دریافت سیگنالی ناشناخته از سوی ستاره ای نزدیک

سیگنالی که می تواند راه گشای اکتشافات بعدی باشد

دریافت سیگنالی ناشناخته از سوی ستاره ای نزدیک

چند ستاره شناس در حال استفاده از از تلسکوپ رادیویی «RATAN-600» در جمهوری روسی «کَراچی-چِرکِسیا» (Karachay-Cherkessia)، سیگنالی غیر عادی دریافت نمودند که از یک ستاره با فاصله ۹۴ سال نوری از کره زمین منتشر می شد.

هنوز نمی دانیم که این سیگنال توسط بیگانه ها ارسال شده یا نه، اما شواهد نشان می دهد که باید به دقت حواسمان را جمع کنیم. بر اساس گزارش ها، این سیگنال غیر عادی ۱۵ مِی سال ۲۰۱۵ توسط تیم بین المللی ستاره شناسان کشف شده. این گروه به رهبری دکتر «براسیلُف» (Brusilov) منشا آن را ستاره HD164595 تشخیص داده است. این کشف، ۲۷ سپتامبر سال جاری در جلسه کمیته بررسی هوش فرازمینی مورد ارزیابی قرار گرفته.

khvlssjalsusgntrp1y7-w600

هنوز بسیار زود است که این سیگنال را متعلق به تمدنی هوشمند بدانیم، اما دانشمندان اعتقاد دارند این مسئله به اندازه ای مهم هست که توجمان را معطوف آن نماییم. اندازه، سن و ترکیب شیمیایی ستاره «HD164595» همانند خورشید برآورد می شود. به طور حتم سیاره ای وجود دارد که از نور این ستاره استفاده می کند.

محققان احتمال می دهند که این سیگنال ها از سیاره ای با درجه هوشمندی «کارداشِو نوع ۲» (Kardashev Type II) (تمدن بیگانه ای که می تواند ۱۰۰ درصد نور ستاره خود را ذخیره کند) فرستاده شده اند. اگر هم هدف از فرستادن آن سامانه خورشیدی ما بوده، احتمال وجود تمدن نوع ۱ (تمدنی که از ستاره سیاره ای دیگر انرژی خود را تامین می نماید) مطرح می گردد.

این احتمال هم وجود دارد که سیگنال اهداف دیگری داشته باشد. «ژان اشنایدر» (Jean Schneider) ستاره شناس فرانسوی اعتقاد دارد که این سیگنال می تواند به خاطر تقویت منبع رادیویی در فرایند «لنز گرانشی» (روشی که برای به دست آوردن فاصله اجرام تا یک سیاره به کار گرفته می شود) از ستاره HD164595 فرستاده شده باشد.

به هر حال دانشمندان باید صحت و کیفیت سیگنال را مورد بررسی قرار دهند تا بتوان احتمالات دیگر را نیز بررسی نمود. آن ها می توانند با دقت بیشتر به سیستم های رادیویی، سیگنال ها، تمدن ها و حتی اجرام جدیدی را کشف کنند. هنوز برای جمع بندی زود است و باید اطلاعات بیشتری در این زمینه جمع آوری گردد.

افرادی وجود دارند که از به دست آوردن یک سیگنال ناشناخته چندان متعجب نمی شوند. «دارن لینچ» (Daren Lynch) در این رابطه توضیحاتی ارائه نموده:

من یکی از افرادی بودم که ایمیلی درباره کشف سیگنال جدید توسط روس ها دریافت نمودم. به خاطر این که ایمیل از طرف موسسه SETI یا همان «Search for extraterrestrial intelligence» ارسال شده بود، تصمیم گرفتم آن را مطالعه کنم. راستش را بخواهید چندان شگفت زده نشدم. این سیگنال در یکی از ۳۹ اسکنی که از این ستاره به دست آمده دریافت گردیده. موسسه SETI میلیون ها سیگنال را با مشخصات مشابه دریافت می کند، اما این یکی مورد بهتری برای مطرح نمودن به نظر می رسد.

به خاطر این که دریافت کننده ها در حال اندازه گیری پهنای باند بوده اند، هیچ راهی برای تشخیص این که سیگنال مورد نظر همان سیگنال رادیویی معمول بوده یا خیر وجود ندارد (شعله های خورشیدی، هسته کهکشانی فعال، فرایند «لنز گرانشی» و یا هر چیز دیگر.) به هرحال این مسئله از دیدگاه موسسه SETI چندان جذاب نیست.

منبع: gizmodo
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود