کلوپ حیوانات دارای توانایی ارتباط با انسان، چهارتایی شد

اسب ها هم می توانند با استفاده از نماد ها با انسان ارتباط برقرار کنند

کلوپ حیوانات دارای توانایی ارتباط با انسان، چهارتایی شد

نتیجه مطالعه ای جدید روی اسب ها نشان می دهد این حیوان می تواند با یادگیری و استفاده از تخته های علامت گذاری شده به ارتباط با انسان و انتقال منظور خود بپردازد.

اسب عضو جدید گروهی خاص و معدود از حیوانات محسوب می شود که می توانند با استفاده از نماد های تصویری با انسان ارتباط برقرار کنند. پیش از این شامپانزه ، دولفین و کبوتر این توانایی را از خود نشان داده بودند، قابلیتی که تا چند سال پیش تصور می شد، مختص انسان هاست.

آزمایش جدید که توسط دو متخصص رفتار شناسی حیوانات در دانشگاه علوم زیستی نروژ انجام شد، روشی را نشان می دهد که بر اساس آن اسب ها پس از آموختن معنی نماد های تصویری ویژه، از آنها برای ایجاد ارتباط با صاحب خود استفاده می کنند.

در این آزمایش به خصوص اسب های مدنظر می آموزند چگونه با استفاده از علامت ها به صاحب خود بفهمانند آیا مایل به همراه داشتن پتو هستند یا خیر.

بر اساس این آزمایش که کمتر از ۲ هفته به طول انجامید است، تمامی ۲۳ اسب تحت تعلیم به راحتی توانسته اند پس از یادگیری نمادها، از آن ها استفاده کنند.

تجربه هزاران سال همراهی انسان و اسب، هوش بسیار بالای این چهار پایان را عینا به اثبات رسانده و به خوبی می دانیم این حیوان به راحتی اشاره های کلامی  و تصویری ما را درک کرده و فرمانبرداری می کنند.

اما اینکه بتواند با استفاده از علائم تصویری به بیان خواسته خود بپردازد، موضوعی کاملا جدید و جالب است.

مطالعه جدید که توسط سیسیلی مجدل و نات بوئیمیل انجام شد در واقع نوعی آموزش تشویق محور محسوب می شود. به این معنی که از مشوق هایی برای ترغیب و نگه داشتن اسب ها در فضای آموزش استفاده شده است. در مدتی کوتاه اسب ها ضمن کشف معانی هر یک از نمادها، یادگرفتند چگونه از این علامت های تصویری برای نشان دادن تمایل خود در داشتن و یا نداشتن پتو استفاده کنند.

pbqzqn4zgdxrjp6r6qpf
معانی نمادهای تصویری به ترتیب از راست به چپ: پتو را از پشتم بردار، فرقی ندارد و پتو را پشتم بنداز

پس از پایان مرحله یادگیری، اسب ها بر اساس نژادشان تفکیک شده و به آب و هوای خاص  و متفاوت منتقل شدند. با کمال تعجب مشخص شد اسب ها با توجه به شرایط آب و هوا انتخاب هایی هوشمندانه دارند و این انتخاب ها را از طریق نشانه های سه گانه به مربی خود منتقل می کنند.

ef4a2fg8nsuicwmgjwzk

برای مثال در هوای خوب، اسب ها از علامت پتو را بردار استفاده کردند حال آنکه در هوای بارانی و ابری به مربی خود فهماندند مایل هستند پشتشان پتو انداخته شود.

به گفته این محققان، نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد نه تنها اسب ها از تبعات تصمیمات خود در شرایط مختلف آگاهند بلکه قادر هستند با ایجاد ارتباط موثر تمایل خود را به انسان ها منتقل کنند.

تحقیقی دیگر که بازهم به ما یادآور می شود حیوانات بیش از آنچه ما تصور می کنیم، باهوش هستند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود