باروت این بار در خدمت هنر

هنرمند چینی بجای قلم و رنگ از باروت برای نقاشی استفاده می کند

باروت این بار در خدمت هنر

درحالیکه بسیاری از نقاشان، از بوم، سه پایه و قلم مو برای نقاشی استفاده می کنند، کای گو جیانگ (Cai Guo-Qiang) هنرمند چینی الاصل مقیم نیویورک روشی مبتکرانه و منحصر به فرد برای آثار هنری اش ابداع کرده است: به آتش کشیدن و منفجر کردن باروت روی کاغذ کرباسی.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری CNN با معرفی کای گو جیانگ بعنوان یکی از خلاق ترین هنرمندان معاصر جهان می نویسد: نقاشی های این هنرمند چینی با استفاده از باروت حقیقتا بی نظیر است.

عمده فعالیت های گو جیانگ به دو بخش اصلی تقسیم می شوند: ۱- آتش بازی های هوایی و نقاشی با باروت در ابعاد گسترده روی کاغذ.

160408132708-cai-guo-qiang-firewrok-tease-exlarge-169

استفاده از آتش و انفجار البته نزد هنرمندان سبکی کاملا با سابقه است؛ از میان این هنرمندان می توان به رادیا تیمفی ۲۳ ساله اشاره کرد که با کوکتل مولوتوف نقاشی می کند و یا راب تربل که با استفاده از هدایت دود در مسیری مشخص نقاشی هایی با جزئیات خارق العاده می کشد؛ کار کای گو جیانگ اما در این زمینه استادانه و منحصر به فرد است.

این هنرمند معروف چینی استفاده از باروت را از سال ۱۹۸۹ شروع کرد، در آن زمان از شعله هایی که بین ۱تا ۱۵ ثانیه به طول می انجامید استفاده می کرد و در ملاء عام نقاشی می کشید. اما حالا کارش گسترش یافته و با استفاده از تکنولوژی مدرن نقاشی هایی با جزئیات دقیق همراه با فنون جدید آتش افروزی ترسیم می نماید.

سی ان ان در ادامه مطلب خود می نویسد: این آثار با ماهیت انفجارها نیز در ارتباط هستند. نقاشی های باروتی کای ایده ی استفاده از انرژی طبیعی برای کارهای هنری را مطرح می کند و همچنین در هنر خود هرج و مرج و آشفتگی پس از انفجار را با دیده ی تماشاگر آشنا می کند.

این هنرمند چینی در گفتگو با سی ان ان درباره نخستین تجربیاتش در زمینه نقاشی با باروت گفت: شاید جایگاه امروزی ام را تا حدود بسیار زیادی مدیون مادربزرگم هستم، به خوبی نخستین باری که باروت را روی بوم نقاشی ریختم را به خاطر می آورم. با کشیدن کبریت ناگهان کل بوم آتش گرفت و مادربزرگم فورا پارچه ای زخیم روی بوم انداخت. واقعا به او و ایده هایی که در ذهنم ایجاد کرد، احساس دِین می کنم.

البته تمام فعالیت های هنری کای گو جیانگ به نقاشی با باروت و یا آتش بازی محدود نمی شود. او در زمینه مجسمه سازی  و “هنرهای مفهومی” نیز دستی بر آتش دارد.

یکی از معروف ترین کارهای وی مجسمه ای مفهومی با عنوان Head On است. مجسمه ای ضدجاذبه که از ۹۹ گرگ مصنوعی اما در اندازه های واقعی ساخته شده است. مفهوم پشت این اثر هنری به زعم بسیاری از کارشناسان امر، حیرت انگیز محسوب می شود.

160408134040-cai-guo-qiang-head-on-exlarge-169

وی در این اثر با خلق نوعی گفتمان بین بازدیدکنندگان و جهان اطرافشان، درواقع مرزهای فرهنگی را درنوردیده است.

منبع: CNN
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود