۶ تغییر جالب در بدن با حذف کربوهیدرات

با کاهش مصرف کربوهیدرات، پرانرژی تر باشید و عضله سازی هم کنید

۶ تغییر جالب در بدن با حذف کربوهیدرات

کربوهیدارت های ساده در موادی چون، کلوچه، آبنبات و چیپس دیده می شوند. آن لحظه ای که خورده می شوند حس خوبی را می دهند اما بعدش کمی پشیمانی به وجود می آید.

با این حال هنوز هم برای مان سخت است که این اعتیاد را ترک کنیم. (علت به کار بردن واژه اعتیاد این است که در پژوهش ها و مطالعات علمی از آن به عنوان اعتیاد نام برده شده است.) خصوصا زمانی که میزان کالری های دریافتی تان را محاسبه می کنید، در خواهید یافت که تنها خوردن یک شکلات کوچک، چقدر کالری را برای مان به همراه خواهد داشت. این کالری معادل کالری خوردن یک کاسه سرپر بلغور جو است.

با حذف یا کاهش میزان کربوهیدراتی که دریافت می کنید، می توانید وزن تان را بهتر کنترل کنید چرا که میزان مصرف کربوهیدراتی که وارد بدنتان می شود می تواند وزن شما را کاهش یا افزایش دهد.

۱- زمانی که میزان مصرف کربو هیدرات را کاهش دهید، شروع به سوزاندن چربی می کنید

زمانی که میزان کربوهیدرات کاهش و یا حذف می شود، به جای آنکه قند حاصل از سوخته شدن کربوهیدرات ها سوزانده شود، چربی های بدن سوخته می شوند.

پیش از آنکه صبحانه میل کنید، ورزش کنید، این کار سبب می شود بدن تان به جای آنکه صبحانه ای را که خورده اید بسوزاند، شروع به سوزاندن چربی های جمع شده در بدن کند.

۲- وقتی کربوهیدرات را حذف کنید، کمتر گرسنه می شوید

این کالری ها نیستند که باعث سیر شدن تان می شوند بلکه موادی چون، فیبر، پروتئین و چربی های سالم هستند. خوشبختانه در هیچ کدام از این این سه گروه ماده غذایی، کربوهیدارت وجود ندارد و در واقع بدن تان را به سرعت با کالری های ناچیزی پر می کنند. مهم نیست که چقدر می خورید، بدن همواره به دنبال این است که مقدار بیشتری دریافت کند. نتیجه آن خواهد بود که کشوی میزتان همیشه پر از هله هوله است که دایم به آن سر می زنید.

روزتان را با مصرف پروتئین، چیزهای پرچربی چون ماست یونانی، تخم مرغ همزده و سبزیجات و یا پودینگ آغاز کنید، این کار باعث کم شدن اشتها در طول روز می شود.

۳- زمانی که کربوهیدرات کمتری مصرف کنید، شکم تان کوچک تر می شود 

یکی از اولین نشانه هایی اولیه کاهش میزان کربوهیدرات و جایگزینی آن با فیبر به همراه دارد، کوچک شدن شکم است. بر اساس یافته های انجمن داروی آمریکا، مردم این کشور به جای دریافت ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر روزانه، تنها ۱۵ گرم دریافت می کنند. در نتیجه میکروب های مفید شکمی که باعث لاغر شدن ما می شوند، غذای کمتری دریافت می کنند و میکروب های مضری که با کربوهیدرات جشن می گیرند، وارد عمل می شوند. همان میکروب های کوچکی که باعث نفخ هم می شوند و باعث می شوند که شکم تان از آن اندازه واقعی اش، بزرگ تر شود.

دکتر ایزابل اسمیث (Isabel Smith)، متخصص تغذیه و موسس انجمن تغذیه ایزابل اسمیث (Isabel Smith Nutrition) در این باره می گوید: “بالابردن میزان مصرف فیبر در روند سلامت پایدار افراد تاثیر فراوانی دارد.”

مصرف نان سفید را به نان قهوه ای تبدیل کنید و یا کمی نخود به غذایی که می خورید اضافه کنید و اگر در میان وعده های غذایی تان احساس گرسنگی می کنید، کمی آجیل بخورید. دکتر اسمیث اضافه می کند: “مصرف آجیل، منبع بسیار خوبی از فیبر و چربی سالم است که می تواند التهاب در بدن را از بین ببرد و مراحل هضم غذا را نیز آسان تر کند.”

۴- زمانی که کربوهیدارت را حذف می کنید، ریسک ابتلا به دیابت را به طور خودکار کاهش می دهید

کربوهیدارت های ساده، از شکرهایی با ترکیبات ساده تشکیل شده اند. اگر به مقدار بیش از اندازه مصرف شوند، می توانند در کوتاه و یا طولانی مدت، انتقام شان را از شما بگیرند. هر چه بیشتر کربوهیدرات مصرف کنیم، غده پانکراس انسولین بیشتری تولید می کند. این امر می تواند باعث دیابت نوع دوم شود.

هضم خوراکی های با مقادیر کربوهیدرات بالا، سخت تر است. سبب می شوند قند خون افزایش پیدا کند و هورمون انسولین ترشح شود. دکتر اسمیث می گوید: “هراندازه بتوانیم میزان قند خون را ثابت و پایین نگه داریم، میزان انسولینی که بدن ترشح می کند، کاهش پیدا می کند. درنتیجه بافت های بدن نسبت به میزان تولید انسولین، حساس تر می شوند که البته این اتفاق خوبی است.” بنابراین کاهش یا حذف کربوهیدرات های ساده، می تواند در تنظیم قند خون موثر و در نتیجه از ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

۵- با حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی تان، ماهیچه تان قوی تر می شود
هر غذایی که بخورید سلامت تر از مصرف غذاهایی با کربوهیدرات ساده است، یعنی غذاهایی چون برگرها، استیک با ماست و حتی بستنی. غذاهایی که کربوهیدرات های ساده دارند، پروتئین کافی ندارند و مانع ساخته شدن ماهیچه می شوند. با پرکردن حجم معده از پروتئین و مواد غذایی مشابه بدون دریافت کالری اضافی، به بدن تان غذا داده اید.

اگر در میان وعده های اصلی غذا، احساس گرسنگی می کنید، تلاش کنید به جای خوردن چیزهای شیرین، مواد غذایی با میزان بالای پروتئین میل کنید، در چنین حالتی بدون اینکه به بدن تان کربوهیدرات اضافی وارد کرده باشید، اجازه می دهید که پروتئین ها به کار عضله سازی مشغول شوند.

۶- با حذف کربوهیدرات ها، احساس می کنید که انرژی بیشتری دارید. 

البته بهتر است بگوییم که همه انواع کربوهیدرات ها بد نیستند و بدن برای کارکرد درست نیاز به آن دارد. دریافت میزان کافی کربوهیدرات برای خوب عمل کردن مغز و فعالیت ماهیچه ها بسیار موثر است. به جای استفاده زیاد از کربوهیدرات هایی که از آنها به عنوان کربوهیدارت های ساده نام برده شد، با آن دسته از کربوهیدرات ها که بهتر در بدن می سوزند و همراه کردن آنها با میوه ها و سبزیجات، نان سبوس دار، بلغور، برنج قهوه ای، کوئنُوآ و امثال اینها، به اندازه کافی برای فعالیت های بدنی، سوخت و انرژی فراهم می کنید و از آن بالا و پایین شدن هایی سطح انرژی بدن تان که با مصرف کربوهیدرات های ساده به وجود می آید، جلوگیری می کنید.

با این کار دیگر احتیاجی ندارید که مواد غذایی که هیچ خاصیتی برای بدن ندارند مصرف کنید و در ساعات بعد ازظهر که احساس گرسنگی می کنید برای برطرف کردن آن دچار مشکل نمی شوید.

کمترین مقداری که برای مصرف کربوهیدرات ها تعیین شده در حدود ۵۰ گرم در روز است. حتی اگر هم می خواهید انرژی بیشتری داشته باشید، هرگز این مقدار را هم از وعده های غذایی تان حذف نکنید.  یک فنجان بلغور و یا یک نصفه موز، می تواند این مقدار کربوهیدرات لازم را در اختیار بدن تان قرار دهد.

منبع: time
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود