فانتوم F-4 بهترین جنگنده تمام دوران

مروری بر توانایی های یکی از قدرتمند ترین هواپیماهای جنگنده

فانتوم F-4 بهترین جنگنده تمام دوران

سالهاست بر سر این پرسش که کدام جنگنده بهترین است، بحث های بسیار جدی ای بین افسران و خلبانان جنگنده های نظامی جریان دارد. بیشتر خلبانان عموما جنگنده های را که در آن مقطع با آن پرواز می کنند، بهترین می دانند اما زمانی که بحث به “نیروی پایداری” و “چابکی در عملیات” می رسد، هیچ هواپیمای نظامی در جهان به پای فانتوم F-4، این جنگنده قابل احترام نمی رسد.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر اخیرا با انتشار مطلبی با عنوان “هفت عکس در اثبات بی همتا بودن F-4” به بررسی قابلیت های این جنگنده پرداخته است:

۱- هوا به هوا

1-air-to-air

این فانتوم نخستین جت نظامی آمریکا بود که به موشک هوا به هوا بعنوان قابلیت اصلی دفاعی مجهز بود و بدلیل سابقه خوبی که در نبردهای هوایی از خود بجا گذاشت علاوه بر نیروی هوایی خیلی زود جای خود را در نیروی دریایی این کشور و حتی خارج از ایالات متحده (ایران، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس) باز کرد.

خلبانان F-4 نیروی هوایی آمریکا به تنهایی در جنگ ویتنام ۱۰۷ هواپیمای نیروی مقابل را ساقط کردند.

۲- هوا به زمین

2-air-to-ground

قدرت بمب باران F-4 در جریان جنگ ویتنام این جنگنده را به چیزی شبیه به ارابه مرگ بدل کرده بود. توانایی این فانتوم در حمل حجم انبوهی از مهمات با تنوع بالا، سازگاری منحصر به فردی را برای انجام ماموریت هایی که برای هیچ جنگنده دیگری ممکن نبود، در اختیار F-4 قرار می داد.

۳- منحرف کردن سامانه پدافند موشکی

3-sam-suppression

ماموریت نوع خاصی از F-4 موسوم به “Wild Weasel” یا «راسوی وحشی»، پرواز بر فراز پدافند ضدهوایی با هدف منحرف کردن موشک های SAM است. پس از گیج شدن پدافند، راسوی وحشی با موشک های Shrike یا بمب های متداول سامانه SAM را هدف قرار داده و محل را ترک می کردند.

۴- شناسایی

4-reconnaissance

نوع شناسایی این فانتوم دوربین هایی بسیار قوی در دماغه خود داشتند که می توانستند به لطف سرعت و قدرت مانور بالای هواپیما، تصاویری حیاتی در اختیار تصمیم گیرندگان و فرماندهان نظامی قرار دهند.

۵- آزمایش و ارزیابی

5-test-and-evaluation

ناسا و دیگر اسکاندران های نظامی آمریکا از این جنگنده برای جمع آوری داده ها در پروازهای فراصوتی بهره می گیرند. در مقطعی F-4 پانزده رکورد مربوط به این گونه پروازها را از آن خود کرده بود.

در تصویر بالا یک F-4 از نوع “Vandy One” در حال جمع آوری اطلاعات داده های پرواز یک SR-71 بر فراز صحرای موهاوی است.

۶- پرواز های نمایشی

6-flight-demonstration

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ هم نیروی هوایی و هم نیروی دریایی ایالات متحده از این جت برای انجام پروازهای نمایشی بهره می بردند. سرعت و صدای ایجاد شده توسط F-4 موجب جلب توجه تماشاگران می شد.

اما در نهایت بدلیل قیمت و هزینه نگهداری بالا این هواپیما ها نیروی هوایی و دریایی آمریکا مجبور به استفاده از انواع دیگر جت ها برای پروازهای نمایشی شدند.

۷- آزمایشات پهپادی

7-target-drone

هنگامی که یک F-4 به پایان عمر خود نزدیک می شد با تبدیل آن به هواپیماهای بدون سرنشین، در آزمایشات موشکی و فوق پیشرفته مورد استفاده قرار می گرفت.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • امیر آبان ۲۲, ۱۳۹۵

    بعد هی گیر بدین چرا ایران به جای اف ۲۲ اف ۴ فانتوم داره!!! خخخخخخخخخ

  • سجاد مهر ۶, ۱۳۹۶

    عاشق فانتومم
    واقعا بی نظیره

  • ک فروردین ۹, ۱۴۰۰

    بعدازجنگنده فانتومF-4‎به شخصه عاشق هواپیمای بسیارپیشرفته آمریکایی با نام”جانورقندهار”وهمان ‏RQ-71هستم که کشورما توانست سیستم کامپوتری این هواپیماروشناسایی و دستورسالم نشاندنش بر روی باندفرودگاه روانجام بده،بعدهم عاشق عقاب جهانی بلندپروازآمریکایی بانام”‏‎”GLOBAL HAWKبا شلیک فقط یه تیرموشک صیاد-۳سامانه پدافندمون که پانزده خردادبودکرک و پرش ریخت وسرنگونش کرد!بعدهم دلم حسابی می سوزه برای کودکان و زنان ویتنام که توسط اف چهاریافانتوم بمب آتشزاو ممنوعه”ناپالم”تروریست های آمریکاروی ساکنین ویتنام می انداختندیادآور جنایت آزمایش بمب اتم برروی کودکان وزنان بی دفاع شهرهای هیروشیما وناکازاکی ژاپن،!ضمنااین پیشرفت نظامی آمریکابه همت دانش نظامی نازی هاوعلم نازی هابود،اسیر وبه آمریکامنتقل شدندکه بعدازشکست آلمان روی دادوسنگ بنای پیشرفت و ترقی یانکیهای آدمکش و تروریست وآمریکاییها،شد

  • رامین اسفند ۲, ۱۴۰۲

    عزیزم این اراجیف چیه نوشتی ؟
    کدوم جنگنده را میشه با نفوذ در کامپیوترش دستور فرود بهش داد ؟؟؟ ممکنه بشه کدهای هدایتی یک پهپاد رو شکوند اونم با احتمال بسیار بسیار پایین اما برای جنگنده تحت فرمان خلبان حرفت مثل جوک می مونه !
    لینک ساقط شدن Global hawk (غول جهانی نه عقاب جهانی) را بما هم بدی ممنونت میشیم چون اینم مثل ماجرای هیروشیما و ناکازاکی که هیچ ربطی به اف ۴ نداره و با بی۲۹ Anola gay انجام شد ، بنظر زائیده تراوشات ذهنی خودت هست .
    ضمنا اینم بد نیست بدونی که دانشمندان آلمانی هیچکدوم اسیر نشدن بلکه بخاطر سیاست گذاری صحیح ایالات متحده در جذب نخبگان از سراسر جهان و ایجاد بستر مناسب مثل حمایت های مالی و ارائه امکانات لازم خودشون داوطلب فعالیت و زندگی در آمریکا شدن نمونه اش آلبرت اینشتین و فرد ریفنهاوزر .
    چقدر خوب بود اگه باندازه اطلاعات مون اظهار فضل میکردیم