راهنمای بقا: چگونه از حمله سگ جان سالم به در ببریم

سگ ها به همان اندازه که دوست انسان ها محسوب می شوند، خطرناک نیز هستند

راهنمای بقا: چگونه از حمله سگ جان سالم به در ببریم

بنابر گزارش مرکز پیش گیری و کنترل بیماری های آمریکا (CDC) سالانه ۴.۵ میلیون مورد گاز گرفتگی توسط سگ تنها در ایالات متحده گزارش می شود که یک پنجم آنها موجب عفونت می شوند. (حدود ۹۰۰ هزار مورد).

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ حمله و گازگرفتگی توسط سگ ها موجب مرگ ۲۵۰ نفر در آمریکا شده است.  بنابراین اگر از حشرات خطرناک صرف نظر کنیم می توان گفت: سگها به اندازه جذابیت و وفاداری شان می توانند برای انسان خطرناک باشند.

آنچه در پی می آید هشدارهای ارائه شده توسط پایگاه اینترنتی لایف هکر در هنگام مواجه با حمله سگ های وحشی است. مجموعه ای از گزارش هایی این چنین در مورد دیگر حیوانات وحشی همچون گرگ، خرس، مار و حتی زنبور  منتشر شده است که سعی می کنیم هر هفته به یک مورد از آنها بپردازیم.

uyrorn9lh1n44axpimno

بیشتر حمله های گزارش شده، توسط سگ های خانگی صورت گرفته که یا گم شده و یا قلاده شان پاره شده باشد. اما تعدادی از این حملات توسط سگ های وحشی و ولگرد صورت می گیرد.

سگ های ولگرد به سگ هایی وحشی و تعلیم ندیده ای اطلاق می شود که هیچ گاه صاحبی نداشته اند. این گونه سگها عموما از انسان ها می ترسند اما زمانی که تهدید شوند، گرسنه و یا هار باشند، بسیار خطرناک می شوند. چنین سگ هایی که عموما بصورت گروهی زندگی می کنند همانند گرگها پاتوق دارند و با پرسه زدن در بین آشغال ها بدنبال غذا می گردند.

اما سگ های ولگرد گاها بصورت گروهی شکار هم می کنند، چهارپایان، حیوانات خانگی عمده طعمه های این گونه سگ ها محسوب می شوند اما برخی مواقع انسان ها نیز با بدشانسی، در زمان و مکانی اشتباه حضور دارند و تجربه ای تلخ را از سر می گذرانند.

البته این برداشت درستی نیست که تصور شود سگ های ولگرد تنها در مناطق روستایی یافت می شوند. اینگونه سگ ها حتی در مناطق شهری نیز دیده شده اند. چندی پیش زنی در وسط یکی از خیابان های دالاس مورد حمله گروهی سگ های وحشی قرار گرفت و بیش از ۱۰۰ جای گاز گرفتگی روی بدنش شناسایی شد.

rirtn0aabxiddc0mb7rs

اگر ناگهان به “سگی تنها” برخوردید که بنظر ولگرد و خیابانی می آید و یا حتی بنظر سگی رها شده و نیازمند به کمک، توصیه کلی این است که بدون توجه از کنارش رد شوید. این توصیه در مورد سگ هایی که خوابند، از توله های خود محافظت می کنند و یا در حال غذا خوردن هستند، بسیار جدی تر است.

حتی اگر بنظر می رسد این سگ صاحب داشته و رها شده، بازهم احتمال خطر بویژه برای کودکان وجود دارد. اگر یکی از این سگ ها به سمت شما آمد، فرار نکنید، فریاد نزنید و نترسید. از پهلو رو به سگ بایستید، تکان نخورید و از زل زدن به چشمان حیوان پرهیز کنید.

کلماتی همچون “نه” و “برو کنار” را با صدایی بم و قوی تکرار کنید و آرام دستانتان را به دور گردنتان حلقه کنید، طوری که آرنج هایتان در مقابل صورت به هم برسند. منتظر بمانید سگ دور شود و آرام آرام محل را ترک کنید.

اگر سگ پارس کننان به سمت شما حمله کرد، بسیار مهم است همچنان تا جایی که امکان دارد سرجای خود بایستید. دکتر سوفیا یِن -دامپزشک و مسئول یکی از نهادهای نگهداری از حیوانات با بیان اینکه سگ ها به دو دلیل به انسان حمله می کنند، تصریح کرد: دو دلیل برای این واکنش سگ وجود دارد: یا حیوان ترسیده است و بنابراین حمله را بهترین دفاع تلقی می کند و یا شما کاری کرده اید که باعث هیجان اش شده و انتظار دارد پاداش بگیرد.

در این شرایط اگر فریاد بزنید و با دست پاچگی به اطراف فرار کنید، حیوان فکر می کند در حال بازی با او هستید و به کارش ادامه می دهد. اگر سگ مشخصا حالتی تهاجمی به خود گرفت مثلا شروع به دندان قروچه و یا پارس کرد و در ظاهر کثیف، بدون قلاده و فرمان ناپذیر بود سعی کنید بین خود و حیوان مانعی قرار دهید. مثلا کوله پشتی، کیف دستی، ژاکت و حتی یک لنگه کفش می تواند در بسیاری از موارد به داد شما برسد.

به زبان بدن و حرکات سگ توجه کنید تا بتوانید خود را برای واکنش دفاعی به موقع آماده کنید؛ اضطراب، بلند شدن موهای کمر و سیخ شدن گوش ها از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرند. هرگز سعی نکنید با چیزی سگ را بزنید؛ چون این کار حیوان را بیشتر عصبانی کرده و خوی تهاجمی آن را تشدید می کند. تنها سعی کنید به آرامی رو به عقب حرکت کنید.

دکتر ین می افزاید: اگر سگ شما را به زمین انداخت، بلافاصله مثل توپ دور خود حلقه بزنید، سرتان را به داخل سینه بکشید. دستانتان را مشت کنید تا انگشتانتان آسیب نبینند و در نهایت از بازو و دستهایتان برای حفاظت از گوشها و گردنتان استفاده کنید.

اگر به “دسته سگ های ولگرد” مواجه شدید علاوه بر موارد بالا تاکتیک های دیگری نیز می توانند نجات بخش باشند. سزار میلان یکی از تعلیم دهندگان مشهور سگ با یادآوری این نکته که در حمله گروهی سگ ها معمولا پخش شده و هر یک از زاویه ای به شما حمله می کنند، گفت: سگ های مطیع تر پشت سر شما جمع شده و دایره ای تشکیل می دهند و سگ های سر دسته به سمت شما می آیند و درگیر می شوند.

o00rq9sgc2c0xbn71paf

این تعلیم دهنده سگ می افزاید: تا جای ممکن اجازه ندهید سگی از پشت سر به شما نزدیک شود. اگر تکه چوب یا سنگی در اطراف می بینید آنها را جمع کنید و رئیس گروه یا اصطلاحا سگ آلفا را شناسایی کنید. اگر بتوانید به هر طریقی رئیس گروه را بترسانید و او را از خود دور کنید، یقینا مابقی سگ ها جرات حمله به شما را نخواهند داشت.

اگر هرگونه وسیله دفاعی شخصی همچون اسپری فلفل، عصا، چاقو و یا اسحله همراه دارید، از خود دورشان نکنید. و در آخر اگر نقطه مرتفعی نظیر سقف خودرو، باربند وانت یا پست برق در نزدیکی تان قرار دارد، خود را به بالای آن برسانید.

یکی از پزشکان (CDC) در ارائه مشاوره به افرادی که با گاز گرفتگی سگ مواجه شده اند، پیشنهاد می کند: در اولین فرصت محل زخم را با آب و صابون بشویید. بعد از تمیز کردن محل زخم سریعا خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید. اگر زخم سرباز کرده و خونریزی شدید باشد امکان درد شدید و بی حس شدن محل گاز گرفتگی وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از عفونت، مراجعه به مراکز درمانی ضروری است.

اگر بعد از گازگرفتگی تب کردید، یا محل زخم قرمز ، متورم، دردناک و گرم بود احتمال عفونت ناشی از گاز گرفتگی بسیار بالا است.

گاز گرفتگی سگ، حتی سگ های خانگی می تواند موجب هاری، کاپنوسیتوفاگا، پاستورلا و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین و کزاز شود. بنابراین مراجعه به مراکز درمانی غیر قابل اجتناب است.

از سوی دیگر شاید بد نباشد مراکز نظارت بر حیوانات و یا پلیس محلی را از جزئیات و محل وقوع حادثه مطلع سازید.

منبع: LifeHacker
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود