بالاترین تعداد ۱۰۰ ساله ها در دنیا و اقتصادی که در حال کوچک شدن است

عمر طولانی و کاهش زاد و ولد تهدیدی جدی برای اقتصاد ژاپن

بالاترین تعداد ۱۰۰ ساله ها در دنیا و اقتصادی که در حال کوچک شدن است

وزرات بهداشت ژاپن امروز اعلام کرد تعداد افرادی که در این کشور بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند، امسال به ۶۵ هزار و ۶۹۲ نفر خواهد رسید. موضوعی که در کنار کاهش میزان زاد و ولد در بین زوج های ژاپنی به تهدیدی جدی برای اقتصاد و حتی بقای این کشور صنعتی تبدیل شده است.

ژاپن برای ۴۶ مین سال پیاپی رکورد بیشترین تعداد شهروندان صد سال به بالا را به خود اختصاص داده است. رکوردی که با توجه به دنیای صنعتی  و محدودیت های آن، در ظاهر بسیار امیدوار کننده می نماید اما در بطن خود تهدیدی جدی برای آینده ژاپن و اقتصاد این کشور محسوب خواهد شد.

شاید اشاره به این نکته برای درک بهتر این تعداد از افراد صد سال به بالا در ژاپن جالب باشد که آمریکا با وجود اینکه جمعیتش نزدیک به ۳ برابر ژاپن است تنها ۱۰ هزار صد ساله دارد. به بیان دیگر هیچ کشور ی در دنیا وجود ندارد که به اندازه ژاپن افراد بالای ۱۰۰ سال داشته باشد.

بر اساس رسوم ژاپن، ۱۹ سپتامبر هر سال در این کشور با نام “احترام برای افراد کهنسال” تعطیل رسمی است و دولت به تمام نفراتی که طی یک سال گذشته صد ساله شده باشند، ظرفی نقره ای و نفیس هدیه می دهد.

وزارت بهداشت ژاپن با اشاره به اینکه امسال ۳۲ هزارنفر در ژاپن صد ساله شده اند، اعلام کرد: در سال ۲۰۱۴ این جوایز نزدیک به ۲.۱ میلیون دلار خرج روی دست دولت گذاشته.

اما به نوشته پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر این ظرف های نقره ای و قیمت بالای آنها، تنها نگرانی دولت ژاپن محسوب نمی شوند، بلکه مشکل نگران کننده تر، پیر شدن جمعیت این کشور طی سال های گذشته است. درحالیکه افراد بالای ۶۵ سال در ژاپن در حال حاضر ۲۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند اما پیش بینی می شود این عدد در سال ۲۰۶۰ تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

اما مشکل به اینجا ختم نمی شود. جمعیت جوانی که تصور می شود می بایست جایگزین افراد مسن در کشور شوند، اساسا تولید نمی شوند. “نرخ زاد و ولد جایگزین” برای هر زن ژاپنی باید ۲.۱ نوزاد باشد در حالیکه این عدد در حال حاضر ۱.۴ تولد است.

از مهمترین دلایل این کاهش چشمگیر زاد و ولد در بین خانواده های ژاپنی تمرکز بیش از پیش زنان این کشور بر روی شغل و صرف ساعات طولانی در محیط کار است که نه تنها بر تعداد و کیفیت روابط جنسی آنها تاثیر گذاشته بلکه تمایل آنها به داشتن فرزند را نیز بیش از پیش کاهش داده است.

درست به همین دلیل است که اقتصاد ژاپن طی چند سال گذشته مدام در حال کوچک شدن است.

نتیجه تلفیق این دو مشکل (افزایش درصد جمعیت کهنسال بعلاوه کاهش تعداد زاد و ولد و جایگزینی جمعیت جوان) همان چیزی است که کارشناسان از آن به عنوانبمب ساعتی جمعیت یاد می کنند که در بدترین شرایط حتی می تواند به انقراض نسل ژاپن در دراز مدت بیانجامد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود