برای اینکه زودتر احساس سیری کنید نوشیدنی های غلیظ تر بخورید

آنچه محققان از آن به «سیری فانتومی» یاد می کنند، چیست؟

برای اینکه زودتر احساس سیری کنید نوشیدنی های غلیظ تر بخورید

تحقیقات اخیر نشان داده است، هراندازه نوشیدنی های محتوی فیبر، غلیظ تر باشند، باعث می شوند که ما احساس سیری بیشتری کنیم. این یعنی همان چیزی که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم، سایز کمتر و کمر باریک تر!

در میان افرادی که در این تحقیق به کارگرفته شدند آنهایی که نوشیدنی هایی با فیبر فراوان و غلیظ نوشیده اند، سریع تر از گروه دیگری که نوشیدنی های فیبردار رقیق تر را نوشیده اند، احساس سیری می کنند. اینها نتیجه تحقیق اخیر مجله آمریکایی تغذیه بالینی است.

مطالعات اخیر دیگری نیز این موضوع را تایید می کنند که مصرف حجم کمتر مواد غذایی نه تنها در ایجاد احساس سیری بلکه در عدم اضافه شدن وزن تاثیر به سزایی دارد. کِری گانز، متخصص تغذیه و نویسنده «تغییری کوچک در رژیم غذایی» می گوید، این نتیجه تنها در مورد ۱۵ نفر انجام پذیرفته شده، به همین دلیل نیز هنوز نمی توانیم نتیجه قطعی را در این مورد اعلام کنیم. تمامی ۱۵ داوطلبی که در این تحقیق شرکت کردند مرد و همگی از سلامت عمومی برخوردار بودند.

در تحقیق دیگری که در دانشگاه واگنینگتُن هلند انجام پذیرفته شده، از شرکت کنندگان خواسته شد که نوشیدنی هایی با غلظت های متفاوتی را بنوشند. تمامی این نوشیدنی ها، کالری مابین ۱۰۰ تا ۵۰۰ داشتند. علاوه بر این هر نوشیدنی، ۵۰ درصد کربوهیدرات، ۲۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی داشت.

سپس از شرکت کنندگان این پژوهش خواسته شد که که به مدت ۳ ساعت قبل از شروع این آزمایش معده خود را خالی نگه دارند. آنها با استفاده از نی و بدون آگاهی از نوع رقیق یا غلیظ، نوشیدنی ها را نوشیدند. در طول ۹۰ دقیقه پس از خوردن نوشیدنی ها، هر ۱۰ دقیقه یک بار، با ام آر آی، از معده تک تک آنها اسکن به عمل آمد. و در همین ده دقیقه ها بود که از وضعیت اشتهای آنها هم خبر گرفته شد.

آن گروهی که ۱۰۰ کالری نوشیدنی رقیق را خورده بودند، با گذشت تنها ۳۰ دقیقه، در معده شان فضای خالی به وجود آمد که در میان سایر گروه ها این اتفاق را در سریع ترین حالت ممکن تجربه کردند. حال آنکه در میان گروهی که نوشیدنی غلیظ با همان میزان ۱۰۰ کالری را خورده بودند، ۷۰ دقیقه طول کشید تا معده جای خالی را برای ورود مجدد مواد غذایی باز کند. در میان تمامی گروه ها، آن افرادی که نوشیدنی غلیظ و با حجم ۵۰۰ کالری خورده بودند، از همه دیرتر گرسنه شدند و این زمان برای آنها حدود ۸۲ دقیقه طول کشید.

اینکه غذای مصرفی تا چه اندازه غلظت داشته باشد، در میزان پر شدن حجم معده بیشترین تاثیر را دارد و این همان چیزی است که محققان به آن اصرار دارند. آنچه پژوهشگران از آن به عنوان «سیری فانتومی» یاد می کنند، همان میزان غلظت مواد غذایی است که چنین سیری پایداری را سبب می شود. ساده تر بگوییم که اگر فردی یک نوشیدنی غلیظ ۱۰۰ کالری را بنوشد، دیرتر از نوشیدن یک نوشیدنی ۵۰۰ کالری رقیق، احساس گرسنگی می کند و این همان «سیری فانتومی» ای است که محققان ازآن یاد می کنند.

منبع: health
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود