اُسکار افتخاری؛ پاداش “یک عمر دست آورد هنری” برای جکی چان

اسکار افتخاری 2016 به جکی چان رسید

اُسکار افتخاری؛ پاداش “یک عمر دست آورد هنری” برای جکی چان

عملکرد فوق العاده جکی چان طی چند دهه حضور موفق در عرصه سینما، از بدلکار فیلم های اکشن تا ستاره تحسین شده هالیوود؛ سر انجام مسئولان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (AMPAS) را بر آن داشت تا جایزه نفیس و ارزشمند “اسکار افتخاری” را به این هنرمند ۶۲ ساله اهداء کنند.

روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در شماره دیروز خود با درج این خبر نوشت: افزون بر جکی چان سه چهره‌ی دیگر عالم فیلم و سینما اسکار افتخاری را دریافت خواهند کرد: “آن وی. کوتس”، تدوین‌گر بریتانیایی که در سال ۱۹۶۲ نیز جایزه اسکار بهترین تدوین را برای تدوین فیلم “لورنس عربستان” دریافت کرده بود؛ لاین استال‌مستر از آمریکا که کارشناس و مدیر هنرآزمایی است و فردریک وایزمن، کارگردان و مستندساز بنام آمریکایی.

شریل بون ایزاکس -مدیر آکادمی اسکار با بیان اینکه هیچ کس از قرار گرفتن نام این چهار نفر در فهرست دریافت کنندگان اسکار افتخاری ۲۰۱۶ تعجب نخواهد کرد، تصریح کرد: آکادمی بسیار مفتخر است که امسال از  این چهار نفر برای یک عمر دست آورد هنری و تلاش برای ارتقاء و پیشرفت صنعت سینما تقدیر خواهد کرد.

0,,19055738_401,00

جکی چان که سرشناس‌ترین چهره در میان برندگان اسکار افتخاری است، در هنگ‌کنگ به دنیا آمد و در همان دوران کودکی (۸ سالگی) نیز پا به عرصه فیلم و سینما گذاشت. او به ویژه به خاطر نقش‌آفرینی‌هایش در فیلم‌های رزمی و اکشن شهرت دارد.

بر اساس آمار مجله «فوربز»، «جکی چان» دومین بازیگر پردرآمد جهان است. او علاوه بر بازیگری، تهیه‌کنندگی، ‌کارگردانی و ‌فیلمنامه‌نویسی‌ بیش از ۳۰ فیلم رزمی در هنگ کنگ را بر عهده داشته است. «ساعت شلوغی»، «ظهر شانگهای»،‌ »شوالیه‌های شانگهای»، «دور دنیا در ۸۰ روز»،‌ «بچه کاراته‌کار» و انیمیشن «پاندای کونگ‌فوکار» از جمله مشهورترین کارهای وی هستند.

جوایز اسکار «گاورنرز» روز ۱۲ ماه نوامبر در تالار «ری دالبی» هالیوود به برندگانش اعطا خواهد شد. این جوایز معمولا به سینماگران بالای ۶۰ سال تعلق می گیرد؛‌ «کوتس» ۹۰ سال دارد، «استال‌مستر» ۸۷ ساله است، «‌وایزمن» ۸۶ سال و «چان» ۶۲ سال دارد. از این چهار برگزیده،‌ تنها «وایزمن» بوده که چهار بار نامزد جایزه اسکار و یک‌ بار موفق به دریافت آن (برای فیلم «لارنس عربستان») شده است. این تدوین‌گر در ۸۶ سالگی هم همچنان فعال است و روی فیلمی از مجموعه «۵۰ طیف خاکستری» کار می‌کند.

منبع: Independent
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود