زیبایی بی نظیر ایستگاه های زیرزمینی

معماری های خاص مترو در کشورهای مختلف

زیبایی بی نظیر ایستگاه های زیرزمینی

رفت و آمد دایمی در یک مسیر مشخص و به ویژه با وسایل نقلیه عمومی، در طولانی مدت موجب خستگی و کسالت فرد می شود. اما در همین روزمرگی های تکراری هم می توان دست به دامن زیبایی هایی شد که تا حد زیادی این رخوت را از بین برده و حتی شاید موجب شادمانی و هیجان نیز بشوند.

یکی از ساده ترین راهکارها برای این منظور، توجه به محیط پیرامون و کشف کردن زیبایی های مستتر در زندگی شهری است؛ به طور مثال می توان به معماری، مبلمان های شهری، فضاهای سبز، طراحی های ایستگاه های اتوبوس یا مترو اشاره نمود. مورد آخر دقیقا چیزی بوده یک عکاس ۲۰ ساله بیش از باقی موارد به آن توجه نشان داده و دو سال از زندگی خود را در ایستگاه های مترو سپری نموده تا از این معماری های چشم‌نواز عکاسی نماید.

Chris Forsyth هنرمندی است که از ۱۵۰ ایستگاه مترو عکاسی نموده و مجموعه ای به نام «پروژه مترو» را گردآوری و منتشر کرده است.

تمرکز اولیه این فرد روی ایستگاه های زیرزمینی شهر محل سکونتش، یعنی مونتریال بود که جایزه عکاس سال ۲۰۱۵ را در حوزه معماری داخلی برای وی به ارمغان آورد.

پس از این پیروزی، عکاس یاد شده به سراغ کشورهای اروپایی رفته و از متروهای مونیخ، برلین و استکهلم نیز عکاسی نمود. به ادعای وی، هر ایستگاه زیرزمینی زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. به طور مثال، متروی استکهلم، بلندترین نمایشگاه دائمی آثار هنری محسوب می شود.

هنوز بسیاری از ایستگاه ها، فرم طاق مانند خود را حفظ نموده و شامل انواع نقاشی های دیواری جالب توجه هستند. اما مثلا ایستگاه های قطار زیرزمینی آلمان کاملا مدرن بوده و در نوع خود بی نظیرند. جالب است بدانید خط مترو U-Bahn در برلین بیش از یکصد سال قدمت داشته و ۱۷۰ ایستگاه دارد.

نکته جالب توجهی که در مجموعه عکس های این هنرمند دیده می شود، تمیزی خط متروی مونتریال است که با وجود تردد ۱.۳ میلیون مسافر در طول روز، بسیار تمیز و عاری از آلودگی به نظر می رسد. همچنین تا حد امکان تلاش شده تا هیچ انسان و مسافری در عکس ها ثبت نشود.

برای تماشای تصاویر این مجموعه، در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

1

Marienplatz – مونیخ

2

Olympia Einkaufszentrum – مونیخ

3

Stadion – استکهلم

4

Solna Centrum – استکهلم

5

Westfriedhof – مونیخ

6

TCentralen – استکهلم

7

Rathaus Steglitz – برلین

8

JeanTalon – مونتریال

9

RichardWagnerPlatz – برلین

10

Sherbrooke – مونتریال

منبع: cnn
بدون نظر

ورود