جزئیات همکاری گوگل با گرگ وال استریت

لئوناردو دی کاپریو، شش میلیون دلار به غول اینترنت داد

جزئیات همکاری گوگل با گرگ وال استریت

دغدغه های زیست محیطی لئوناردو دی کاپریو، بازیگر سرشناس هالیوود که چند ماهی است صفحه اینستاگرام ۱۰ میلیون مخاطبی وی را مملو از تصاویر و پیام هایی در حمایت از حیوانات و محیط زیست کرده، سبب شد تا وی برای حمایت از محیط زیست دریایی، دست به دامن غول جست و جوی اینترنتی شود.

نشریه «دیلی میل» انگلیس اخیرا اعلام کرد، لئوناردو دی کاپریو، بازیگر هالیوود و فعال محیط زیست، در حاشیه برگزاری کنفرانس «اقیانوس ما» (OUR OCEAN) که از پانزدهم لغایت شانزدهم سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی در شهر واشنگتن ایالات متحده برگزار شد، با شرکت گوگل جهت راه اندازی سامانه نظارتی مبتنی بر ماهواره به منظور جلوگیری از ماهی گیری غیر قانونی همکاری کرده است.

لئوناردو دی کاپریو که به واسطه نقش معروفش در فیلم گرگ وال استریت اثر مارتین اسکورسیزی، کارگردان شهیر آمریکایی، به همین نام از سال ۲۰۱۳ میلادی میان برخی از رسانه های هنری شناخته می شود، ۶ میلیون دلار برای توسعه این پروژه در اختیار غول جست و جوی اینترنت قرار داد.

c1

این فناوری که به صورت آنلاین ارائه شده است، همه مخاطبان مقولات محیط زیست و حمایت از آبزیان در اقیانوس ها را قادر می سازد تا نظارت آنلاینی بر فعالیت هایی که در اقیانوس ها صورت می گیرد را در اختیار داشته باشند. این اقدام، در پی گسترش صید بی رویه که تهدیدی جدی برای بقای برخی از گونه های دریایی اعلام شده است، با فناوری پیشرفته ماهواره ای گوگل صورت می گیرد.

c2
تصویری از سامانه آنلاین دیده بان جهانی ماهی گیری

دیلی میل گزارش داد که این سامانه ماهواره ای، می تواند موقعیت و مسیر ناوگان تجاری ماهی گیری را مشخص کرده و بیش از سی و پنج هزار کشتی را به صورت آنلاین برای نظارت بر ماهی گیری غیر قانونی، رصد کند.

این فناوری که دیده بان جهانی ماهی گیری یا Global Fishing Watch نام دارد، در راستای نظارت مداوم ماهواره از آسمان بر روی فعالیت ماهی گیران طراحی و ساخته شده است. طراحان این نرم افزار امیدوارند که با ارائه رایگان و آنلاین داده های به دست آمده به فعالان محیط زیست به خصوص عاشقان دریا، شهروندان کره زمین را برای نظارت بر فعالیت های غیر قانونی فزاینده در دریاها، ترغیب کنند.

گرگ وال اسریت در مراسم رونمایی از این سامانه که در حاشیه کنفرانس برگزار می شد، ضمن تشکر از حمایت های گوگل اعلام کرد که این فناوری بی سابقه برای همه کاربران رایگان خواهد بود. دی کاپریو بار ها در پست های اخیرش در اینستاگرام، از کاهش فزاینده جمعیت ماهی ها در دنیا به واسطه صید غیر قانونی انتقاد کرده بود.

c3

گفتنی است، ‌این پروژه که بیش از ۱۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته است، توسط سه شرکت گوگل، گروه غیر انتفاعی تصویربرداری محیط زیست SKYTRUTH‌ و هم چنین گروه حفاظت دریایی OCEANA پشتیبانی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه جهانی دیده بان ماهی گیری به نشانی اینترنتی آن مراجعه کنید.

کنفرانس اقیانوس ما نیز که اخیرا برگزار شده است، موضوعات مختلف در زمینه حمایت از محیط زیست دریایی را مد نظر داشته که برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. این کنفرانس به مقولاتی هم چون مناطق محافظت شده دریایی، آب و هوا، ماهی گیری پایدار (Sustainable fisheries) و آلودگی دریا (Marine Pollution) اشاره کرده است که برای علاقمندان به موضوعات محیط زیست و دریا، مطالب جالبی را به دنبال دارد.

c4
تصویر ایندکس پرتال کنفراس بین المللی اقیانوس ما- آینده ما

لئوناردو دی کاپریو همان طور که در پیش گفتار گشتی در اینستای سلبریتی ها اشاره کردیم، یکی از فعالان زیست محیطی بوده و گزارش فعالیت های خود در طول هفته را در صفحه شخصی اش در اینستاگرام منتشر می کند.

او یکی از پر مخاطب های این شبکه بوده به گونه ای که بیش از ده میلیون فالوور دارد و ظرف ۲ سال اخیر، بیش از ۳۰۰ تصویر به اشتراک گذاشته که شمار زیادی از آن ها به مقولات حمایت از محیط زیست به خصوص در دریا اشاره می کنند.

دی کارپریو در چند سال اخیر، در کنفرانس های بسیاری در عرصه محیط زیست و توسعه پایدار شرکت کرده تا مخاطبان را با توجه به چهره معروف خود، نسبت به آینده خطرناک محیط زیست جهان آگاه سازد. همکاری با نهاد های بین المللی فعال در عرصه محیط زیست،‌ از جمله موضوعاتیست که در سبک زندگی واقعی آقای دی کاپریو مشاهده می شود و در فضای مجازی نیز انعکاس وسیعی دارد.

دی کاپریو، تنها سلبریتی هالیوود است که بخش اعظمی از سبک زندگی دیجیتالی خود در توییتر و اینستاگرام را به جای انتشار تصاویر سلفی و آگهی های تبلیغاتی متداول در میان سلبریتی های شبکه ی اجتماعی مورد بحث، به پست های آموزشی و هشدار دهنده درباره محیط زیست مرتبط کرده است.

c5

صفحه وی از طریق این لینک در دسترس است. او اخیرا به کمیته اورگان سازمان ملل متحد نیز، برای حمایت از آوارگانی که به خاطر تغییرات آب و هوایی،‌ مجبور به مهاجرت از خانه و کاشانه خود شدند، اعلام حمایت کرده است که در تصویر زیر این موضوع را ملاحظه می کنید.

c6

وی چند روز پیش هم در جریان برگزاری کنفرانس اقیانوس ما، از همه مخاطبانش خواست تا برای حفاظت از اقیانوس ها تا قبل از این که خیلی دیر بشود،‌ تلاش کنند. وی تصویر زیر را در روبروی سالن برگزاری این کنفرانس در واشنگتن منتشر کرد که با بیش از ۴۰۸ هزار لایک و ۵ هزار کامنت از سوی طرفداران و هواداران آقای دی کاپریو در سراسر جهان همراه شد.

c7

دی کاپریو در واقع پست های خود را در چند وقت اخیر به موضوعات آموزشی و اطلاع رسانی درباره تهدیدات محیط زیست اختصاص داده و از طریق این مطالب، می توان به موضوعات مهمی درباره خطر گرم شدن کره زمین،‌ تهدیدات گونه های دریایی، گونه های مختلف حیات وحش و هم چنین توسعه پایدار دست یافت.

c8
تصویر پست های اخیر دی کاپریو درباره تهدید موجودات کره زمین در ۶ قاب

این هنرپیشه فعال علاقمند به محیط زیست، سفر های زیادی به قطب شمال و قطب جنوب داشته تا با همکاری گروه های بین المللی تحقیق در این حوزه ها، از نزدیک در جریان برخی از رویدادهای زیست محیطی باشد. وی در یکی از پست های خود که تصویرش را در زیر مشاهده می کنید، نسبت به گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ ها برای تداوم حیات حیواناتی که بقای آن ها به یخ وابسته است (ice-dependent animals) هشدار داده.

c9

تصویری که در بالا مشاهده می کنید را ایشان ۱ ماه پیش منتشر کرد و البته این عکس توسط یکی از فعالان محیط زیست به ایشان داده شده.

این عکس نشان می دهد که ذوب شدن یخ های دریا، زندگی خرس های قطبی را با چالش عمده در شکار والروس ها مواجه می کند که تهدیدی برای بقای این حیوان قطبی در سرزمین های سرد شمالی خواهد بود.

درس هایی از دغدغه های اینستاگرامی گرگ وال استریت

از دغدغه های اینستاگرامی لئوناردو دی کارپریو می توان به موضوعات مهمی پی برد:

۱- اینستاگرام و به طور کل شبکه های اجتماعی، بهترین بستر برای انتقال مفاهیم مهم و راهبردی برای تداوم حیات در کره زمین در حوزه حفاظت و حمایت از محیط زیست حیوان و انسان است.

۲- نقش چهره های معروف در ارائه آموزش و اطلاع رسانی مقولات زیست محیطی به عموم مردم، نظر به اینکه همواره در معرض توجهات قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

۳- در بستر شبکه های اجتماعی می توان مقولات زیست محیطی را به صورت مصور و به زبان ساده و با جادوی هشتگ ها، در کم ترین زمان ممکن،‌ جهانی کرد.

۴- شخصیت های رسانه ای و اینستاگرامی معروف ایرانی، از تجربه های این بازیگر معروف هالیوودی استفاده کنند و موضوعات جذاب و جالب در راستای حمایت از محیط زیست در کشورمان را برای مخاطبان خود منتشر کنند. اطلاع رسانی درباره تهدیدهای محیط زیست در کشور به خصوص در عرصه جنگل ها، مراتع و بیابان زدایی، اهمیت بسیاری دارد.

[ منابع: QZ، اینستاگرام دی کاپریو، کنفرانس ماهی گیری ]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود