لازمه را در محل زندگیشان ایجاد نمایند.

اما بد نیست اشاره کنیم که تصاویر زیبایی که از طراحی های داخلی مشاهده می کنید، فقط به واسطه معمار شکل نگرفته، بلکه یک عکاس حرفه ای و باهوش نیز در پشت این ماجرا هست که با قاب بندی و چیدمان موردنظرش، به جذابیت طرح می افزاید.

در همین راستا شاید بد نباشد بدانید که اصولا عکاسان از چه ایده هایی برای طراحی فضای داخلی استفاده می کنند و چگونه به بهترین شکل ممکن، زیبایی های موجود در خانه را به تصویر می کشند.

اگر قبلا سعی کرده باشید که از خانه خود عکاسی کنید، احتمالا با مشکلات این امر آشنا هستید؛ همیشه یک وسیله اضافه و ناخواسته در یک گوشه از کادر باقی می ماند یا نور به اندازه ای نیست که عکس آن طوری که دوست دارید از آب در بیاید.

اینجاست که نقش عکاسِ  معماری مشخص می شود؛ این هنرمندان به خوبی می دانند که چه عنصری دقیقا باید کجا بوده و چه نوری و از کدام سمت روی آن تابانده شود. آنها همچنین دانش استفاده از نور طبیعی را نیز دارند.

از این رو در این مطلب نظرات این هنرمندان در مورد شاهکارهایی که خلق می کنند و برخی از ترفندهایشان را برایتان نوشته ایم تا شما هم بتوانید از خانه، اتاق یا محل کار خود عکاسی نموده و در شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

حرفه ای رفتار کنید

1

وقتی از چندین عکاس در مورد اینکه چگونه یک اتاق را بسیار زیبا و خاص به تصویر می کشند سوال پرسیده شد، همه آنها متفق القول پاسخ دادند که این مساله به بودجه یا استایل خاصی ارتباط ندارد و درست برعکس، هر چه شخصی تر و متفاوت تر باشد، زیباتر به نظر خواهد رسید. زیبایی یک فضا به آیتم هایی وابسته است که به طور اختصاصی به صاحب آن خانه تعلق دارد. به طور مثال، می توان به انواع مجسمه ها، تابلوها، آثار هنری یا حتی روتختی اشاره نمود.

این وسایل عموما داستان خاص خود را دارند و به همین لحاظ حس و حال ویژه ای نیز به عکس می بخشند.

افرادی که از روی کاتالوگ سعی می کنند همه وسایل خانه یا اتاق خود را به صورت یکدست و از پیش تعیین شده خریداری نمایند، تا حدی در چیدمان خانه خود اشتباه می کنند. یکی از عکاسان نیویورک تایمز نیز در این رابطه اظهار داشته که محل زندگی افراد باید گویای سلیقه، علایق و دیدگاه های مالک آن باشد. از این رو بهترین ترفند در این رابطه این است که هر آنچه دوست دارید را خریداری نموده و در تزئین خانه خود استفاده کنید.

سبک موردعلاقه خود را کشف کنید

2

یکی از عکاسان مشهور در حوزه طراحی داخلی Ambridge است که اعتقاد دارد پیش از اینکه مطابق مد پیش رفته و هر آنچه در بازار موجود است را خریداری نموده و به خانه بیاورید، سلیقه و استایل موردعلاقه خود را کشف نمایید. به این ترتیب حتی قادر خواهید بود چندین سبک مختلف را با یکدیگر ترکیب نموده و استایل ویژه خود را اعمال نمایید.

هنرمند یاد شده همچنین بیان داشته که من سبک های گوناگونی را دوست دارم از این رو بیشتر تاکید و توجه خود را روی فاکتورهای اصلی همانند بافت طبیعی، خطوط یکدست و رنگ های خنثی گذاشته ام.

البته عکاس های مختلف ایده های متفاوتی در این رابطه دارند، به طور مثال، Wiltbank بیان داشته که وی تمامی آپارتمان های خود را به رنگ توسی نقاشی می کند و برای بخش های مختلف خانه، بافت های متنوعی در نظر می گیرد تا فضای داخلی کاملا گرم و پذیرنده به نظر برسد.

یا مثلا عکاس مجله مشهور Elle نیز می گوید که به وسایل دکوری خاص علاقه ویژه ای دارد و می تواند ساعت ها در سمساری ها و بازار وسایل کهنه و عتیقه گشت زده و وسایل مورد علاقه برای تزئین خانه اش را پیدا نماید.

سیم و کابل وسایل برقی را مخفی کنید

3

عکاسی به نام Wiltbankبیان داشته که یکی از بدترین آیتم های موجود در خانه های مدرن، سیم و کابل های وسایل برقی است زیرا وی باید در تمامی عکس ها آنها را استتار نماید. با اینکه تمامی وسایل دیجیتال زیبا و کاربردی هستند اما جزئیات اضافه ای نیز دارند که در کادربندی عکس زشت دیده می شوند. بنابراین بهترین راهکار برای داشتن خانه ای زیباتر و گرفتن عکس های خوب این است که فکری به حال این سیم ها بکنید.

دانستن این که چه زمانی از تاریکی ها استفاده کنید

4

عکاسی به نام Wang اظهار داشته که یکی از راه های کلیدی برای داشتن دکوراسیون زیبا در خانه این است که بدانید که چه زمانی از نور استفاده کرده و چه وقتی باید دست به دامن تاریکی شوید.

وقتی نور طبیعی کافی وجود ندارد، بهتر این است که سراغ چیدمان تیره و تاریک بروید. در این مواقع می توانید از بافت های چرمی برای مبلمان و رنگ های نیلی یا سیاه برای دیوار بهره بگیرید.

استفاده از نورهای مقطعی همانند آباژور یا دیوارکوب در فضاهای تاریک به زیبایی بیشتر اتاق کمک می کند.

با گیاهان به زندگی روح ببخشید

5

در کمتر عکسی از طراحی های داخلی می توانید شاهد عدم حضور گل و گیاه باشید. گیاهان روح و طراوت ویژه ای به فضا می بخشند و سبزی و زیبایی آنها به عکس نیز حس از زندگی می دهد. ساده ترین کاری که می توانید در این راستا انجام دهید استفاده از گلدان های آپارتمانی است تا همانند یک اثر هنری در گوشه خانه و همچنین عکس بدرخشد.

هنگامی که شک دارید، آیتم بزرگ تر را انتخاب کنید

6

از عکاس های زیادی در مورد بدترین اشتباه دکوراسیونی سوال پرسیده شد و هر کدام پاسخ های مختلفی ارائه دادند. اما هنرمندی به نام Wang اظهار داشت که پاسخ این سوال ساده است: وقتی یک قالیچه کوچک برای یک اتاق بزرگ خریداری می کنید. در مقوله عکاسی این مساله کاملا مشهود است که وقتی وسیله ای کوچک تر از آن اندازه ای است که باید باشد، تصویرش نیز خوب نمی شود و هیچ کاری برای آن نمی توان انجام داد.

به تقارن توجه داشته باشید

7

Ambridge در این رابطه می گوید: بدترین اشتباهی که می توان در دکوراسیون داخلی مشاهده نمود، عدم تقارن است. در زندگی واقعی شاید همه چیز به طور کامل قرینه هم باشند، اما در کادربندی برای عکس هم باید زاویه دوربین را در نظر گرفته و از تقارن اجسام اطمینان حاصل کنید. وقتی این مساله را در کادربندی لحاظ نکنید، تصویر زیبایی نیز ثبت نخواهید کرد.

البته توجه داشته باشید که برای چیدمان مثلا یک میز ناهارخوری لزوما نباید همه وسایل یک اندازه و یک شکل باشند، بلکه مهم این است که پویایی فضا را حفظ نمایید. به طور مثال، اگر از یک کتاب بزرگ برای تزئین استفاده نموده اید، در کنار آن یک سینی متوسط و یک شمع کوچک قرار دهید.

به طور تقریبا نامحسوس از مُد استفاده کنید

the-best-styling-tips-interior-photographers-learned-in-their-career-1880656-1472072004.640x0c

هنگامی که احساس می کنید طراحی شما ثابت و خشن به نظر می رسد، می توانید به میزان بسیار کمی گرایشات سال را به آن اضافه نمایید. به طور مثال، تاباندن نور ضعیف صورتی یا استفاده از وسایل کوچکی که بتوان به راحتی آنها را کنار گذاشت.

اضافه نمودن نقطه کانونی

8

وقتی از هنرمندان در مورد یکی از بهترین ترفندها برای عکاسی از طراحی داخلی سوال شد، یکی از آنها به نام Wiltbank بیان داشت که: «در نظر گرفتن نقطه کانونی در کادربندی عکس ها یکی از بهترین روش هاست. برای ایجاد این نقطه در اتاق راه های گوناگونی وجود دارد، اما برای من بهره گرفتن از رنگ یا تمرکز نمودن روی تاج تخت از جذاب ترین موارد به شمار می روند.» به این ترتیب عکاس می تواند نگاه بیننده را به سوژه خاصی هدایت نموده و نگاهش را از عناصر نامتقارن اتاق دور نگه دارد.

از تفاوت ها استقبال کنید

9

توجه به تفاوت ها یکی از اصول اساسی در زیباسازی فضا به شمار می رود که بافت، رنگ و استایل را شامل می شود. لازم نیست همه وسایل اتاق کاملا شیک و یکدست باشد، گاهی بد نیست یک آیتم مجزا و کاملا متنوع و شاید حتی زشت در گوشه ای از دکور قرار داده شود. به این ترتیب زیبایی های موجود بیشتر به چشم می آیند. همچنین بد نیست در میان وسایل مدرن و شیک، چند گزینه کوچک و قدیمی نیز گنجانده شود.

کوسن ها را به حالت طبیعی روی مبل بچینید

10

در سبک های قدیمی دکوراسیون داخلی، عموما کوسن ها را بسیار منظم و با دقت روی مبل می چیدند. اما اکنون دیگر دوران این کارها به سر آمده و بهترین ایده، قرار دادن این بالشتک ها در حالت طبییعی در کنار یکدیگر است.

دکور خانه را قابل انعطاف بچینید

11

در آخر عکاسان طراحی داخلی این پیشنهاد را دارند که چیدمان خانه را به گونه ای انجام دهید که به راحتی قابل تغییر و تحول باشد و انعطاف پذیری کاملی داشته باشد. به این مفهوم که با تغییر مکان مبلمان یا وسایل تزئینی به دیگر بخش های دکوراسیون آسیبی وارد نشود.

عکاسی به نام Neustadt این کار به به نوشتن داستان یا مقاله تشبیه کرد؛ وقتی شما متنی را یادداشت می نمایید این امکان را دارید تا در خوانش های بعدی، اشکالات آن را برطرف نمایید. چیدمان خانه نیز باید به همین صورت باشد، یعنی ابتدا طرح کلی که مدنظرتان است را چیده و سپس به مرور آنها را اصلاح نمایید.

منبع: mydomaine
بدون نظر

ورود