چرا به خوردن فلفل های تند علاقه نشان می دهیم؟

چرا به خوردن فلفل های تند علاقه نشان می دهیم؟

تابستان رو به پایان است و رفته رفته هوا سردتر می شود؛ به همین دلیل این روزها خوردن خوراکی های تند طرافداران بیشتری پیدا کرده است. برخی عاشق این چاشنی بوده و آن را بهترین قسمت غذا می دانند و برخی دیگر از آن متنفرند. دلیل علاقه شدید به فلفل همچنان به صورت یک راز باقی مانده، بنابراین قصد داریم مسئله مورد نظر را بررسی کنیم.

در بیشتر موارد، عاملی به نام «کَپسایسین» تندی غذا را ایجاد می نماید و ماده فعال در فلفل ها، سس ها و دیگر خوراکی های تند به شمار می رود. ماده مذکور در واقع نوعی سم است و اگر بیش ار حد مورد استفاده قرار گیرد، خطراتی به همراه خواهد داشت.

مطالعه ای در سال ۱۹۹۸ میلادی نشان داد که گرمای فلفل می تواند قارچ ها و باکتری های موجود در غذا را از بین برده و بهداشت آن را افزایش دهد و به همین دلیل، چاشنی مذکور طرفداران زیادی دارد. اما این دلیل به تنهایی کافی نیست و علی رغم این که امروزه بهداشت غذا مسئله ای حل شده است، باز هم به وفور از فلفل در غذاهای مختلف استفاده می گردد.

چند سال پیش روانشناسی به نام «پل روزین» (Paul Rozin) تحقیقاتی را در این رابطه انجام داد. وی در یادداشت های خود آورده بود که کودکان مکزیکی از سن ۴ یا ۵ سالگی به خوردن فلفل علاقه نشان می دهند، زیرا تمام خوراکی ها و هر چیزی که به ذهنتان می رسد با سس تند سرو می شود.

نظریه وی بیان می کند که علاقه ما به فلفل از داشتن تماس مکرر (انس گرفتن) با آن ناشی می شود. چنین فرایندی که با نام «علاقه معکوس» شناخته می شود، بر روی حس ما تاثیر گذار نیست بلکه ذهنیت ما را تغییر می دهد.

تحقیقات دیگری نیز در این زمینه انجام گرفته که دلایل متفاوتی را مطرح می کند. یکی از علل دوست داشتن فلفل این است که ما اصولا به دنبال چالش و اتفاقات جدید هستیم. همچنین به نظر می رسد رابطه ای میان شخصیت و علاقه به غذاهای تند وجود داشته باشد.

در طول پژوهش های مختلف ثابت شد که افراد احساساتی (اشخاص ماجراجو و عاشق هیجان) علاقه بیشتری به خوردن تُندی نشان می دهند که اصلی ترین دلیل برای علاقه شدید چینی ها به فلفل محسوب می گردد. «سیچوان» (Sichuan) و «هونان» (Hunan) دو استانی هستند که به خاطر داشتن غذاهای تند شهرت دارند. چینی ها اعتقاد دارند فردی که نتواند تندی فلفل را تحمل کند، مبارز خوبی نخواهد بود.

نوعی فلفل وجود دارد که هیچ کس قادر به تحمل آن نیست. این چاشنی «بوت جالوکیا» (Bhut jolokia) نام دارد که به اسم «فلفل شَبَه» شهرت پیدا کرده است و از جمله تندترین فلفل ها در سراسر جهان به شمار می رود. فلفل مذکور در معیار «اِسکوویل» (Scoville) (معیاری که برای سنجش میران تندی استفاده می شود) یک میلیون واحد به خود اختصاص داده و بنابراین درجه تندی بسیار بالایی دارد. گزارش های منتشر شده نشان می دهند که برخی افراد بعد از خوردن آن مریض شده و حال بدی پیدا کرده اند.

مصرف زیاد فلفل می تواند خطرات و مشکلات زیادی برای افراد به وجود آورد، اما هیچ گاه منجر به مرگ نخواهد شد. بنابراین می توانید با خیال راحت آن را نوش جان کنید.

منبع: theverge
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود