هفته نامه گردشگری: میدان مشق تهران، میزبان رویدادی بزرگ شد

جشن بزرگ سینمای ایران، ۲۲ شهریور در میدان مشق تهران

هفته نامه گردشگری: میدان مشق تهران، میزبان رویدادی بزرگ شد

هفته نامه گردشگری روزیاتو هم چون روال هفته های قبل، نگاهی دارد به جدیدترین تحولات در عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان تا در این سعی و روال، مخاطبان گرامی را با آخرین خبر های این حوزه آشنا کند.

در بسته خبری این هفته با ما همراه باشید.

آخرین خبر ها از کاوش های باستانی در ایران

t2

گفته می شود که کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی بالان آذربایجان غربی به کشف بقایای معماری سنگی و گلی، اشیا سفالی و آثار مفرغی مربوط به ۳ هزار سال پیش منجر گشته.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشورمان نیز اعلام کرده، نخستین فصل کاوش های منطقه سردشت، با انجام جست و جو در ۵ محوطه تاریخی حوزه زاب کوچک، منطقه باغی، بالان، بروه و نیسک آباد و ملاسو آغاز شده و در نهایت به کشف آثاری متعلق به دوران اشکانیان در منطقه بالان گشت.

گفتنی است، قدیمی ترین آثاری که از محوطه های ۵ گانه مذکور کاوش شده، قدمت ۸ هزار ساله دارند و بقایای منازل و لوازم خانگی آن دوران به شمار می روند. سردشت را باید یکی از بهشت های باستان شناسی ایران مانند شهر سوخته زابل دانست.

فراخوان عاشقان الواح هخامنشی

t3

پژوهکشده زبان شناسی، کتیبه ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی کشورمان اعلام کرد، برای نخستین بار در کشور، کارگاه تاریخی زبان شناسی با عنوان: «خوانش الواح هخامنشی: شاهزاده ها و کارگران زن در متون عیلامی از باروی تخت جمشید» از ۲۴ تا ۲۶ مهر ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

از کلیه علاقمندان خواسته شده است تا برای شرکت در این گارگاه، از طرق سامانه richt.ir ثبت نام کنند. مدرس این کارگاه: دکتر ورتر هنکلمن خواهد بود. این کارگاه در پژوهشگاه میراث فرهنگی در ابتدای خیابان ۳۰ تیر پایتخت برگزار می شود.

گفتنی است، در محدوده خیابان ۳۰ تیر، موزه ایران باستان، موزه پست، کاخ گلستان و هم چنین، میدان مشق نیز قرار دارند.

سایت جهانی میمند،‌ میزبان داوطلبان تاریخی ۵ کشور

t4

خبر بعدی این که نخستین کمپ داوطلبی یونسکو در ایران در سایت جهانی میمند با حضور داوطلبانی از ۵ کشور جهان برگزار شد. در پی شعار امسال یونسکو با عنوان «همه با هم برابریم»، رویکرد کمپ ها بر مبنای افزایش آگاهی عمومی نسبت به میراث انسان خواهد بود.

قابل ذکر است که امسال ۵۳ سایت جهانی در ۳۵ کشور جهان میزبان ۵۸ پروژه فرهنگی بودند که توسط ۴۷ ارگان مردمی هدایت می شوند. کمپ داوطلبان میمند،‌ یکی از این طرح ها بود که به پیشنهاد گروه میراث فرهنگی تشکیل و در یونسکو اجرایی شد.

گفتنی است،‌ منظر فرهنگی میمند اخیرا ثبت جهانی و تنوع زیست بوم آن یکی از محورهای تشکیل کمپ اعلام شده است. امسال از کشور های اسپانیا،‌ فرانسه، آلمان و افغانستان ۶ داوطلب از طریق یونسکو در این کمپ حضور داشتند.

آخرین خبر های یونسکو در ایران را در این نشانی اینترنتی دنبال کنید.

۸ شهر سمنان در مسیر جاده تاریخی ابریشم قرار دارند

t5

رییس سازمان شهروندان جهانی و رییس سازمان شهرهای جاده ابریشم، اخیرا شهردار سمنان، حسین موسوی را به مراسم معرفی جاده ابریشم، که ۲۶ شهریور ماه در شهر ارومچی کشور چین برگزار خواهد شد، دعوت کردند.

۶۰۰ کیلومتر از ۸ هزار کیلومتر جاده ابریشم در استان سمنان قرار دارد و این استان تاریخی، یکی از میراث داران بزرگ این جاده به شمار می رود.

گفتنی است، ۸ شهر این استان اعم از ایوانکی، گرمسار، آرادان، سرخه، سمنان، دامغان، میامی و شاهرورد دارای قدمتی تاریخی بوده و در مسیر جاده ابریشم در ایران زمین قرار دارند.

جادهٔ ابریشم، شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.

المان کاروان جاده ابریشم در قزوین رونمایی شد

t6

از جاده ابریشم گفتیم، خبر دار شدیم که قزوینی ها نیز از المان کاروان جاده ابریشم رونمایی کرده اند.

هم زمان با برگزاری یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم، با حضور مسئولان استان قزوین، از المان کاروان شتر با نام قزوین، در مسیر جاده ابریشم در میدان مینو در قزوین رونمایی شد.

طبق مشاهدات صورت گرفته، این المان نمادین جذاب پس از ۷ ماه تلاش از جنس فایبرگلاس ساخته شده است که کارون تجاری شتر چند هزار سال پیش را به تصویر می کشد. این کاروان دارای ۹ شتر تک کوهانه از نژاد ترکیبی است که درگذشته در ایران پرورش داده می‌شده.

برای کسب اطلاعات بیش تر به سایت مجمع شهرداران آسیایی به این نشانی مراجعه کنید.

خبر بعدی این که این هفته خبر دار شدیم که قرار است پایگاه پژوهشی مطالعات راه ابریشم در این شهر نیز راه اندازی شود تا برنامه های فرهنگی و آموزشی مرتبط با راه ابریشم در سطح ملی و بین المللی با محوریت پایگاه پژوهشی در قزوین در دستور کار قرار بگیرد.

یک اثر ۵ هزار ساله در ساوجبلاغ تخریب شد

خبر بعد از میراث فرهنگی کشور این که با خبر شدیم بخش زیادی از تپه تاریخی لشکر آباد ساوجبلاغ با قدمتی ۵ هزار ساله به دلیل ساخت باغچه ویلایی، جاده و تاسیسات شهری تخریب شده است.

پژوهشگاه میراث فرهنگی اعلام کرد که بر اساس یافته های سفالی و گاه نگاری نسبی انجام شده در این محوطه، معلوم گشته که این منطقه در بردارنده آثاری از هزاره سوم پیش از میلاد است.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تپه «لشگر آباد» به وسعت یک هکتار در مرکز روستایی به همین نام و در شهرستان ساوجبلاغ و به فاصله‌ی ۱۵۰ متری غرب جاده «سهیلیه» قرار دارد.

مالکیت بخش اعظم عرصه تپه، دولتی است و حریم و اطراف آن به کشاورزان و مالکیت خصوصی تعلق دارد. مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه لشگرآباد که در ۱۳۸۲ هجری شمسی با شماره‌ی ۱۰۸۳۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

فالوده و قوتو کرمانی ها ثبت ملی شدند

t7

خبر خوش بعدی این که فالوده و قوتو کرمان ثبت ملی شدند. هم چنین در چند وقت اخیر، سوهان زرند، مسکن و تنور گلی جنوب، اسپار شهر بابک و هم چنین پسته رفنسجان به فهرست آثار ملی کشور اضافه شدند.

تا کنون ۵۰ اثر از آداب و رسوم و سنت های استان تاریخی کرمان در فهرست آثار ملی ناملموس (معنوی) ثبت شده است. امیدواریم، ثبت ملی سوغات و غذاهای ایرانی، زمینه ثبت جهانی آن ها در میراث یونسکو را نیز در پی داشته باشد.

جشن روز سینما در میدان مشق تهران برگزار شد

t8

خبر بعدی این که جشن روز ملی سینما، ۲۲ شهریور ماه در در میدان تاریخی مشق در نزدیکی خیابان امام خمینی تهران برگزار شد. میدان تاریخی مشق، یکی از مهم ترین میدان های ایرانی بوده که نقش زیادی در  تحولات سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر کشور داشته است.

این میدان، چند ماه پیش نیز میزبان برگزاری مراسم دویست و سی امین سالگرد انتخاب تهران به عنوان پایتخت ایران بود که با حضور هنرمندان و ایرانشناسان برگزار گردید.

خانه سینما اعلام کرد که جشن روز سینما به خاطر احترام به تمام هنرمندانی که در منطقه ۱۲ شهرداری تهران زندگی می کردند، در میدان مشق برگزار گشته.

میراث معنوی ۶ استان ثبت ملی شد

t9(مراسم گرگیعان در استان خوزستان)

خبر بعدی این که خبر دار شدیم، کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی کشورمان، ۳۷ اثر میراث معنوی ۶ استان کشور را به فهرست آثار ملی ایران اضافه کرد که شامل موارد زیر می شوند:

آیین ها، دانش سنتی، مهارت و فنون های سنتی در زمینه رنگرزی، بافت سیاه چادر، فنون ساخت خانه های موقت بومی، بازی های سنتی، فنون پخت برخی خوراکی های محلی و سنتی و صنعتگری سنتی ثبت ملی شدند. این آثار از استان های سیستان و بلوچستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خوزستان، زنجان و کرمان در فهرست میراث ملی ثبت شده اند.

آثاری همچون جشن حالّا (جشن شکرگزاری محصولات کشاورزی در شهرستان‌های ماه‌نشان، انگوران و خدابنده)، مراسم شال سالاماخ، چمچه خاتون (آیین طلب باران)، تکم‌خانی و آش ترش استان زنجان، آهنگری سنتی، مهارت شیرازه بندی و صحافی، کلاهدوزی، رنگرزی و مراسم احسان نذری ویژه حسینیه اوچدکان اردبیل، نمدمالی، گرگیعان (مراسم آیین تولد حضرت امام حسن)، سرباره (آیین همیاری با خانواده‌های معزا)، شروه و مویه‌خوانی زنان بختیاری در مراسم سوگواری، مهارت سیاه چادربافی بختیاری، نمایش آیینی گراز بازی روستای شاه‌نشین شهر هفتگل، چوب بازی و دانش سنتی رنگرزی خوزستان از جمله آثار قرار گرفته در فهرست ملی کشور در هفته های اخیر است.

درباره میراث معنوی فوق الذکر در سرویس گردشگری روزیاتو بزودی  مطالب مفصلی ارائه خواهد شد.

دولت خانه صفویه، میزبان کاروان صنایع دستی ایران

t10

خبر بعدی این که مجموعه تاریخی دولت خانه صفویه قزوین، میزبان سومین توقف کاروان صنایع دستی کشور شد. روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین اعلام کرد، نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران تا تاریخ ۲۰ شهریور از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در مجموعه دولت خانه صفویه این شهر برای بازدید علاقمندان بر پا خواهد بود.

این نمایشگاه از ۴۰ غرفه تشکیل شده و صنای بومی قزوین شامل رو دوزی های سنتی، صنایع چوبی، فلزی، تراش شیشه و چرم دست دوز را در معرض دید علاقمندان به صنایع دستی ایران زمین قرار می دهد.

سر در خان باغ طبس بازسازی شد

t11

خبر بعدی این که اداره میراث فرهنی طبس اعلام کرد، سردر باغ خان طبس، اخیرا بازسازی شد.

گفتنی است، پیش از زلزله دلخراش طبس در سال ۱۳۵۷، باغ های تاریخی خراسان جنوبی تخریب شدند و باغ خان،‌ موقوفه عماد الملکی از جمله باغ های شاخص و منحصر به فرد طبس محسوب می گردد که دارای ظرافت های هنر ایرانی است. لازم به ذکر است که بخشی از این باغ به موزه مردم شناسی اختصاص داده شده و سردر ورودیآن نیز با اعتبار ۵۳۰ میلیون ریالی و با الهام از معماری سردر ورودی باغ امیر بازسازی شده است.

برای حمایت از مرمت آثار تاریخی و باستانی کشور، به سایت صندوق احیا و مرمت آثار باستانی می توانید به این نشانی اینترنتی مراجعه کنید.

کاشی های تاریخی سرقتی تهران از موزه لوور پاریس سر در آورد!

t12

اخیرا خبر دار شدیم که بخش اسلامی ایران در موزه لوور پاریس، فضایی را با کاشی های تاریخی مربوط به شهر ها و دوره های تاریخی ایران تزیین کرده است که با توجه به بازتاب خبر سرقت کاشی ها از سردر بناهای تاریخی و اظهار نظر برخی از کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر انتقال این آثار به کشور های دیگر، واکنش علاقمندان به میراث فرهنگی را در پی داشته است.

یک باستان‌شناس و مدرس دانشگاه اخیرا در رابطه با این کاشی ها به ایسنا گفته بود که: «قطعا شعر حافظ که روی کاشی موجود در موزه لوور نقش بسته، در هلند ساخته نشده است، بلکه کار یک هنرمند ایرانی است. یا کاشی‌های ستاره‌ای کوکبی شکل از دوره‌ی ایلخانی نمونه‌ی هنر ایرانی‌هاست.»

وی همچنین بیان داشته که: «با یک نگاه می‌توان متوجه شد که از نظر فنی کدام کاشی را از جا کنده‌اند یا کدام کاشی به دلیل سست شدن مصالح افتاده است. کاملا مشخص است که قطعات کاشی به نمایش درآمده در لوور، کنده و جداگانه به این موزه برده و نصب شده‌اند.»

t13

موزه ملی پوشاک راه اندازی می شود

خبر بعدی این که موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایران توسط پژوهشکده مردم شناسی میراث فرهنگی سازمان گردشگری کشورمان در دستور کار قرار گرفته است.

روابط عمومی این مرکز اعلام کرد، راه اندازی موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایران، مرمت پوشاک ارزشمند تمام حوزه های فرهنگی و تدوین اطلس پوشاک سنتی کشورمان از جمله برنامه های این پژوهشکده در آینده نزدیک خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیش تر از برنامه های پژوهشکده مردم شناسی به این نشانی اینترنتی مراجعه کنید.

تور گردشگری ۸۰ روز دور دنیا با موتور الکتریکی وارد گرگان شد

t14

اخیرا با خبر شدیم که تور گردشگری ۸۰ روز دور دنیا با موتور الکتریکی از دانشگاه آیندوهاون هلند وارد استان گلستان و دانشکده علوم طبیعی این شهر شد. در مراسمی که در این دانشگاه برگزار گشت، ایروم لیگر، سخنگوی اعضای این تور در نشست تخصصی برگزار شده اظهار داشت که این گروه متشکل از ۲۴ نفر هستند که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر مشغول به کار بوده و با این برنامه قصد دارند کاهش مصرف سوخت فسیلی را فرهنگ سازی کنند.

گفتنی است این موتورسیکلت که قصد دارد دور دنیا را بر اساس داستان ژول ورن، نویسنده فرانسوی در ۸۰ روز بپیماید، به دلیل مجموع باتری هایش از ویژگی های خاصی برخوردار گشته و می تواند ۴۰۰ کیلومتر را با یک پک کامل از باتری ها طی کند، همچنین تامین انرژی مورد نیاز این باتری ها نیز به سادگی صورت می گیرد و این موتور بدون مشکل حرکت خواهد نمود.

سال گذشته نیز کریستینا پالتن دونده سوئدی و دیوید کرتز، جهانگردی سوییسی با سه چرخه و موتور سیکلت خود به ایران سفر کردند.

ثبت نام پیاده روی اربعین از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت

t15

بزرگ ترین مراسم ورزشی، سیاحتی و مذهبی ایرانیان در سال ۹۵، بزودی در اربعین حسینی در ماه های آینده برگزار خواهد شد و طبق اعلام سازمان حج و زیارت، تاکنون بیش از یکصد هزار نفر برای حضور در این پیاده روی در سامانه سماح ثبت نام کرده اند. البته گفتن یاست که انتظار می رود در هفته های آینده، شمار متقاضیان افزایش یابد.

همچنین لازم به یادآوری است که مراسم امسال با روادید غیر رایگان عراق همراه خواهد بود و هموطنان در این برنامه گردشگری مذهبی می بایست نسبت به احذ روادید این کشور پیش از سفر در ایران اقدام کنند.

از موزه های تهران چه خبر؟

•    موزه سعد آباد اعلام کرد، به عنوان دستگاه برتر فرهنگی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شده و اخیرا پرتال خود را نیز با طراحی جدید همراه کرده است.

•    کاخ نیاوران اعلام کرد، موزه کتابخانه تخصصی این مجموعه پس از مدتی وقفه، دوباره کار خود را آغاز کرده است. هم چنین نمایشگاهی الهام گرفته از هنر کلاسیک در مجموعه نیاوران برگزار گردید. نمایش ظروف مخازن کاخ نیاوران نیز از امروز در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

•    موزه ملی  ملک، نخستین مجموعه وقفی کشور اعلام کرد، تولیدات کارگاه قصه گویی دیجیتالی این موزه اخیرا رونمایی شد.

موزه ۲.۵ میلیارد دلاری هنرهای معاصر تهران نیز از برگزاری برنامه هایی در کانون نیومدیا و معماری و شهر این مجموعه در خیابان کارگر شمالی تهران خبر داد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود