برای لذت بردن از تصاویر تلویزیون خود حتماً آن را کالیبره کنید

تغییر تنظیمات تلویزیون می تواند تصویر مطلوب تری به شما ارائه دهد

برای لذت بردن از تصاویر تلویزیون خود حتماً آن را کالیبره کنید

معمولا هزینه زیادی برای خرید تلویزیون های با کیفیت (FHD یا ۴K) صرف می شود، بنابراین انتظارات از آن ها بالاست. با وجود پیشرفت های زیاد، همچنان نیاز به تنظیم رنگ و روشنایی برای رسیدن به بهترین کیفیت احساس می شود. آیا با وجود ارتقای فنی تلویزیون ها، انجام چنین کاری ضروری است؟ با ما همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

کالیبره کردن تلویزیون عملی است که طی آن تصویر دریافتی تا جایی که امکان دارد به تصویر منبع یا ارسال کننده نزدیک می گردد. این فرایند به هیچ وجه پیچیده نیست اما به خاطر کالیبره بودن تلفن های هوشمند و لپتاپ ها به هنگام خرید، گمان می شود که این کار چندان ضرورتی ندارد. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا تلویزیون ها هنگام خرید کالیبره نیستند؟ این مسئله دو علت دارد که در ادامه آن ها را بررسی می نماییم.

yuvykumrotitblpvv9bl-w600

بیشتر کارخانه ها تنظیمات اولیه را به گونه ای انجام می دهند که محصولاتشان بتوانند فروش خوبی را تجربه کنند. این کار تلویزیون را برای مصرف کننده جذاب جلوه داده و وی را برای خرید آن ترغیب می نماید. تنظیمات اولیه معمولا تصویر بسیار روشن و اشباع شده را به نمایش می گذارند که تنها برای فروشگاه های صوتی تصویری مناسب به نظر می رسد.

برخی تلویزیون ها حالتی به نام «دمو» یا «نمایشگاهی» دارند که برای همین هدف در نظر گرفته شده. معمولا با انتخاب حالت «سینما» می توان به تصویر دلخواه دست یافت. این حالت بهترین انتخاب ممکن نیست، اما تصویری نزدیک به واقعیت را برای شما به ارمغان می آورد.

روشن بودن حالت «ذخیره انرژی» می تواند نور صفحه را کاهش داده و دیگر ویژگی های مخفی آن را از کار بیاندازد. در تلویزیون های امروزی تمام تنظیمات پیشرفته مانند «تاریکی خودکار» (automatic dimming) و «کاهش نویز در تصاویر متحرک» (motion blur reduction) در حالت پیشفرض گنجانده شده و به همین دلیل آن ها در فروشگاه ها رویایی به نظر می رسند، اما هنگامی که محصول خریداری شده را در خانه روشن می کنید، متوجه خواهید شد که تصاویر چندان رضایت بخش نیست.

در بسیاری از موارد خاموش بودن این تنظیمات تصویر بهتری به شما ارائه می دهد.

yeqga8knhmmg7fyhpdwr-w600

در نظر داشته باشید که محیط هر خانه شرایط خاصی دارد و بنابراین نمی توان از یک دستور العمل جامع برای کالیبره کردن تلویزیون ها استفاده نمود. افراد کمی در دنیا وجود دارند که اصول صحیح تماشای تلویزیون (نشستن با زاویه ای مناسب و تنظیم نور اتاق) را رعایت می کنند.

معمولا در شرایط مختلف انجام کار هایی مانند تنظیم نور و کنتراست امری ضروری به نظر می رسد. اگر محیطی که در آن قرار دارید پر نور باشد، باید روشنایی را افزایش داده و کنتراست را کاهش دهید. در طرف مقابل اگر بخواهید در تاریکی به تماشای تلویزیون بنشینید، بهتر است روشنایی کم و کنتراست زیاد باشد، زیرا روشنایی در نظر گرفته شده برای تلویزیون ها بسیار بیشتر از نیاز محسوب می گردد.

بیان نمودن این نکات به معنای آن نیست که هیچ یک از تلویزیون ها تنظیمات اولیه مناسبی ندارند و بسیاری از کارخانه ها محصولاتشان را با تنظیمات مناسب به مشتریان عرضه می کنند. شما می توانید برای آگاهی بیشتر در این زمینه به وب سایت «Rtings» مراجعه نمایید.

تصاویر می توانند از نگاه هر شخصی متفاوت باشند و حتی اگر کارخانه ها محصولات خود را با بهترین تنظیمات ارائه دهند، نیاز به کالیبره نمودن باز هم احساس می شود. بهتر است از رفتن به تنظیمات تلویزیون خود هراسی نداشته باشید و برای دریافت بهترین تصویر، تغییراتی در آن ها اعمال کنید.

منبع: lifehacker
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود