رکورد سرعت وسایل نقلیه متکی به نیروی انسانی توسط دوچرخه ای گلوله مانند شکسته شد [تماشا کنید]

رکورد سرعت وسایل نقلیه متکی به نیروی انسانی توسط دوچرخه ای گلوله مانند شکسته شد  [تماشا کنید]

دستیابی به سرعت بیشتر در وسایل نقلیه همواره یکی از اهداف بشر به شمار رفته است. ما تاکنون توانسته ایم سرعت بسیاری از ماشین ها و هواپیماها را تا حد سرسام آوری افزایش دهیم و از مزایای آن بهره مند شویم. اما هنوز زمینه هایی وجود دارد که انسان در آن به توفیق زیادی دست پیدا نکرده است.

«وسایل نقلیه متکی به نیروی انسانی» (human powered vehicle) همواره با محدودیت سرعت مواجه بوده اند و پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشده است. اما به تازگی از دوچرخه ای خلاقانه رونماییی شده که توانسته سرعت در این ماشین ها را بهبود ببخشد. «اِتا» (Eta) نام دوچرخه ایست که به شکل گلوله طراحی شده و توانسته سرعت ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند.

این ماشین توسط شرکت «Aerovelo» طراحی شده و هدایتگری به نام «تاد ریچِرت» (Todd Reichert) کنترل آن را بر عهده داشته است. دوچرخه گلوله در حال حاضر فرم و شکل خوبی ندارد و هیچ محفظه ای برای قرار دادن بار و دیگر موارد برای آن تعبیه نشده، اما وزن سبک و شکل گلوله مانند آن سبب می شود اصطکاک به حداقل برسد و راندمان افزایش یابد.

انرژی لازم برای رسیدن به سرعت مذکور، معادل با انرژی مورد نیاز برای روشن کردن ۳ لامپ برآورد می شود. شاید چنین وسایلی بتوانند ایده ماشین های الکتریکی را به فراموشی سپرده و بشر را به نیروی خودش متکی سازند. ویدیوی زیر جزئیات این اختراع جدید را به تصویر می کشد، بنابراین از شما دعوت می کنیم آن را تماشا کنید.

منبع: gizmodo
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • حسین مهر ۱, ۱۳۹۵

    با اینطور نشتن بیوفته تو دست انداز یا از روی سنگ رد بشه 🙂