رموز درختان ماموتی که آلبونیسم دارند

درختانی که کلروفیل تولید نمی کنند اما برای زنده ماندن سایر درختان ایثار می کنند

رموز درختان ماموتی که آلبونیسم دارند

شما احتمالا با بیماری آلبونیسم در انسان و حیوانات آشنایی دارید اما آیا تا به حال شنیده اید که گیاهان هم به این اختلال دچار می شوند؟

2

رایج ترین گونه گیاهی که آلبونیسم می گیرد، درختان ماموتی هستند و علت این امر هم جهش های ژنتیکی است. این گونه نادر گیاهی قادر نیست کلروفیل تولید کنند و به همین دلیل نیز برگ های سوزنی شکل آنها به جای آنکه سبز باشند، سفید و بی رنگ اند.

عدم وجود کلروفیل به خودی خود می تواند حکم مرگ یک گیاه را رقم بزند اما در مورد این گیاه خاص که از آن به همیشه سفید (everwhites) هم یاد می شود، چاره ای دیگری اندیشیده شده است که از آن به پاراسیتیسم (parasitism) یاد می شود.

این گیاه زمانی که شکوفه می زند و در سلامتی کامل به سر می برد و هنوز آلبونیسم ندارند (معمولا درختان والد این چنین اند)، توانایی آن را دارند که به ریشه های گونه های سلامت تر پیوند بخورند و مواد غذایی فتوسنتز شده مفید را از آنها دریافت کنند.

این پروسه در ظاهر سطحی و ساده به نظر می رسد اما چالش هایی را نیز دارد. بسیاری از این درختان ماموتی آلبونیسمی حتی زمانی که از درختان سالم تغذیه می کنند، ضعیف هستند و سوء تغذیه دارند. به همین دلیل هم است که بسیاری از درختان کریسمس مرده به نظر می رسند.

3

درختان ماموتی پارک ایالتی هامبُلت (Humboldt Redwoods State Park)

گشودن رازهای درختان ماموتی که آلبونیسم دارند

یکی از نادرترین جهش هایی که در این گیاه به وجود می آید ایجاد وضعیتی است که بخشی از برگ ها سبز و سالم و برخی دیگر، ضعیف و آلبونیسمی هستند.

یکی از شگفتی های موجود در این گیاه آن است که دارای دو دسته گوناگون از دی ان ای است و این مانند آن است که دو فرد در یک بدن زندگ کنند. البته این نوع درخت بسیار نادر است و از میان میلیون ها درختی که در جنگل های کالیفرنیا یافت می شوند تنها ۱۰ نمونه از آن یافت می شود.

redwood-needles-green-brown-albino-jpg-838x0_q80

درخت ماموتی با تنوع تمام رنگ هایی که می تواند داشته باشد 

در یکی از مقالات اصلی مجله نشنال جغرافی (National Geographic) که در سال ۲۰۱۴ چاپ شده بود با عنوان نجات گونه درختی در کُوتاتی کالیفرنیا (Cotati, California)، زین مور (Zane Moore) و سپس یک دانشجوی گیاهشناسی دیگر از دانشگاه کلورادو، متعجب بودند که ممکن است آلبونیسم در گیاهان پاسخی به اتفاقات بیرونی باشدکه در محیط به وقوع می پیوندد. آنها در این مورد می گویند:

“یکی از نظریه هایی که در مورد علت آلبونیسم وجود دارد این است که این اختلال می تواند پاسخی به استرس های محیطی باشد. یعنی درخت ها هم برای مبارزه با استرس های محیط اطراف شان با تغییر رنگ برگ هایشان واکنش نشان می دهند. ما تعداد غیرمعمول از درختانی را دیده ایم که در جوانی آلبونیسم گرفته اند و این خود می تواند یکی از دلایل خشک شدن درختان و در پی آن جنگل های کالیفرنیا باشد.”

بعدها معلوم شد که مور در حال انجام بررسی دیگری هم بوده است. دو سال بعد، وی که اکنون دانشجوی دکترای دانشگاه دیویس (University of California, Davis) کالیفرنیاست، دریافت که برگ های سوزنی شکل ماموت های آلبونیسمی متشکل از فلزاتی چون نیکل و مس نیز هستند. به نظر می رسد این نوع درخت آلودگی هایی را نیز از طریق خاک و ذخایر آن با مکیدن دریافت می کند و همین امر سبب می شود تا در مقایسه با سایر گونه های درختی با ضعف بیشتری مواجه باشد.

مور نیز در مصاحبه ای که با خبرگزاری مرکری (Mercury News) انجام داد گفت: “این نوع درخت اساسا خودش خودش را مسموم می کند. آنها درست مانند کبد و کلیه عمل می کنند و در زمان عملکرد صحیح، مانع ورود سموم به بخش های دیگر می شوند.”

اما مطالعات و پژوهش های اخیر انجام گرفته بر گونه خاص درختی این ادعا که این درختان سموم را دریافت می کنند را نغض می کنند و می گویند که خاک ضرورتا نمی تواند دلیلی برای ایجاد استرس هایی مخرب در این درختان باشد.

4

(درختان ماموتی آلبونیسم با دریافت سموم، همانند ایثارگری از رسیدن چنین آلودگی هایی به سایر انواع درختان ماموتی جلوگیری می کنند.)

محافظت از درختان 

5

مانند دیگر گونه های نادر و بسیار قدیمی درختان، مکان مشخص و انحصاری را نمی توان برای این نوع از درختان برشمرد اما اگر دوست دارید نظری به درختانی همچون ارواح بیاندازید، در پارک های ایالتی، ردوودز هامبُلت کالیفرنیا (California’s Humboldt Redwoods) و کوئل ردوودز (Cowell Redwoods) می توانید آنها را از نزدیک ببینید.

منبع: mnn
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود