گشتی در دانشگاه ۶۵۰ ساله وین

مروری بر فرصت های تحصیلی موجود در کشور اتریش

گشتی در دانشگاه ۶۵۰ ساله وین

اتریش، از دیرباز، یکی از مقصد های فرهنگی و اقتصادی ایرانیان در قاره سبز بوده است. روابط سیاسی مطلوب و بی فراز و نشیب ایران با این کشور در چند سده اخیر بر خلاف وضعیتی که با شماری از کشور های اروپایی به ویژه در یک صد سال اخیر شاهد بودیم، بستر خوبی را برای تعاملات ایران و اتریش به خصوص در عرصه های علمی به وجود آورده است.

ناگفته نماند زبان آلمانی این کشور هیچگاه عامل منفی برای ارتقای همکاری های اقتصادی و علمی و فرهنگی دو کشور نبوده و شرکت های اتریشی بسیاری در چند دهه اخیر نسبت به انتقال فناوری و دانش به ایران تلاش کردند.

از طرفی، فرصت های تحصیلی تقریبا رایگان در این کشور کوچک اروپا سبب شد تا هم چنان اتریش، یکی از پاتوق های تحصیلی دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در آن سوی آب ها باشد.

a14
تصویر کتابخانه و مرکز یادگیری دانشکده اقتصاد و تجارت دانشگاه وین که طرحی از زاها حدید فقید است

اتریش، کشور موسیقی و معماری و فرهنگ در اروپا، دانشگاه های بسیاری دارد که در نیم قرن اخیرا، هزاران دانشجوی ایرانی از آن دانش اموخته شده و به همین خاطر، مقصد تحصیلی شناخته شده ای برای هم میهنان محسوب می شود.

a5
تصویر Botanical Garden در دانشکده بیوشیمی دانشگاه وین

دانشگاه وین، در پایتخت این کشور زیبا قرار دارد. اتریش، یکی از پایتخت های سیاسی مهم قاره سبز به شمار می آید، چرا که مقر اروپایی سازمان ملل متحد، در آنجا قرار گرفته و برخی از سازمان های بین المللی مانند اوپک، در وین مستقر هستند.

بسیاری از رایزنی های سیاسی و اقتصادی مهم چند دهه اخیر، در این شهر اروپایی رخ داده و برای ایرانیان، به واسطه رفت و آمد دیپلمات های کشور در جریان مساله هسته ای با گروه ۵+۱، نام خیلی شناخته شده ای به نظر می رسد. مخصوصا هتل تاریخی کوبورگ وین، که نامی نوستالژیک در تاریخ معاصر ایران است.

وین، چند دانشگاه دارد که دانشگاه مهندسی وین و دانشگاه دولتی وین از آن جمله هستند. دانشجویان ایرانی که تمایل به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی دارند، دانشگاه مهندسی وین که با نام Technische Universität Wien شناخته می شود، در سال های اخیر یکی از مقصد های تحصیلی دانشجویان ایرانی در این کشور بوده است.

a15
دانشگاه وین در مرکز این شهر زیبای اروپایی قرار گرفته است

علاوه بر این دانشگاه، دانشگاه دولتی وین نیز که عموما رشته های غیر فنی و مهندسی را عرضه می کند، طرفداران زیادی دارد. دانشگاهی با بیش از ۶۵۰ سال قدمت که از آن به عنوان قدیمی ترین دانشگاه دنیای آلمانی زبان یاد می کنند.

قدمتش، تنها ۳ قرن از دانشگاه بولونیا ایتالیا، قدیمی ترین دانشگاه جهان کم تر بود و نشان می دهد که تا چه اندازه دانشگاه وین در توسعه علم و فرهنگ در اتریش و اروپای مرکزی، تاثیر گذار بوده است. به هر حال، اگر قصد تحصیل در این دانشگاه را داشتید، هم چون دانشگاه سوربن فرانسه، با معماری و محیطی تاریخی رو به رو خواهید شد که البته تحصیل در جایی رمانتیک و نوستالژیک، حس خاص خود را دارد.

درباره دانشگاه وین اتریش

a2

دانشگاه وین اتریش، یکی از مهم ترین مقصد های تحصیلی در اروپا به شمار می رود. هزینه های تحصیلی به نسبت پایین تر از اسکاندیناوی در کنار کیفیت آموزشی بالای این محیط سبب شده تا دانشگاه وین، با بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو و استاد از اقصی نقاط جهان، یکی از بین المللی ترین محیط های اموزشی قاره سبز باشد.

دانشگاه در سال ۱۳۶۵ میلادی تاسیس شده. بودجه سالانه نیم میلیارد یورویی آن، نقش زیادی در توسعه علم و فناوری در پایتخت موسیقی اروپا دارد. این دانشگاه، در فهرست ۲۰ دانشگاه بزرگ قاره سبز قرار گرفته و ۱۵ تن از دانش آموخته های آن، ظرف ۸۰ سال اخیر موفق به اخذ جایزه پر افتخار نوبل سوئدی ها شدند.

به مناسبت ششصدمین سال تاسیس این دانشگاه سکه ای نیم شیلینگی در این کشور ضرب شده که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

a1

مدیریت ارشد دانشگاه وین توسط کارمندان، دانشجویان و اساتید دانشگاه انجام می شود که هر گروه، دارای نمایندگانی در هیات مدیره هستند. دانشگاه اکنون از ۵۵ رشته کارشناسی، ۱۱۰ رشته کارشناسی ارشد و چندین رشته در مقطع دکترا برخوردار بوده و به همین خاطر، هر ساله هزاران دانشجو برای تحصیل در این دانشگاه اپلای می کنند.

a3

اگر در این دانشگاه برای ادامه تحصیل پذیرفته شدید، بدانید که روزگاری این مرکز محفل تحقیقاتی بزرگان بوده که توانسته اند معتبر ترین جایزه علمی جهان یعنی نوبل را کسب کنند. افرادی چون: رابرت بارانی، هانس فیشر، یولیوس واگنر، آروین شرودینگر، ویکتور فرانتس هس، کنراد لورنتس و فون هایک.

در این دانشگاه، علاوه بر نام آوران فوق الذکر، افرادی هم چون ارنست ماخ، بولتمسان، ولفگانگ کاوتک و برنارد کپلر تدریس می کرده اند که دکتر ماخ، فیلسوف معروف و فیزیکدان برجسته اتریشی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود.

a4
تصویر اروین شوردینگر فیزیکدان معروف دانشگاه وین اتریش و معادله فیزیک مشهورش

دانشگاه وین با بسیاری از دانشگاه های اروپا و جهان، روابط فرهنگی و علمی گسترده دارد به همین خاطر، دانشجویان به خصوص دانشجویان بین المللی این دانشگاه می توانند در قالب بستر تبادل دانشجو (exchange student program) در یکی از صد ها دانشگاه طرف قرار داد این مرکز به مدت ۱ یا ۲ ترم تحصیلی، درس بخوانند و واحد های خود را به دانشگاه مبدا منتقل کنند.

هم چنین، این دانشگاه در سیستم بورسیه erasmum munds که اتحادیه اروپا هر ساله ارائه می کند، نقش فعالی داشته و برخی از رشته های آن را می توان در قالب این فرصت بورسیه که طرفداران زیادی هم در داخل کشور دارد، دنبال کرد.

دانشگاه وین، در بیش از ۱۱۶ میلیون صفحه اینترنت ایندکس شده که این نشانگر اهمیت این مرکز در تولید محتوایی است که کاربران اینترنت انجام داده اند. سایت دانشگاه وین در این نشانی اینترنتی در دسترس است.

a6
تصویر ایندکس درگاه دانشگاه وین اتریش

از طریق پرتال چند زبانه و کاربردی این دانشگاه می توانید به همه فرصت های تحصیلی، بورسیه و هم چنین پروژه های در حال انجام و آینده دانشکده های مختلف دانشگاه دسترسی داشته و با اساتید مربوطه جهت اخذ پذیرش تحصیلی رایزنی کنید.

بنابراین به دانشجویان که خواهان تحصیل در دانشگاه وین اتریش هستند توصیه می کنیم که با بررسی مناسب و صبورانه اطلاعاتی که در درگاه دانشگاه وین اتریش ارائه شده است، اطلاعات لازم مربوط به مدارک پذیرش (admission’ requirements) را دریافت و نسبت به اپلای اقدام کنند. ناگفته نماند تا به حال در سایت روزیاتو، مطالب مفصل و خوبی درباره فرآیند apply-admission-scholarship و تحقیقات در خارج از کشور معرفی کرده ایم.

شعار این دانشگاه: «پذیرش ایده های تازه است» و به نظر می رسد که فضای بین المللی گسترده دانشگاه، تا حد زیادی الهام گرفته از همین شعار باشد. برای این که بدانید هر روز در این دانشگاه چه خبر است، صفحه اینستاگرام آن را که در  این نشانی قرار دارد دنبال کنید. بیش از ۱۱ هزار نفر مخاطب این صفحه هستند.

a7
تصویر سالن تاریخی اجرای مراسم در دانشگاه وین اتریش- Großer Festsaal

همچنین از طریق صفحه فیس بوک دانشگاه، به صورت آنلاین می توانید سوالات خود را از مسئول صفحه پرسیده و پاسخ های مناسب برای پذیرش و اپلای را دریافت کنید. از این ظرفیت ها همواره برای ارتباط با دانشگاه های مقصد خود استفاده کنید.

وقتی در دانشگاه قدیمی و بزرگ وین قدم بزنید، در و دیوار آن با تصاویری از بزرگان علم و فرهنگ این کشور آذین بندی شده است که نمونه اش را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

a8
تصویر نقاشی از خانم الیزه ریشتر که از فلاسفه معروف و دانش آموخته های دانشگاه در سال ۱۹۰۱ بود

به هر حال این دانشگاه همانند برخی از دانشگاه های روسیه،‌ فرانسه و انگلستان، موزه ای از فرهنگ و تاریخ و علم و فناوری قاره سبز است که گردشگری در آن برای دانشجویانی که قصد تحصیل را دارند، توصیه می شود. حتی اگر برای گردشی چند روزه به وین سفر می کنید، دیدار از دانشگاه ۷۰۰ ساله، خالی از لطف نخواهد بود.

سایت دانشگاه

در سایت دانشگاه، ۴ قسمت اصلی به نام های: مطالعات، تحقیقات، امور بین المللی و درباره دانشگاه در بالای ایندکس ارائه شده است که اطلاعات خوبی را در اختیار متقضیان بین المللی قرار می دهند. وقتی بر روی هر کدام از ۴ قسمت فوق کلیک می کنید، صفحه ای باز می شود که در آن، اطلاعات تکمیلی درباره هر بخش به صورت پرسش هایی ارائه شده است که در تصویر یکی از قسمت ها (قسمت مطالعات) را مشاهده می نمایید.

a9
تصویر بخش مربوط به فرصت های تحصیلی در دانشگاه وین اتریش

قسمت studies در پرتال دانشگاه وین، از ۴ بخش خیلی مهم تشکیل شده است:

بخش admission که درباره نیازمندی های پذیرش در رشته های مختلف این دانشگاه و زمان های اپلای و مدارک مورد نیاز توضیحاتی ارائه کرده است. هم چنین برای کسانی که قصد پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی با بورس دارند، در این بخش مواردی در دسترس خواهد بود.

در بخش OVERVIEW & PROGRAMS، فهرست رشته های این دانشگاه به صورت الفبایی (A-Z) ارائه شده و هم چنین رشته های انگلیسی زبان و آلمانی زبان، به تفکیک در اختیار مخاطبان است.

در بخش ADVICE AND INFORMAION، درباره مقولات سبک زندگی دانشجویی و هم چنین معرفی مرکز مطالعات دکترای دانشگاه، معرفی دفاتر بین المللی دانشگاه و هم چنین برخی از موسسات همکاری با دانشگاه، لینک هایی در دسترس خواهد بود.

در بخش Career & Continuing Education، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه و فرصت های استخدامی دانشگاه معرفی شده است و ضمناً می توانید به شبکه بزرگ دانش آموختگان دانشگاه دسترسی داشته باشید.

اگر خواهان گذراندان دوره های کوتاه مدت تابستانی و زمستانی در دانشگاه وین اتریش هستید، به این بخش مراجعه کنید.

قسمت RESEARCH دانشگاه نیز از ۳ بخش عمده تشکیل شده که در تصویر زیر ملاحظه می کنید:

a10

بخش RESEARCH OVERVIEW که به معرفی ظرفیت های گسترده تحقیقاتی و علمی دانشگاه وین در حوزه های مختلف علم و فناوری اشاره می کند. هم چنین معرفی اساتید این دانشگاه که البته به زبان آلمانی بوده، در این بخش در دسترس علاقمندان است. برای آگاهی از بورسیه های بخش تحقیقات دانشگاه به این لینک مراجعه کنید.

بخش Organization of research دانشگاه، به معرفی دانشکده ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و هم چنین پلتفرم های تحقیقاتی دانشگاه وین می پردازد. معرفی خوشه های تحقیقاتی دانشگاه، شبکه های تحقیقاتی و کمیته اخلاقی دانشگاه وین، از جمله زیر بخش های این قسمت را تشکیل می دهد.

در بخش Research Service، فاند هایی که برای امور تحقیقاتی دانشگاه تعیین شده معرفی گشته است. همچنین بخش هایی برای تجاری سازی ایده ها، انتقال فناوری، خدماتی برای دریافت فاند های خارج از دانشگاه در این قسمت در دسترس علاقمندان است.

قسمت INTERNATIONAL سایت دانشگاه وین نیز که از جمله پر بیننده ترین قسمت های آن است، از ۴ بخش تشکیل شده که بررسی آن را به همه مخاطبان این دانشگاه توصیه می کنیم:

a11

بخش International profile به معرفی دانشگاه، شرکای بین المللی این مرکز، عضویت های بین المللی، برنامه های ارشد به زبان انگلیسی، کورس های انگلیسی و همچنین آخرین زمان ها برای اپلای می پردازد.

بخش Students به معرفی رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد، بورسیه ارسموس، اطلاعات دانشجویان دکترا و شیوه های ارزیابی مدارک دانشجویی دانشجویان بین المللی اختصاص یافته است.

بخش SERVICES & CONTACT در واقع تلاشی برای معرفی دفتر بین المللی دانشگاه، مرکز پذیرش، مرکز زبان،‌ مرکز مطالعات دکترا و خدمات عمومی دانشگاه به دانشجویان بین المللی است.

اگر دوست دارید گشتی ویدئویی در دانشگاه وین اتریش بزنید، به این قسمت مراجعه کنید. همچنین جدید ترین فرصت های استخدامی و بورسیه دانشگاه را می توان در این لینک دنبال کرد که هر از گاهی به روز رسانی می شود.

پذیرش در دانشگاه وین

برای آگاهی از فرصت نهایی رشته های مختلف دانشگاه وین جهت اپلای، به این نشانی مراجعه کنید که برای رشته ها و مقاطع مختلف، زمانبندی های نهایی متفاوتی از فوریه تا جولای هر سال ارائه شده است. اطلاعات پذیرش در مقطع کارشناسی، و هم چنین مقطع کارشناسی ارشد به صورت جداگانه در اختیار مخاطبان قرار گرفته و شما می توانید با مراجعه به لینک های اعلامی، از جدید ترین اطلاعات بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که برای تحصیل در مقطع دکترا در یکی از رشته های دانشگاه وین، هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و متقاضیان می توانند هر وقت که علاقمند بودند، پس از رایزنی با اساتید دانشگاه و کسب رضایت آن ها برای سرپرستی طرح دکترای شان، نسبت به درخواست پذیرش اقدام کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش پذیرش دانشجوی PHD در این نشانی مراجعه کنید.

در دانشگاه وین،‌ بسیاری از رشته ها به زبان آلمانی ارائه می شوند. اما رشته های زیر در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در اختیار مخاطبان خواهد بود:

  • • Communication Science
    • Science-Technology-Society
    • Environmental Sciences
    • Evolutionary Systems Biology
    • Middle European interdisciplinary Master Programme in Cognitive Science (MEi:CogSci)
    • European Master in Health and Physical Activity (Joint Curricula)
    • English Language and Linguistics
    • Anglophone Literatures and Cultures
    • East Asian Economy and Society
    • Economics
    • Botany
    • Ecology and Ecosystems
    • Molecular Microbiology, Microbial Ecology and Immunobiology
    • Physics of the Earth (Geophysics) (Joint Curricula)
    • Mathematics
    • Computer Science
    • Media Informatics

همان طور که در لیست بالا مشاهده می شود، رشته های فنی و مهندسی و پزشکی در این لیست جای ندارند و چندان دامنه گسترده ای از علوم را در بر نمی گیرد. بنابراین اگر قصد دارید در دانشگاه ۷۰۰ ساله وین ادامه تحصیل بدهید، چند ماه کورس زبان آلمانی در استان محل اقامت گذرانده و پس از کسب مدرک مورد تایید سفارت اتریش در تهران، نسبت به درخواست پذیرش اقدام کنید.

فهرست کلیه رشته هایی که در دانشگاه به زبان آلمانی ارائه می شوند نیز در این قسمت در دسترس است.

پذیرش دکترا در دانشگاه وین

a12
تصویر صفحه ثبت نام اینترنتی در دانشگاه وین در سامانه U:SPACE

برای پذیرش دکترا در دانشگاه وین،‌ ابتدا می بایست در سامانه اینترنتی به این نشانی ثبت نام کنید. پس از ثبت نام،‌ می بایست اطلاعات مورد نیاز شامل اطلاعات هویتی، رزومه، مدارک مورد نیاز مانند توصیه نامه و بیانیه هدف را ضمیمه پرونده کرده و «APPLICATION FEE» را نیز پرداخت کنید.

در هنگام ضمیمه کردن اطلاعات توجه کنید که حتما فایل داده های شما نسخه PDF بوده و حجم زیادی نداشته باشد. ضمناً حتما بایستی از یک پست الکترونیک معتبر برخوردار باشید که مکاتبات دانشگاه روی پرونده تان از طریق این نشانی انجام می شود.

دانشگاه برای دانشجویان دکترا، انگیزش نامه یا همان motivational letter نیز نیاز دارد که که اگر چه اختیاری است، اما توصیه می کنیم برای افزایش شانس پذیرش،‌ این سند را نیز ضمیمه مدارک خود کنید. اسکن گذرنامه و یک قطعه عکس نیز از دانشجویان درخواست شده است.

بررسی پرونده شما برای پذیرش،‌ حدود ۱۲ هفته به طول خواهد انجامید و هر گونه اتفاق روی اپلیکیشن تان، در پروفایلتان به نمایش در می آید.

برای ثبت نام در این سایت، ابتدا باید کد کاربری و رمز عبور دریافت کنید که برای این کار، به این نشانی مراجعه نمایید. این صفحه ها به زبان آلمانی است، اما به راحتی می توانید از طریق مترجم گوگل، صفحات را ترجمه کرده و کارهای ثبت نامی را انجام دهید.

۳ نوع جواب بر روی پروفایل شما پس از آنکه دریافت کلیه مدارک تایید شد و بررسی ها انجام شد، ارائه می شود که به شرح زیر است:

• granted without additional exams

• granted with additional exams taken out of the bachelor and master programme up to 60 ECTS, which have to be taken during the doctoral/PhD programme or

• rejected

• مورد اول نشان می دهد که شما پذیرش را بدون نیاز به شرکت در آزمون های ورودی، بدست آورده اید.

• مورد دوم نشان می دهد که شما برای پذیرش نهایی نیازمند شرکت در آزمون های ورودی رشته مورد درخواست هستید. مثلا برای رشته های هنری و موسیقی، چنین موضوعی وجود دارد. این مورد برای رشته های کارشناسی تا دکترا نیز اعمال شده و نیاز یا عدم نیاز آن، به تشخیص کمیته پذیرش دانشگاه بر اساس ارزشیابی مدارک تحصیلی شما انجام می شود.

• مورد سوم هم که به معنی رد شدن پرونده شما خواهد بود.

در صورتی که در این دانشگاه پذیرفته شدید، از فرصت های پیدا کردن محل اقامت که توسط دانشگاه ارائه می شود استفاده کنید.

دانشگاه وین، سیستم خوابگاهی مجهزی دارد که هزینه ماهانه اجاره یک اتاق در آن، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو خواهد بود. اما اگر علاقمند هستید در بیرون کمپ های دانشگاه، مکانی اجاره کنید از سایت های زیر کسب اطلاع نمایید.

OeAD Housing Office

Verein für Konsumenteninformation

home4students (dormitories)

List of all dormitories

Wohnbörse (online portal for apartments)

der Standard

Bazar

die Presse

Kurier

نکاتی برای پذیرش در دانشگاه وین

a13

۱- سیستم پذیرش و ارسال مدارک به دانشگاه وین، همان طور که گفته شد اینترنتی است و هزینه ها، می بایست به صورت پرداخت الکترونیکی ارزی انجام شود.

۲- برای پذیرش در رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه وین که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، در اختیار داشتن مدرک آیلتس اکادمیک ۶ به بالا الزامی است. یا تافل اینترنتی با نمره ۸۷ به بالا ارائه کنید.

۳- تحصیل در دانشگاه وین برای دانشجویان خارجی رایگان نیست و ترمی ۳۸۳ یورو هزینه دارد که رقم چندانی محسوب نمی شود. اطلاعات تکمیلی را در این بخش دنبال کنید.

۴- فرصت بورسیه در دانشگاه وین خیلی گسترده است و برای کسب اطلاعات تکمیلی به این قسمت مراجعه کنید. دانشجویان پذیرفته شده به طور خودکار برای دریافت بورس، بررسی نمی شوند و به همین خاطر می بایست با دانشکده مقصد رایزنی داشته باشید.

۵- شیوه نامه اعطای بورس به دانشجویان مستعد در این قسمت و همچنین بانک اطلاعاتی بورسیه های دانشگاه در این لینک در دسترس خواهد بود.

۶- برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، از این فرم برای ارائه مدارک استفاده کنید. هم چنین برای مقطع دکترا.

۷- همان طور که همواره در روزیاتو توصیه کردیم، برای افزایش سطح اطلاعاتی خود از مقولات پذیرش و بورسیه، از طریق شبکه های اجتماعی به خصوص لینکدین، با دانشجویان ایرانی و بین المللی دانشگاه در تعامل باشید.

۸- برای پذیرش در این دانشگاه، توصیه می شود با faculty members ها در تعامل باشید و پیش از اپلای رسمی، موافقت کلی یکی از اساتید دانشگاه را برای ادامه تحصیل شما تحت سرپرستی موقت ایشان، اخذ کنید.

۹- سفارت اتریش در تهران و سفارت ایران در وین، یکی از منابع اطلاعاتی خوب جهت کسب اطلاعات درباره فرصت های تحصیلی در این دانشگاه است.

۱۰- کلیه رشته های این دانشگاه مورد تایید نظام ارزشیابی اداره کل امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم قرار دارد. بنابراین نگرانی بابت ارزشیابی مدارک خود نداشته باشید.

۱۱- سایت هایی مانند: vienna4u.at/bcstudyabroad.org یا پرتال رسمی wien.gv.at جهت دریافت اطلاعات تحصیلی در این دانشگاه و دیگر دانشگاه های اتریش توصیه می شود.

۱۲- انجمن فرهنگی ایران و اتریش به عنوان مجموعه ای فعال در گسترش روابط فرهنگی دو کشور می تواند منبع اطلاعاتی مفیدی جهت متقاضیان تحصیل در اتریش باشد. از سایت رایزن فرهنگی ایران در وین نیز می توانید استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود