دلایل تعبیه سوراخ روی در خودکار

سالانه حدود 100 نفر در آمریکا، به علت بلعیدن سر خودکار جان خود را از دست می دهند

دلایل تعبیه سوراخ روی در خودکار

توقع ما از علم این است که برای مشغولیت های بزرگ ذهنی بشر به کار گرفته شود. مانند ایده ای که در آن مطرح می شود جهان تنها یک هولوگرام عظیم الجثه است و یا ایده هایی که پای مسائل جدی فیزیک در قالب مقاله های جدید به میدان علم باز می کند و اینها زمانی است که ما چندان هم اراده آزاد خود را نمی توانیم وارد جریان کنیم.

بعضی ایده های بسیار جالب وجود دارند که هر روز در زندگی با آنها برخورد می کنیم. اپلیکیشن های جدیدی وارد بازار می شوند که بسیار مهم و کاربردی اند و این موضوع را به خاطرمان می آوردند که کاربرد هر کدام از این ابداعات چه چیزهایی می توانند باشند. مثلا مثال ساده وجود یک سوراخ بر سر خودکارهای بیک را در نظر بگیریم.

احتمالا تا به حال به این موضوع فکر نکرده اید. اما توجه کرده اید که در طراحی های انواع مختلف خودکارها به این نکته توجه شده است که میزان فشار وارد بر جوهر داخل خودکار مناسب باشد و طوری طراحی شده باشد که زود خشک نشود. بله وجود حفره ای در سر خودکار سبب می شود، زمانی که سر خودکار را روی آن می گذارید، فشار هوا در وضعیت مناسبی قرار گیرد اما علت دیگری هم برای تعبیه این حفره در سر خودکار وجود دارد و آن این است که جلوی بسیاری از خفگی ها گرفته می شود.

این تنها شما نیستید که علاقه به گاز زدن سر خودکارتان را دارید، بلکه بسیاری دیگر هم این کار را انجام می دهند. این عادت در برخی مواقع سبب می شود که خودکار به طور ناگهانی بلیعده و وارد نای شود که مسلما خطر مرگ را نیز می تواند به همراه داشته باشد.

تعبیه سوراخ بزرگی در سر خودکارهای کمپانی خودکار بیک، باعث می شود که حتی اگر در مواقعی این اتفاق هم بیفتد، فرد بتواند تنفس کند و راه تنفس او از طریق همین سوراخ باز بماند. ساده تر بگوییم با این طراحی ساده، بسیاری از زندگی ها ادامه پیدا می کند.

علاوه بر دلایل ذکر شده، وجود این سوراخ سبب می شود، از نشت جوهر خودکار نیز ممانعت به عمل آید. کمپانی ساخت خودکار بیک در این باره می گوید، خودکارهای ما از استاندارد جهانی برخوردار است تا ریسک خفگی خصوصا میان کودکان در مواردی که پیش تر به آن اشاره کردیم، کاهش پیدا کند. سر برخی از خودکارهای این کمپانی، مانند نمونه ای که در خودکارهای کریستال بیک (BIC Cristal) به کار گرفته شده، سوراخ کوچکی دارد که امنیت بیشتری را فراهم آورده است.

2به طور متوسط ۱۰۰ نفر در ایالات متحده آمریکا، سالانه به علت بلعیدن سر خودکار جان خود را از دست می دهند. مت پایتُون (Matt Payton) از نشریه ایندیپندنت (The Independent)گزارش می دهد که این تعداد بیشتر از این هم می تواند باشد.

آیا از اینکه از چنین تکنولوژی ساده ای در زندگی روزمره تان استفاده می کنید، تحت تاثیر قرار نگرفتید؟ در پنجره هواپیما هم داستان تقریبا به همین منوال است. در فواصل بین بیرون و داخل هواپیما، سوراخ هایی تعبیه شده که می تواند فشار داخل و خارج آن را در وضعیت بهتری برای مسافران قرار دهد. در واقع باید گفت گاهی به کارگیری تکنولوژی بسیار ساده اما کاربردی می تواند در زندگی روزانه ما شگفتی هایی را به وجود آورد.

منبع: sciencealert
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • Leili خرداد ۱۶, ۱۴۰۰

    سلام مطالبتون خیلی مفید بودند، یک سوال درباره خودکار که ذهن من رو در گیر کرده این هست که مایع
    بی رنگی که بالای جوهر خودکار قرار میگیره چی هست و کارایی اون چیه ممنون میشم اگه جوابش رو میدونید بهم اطلاع بدین خیلی کنجکاو شدم?

    • Afek بهمن ۱۳, ۱۴۰۰

      خیلی بیکاری ??

    • اسرا شهریور ۶, ۱۴۰۲

      برای اینه که جوهر خودکار سرریز نشه. وقتی خودکار برعکس ایستاده جوهرش اصولا میاد پاینن ولی این مایع چسبناک ژله مانند باعث کاهش امکان سرریز شدن جوهر میشه.