راز موفقیت ایلان ماسک در کجاست؟

از روزهای سخت در آفریقای جنوبی تا قله های کارآفرینی در آمریکا

راز موفقیت ایلان ماسک در کجاست؟

بسیاری از ما ایلان ماسک (Elon Musk) را می شناسیم؛ کارآفرین و تریلیاردری موفق، با شخصیتی خاص و منحصر به فرد. اما وجه تمایز وی با دیگر رقبایش در چیست؟ راز موفقیت او چه بود؟

او در پورتوریال آفریقای جنوبی متولد شده است. مادر وی کانادایی و پدرش تبعه آفریقای جنوبی بود. او اولین کامپیوتر را در کودکی از پدرش هدیه گرفت و با تلاش و ممارست بسیار موفق شد کار با کامپیوتر و نوشتن برنامه‌های کامپیوتری را بیاموزد. در ۱۲سالگی اولین نرم‌افزار تجاری توسط الون ماسک وارد بازار شد که در آن زمان با قیمتی معادل ۵۰۰ دلار آمریکا به فروش رسید.

rtx1b282

سال‌ها تلاش وی در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی سبب شد او به عنوان یکی از برترین افراد نوآور و کارآفرین در آمریکا معرفی شود و ده‌ ها جایزه به پاس همین نوآوری‌هایش دریافت کند. او در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان خلاق‌ترین فرد سال انتخاب شد و در سال ۲۰۱۲ توانست جایزه سلطنتی نوآوری و کارآفرینی دولت آمریکا را از آن خود کند. همچنین او دکترای افتخاری طراحی را از دانشگاه هنر و طراحی آمریکا دریافت کرده است و دانشگاه ساری انگلستان هم دکترای افتخاری مهندسی هوا و فضا را به او تقدیم کرده است.

ثروت کنونی وی  بالغ بر ۵/۴ میلیارد دلار آمریکا است.

۱- رژیم غذایی

lchf-mat2-ffffff-butter-lower-1600x501

به گفته اشلی وَنس -نویسنده زندگی نامه ماسک، وی از رژیم غذایی با درصد پایین کربو هیدرات استفاده می کند. اگرچه این رژیم گاها تاثیراتی منفی همچون افسردگی به همراه ادارد اما پس از اینکه مغز عادت کند بجای گلوکز، کتون بسوزاند، کارکرد بهتری نیز خواهد داشت.

۲- اعتیاد به مطالعه

maxresdefault

کیمبل ماسک درباره برادرش می گوید، او از کودکی علاقه وافری به مطالعه داشت بطوری که بطور متوسط هر روز دو کتاب می خواند! کتاب مورد علاقه ایلان (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) عشق به فضا و جهان کهکشانی را در وی زنده کرد.

۳- قدرت تمرکز خارق العاده

قدرت تمرکز ماسک به اندازه ای است که در شرایط فکر عمیق، تقریبا هیچ محرک بیرونی نمی تواند روی او تاثیر بگذارد. در مقطعی والدینش به تصور اینکه او ناشنوا و یا کم شنواست ایلان را نزد پزشک بردند ! این قابلیت زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم، وی چندین پروژه بزرگ سرمایه گذاری را بصورت همزمان مدیریت می کند.

۴- مثبت اندیشی محض

این تریلیاردر جمله مشهوری دارد: “ترجیح می دهم خوشبین با شم و اشتباه کنم تا بدبین باشم و درست.” این رویکرد ذهنی به درستی توضیح دهنده قدرت ریسک پذیری  و تصمیمات هیجان انگیز ماسک است. رویه ای که باعث شد او در سال ۲۰۰۸ و در اوج روکود مال، کل سرمایه شخصی خود را برای حفظ شرکت تسلا موتورز به خطر بیاندازد.

۵- لطافت طبع هوشمندانه

هر انسانی –بویژه کسانی که در موقعیت های سخت و مهم قرار دارند و تصمیماتشان بر زندگی بسیاری تاثیر می گذارد، نیاز به سوپاپ اطمینان و یا دریچه ای دارند که بتوانند بواسطه آن احوالات خود را تنظیم کنند. برای ماسک ، شوخ طبعی این کارکرد را دارد. او به استند آپ کمدی های معروف آمریکا علاقه زیادی دارد.

۶- موسیقی

harmonycentral_deathofprintmusic_fullimage

دانشمندان بر این باورند موسیقی موجب افزایش کارایی مغر می شود، استرس را کاهش می دهد و حافظه را تقویت می کند. دوستان ماسک می گویند او با سوت زدن ملودی ترانه ها را زمزمه می کند، آهنگ مورد علاقه او “Santa Claus Is Coming to Town” است.

۷- تحقیق دائمی

3041007-poster-p-1-elon-musk-is-donating-10m-of-his-own-money-to-investigate-the-future-of-ai

ماسک را باید آموزنده ای دائمی و مشتاق دانست. کنجکاوی عجیب او درخصوص ماهیت و چگونگی کارکرد پدیده ها موجب شد او در سن پایین راکت بسازد. همانگونه که بن فرنکلین معتقد است: دانش بهترین عرصه برای سرمایه گذاری است که بیشترین سود را در پی خواهد داشت.

۸- سرسختی

پشتکار به واقع بهترین متحد ایلان ماسک است. اگرچه او مجبور است گاها به نتایج کوتاه مدت در بازگشت سرمایه فکر کند، اما وی  شخصا مایل است با تجسم افق های دور دست به تلاش ادامه دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود