امان نامه برای ستاره معترض

امان نامه برای ستاره معترض

فیسا لیلسا دونده نقره‌ای تیم ماراتن اتیوپی حالا تبدیل به سوژه روز نهادهای حقوق بشری شده است. لیلسا در لحظه عبور از خط پایانی در ریو دست‌های خودش را به‌خاطر نقض حقوق بشر در اتیوپی و همبستگی با کسانی که به دست دولتمردان کشورش در این چند سال اخیر قتل عام شده‌اند به حالت ضربدری بالای سرش قرار داد. تصمیمی که به نظر می‌رسد برای او زندان و شکنجه را به‌دنبال داشته باشد.

به احتمال زیاد فیسا لیلسا به محض بازگشت به کشورش بازداشت خواهد شد و چه بسا که به‌خاطر این اعتراض و با چنین بازتاب جهانی و شرایط دیکتاتورانه‌ای که حکومت اتیوپی دارد اعدام در انتظارش باشد. این ورزشکار بعد از رقابت خود عنوان کرد: «اگر به کشورم بازگردم ممکن است من را بکشند یا به زندان انداخته شوم. هنوز تصمیم نگرفتم شاید به یک کشور دیگر بروم.»

با وجود این دولت اتیوپی خبر داد ورزشکاران این کشور در المپیک ریو نباید نسبت به امنیت خود در این کشور بعد از کسب مدال نگرانی داشته باشند. گتاشو ردا، وزیر اطلاعات اتیوپی در این زمینه گفت: «این ورزشکار و همه ورزشکاران دیگری که در المپیک ریو افتخارآفرینی کردند، در کشور به‌عنوان قهرمان یاد خواهند شد و این افراد نباید هیچ نگرانی بابت امنیت خود داشته باشند.» در چند هفته گذشته چندین تن از مردم اورومو که قبیله‌ای در اتیوپی هستند کشته شدند. البته این ورزشکار اتیوپی همچنین ممکن است به دلیل نشان دادن علائم سیاسی با محرومیت از طرف کمیته بین‌المللی المپیک روبه‌رو شود.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود