کیم جونگ اون؛ از کودکی آرام تا دیکتاتوری ترسناک

از سوئیس تا پیونگ یانگ

کیم جونگ اون؛ از کودکی آرام تا دیکتاتوری ترسناک

طی ۵۰ سال گذشته، جهان با تهدیدات فزاینده ای از سوی کره جنوبی مواجه بوده است. تهدیداتی که اگرچه هیچگاه جامه عمل به خود نپوشیده اما پیونگ یانگ و رهبران این شبه جزیره منزوی را به چالشی جدی برای جامعه بین الملل تبدیل کرده است.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسادر، امروز با انتشار گزارشی از زندگی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نوشت: لحن این تهدیدات از زمان بکار آمدن رهبر جوان این کشور، بسیار تیز تر و ترسناک تر شده است.

شنبه هفته گذشته کره شمالی موشکی دور برد را برای نخستین بار پرتاب کرد؛ اقدامی که در پی آزمایش اخیر بمب هیدروژنی توسط پیونگ یانگ صورت پذیرفت. این آزمایشات باعث شکل گیری حالتی فوق العاده در سازمان ملل شد تا جایی که شورای امنیت تشکیل جلسه ای فوری با هدف چگونگی مواجهه با کره شمالی و رهبر این کشور را در دستور کار قرار داد.

آنچه در پی می آید سیر تحولی کیم جونگ اون از کودکی آرام و گوشه گیر تا یکی از نگران کننده ترین رهبران جهان است:

 

کیم جونگ اون متولد ۸ ژانویه ۱۹۸۲، ۱۹۸۳ یا ۱۹۸۴ !

جونگ اون پسر دوم کیم جونگ ایل  و کو یونگ هی رهبران پیشین کره شمالی محسوب می شود. او برادری بزرگتر به نام کیم جونگ چول و خواهری کوچکتر به نام کیم یو جونگ دارد.

kim-jong-un-was-born-on-january-8-1982-1983-or-1984

زمان رسمی تولد جونگ اون ۱۹۸۲ است اما بعدiا بدلایل نمادین این تاریخ تغییر کرد؛ تا برای مثال تولد وی  ۷۰ سال پس از تولد کیم ایل سونگ (پدر بزرگ و نخستین رهبر کره شمالی) و ۴۰ سال پس از تولد پدرش کیم جونگ ایل تلقی شود.

 

جونگ اون در دوران کودکی و در کنار مادر

jong-un-here-with-his-mother-lived-at-home-as-a-child

در آن دوران کره شمالی توسط رهبر اسطوره ایش کیم ایل سونگ اداره می شد، در حالی که جانشینی جونگ ایل در آن مقطع قطعی بنظر می رسید اما آینده زمامداری جونگ اون کوچک در هاله ای از ابهام قرار داشت.

 

سفر به سوئیس و شرکت در مدرسه ای شبانه روزی

با نام مستعار “پاک اون” و بعنوان فرزند یکی از کارمندان سفارت کره شمالی، جونگ ایل وارد مدرسه ای انگلیسی زبان و بین المللی در گوملیخن (نزدیک بِرن) سوئیس شد. همکلاسی هایش او را کودکی آرام توصیف می کردند که بیشتر زمان خود را در خانه سپری می کرد. آرام و البته کمی شوخ.

then-it-was-off-to-switzerland-to-attend-boarding-school

یکی از همکلاسی های آن زمان جونگ اون در گفتگو با روزنامه ولت آم سونتاگ چاپ آلمان با اشاره به شوخ طبعی وی تصریح کرد: “او همیشه پای ثابت خندیدن و بامزه بازی بود”، حتی با کودکانی که از کشورهای دشمن کره شمالی می آمدند. در واقع سیاست در مدرسه ما تابو محسوب می شد، ما در مورد هرچیزی می توانستیم حرف بزنیم، بجر سیاست.

 

جونگ اون عاشق بسکتبال بود و مایکل جردن بُت او

بنابر گزارش های موجود او در دوران کودکی پوستر مایکل جردن، ستاره افسانه ای از روزهای شیکاگو بولز را به در  و دیوار اتاقش می چسباند. اگرچه او اضافه وزن داشت اما به گفته هم کلاسی های سابقش بسکتبالیست خوبی بود.

نیکولا کوواچویچ، درباره آن روزها به روزنامه میرِر چاپ انگلیس گفت: “پاک اون” از روحیه ای به شدت رقابتی برخوردار بود، با قدرتی انفجاری و عاشق بازی در پست گارد راس. او از همان کودکی دوست داشت، زمام امور در دستش باشد. او از باختن متنفر بود و برنده شدن در مسابقه برایش اهمیت بسیاری داشت.

 

بعد از سوئیس او به خانه بازگشت تا در دانشکده ای نظامی شرکت کند

بعد از پایان دوران تحصیل در سوئیس، جونگ اون به کره شمالی بازگشت تا به همراه برادر بزرگترش در دانشکده ای نظامی حاضر شود. بر اساس برخی گزارش ها، دو برادر جوالی  سال ۲۰۰۷ در بازدید های میدانی از پایگاه های نظامی، پدرشان را همراهی می کردند.

after-school-in-switzerland-he-returned-home-for-military-schooling

پس از مرگ پدر، برغم کم تجربگی در عالم سیاست و علوم نظامی، جونگ اون به سرعت از نردبان قدرت بالا رفت. به گزارش بی بی سی او بعنوان ژنرالی ۴ ستاره، قائم مقام کمیسیون نظامی مرکزی حزب کارگران و همچنین عضو کمیته مرکزی ارتش این کشور بود.

 

“Footsteps” آهنگی حماسی-تبلیغی و مورد علاقه جونگ اون

“Footsteps” یا رد پا آهنگ مورد علاقه جونگ اون است. آهنگی که مدام زمزمه می کند  و در بین مردم این کشور نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

jong-un-has-a-theme-song-known-as-footsteps

این آهنگ از مردم کره شمالی می خواهد تا با افتخار قدم در راه رهبران بزرگ این کشور گذارده و مسیر آنها را ادامه دهند.

بسیاری از مردم کره شمالی، جونگ اون را نسخه جوان کیم ایل سونگ “رهبر افسانه ای” خود می پندارند

جونگ اون به واقع تدایی کننده کیم ایل یونگ پدر بزرگ فقید خود است؛ شکل ظاهری، مدل مو و حتی رفتار و  حتی اصوار و خلق  و خو.

many-north-koreans-see-jong-un-as-a-youthful-version-of-great-leader-kim-il-sung

حتی شایعاتی دایر بر انجام جراحی پلاستیک توسط جونگ اون برای شباهت بیشتر به پدربزرگش وجود دارد. شایعاتی که با واکنش تند دولت پیونگ یانگ مواجه شده و آن را “تلاشی کثیف از سوی رسانه های در پیت ” قلمداد کرده است.

آژنس مرکزی خبری کره شمالی در پاسخ به این گمانه زنی ها، با صور بیانیه ای اعلام کرد: شایعاتی این چنینی … که توسط دشمنان ما منتشر می شود، اقدامی مجرمانه و شنیع است که توسط حزب، دولت، ارتش و مردم کره شمالی به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

 

جونگ اون بلافاصله پس از مرگ پدر، به عنوان رهبر کشور معرفی شد

هنگامی که در ۱۷ دسلمبر ۲۰۱۱ ، زندگی کیم جونگ ایل با یک سکته قلبی پایان یافت، جونگ اون جوان بعنوان جانشین پدر، رهبری چهارمین ارتش بزرگ دنیا، زرادخانه هسته ای و کنترل کامل بر کره شمالی را بدست آرود.

after-his-father-died-jong-un-was-quickly-declared-supreme-leader-of-north-korea

او در این جانشینی از برادر بزرگتر خود کیم جونگ چول پیشی گرفت که به زعم پدر “بی جنم” و “ضعیف” بود. وی که در سن ۳۰ سالگی به قدرت رسیده بود، عنوان جوانترین رهبر در کل تاریخ را به خود اختصاص داد.

 

عده ای معتقدند عمه و شوهر عمه جونگ اون در سالهای نخست عملا اداره کشور را  در دست داشتند

کیم کیونگ هوی (عمه) و جانگ سونگ تائک (شوهر عمه) که هر دو ۶۶ سال دارند مورد اعتماد ترین مشاوران رهبر جوان کره شمالی محسوب می شدند. بنابر برخی گزارش ها، این دو نفر توسط جونگ ایل به سمت فرماندهی ارتش و کمک به پسرش برای تثبیت جایگاه خود و کسب تجربیات بیشتر گمارده شدند.

some-originally-believed-that-jong-uns-aunt-and-uncle-were-actually-calling-the-shots

در یکی از نشست های حزب کارگران جمهوری خلق کره این دو نفر در کنار هم دیده شدند. بنابرگزارش روزنامه تلگراف مهمترین وظیفه این دو ایجاد مشروعیت برای جونگ اون در بین ژنرال هایی بود که باور چندانی به رهبر جوان خود ندارند.

در دسامبر ۲۰۱۳  اما، جانگ سونگ تائک به دلیل آنچه تلاش برای کودتای نظامی خوانده شد، محکوم به اعدام و تیرباران شد

۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ کیم جونگ اون، شوهر عمه خود جانگ سونگ تائک را به اعدام محکوم کرد و پس از این اقدام موجی از برکناری ها و اعدام ها در کشور به راه افتاد.

but-at-the-end-of-december-2013-jong-un-had-his-uncle-and-his-uncles-family-executed-apparently-in-a-bid-to-stop-a-coup-against-his-rule

اگرچه سفیر کره شمالی در لندن اعدام دیگر اعضا خانواده جانگ سونگ تائک را رد و تاکید کرد تنها خود او پس از محاکمه و اعتراف به تلاش برای کودتای نظامی در کشور، تیر باران شده است، اما شواهد حاکی است کیم اون پس از اعدام جانگ سونگ تائک، تقریبا تمامی اعضا خانواده وی را نیز پاکسازی کرد.

از بین این اقدامات می توان به اعدام جونگ یونگ جین (شوهر خواهر جانگ سونگ تائک) سفیر کره شمالی در کوبا و اعدام جانگ یونگ چول (برادزاده جانگ سونگ تائک) سفیر کره شمالی در مالزی اشاره کرد.

 

ازدواج با یک رقصنده سابق و احتمالا دو فرزند

زمانی که نوبت به مسائل خصوصی و خانوادگی می رسد، رهبران کره شمالی بسیار مرموز  و پنهان کارند. اما کیم جونگ اون برخلاف سنت های گذشته با همسرش در ملاء عام حاضر می شود و حتی اجازه می دهد از آنها عکس گرفته شود.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-04-14 08:38:07Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com5?ÿ¬y÷FV5

آنگونه که NBC گزارش داده است، “ری سول جو” -خواننده و رقاص پیشین به عنوان همسر کیم جونگ اون معرفی شده است اما زمان دقیق این ازدواج مشخص نیست.

نهاد های اطلاعاتی کره جنوبی با انتشار اسنادی مدعی شدند این زوج احتمالا در سال  ۲۰۰۹ صورت گرفته و نخستین فرزند آنها در سال ۲۰۱۲ بدنیا آمده است. گفته می شود این فرزند به احتمال فراوان دختر است.

بنظر می رسد سول جو فرزند دوم خود را باردار باشد.

 

بازدید دنیس رودمن (ستاره سابق شیکاگو بولز) رویایی کودکی تحقق یافت

در خانواده رهبر کره شمالی همگی طرفدار ایم بسکتبال شیکاگو بولز هستند.

jong-un-lived-out-a-childhood-fantasy-when-former-chicago-bulls-star-dennis-rodman-visited

کیم جونگ ایل فقید آرشیوی از تمامی بازی های مایکل جردن برای شیکاگو بولز را جمع آوری کرده بود و تلاش او برای کشاندن این فوق ستاره NBA به کره شمالی در سال ۲۰۰۱ بی نتیجه ماند.

کیم جونگ چول، برادر بزرگتر جونگ اون هم عکسی با پیراهن شماره ۹۱ شیکاگو بولز (متعلق به رادمن) دارد.

 

اما به تازگی اوضاع چندان مساعد نیست !

در سال ۲۰۱۳ او برای نخستین بار هدف سوءقصدی نافرجام قرار گرفت. منابع اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کردند این سوء قصد بدلیل “نارضایتی داخلی” در پی عزل چند ژنرال عالی رتبه ارتش و شکل گیری نوعی بحران قدرت در کشور صورت گرفته است.

but-recently-things-havent-been-going-so-well

گفته می شود پس از این جادثه و با هدف در دست گرفتن مجدد کنترل اوضاع، کیم جونگ اون رویه ای بشدت متخاصمانه اتخاذ کرده و با بستن هرگونه کانال ارتباط داخلی با همسایه جنوبی، آمریکا و دیگر کشورهای همسایه را  به جنگ هسته ای تهدید کرده است.

این رویه ای بوده است که پدر و پدربزرگ جونگ اون نیز در گذشته با هدف سروسامان دادن به شرایط اتخاذ می کردند. تهدیداتی که البته هیچگاه عملی نشد.

 

استمرار رویکرد متخاصمانه در قبال کره جنوبی  و آمریکا با هدف تحکیم جایگاه و تقویت قلمرو

برغم سایه سنگین تحریم های بین المللی،  کره شمالی در دوران جونگ اون نیز به آزمایشات بالستیک و هسته ای خود ادامه داد. در سال ۲۰۱۲ این کشور نخستین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و گزارش ها حاکی است ساخت موشک های بالستیک و تسلیحات هسته ای در دوره زمامداری وی تشدید شده است.

jong-un-has-continued-to-be-belligerent-with-south-korea-and-the-west-throughout-his-rule-in-hopes-of-bolstering-his-authority

در سال ۲۰۱۳ کره شمالی سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داد که نخستین مورد آن در دوره رهبری کیم جونگ اون محسوب می شود. نگرانی ها در خصوص تهدید هسته ای کره شمالی تا جایی پیش رفت که در اوریل ۲۰۱۵، یکی از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا هشدار داد، پیونگ یانگ موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای ساخته است که قادر هستند سواحل غربی ایالات متحده را هدف قرار دهند.

 

رویکرد خصمانه جونگ اون در سال ۲۰۱۶ به اوج خود رسید

در ۵ ژانویه سال جاری میلادی، کره شمالی چهارمین آزمایش موشکی خود را با موفقیت به انجام رساند. پیونگ یانگ مدعی شده در این آزمایش بمب هیدروژنی کوچک شده ای منفجر شده است.

jong-uns-belligerence-reached-a-peak-in-2016

در پی این آزمایش هسته ای، رهبران جهانی با لحنی تند آن را محکوم کرده و رهبران کره شمالی را به تحریم و انزاوای بیشتر تهدید کردند؛ حتی چین -متحد اصلی کره شمالی نیز شدیدا از این اقدام پیونگ یانگ انتقاد کرد.

بنظر می رسد سازمان ملل در جلسه آتی شورای امنیت، تحریم های جدید و سخت تری را علیه این کشور اعمال نماید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود