آیا این میوه، بحران کمبود شکلات را برطرف می کند؟

علاقمندان شکلات، ممکن است بتوان خوردنی مورد علاقه شما را با تولید نوعی انبه شیرین ذخیره کرد

آیا این میوه، بحران کمبود شکلات را برطرف می کند؟

 دانشمندان ممکن است بتوانند بحران کمبود کاکائو را مرتفع سازند. بر اساس یافته های بدست آمده از پژوهش انجام شده که نتیجه آن در مجله گزارشات علمی (Scientific Reports) منتشر شد، آنها با جایگزینی ابنه به جای کاکائو ممکن است موفق به انجام این کار شوند.

سایما اختر (Sayma Akhter)، پژوهشگر اصلی این مطالعه در این مورد می گوید: ” انبه های وحشی، که به گونه های سیندرلایی (Cinderella species) معروف هستند و خاصیت آن به طور کامل کشف نشده است، ممکن است بتوانند چنین جایگزینی را انجام دهند.”

160905095858-mangoes-india-exlarge-169

کشاورز هندی را می بینیم که در حومه شهر حیدرآباد در حال بررسی کیفیت انبه ها است.

متخصصین تولید کاکائو بر این باورند که تولید این دانه ها در سال های گذشته به علت تغییر شرایط جوی و از بین رفتن دانه های کاکائو با کاهش همراه بوده است حال آنکه میزان تقاضای آن همراه با رشد مواجه است.

بر اساس یافته های پژوهش نامبرده، تولیدکنندگان کاکائو هم همواره متهم به کارگیری کودکان در مزارع و یا دادن دستمزدهای ناچیز بوده اند. آنها می گویند کره انبه وحشی، از لحاظ شیمیایی و فیزیکی می تواند به عنوان جایگزین کره کاکائو به کار گرفته شود.

همچنین نویسندگان این پژوهش اعتقاد دارند که سود تجاری حاصل از استفاده از میوه ها می تواند مزیت خوبی برای اقداماتی پیشگیرانه در مواجهه با کاهش احتمالی گیاه کاکائو در آینده باشد.

مُراگ مک دانلند (Morag McDonald)، از دانشگاه بنگور (Bangor University) اضافه می کند، جایگزینی میوه های وحشی با کاکائو، می تواند برای ساکنان منطقه درآمدزا باشد و در کاهش قطع درختان جنگلی هم موثر واقع شود.

در مورد شکلات بیشتر بدانیم:

 کاکائونُمیکس (Cocoa-nomics)

شکلات “غذای خدایان است” و مورد علاقه بسیاری از مردمان جهان است. ارزش سالانه صنعت شکلات سازی  در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار  تخمین زده شده است. اما واقعا چند نفر از ما زمانی که شکلات را از داخل جعبه یا بسته اش در می آوریم، به این فکر می کنیم که اصلا شکلات از کجا آمده و چه کسانی در مراحل تولید آن از زمانی که تنها یک دانه است تا زمانی که به صورت شکلات به دست می رسد، سهیم بوده اند؟

1

سرانه تولید و مصرف سرانه شکلات

بیشترین شکلات جهان از غرب آفریقا بدست می آید که یک سوم این مقدار از جزیره ساحل عاج بدست می آید. شکلات بیشتر توسط روستاییان فقیر و از دانه های کوچک گیاهان به دست می آید.

برخلاف محل اصلی که شکلات از آن تولید می شود، بیشترین مصرف آن در میان مردم مناطق ثروتمند اروپا و شمال آمریکاست. در شکل زیر میزان مصرف شکلات در کشورهایی که میزان مصرف بالاتری دارند با رنگ قهوه ای تیره نشان داده شده است.

2

  قیمت واقعی شکلات
شکلات ممکن است تجارت بزرگی باشد. ماده اصلی شکلات کاکائوست که در حال تولید شدن توسط فقیرترین مردم جهان است. میزان تقاضای شکلات در میان مردم جهان آنقدر بالاست که برخی از متخصصین آن بر این باورند که تا ۲۰ سال آینده با کمبود آن مواجه خواهیم شد.
درآمد روستاییان فقیری که بیشترین نقش را در تولید شکلات دارند فقط بخش ناچیزی از آن هزینه ای است که ما برای خرید شکلات می پردازیم و این مقدار درآمد در طول ۳۵ سال اخیر کاهش هم یافته است.

3

از دانه کاکائو تا شکلات 

دانه های کاکائو در داخل کیسه های چوبی قرار دارند که مستقیما از درخت کاکائو گرفته می شوند. از هر درخت کاکائو سالانه در حدود ۲۰ تا ۳۰ عدد از این کیسه ها که محتوی ۲۰ تا ۵۰ دانه هستند به دست می آید که به اندازه یک گردو است.

Cocoa pod on a dark wooden table.

 کشت سالانه هر درخت همراه با مراحل تبدیل شدن آنها به مایع، کره یا پودر کاکائو است که برای تولید ۵۰۰ گرم شکلات کافی است.

تصویری از مراحل مختلف ساخت شکلات را ملاحظه می کنید.

4

منبع: edition.cnn
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود