با زیباترین تالارهای موسیقی جهان آشنا شوید

تلفیق هنر موسیقی و معماری

با زیباترین تالارهای موسیقی جهان آشنا شوید

سالن هایی که برای برگزاری کنسرت در نظر گرفته می شوند، علاوه بر آکوستیک بودن بهتر است معماری و طراحی داخلی زیبایی نیز داشته باشند.

بدون شک هنرمندان و مشتاقان موسیقی نیز مکان هایی با دکوراسیون خاص را به منظور برپایی و حضور در کنسرت ها ترجیح می دهند. در همین راستا، برخی از زیباترین سالن های برگزاری رویدادهای موسیقی در جهان را برایتان انتخاب نموده و به شرح مختصری از امکانات آنها پرداخته ایم.

با روزیاتو همراه باشید.

Guangzhou Opera House

1-w900

خانه اپرا گوانژو در کشور چین که مراحل ساخت و طراحی آن در سال ۲۰۱۰ میلادی به پایان رسید یکی از شاهکارهای «زاها حدید» بوده و از جمله زیباترین تالارهای موسیقی در جهان به شمار می رود. طرح کلی این سالن از جریان رودخانه ها در دره ها که در اثر فرسایش به تدریج دچار تغییر شکل شده اند، ملهم گشته.

تالار مذکور از ۱۲ هزار تن استیل ساخته شده و شامل یک سالن ۱۸۰۰ نفری و سالن تئاتر ۴۰۰ نفره است که هر کدام از آنها به سیستم صوتی LACOUSTICS تجهیز گشته اند. به ادعای مهندس ارشد تجهیزات صوتی این تالار، Mr Zhou، صدای منتشره نه زیادی خشک و نه چندان روشن است.

Walt Disney Concert Hall

2-w900

سالن برگزاری کنسرت های والت دیسنی را هنرمندی به نام «فرانک گِری» طراحی نموده و از سال ۲۰۰۳ میلادی که گشایش یافت به یکی از زیباترین چشم اندازهای مرکز شهر لس آنجلس تبدیل شد. نمای بیرونی این تالار از استیل ضد زنگ ساخته شده و شخصیت ویژه ای به این بنا بخشیده.

مراحل ساخت این سالن حدود ۱۶ سال به طول انجامیده و هزینه نهایی آن دو برابر بیشتر از بودجه اولیه ای بوده که برای آن در نظر گرفته شده است. اما در نهایت به یکی از زیباترین تالارهای موسیقی در جهان تبدیل گشته.

جا دارد اشاره کنیم که بر خلاف ظاهر فلزی، فضای داخلی سالن از جنس چوب ساخته شده تا اصوات با کیفیت بهتری پخش گردند.

بنای هندسی موسیقی

3-w900

برای ساخت این بنای متشکل از استیل و شیشه، چند تن از طراحان و کارشناسان معماری گرد هم آمده و در نهایت تالار موسیقی زیبایی را در بندر Reykjavik در ایسلند بنا نموده اند.

سرپرست تیم یاد شده هنرمندی به نام «هنینگ لارسن» بوده که برای تکمیل پروژه یاد شده از همکاری موسسه معماری Batteríið و طراح دانمارکی-ایسلندی به نام «اولافور الیاسون» بهره گرفته است.

لازم به اشاره است که طرح هندسی این ساختمان از بازالت های شهر یاد شده الهام گرفته.

Boston Symphony Orchestra

4-w900

شاید جالب باشد بدانید که سالن برگزاری کنسرت های بوستُن در سال ۱۹۰۰ میلادی ساخته و تکمیل شده و در حال حاضر یکی از بهترین نمادهای معماری در عرصه هنر محسوب می گردد. طراح این بنا، «چارلز فولن مک کیم» است که بنای یاد شده را همانند Concertgebouw  در آمستردام و به شکل یک جعبه کفش طراحی نموده.

بد نیست بدانید، تالار موسیقی Gewandhaus نیز که در Leipzig واقع شده بود نیز تقریبا معماری مشابه این سالن را داشت  که در طول جنگ جهانی دوم از بین رفت.

سالن کنسرت Sage Gateshead

5-w900

این مجموعه که شامل سه تالار مجزای موسیقی است توسط Foster + Partners طراحی گشته. نمای بیرونی این بنا که در سال ۲۰۰۴ میلادی گشایش یافت، از شیشه و استیل ساخته شده و گفته می شود حدود ۶۱ میلیون دلار هزینه صرف ساخت آن شده.

منبع: cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود